Tempobågens justering

  • Trådstartare Trådstartare Deleted member 77490
  • Start datum Start datum
D

Deleted member 77490

Guest
Tempobågens justering
God middag.

Jag ska testa min första tempobåge (tack @ostrand för bra köp). Hur ska jag justera den i vertikalled? Ska den sitta parallell med marken, eller vinklad uppåt/nedåt på något sätt?

Läxa upp mig, för fan.
 
Tempobågens justering
Den ska sitta så att du kan utveckla så hög effekt som möjligt, så bekvämt som möjligt under så lång tid som möjligt samtidigt som din figur skapar så lågt luftmotstånd som möjligt - förutsatt att ditt mål är att cykla så fort som möjligt.
Är den mest till för en till handposition och avlastning vid t.ex. långcykling har man den ofta lite högre så och närmare inpå så man sitter mer upprätt.

Aeroposition är precis som sadlar väldigt individuellt, vissa är mer aero med high hands position, andra är mer aero med armarna mer nedåt osv.
Tänk på att du vill avlasta överkroppen på armbågarna eller strax framför armbågarna så du inte sitter för utsträckt utan snarare har överarmarna rätt så rakt ner från axlarna, men som sagt många individuella faktorer som spelar in. Rörlighet, styrka, kroppsform mm.
 
Tempobågens justering
Ska du ha den för att cykla snabbt så läs inlägget ovan, ska du ha det för typ rando och avlastning så är det bra att börja med att få axlarna på samma ställe som när du har händerna i bocken. Sen är det väl lite tycke och smak för pinnarna.
Jag personligen har en ski bend och lite uppåtvinklade pinnar
 
Tempobågens justering
Ska du ha den för att cykla snabbt så läs inlägget ovan, ska du ha det för typ rando och avlastning så är det bra att börja med att få axlarna på samma ställe som när du har händerna i bocken. Sen är det väl lite tycke och smak för pinnarna.
Jag personligen har en ski bend och lite uppåtvinklade pinnar
Ska ut och testa nu. Återkommer.
image.jpg
 
Tempobågens justering
Stannade efter någon mil och justerade ned bågen en smula. Efter ytterligare någon mil fattade jag att jag inte skulle sitta så jävla utsträckt utan hålla lite längre bak på bågen. Då började det falla på plats. Oväntat bekvämt och väldigt effektivt - gav definitivt mersmak. Tack för tipsen pojkar!
IMG_5969.jpeg
 
Tempobågens justering
Korta svaret (det beror på) liksom långa svaret har redan givits men en sak jag upplever, både vid aero och rando, är att om inte överarmen är rakt ner från axeln blir det inte alls lika komfortabelt. För aero betyder det att jag flyttar runt mer (dvs inte blir lika aero) och för rando blir det inte lika komfortabelt.
 
Tempobågens justering
så du inte sitter för utsträckt utan snarare har överarmarna rätt så rakt ner från axlarna,
Håller också på att köra in mig på bågar, men den regeln funkar inte för mig. Vill sitta mer utsträckt. Sen saknar jag lite grann "stopp framåt" när bågen är helt horisontell, och trivs bättre med bågen pekande lite uppåt, så att man så att säga fixeras i längsled mellan sadel och armstöd.
 
Tempobågens justering
Håller också på att köra in mig på bågar, men den regeln funkar inte för mig. Vill sitta mer utsträckt. Sen saknar jag lite grann "stopp framåt" när bågen är helt horisontell, och trivs bättre med bågen pekande lite uppåt, så att man så att säga fixeras i längsled mellan sadel och armstöd.
Men bågen/pinnarna avslutas väl alltid med en böj uppåt? Där har du ju ”fixeringen”, så att säga. Jag menar den raka delen, den ska väl vara hyggligt horisontell?
 
Tempobågens justering
Men bågen/pinnarna avslutas väl alltid med en böj uppåt? Där har du ju ”fixeringen”, så att säga. Jag menar den raka delen, den ska väl vara hyggligt horisontell?

Jag tror att det @jonja menar är att den raka delen ska vara vinklad så att kraften ner i kuddarna är 90 grader, så att man inte riskerar att hasa framåt, eller bakåt. Sen om det blir exakt horisontell eller inte beror nog på hur man sitter för övrigt.
Jag fick justera lite innan jag hittade en "optimal" position (för rando) , nu vill jag inte vara utan pinnar. Även med en bekväm randoposition blir man ju lite aero.
 
Tempobågens justering
Men bågen/pinnarna avslutas väl alltid med en böj uppåt? Där har du ju ”fixeringen”, så att säga. Jag menar den raka delen, den ska väl vara hyggligt horisontell?
Nej inte på mina, det är bara två pinnar som pekar framåt, något korkskruvade för att passa handen, men inget ändstopp. Tycker mig ha sett åsikten att uppåtpekande ger bättre aero för huvudet, men det ser inte så snyggt ut. Nära horisontellt ser bäst ut rent estetiskt.
 
Tempobågens justering
Nej inte på mina, det är bara två pinnar som pekar framåt, något korkskruvade för att passa handen, men inget ändstopp. Tycker mig ha sett åsikten att uppåtpekande ger bättre aero för huvudet, men det ser inte så snyggt ut. Nära horisontellt ser bäst ut rent estetiskt.
Oj! Har du bara två helt raka pinnar?!
 
Tempobågens justering
Ja, först hade jag profile airstryke, som ser ut som dina, men det fanns inga risers till dem, och det måste man ju ha. Pendlar mellan 40 och 60 mm risers, och kan inte riktigt bestämma mig för vilken som är bäst. Man sitter ju väldigt skönt, förutom nacken som får värre krök.
 
Tempobågens justering
Ja, först hade jag profile airstryke, som ser ut som dina, men det fanns inga risers till dem, och det måste man ju ha. Pendlar mellan 40 och 60 mm risers, och kan inte riktigt bestämma mig för vilken som är bäst. Man sitter ju väldigt skönt, förutom nacken som får värre krök.
Vad är risers för något?
 
Tempobågens justering
För att få upp bågen ovanför styret, den blir lite för låg annars. Med risers får man även tillbaka handgreppet uppe på styret.
 
Tempobågens justering
För att få upp bågen ovanför styret, den blir lite för låg annars. Med risers får man även tillbaka handgreppet uppe på styret.
Aha, jag har nog inte något behov av det. Jag har styret/hoodsen högre och bocken lägre än moderna cyklister.
 
Tempobågens justering
Ha, nu när jag håller på att bygga en tempohoj återkommer förstås behovet av att justera in tempostyret (pinnarna).

Har fått mig till livs följande efter YouTube-tittande. Vänligen rätta mig om jag har fel.

  • Överarmarna i ungefär samma vinkel som styrröret/gaffeln
  • Armbågarna ska vila i armstöden
  • Händerna ska vara högre än armbågarna
  • Pinnarna ska vara justerade i längsled så att det är bekvämt att växla
 
Tempobågens justering
Tempobågens justering
Skärp dig.
Visa bilaga 768934
På besök i Holland. Intressant.
Funktion före form, så att säga! Men jag förstår verkligen cockpiten, har man rakt styre är det ju heeeelt värdelöst att cykla längre sträckor. Obegripligt att det finns de som gör det, men jag antar att ingen handled är den andra lik. Skönt med annan handposition, säger jag!

Mvh,

//Cyklat fem mil på damcykel i motvind åtskilliga gånger
 
Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp