TCR 2023 (Trans Continental Race No. 9)

Hoppas verkligen Anna hinner innan stängning. Hon har en bit nedför nu men sedan är det en enda lång seg uppförsbacke till CP1.
Klarat av parcour 1 nu. Därifrån tog det Jack Taube ca 7 timmar till CP1, kan inte se något längre stopp för honom på sträckan dit.

Linnros verkar ha gjort ett besök på sjukhuset inatt.

1690463271530.png

Erik är snart vid CP1. Bara en liten nedförsbacke kvar! Christian har tagit sig över Stelvio och kan njuta av lite nedför i rätt många kilometer.
Erik har varit på besök hos två cykel mekaniker på väg mot CP1. Han stod still ganska länge idag för att få något i navet fixat. De hade kommit in mycket grus av ngn anledning under det tunga regnandet. Nu verkar allt fungera som det ska.

Will Vousden 119 verkar ta en rutt längs kusten från CP2 ner mot Albanien medan de flesta väljer att hålla sig inlands. Blir spännande att se vad det ger. Will berättade innan loppet att han ville undvika risker med små gränspassager som har osäkra öppettider och godtyckliga regler. (Tur han inte hade min rutt för den innehöll en hel bunt med små härliga lokala gränsövergångar)

Hoppas verkligen Anna hinner innan stängning. Hon har en bit nedför nu men sedan är det en enda lång seg uppförsbacke till CP1.
Anna #5 har knappt 35 km kvar till CP1. Hon kommer väl hinna fram under den förlängda öppettiden? Lättåkt för tillfället. Inget regn som tar på krafterna och "lagom" varma 6 grader.

#61 hoppade medvetet över parcour 1 för att hinna till cp1 innan repet. Var där med 90 minuter till godo. Vad får man för tidstillägg för ett sådant tilltag? Enligt Instagram är han fortfarande med i racet trots detta men får time penalty.
Bra koll där! Man borde få ett rejält tillägg. Motsvarande vad man sparar i tid och energi. 6 timmar i dennes fall? Jag har ingen aning om hur de resonerar. En fast taxa eller bastaxa plus bedömning...

Simon verkar ha tagit ett längre stopp i Lienz sedan tio igår kväll. Christian stod bara still i tre och en halv timme i natt och ser ut att vara förbi nu.

#316, #9 och #41 som har tagit vägen längre söderut startade ungefär samtidigt som Simon och Christian från Livigno. Ska bli intressant att se vilka som kommer fram till CP2 först. #316 har gått via Passo di Gavia och några andra kortare (men branta) klättringar, bl a Passo del Praderadego. Det är ju inte som att han har sluppit höjdmeter, men det kanske inte har varit riktigt lika slitigt som Stelvio.

Edit: #41 Maria Holdcroft ser ut att ta en bättre väg. Då är det bara Aprica man ska över, förutom vilka backar det nu blir i Slovenien. Ändå bara marginellt mindre klättring totalt jämfört med vägen över Stelvio.

Senast ändrad:
#61 hoppade medvetet över parcour 1 för att hinna till cp1 innan repet. Var där med 90 minuter till godo. Vad får man för tidstillägg för ett sådant tilltag? Enligt Instagram är han fortfarande med i racet trots detta men får time penalty.
"If a rider does not complete the full parcours a compensation penalty may be given. This is usually a time greater than that of the slowest recorded crossing."

"If a rider does not complete the full parcours a compensation penalty may be given. This is usually a time greater than that of the slowest recorded crossing."
Men tiden läggs på efter målgång och påverkar först då GC? Det betyder inte att det blir en virtuell tid att kämpa för mot nästa CP?

Och eftersom #61 inte ens var i närheten av parcour 1 utan tog en ordentlig genväg förbi, borde ju tidsstraffet bli mer än bara långsammaste parcour kan jag tycka. Men det är jag det. ?

Men tiden läggs på efter målgång och påverkar först då GC? Det betyder inte att det blir en virtuell tid att kämpa för mot nästa CP?

