Teknik på plattisar?

Teknik på plattisar?
Jo, men om vi kollar på filmen som Octagon postar så är det inte precis nån surikat teknik utan mer timing och balans? Så frågan är vad jag ska satsa på med min klena begåvning och taskiga koordination. Teknik träning eller att köpa skydd och bita ihop.....?

Teknik på plattisar?
jonte987 sa:
Jo, men om vi kollar på filmen som Octagon postar så är det inte precis nån surikat teknik utan mer timing och balans? Så frågan är vad jag ska satsa på med min klena begåvning och taskiga koordination. Teknik träning eller att köpa skydd och bita ihop.....?

Bit ihop, smärta brukar vara en bra insikt eller incitament till att träna för att hantera situationen bättre nästa gång :)

Teknik på plattisar?
Om det framför allt är hopp du har problem med så tycker jag du ska kolla Sam Pilgrims guide. Han tar det, till skillnad från alla andra på youtube, till grundnivå. Vanliga människor fattar ju inte hur man "använder höfterna" för att få mer höjd (ingen säger nämligen VAD man ska göra.. "and then use youe hips"... wtf?!) så risken är bara att man kollar på hur GMBN gör och så försöker man göra likadant och då går det åt skogen. Strunta i bunnyhopteknik, ryck i styret och annat. Det är antagligen därför du lättar från pedalerna. Lyssna på Pilgrim istället:

Senast ändrad:
Teknik på plattisar?
jonte987 sa:
mikipedia_ sa:
Hur långa pins har du på pedalerna? Jag märker ganska stor skillnad till det sämmre med korta pins, så prova att skruva ut några varv om det går lr byt till nya längre. Så löste iaf jag tappa cykelkänslan?

Lars.E sa:
Vad har du för pedaler och skor?

XT med med typ 4-5mm pins. Gympa skor, men jag tappar inte i sidled utan uppåt- för att jag gör fel.

Om du förlänger dina pins (tar bort brickan om det finns någon) lr fixar riktiga skor (510 lr liknande med greppigt gummi kommer du nästan garanterat märka skillnad i greppet å då även tappa cykeln mindre. Riktiga skor är i min mening viktigre än vad pedalerna är, gympaskor är inte bra?

Teknik på plattisar?
mikipedia_ sa:
jonte987 sa:
mikipedia_ sa:
Hur långa pins har du på pedalerna? Jag märker ganska stor skillnad till det sämmre med korta pins, så prova att skruva ut några varv om det går lr byt till nya längre. Så löste iaf jag tappa cykelkänslan?

Lars.E sa:

XT med med typ 4-5mm pins. Gympa skor, men jag tappar inte i sidled utan uppåt- för att jag gör fel.

Om du förlänger dina pins (tar bort brickan om det finns någon) lr fixar riktiga skor (510 lr liknande med greppigt gummi kommer du nästan garanterat märka skillnad i greppet å då även tappa cykeln mindre. Riktiga skor är i min mening viktigre än vad pedalerna är, gympaskor är inte bra?
Det hjälper dock inte mot att cykeln faller ifrån en. Det är teknik.

Som andra sagt så behöver du nöta volym. Går det åt helvete totalt så gör du fel även på SPD så nöt mer.

Teknik på plattisar?
Rattnalle sa:
mikipedia_ sa:
jonte987 sa:
mikipedia_ sa:

Lars.E sa:

Som andra sagt så behöver du nöta volym. Går det åt helvete totalt så gör du fel även på SPD så nöt mer.

Skulle iaf vilja påstå att mer grepp från skorna in i pedalerna motverkar en del av tappet. Men självklart är det även teknik!

Teknik på plattisar?
mikipedia_ sa:
Rattnalle sa:
mikipedia_ sa:
jonte987 sa:
mikipedia_ sa:

Lars.E sa:

Skulle iaf vilja påstå att mer grepp från skorna in i pedalerna motverkar en del av tappet. Men självklart är det även teknik!
Längre pinnar motverkar inte gravitationen.

Men skillnaden med riktiga skor är enorm på andra sätt så det är en bra rekommendation oavsett.

Teknik på plattisar?
Valhalla_ sa:
Om det framför allt är hopp du har problem med så tycker jag du ska kolla Sam Pilgrims guide. Han tar det, till skillnad från alla andra på youtube, till grundnivå. Vanliga människor fattar ju inte hur man "använder höfterna" för att få mer höjd (ingen säger nämligen VAD man ska göra.. "and then use youe hips"... wtf?!) så risken är bara att man kollar på hur GMBN gör och så försöker man göra likadant och då går det åt skogen. Strunta i bunnyhopteknik, ryck i styret och annat. Det är antagligen därför du lättar från pedalerna. Lyssna på Pilgrim istället:

Den har jag sett. Han förespråkar också en enklare approach. Säger t.o.m "No bunney jump".
Jag är medveten om att jag gör fel även på spd. Jag satte på SPD igen för att resten av cyklingen ska bli roligare. Snart dags för lite XC också och då är det spd som gäller. Jag ska nöta hopp med spd så får vi se när det artar sig.

