Tempobåge till racer

ishamael

Ny medlem
Tempobåge till racer
Hej

Jag har ett karbonstyre på min racer. Vilka möjligher finns det att få på ett tempostyre/båge på den?
Funkar det med Clip ons? eller måste man byta hela styret?

- Oskar

Tempobåge till racer
Har ett par Profile Design T2+ Cobra Carbon Clip-On som jag monterat på ett Ritchey Superlogic Logic II styre. Har kört några triathlon, duathlon och tempolopp så. Inga problem.

Tempobåge till racer
Det beror på vilket styre du har. Det lättaste är att kolla upp styret hos tillverkaren och se om de godkänner tempobågar eller inte.

Tempobåge till racer
Håller inte styret för ett par tempobågar hade jag aldrig våga bryta i det i en spurt eller i en brant jävla backe.

Kör på! Allt i världen behöver inte ha en godkänd stämpel från en myndighet.

Tempobåge till racer
Hehe
Fast nu är det ju inte stämplen jag är orolig för utan att jag helt plötsligt sitter med ett löst tempostyre i en backe. Pga nån djävla spricka i styret.

Tempobåge till racer
Men stämpel eller inte, håller styret för att hålla i under en spurt så borde ett par tempopinnar sitta kvar. Ett äkta ITM-styre borde rimligtvis hålla alldeles utmärkt, men är det en kinakopia är det inte lika säkert. Frågan är väl om styrets profil lämpar sig för clip-ons, men det borde du snabbt kunna avgöra genom att titta på det?

Tempobåge till racer
Men det går ju inte att jämföra klämtåligheten med hur det håller när ni bänder i styret!
På en fin stålram kan jag buckla rören med att nypa åt med fingrarna, men den håller och är styv när du trampar.

Kolfiber gillar verkligen inte klämkrafter, det är inte i den riktningen fibern är stark.
Ditt styre har en bred "bulb" den större diametern som stammen nyper runt. Ser ut att vara många cm på varje sida innan den blir smalare, så det kanske går? Men maila ITM support? De finns på fejjan också. Ett styre som går av när du sitter i bocken i fart, eller när du använder pinnarna, det är ingen lek alls. Det slutar nästan garanterat på sjukhus och du kan nog bli kvar där ett tag.

Tillbaka
Topp