Och eftersom #61 inte ens var i närheten av parcour 1 utan tog en ordentlig genväg förbi, borde ju tidsstraffet bli mer än bara långsammaste parcour kan jag tycka. Men det är jag det. ?
Hoppas det går att utesluta om någon skulle sätta det i system. Även om det blir kännbara tidpåslag så är ju meningen att man ska cykla parcourerna. Är man så sent ute fler gånger ska man nog inte fortsätta som deltagare. Förhoppningsvis känner sig ingen någonsin tvingad att hoppa över en parcour flera gånger.

Ett gäng cyklister med rätt olika vägval från CP1 närmar sig parcours 2. Harry Johnson startade flera timmar senare än dom andra från Livigno och verkar bara ha tagit några powernaps i natt.
1690549240592.png

1690549354176.png

De som valde slätten tycks ha tjänat positioner.
Det visar sig väl när dom stämplar på CP2, men jag gissar att dom har tappat positioner. Det beror ju också på hur mycket vila dom tog i natt och hur snabbt dom cyklar. Harry Johnson har nog tagit några placeringar, men han verkar ju också ha kört som en tok sedan CP1.

Det visar sig väl när dom stämplar på CP2, men jag gissar att dom har tappat positioner. Det beror ju också på hur mycket vila dom tog i natt och hur snabbt dom cyklar. Harry Johnson har nog tagit några placeringar, men han verkar ju också ha kört som en tok sedan CP1.
När jag planerade så testade jag såklart hur det blev med lite olika rutter nere på slätten men fick aldrig till det i närheten av vad det blev genom alperna i avstånd och höjdmeter. Mao lite förvånad att så pass många har valt det alternativet.

Det finns en massa skoj statistik under "Analytics", men en del blir omöjligt att titta på när det är så många deltagare. Är det någon som vet om det t ex går att få ut graferna för stopptid för en enskild cyklist?

Den väg Strasser och Gemperle är på nu verkar så galet fin att cykla. Kanske inte det bästa underlaget men naturen verkar fantastisk i det området!
I sin pod beskrev han Montenegro som "Mallorca utan turister", lät helt underbart men inte lika smidigt att ta sig dit tyvärr (vilket säger sig självt).

Undrar om inte Strasser har några timmars ledning nu. Kanske är det i natt han går ner på minimalt med sömn för att få ett bra grepp om ledningen och på så sätt bättre kan kontrollera? Spännande!

Och kampen om tredjeplatsen är helt vidöppen med en hel hög med cyklister som ligger bra till, Också roligt :)

Undrar om inte Strasser har några timmars ledning nu. Kanske är det i natt han går ner på minimalt med sömn för att få ett bra grepp om ledningen och på så sätt bättre kan kontrollera? Spännande!

Och kampen om tredjeplatsen är helt vidöppen med en hel hög med cyklister som ligger bra till, Också roligt :)
Verkligen!

Nu är det två lirare, #91 Gilles Rodier och #25 Jonathan Good, som har tagit vägen över Passo Gardena och Passo Valparola. Mina nya idoler!
1690567096460.png

Det sjuka är att det i höjdmeter ändå inte behöver bli mer än vägen ner på slätten via Passo di Gavia som Marc Büchel tog (som för övrigt verkar ha parkerat på CP2).

Vilket program valde du att planera rutten i?
För visst är de höjdskillnad om man jämför samma rutt i olika program ex Google Maps vs Komoot
Jag använder en kombination av Komoot, Rwgps, Strava, och Google maps. Alla är bra på olika saker. Sedan använder man ju en hel massa annat för att få mer info så som trailforks, youtube osv...

Är de nån som sett vad de är för däck Gemperle kör på nu sen Sarajevo?
Han skrev något om någon typ av citybike-däck, att det var enda tillgängliga alternativ. Hade tydligen stannat och pratat med en dotwatcher och sagt att han cyklade på en citygravelhybrid eller så ?

Edit: dump från Insta.

Bilagor

• Screenshot_20230729_135902_Instagram.png
    Screenshot_20230729_135902_Instagram.png
    80.7 KB · Besök: 86
Tillbaka
Topp