Teknik på plattisar?
Om cykeln faller ifrån en så är det för att man på något vis trycker den ifrån sig.

Som sagt några snäpp upp - Sam Pilgrim har en bra och begriplig guide på Youtube på hur man hoppar. Ingen bunnyhoppteknik, inga ryck eller andra krusiduller utan absolut basicnivå. Funkade jättebra för mig som är lite noob på både plattisar och hopp. Har lyckats cleara mindre tabletops (som jag aldrig vågat tidigare) tack vare pilgrims visdomsord "don't do anytning". Känns jättebra :-)

Teknik på plattisar?
jonte987 sa:
Valhalla_ sa:

Den har jag sett. Han förespråkar också en enklare approach. Säger t.o.m "No bunney jump".
Jag är medveten om att jag gör fel även på spd. Jag satte på SPD igen för att resten av cyklingen ska bli roligare. Snart dags för lite XC också och då är det spd som gäller. Jag ska nöta hopp med spd så får vi se när det artar sig.

Ok, ja då är du med på noterna där.

Anyway.. inget fel i att föredra SPD, kör med det som funkar för dig :-)

Teknik på plattisar?
Valhalla_ sa:
"don't do anytning".

haha Ja, har man dålig koordination så är det en enklare sanning att ta till sig än surikat modellen. :)

Det jag gjorde fel från början är 100% att jag lyfter cykeln i spd. Tro fan det blir otäckt med plattisar. Jag ska nöta bort det så får vi se hur det går med huck karriären.

Teknik på plattisar?
Det blev ett par timmar på banan i trädgården istället. Det är säkert så man (jag) balanserar en del i luften genom att dra i pedalerna, omedvetet och bara lite. Men det märks i luften ibland när man inte sitter fast.
Så länge man inte glömmer det går det bra, men minnet har alltid varit en fiende för mig ;)

Teknik på plattisar?
Raggamuffin sa:
Det blev ett par timmar på banan i trädgården istället. Det är säkert så man (jag) balanserar en del i luften genom att dra i pedalerna, omedvetet och bara lite. Men det märks i luften ibland när man inte sitter fast.
Så länge man inte glömmer det går det bra, men minnet har alltid varit en fiende för mig ;)

Ja, det måste in i ryggmärgen. Skallen duger inte för sånt...för mig.

Teknik på plattisar?
att du slår i mer har väl snarare med pedalernas tjocklek att göra än om de är spd eller platt. xt pedalerna är rätt tjocka.
i all välmening tror jag du cyklar för lite och funderar för mycket!

Teknik på plattisar?
trampapådå sa:
att du slår i mer har väl snarare med pedalernas tjocklek att göra än om de är spd eller platt. xt pedalerna är rätt tjocka.
i all välmening tror jag du cyklar för lite och funderar för mycket!

Jo, jag förstår att det är tjocklek, bredd och att nån jävel satt långa spik på undersidan:)

Jupp, det är ju dumt att fundera på cykling på ett Internet forum för cykling. Tycker siten borde stängas ner när det är fint väder.

Teknik på plattisar?
Spacekitty sa:
Åh, jag vill också ha en egen bana i trådgården.

Låter kanske som mer än det är :)

Nå, det går ju bra att hoppa stora hopp, framförallt sådana som är med i alla "så här hoppar du" videos. Min verklighet är tyvärr inte bara Shimano i Åre så det är inte så relevanta hopp.
Det är de små täta eller rotmattorna som blir lite mer spännande, antagligen tycker jag det är obehagligt för att foten lyfter från skon men skon sitter egentligen kvar. Gillar inte heller att foten aldrig är på samma ställe och att det är väldigt svårt att flytta rätt den under färd, det sätter väl sig, foten rakt uppifrån och inte bakifrån som på spd.

Jag har alltid cyklat och varit väldigt "lätt" över saker vilket inte underlättar nu när man behöver vara än mer noga med att lätt över och tung mellan.
Gap man kommer lite kort på känns inte så tryggt heller, svårt att få samma effekt med att skjuta fram som med att bara lyfta bakhjulet vid behov. Nåja, fortsätter

Teknik på plattisar?
Raggamuffin sa:

Då blev det en PR iala fall en dag försenat! Tack vare pedalerna? :)

Teknik på plattisar?
Raggamuffin sa:
Gillar inte heller att foten aldrig är på samma ställe och att det är väldigt svårt att flytta rätt den under färd, det sätter väl sig, foten rakt uppifrån och inte bakifrån som på spd.

Ja, det hade jag också problem med utför. Allt går att vänja sig vid antar jag.

Teknik på plattisar?
Fattar nu varför det inte gick så fort som det kändes i Söndags.
Jag måste visst vara mer noga att få till starten i Strava (Kroken runt tornet ska inte vara med i segmentet)

lurad.JPG

Teknik på plattisar?
Nå, halvvägs in i mitt försök och litet race på söndag.

Försöker fortfarande komma på vad som är bättre med det här. Vad som är sämre är betydligt tydligare.
Vad missar jag? Önskar en lista på 5 fördelar med plattisar som jag kan såga :) t ex

1: Träna på manuals
2: Inte ett skit
3: Inte nåt här heller
4: Man får tuffa sår på smalbenen när man missar
5: Nej det var ingen fördel här heller

9....kanske lärt mig att stå tyngre på pedalerna, osäker på om det är någon fördel som syns på klockan.

Teknik på plattisar?
Fördelarna är att du lär dig rätt teknik eftersom det inte går att göra fel. Tex tekniken för höga bunnyhops. Det kan också göra det lättare att våga testa gränserna i svängar osv.

Men, det är inte något magiskt elixir. Att sitta fast ger dig fler möjligheter att manövrera och vara ”lätt” på cykeln vilket också är en fördel. Nackdelen är att man genom att sitta fast fastnar(!) i olater som är eller kan vara begränsande. Tex dålig hoppteknik.

Om vi bortser från diverse trick kan du göra allt clipless som du kan göra med plattfiskar, men inte tvärt om.

Edit: Piggvarspedaler vore något det...

Senast ändrad:
Teknik på plattisar?
9an är jag med på. Jag har fattat att jag måste träna på pre-load så det blev en av vinsterna med att testa.

4an ja. Det har fortfarande inte läkt färdigt så jävla djupt och brett var det. Så det är bra.

Teknik på plattisar?
Raggamuffin sa:

Försöker fortfarande komma på vad som är bättre med det här. Vad som är sämre är betydligt tydligare.
Vad missar jag? Önskar en lista på 5 fördelar med plattisar som jag kan såga :) t ex
....

Kan komma på flera fördelar....
1: Bättre fäste på pedalerna i alla riktningar utom en.
2: Lättare och snabbare att få loss fötterna.
3: Bättre kontroll i stök.
4: Lossnar du ofrivilligt vid t.ex hopp har du i alla fall en chans att sätta tillbaka foten på pedalen innan du landar.
5: Du lär dig korrekt teknik, som även är applicerbart på SPD.

En annan sak, hur har du returen ställd i bak? Testat att öka på den lite?

Teknik på plattisar?
2an är säkert sant i extrema situationer. Tex om du behöver hoppa av cykeln. Resten funkar med spd så fort reflexer och ryggmärg lärt sig vad som gäller.

Teknik på plattisar?
Valhalla_ sa:
Raggamuffin sa:

....

4: Lossnar du ofrivilligt vid t.ex hopp har du i alla fall en chans att sätta tillbaka foten på pedalen innan du landar.

1, Är inte med här, jag kommer från saint m820 där jag piggarna som högst. Sitter helt klistrad

2, Medhåll, men jag är inte säker på om det är en fördel i stort. Scenariot sätta ut en fot i en sväng kan det finnas vinst men inte så säker på att den eventuella vinsten inte äts upp av annat.

3, håller inte med alls. I stök sitter jag fast oavsett hur det studsar med mina spd, nu får jag dra ner hälarna och ha dem där, svårare att göra pareringar (än i alla fall).

4, Om jag får foten på pedalen igen i luften är det oftast rent flax, men urklickat står jag bra på mina saints utan att glida av i landningen.

5, Tycker att jag inte utnyttjar mina spd på fel sätt, men det är ju därför jag provar det här med.

Jag vred faktiskt upp returen på max för att se om det hjälpte till när det började gå fort och studsa, märkte ingen jätteförbättring men jag ligger redan rätt högt på returen. Har precis gått upp ett steg token med. Provade ner med såklart om det var så att cykeln kastade av mig. Lite mer retur hjälper säkert vid större hopp.

Sämst just nu är rotmattor när det går sakta och man behöver trampa mycket.

När jag i svårigheter behöver backa ett halv varv för att få rätt timing med pedalerna, typ ta sig igenom ett rasat stengärde så drar jag i framfoten istället för att trycka ner bakfoten, det är en ryggmärgsgrej som nog inte blir så lätt att fila bort :)

Teknik på plattisar?
Pro
1 teknikträning
2 möjlighet att sätta ner fot i kurva under fart
3 möjlighet att hoppa jämfota av cykeln som visas i en video. Säkert bra i trial liknande cykling. Behövs inte i Genarp.

Con
1 islag
2 kass driv uppför
3 allt skit som beror på att jag har dålig teknik (?)

Teknik på plattisar?
Raggamuffin sa:
Valhalla_ sa:
Raggamuffin sa:

....

1, Är inte med här, jag kommer från saint m820 där jag piggarna som högst. Sitter helt klistrad

2, Medhåll, men jag är inte säker på om det är en fördel i stort. Scenariot sätta ut en fot i en sväng kan det finnas vinst men inte så säker på att den eventuella vinsten inte äts upp av annat.

3, håller inte med alls. I stök sitter jag fast oavsett hur det studsar med mina spd, nu får jag dra ner hälarna och ha dem där, svårare att göra pareringar (än i alla fall).

4, Om jag får foten på pedalen igen i luften är det oftast rent flax, men urklickat står jag bra på mina saints utan att glida av i landningen.

5, Tycker att jag inte utnyttjar mina spd på fel sätt, men det är ju därför jag provar det här med.

Jag vred faktiskt upp returen på max för att se om det hjälpte till när det började gå fort och studsa, märkte ingen jätteförbättring men jag ligger redan rätt högt på returen. Har precis gått upp ett steg token med. Provade ner med såklart om det var så att cykeln kastade av mig. Lite mer retur hjälper säkert vid större hopp.

När jag i svårigheter behöver backa ett halv varv för att få rätt timing med pedalerna, typ ta sig igenom ett rasat stengärde så drar jag i framfoten istället för att trycka ner bakfoten, det är en ryggmärgsgrej som nog inte blir så lätt att fila bort :)
Punkt 3 illustrerar poängen några av oss försökt lyfta rätt bra. Du har uppenbarligen en del teknik att slipa på dom du har glädje av den oavsett vilka pedaler du har. Utöver det tycke och smak snarare än bättre eller sämre.

Teknik på plattisar?
Rattnalle sa:
Punkt 3 illustrerar poängen några av oss försökt lyfta rätt bra. Du har uppenbarligen en del teknik att slipa på dom du har glädje av den oavsett vilka pedaler du har. Utöver det tycke och smak snarare än bättre eller sämre.

Fast jag gör ju samma sak på spd och kör ner hälarna, skillnaden är att jag kan gå utanför det vid behov vilket är svårare nu.
Men jag slipar vidare i vilket fall.

Teknik på plattisar?
Raggamuffin sa:

1) Ok, du har en poäng där. Själv kommer jag från "normala" SPD och jag har dessutom haft dem rätt löst ställda. Jag har nu rätt fläskiga piggar på mina plattisar så foten sitter där den sitter.
2) I stort är det nog inte en fördel men det ger i alla fall känslan av trygghet. Själv vågar jag stå på betydligt mer i svängar nu, så man får lite "carvingkänsla".
3) Teknikfråga antar jag. Själv hade jag nog "plattis-teknik" redan med SPD och jag upplever därför en stor förbättring. Dessutom har jag nu möjlighet att applicera en kraft i sidled på pedalerna om så behövs, vilket jag inte kunde tidigare eftersom de då löste ut.
4) Ja du har ju förstås en plattform med piggar ändå med dina Saint pedaler..
5) Whatever floats your boat, men någon form av SPD-optimering har du i ditt körsätt. Det är väl i sig inte fel.

Ok, så då är det inte returen heller.
Nä det låter helt enkelt som att du behöver öva. Det är ju självreglerande med plattisar så förr eller senare hittar du tekniken. Tycker det hjälper i viss mån att internetcykla också men det har du ju redan gjort. Så det som återstår är väl att ge sig fan på att det ska funka och bara nöta. Men det är ju inget måste att kunna eller vilja köra med plattisar och en del gillar det helt enkelt inte :-D

Teknik på plattisar?
Det var ensamt i skogen idag. Det var ändå ok vamt mot slutet...men såg bara en kille på klinten.
Första gången på ett tag med spd och det kändes bra. Kapade av 16s på Flint Beastwood så nu är jag uppe på rätt halva av leader board. 19s kvar till Raggamuffin. :P

Nästa gång blir det pumpade 29or istället för sumpiga 27.5+. Tror det kommer att vara skönt, framför allt att få upp bb lite. Fast 2.8 MM => 2.35 NN kanske blir obehagligt däremot. Behöver nog ett extra framhjul och lite fler däck

Tillbaka
Topp