The Gravel tråd

• Trådstartare Trådstartare Paco
  • Start datum Start datum
The Gravel tråd
Vindtunnelmätningar är väsenskilt från att cykla utomhus.

I vindtunneln kommer vinden från ett håll och är laminär, medan man utomhus har både fartvinden och blåsten som virvlar runt lite hur som helst och är turbulent pga att den påverkas av objekt i omgivningen (träd, gräs, hus, mm). Det gör att slutsaterna från vindtunneltest är rätt värdelösa egentligen. Det är i praktiken mer en slags försäljningsgimmick.

Vindtunnel är däremot värdefullt för bancyklister och ev för att prova ut tempoställningar
Mjo, fast en del har blivit lite bättre på senare tid. I det där Hunt-testet så rörde sig hela tiden hjulet mellan +20 och -20 grader, och hjulet roterade motsvarande 32 km/h. Så det ger i alla fall en slags indikation. Är det liten skillnad i ett vindtunneltest är det nästan säkert ännu mindre skillnad i praktiken.

(Hade jag läst noggrannare hade jag sett att 9 watts besparning är på 317 watt output och då direkt insett attt det är en mycket mindre besparning än vad som fås vid landsvägsaero, men det går ju räkna om från endast 6 minuter tidsbesparing på 10 timmar lopp också)

Sen har jag inte aero-hjul själv för att vinna tävlingar, utan det är the fun factor, och då är det nog faktiskt mer viktigt att hjulen går fort i ideala förhållanden än att de går fort i nåt slags genomsnitt. Det är ju när jag kör fort utför jag märker skillnaden mest hur mycket högre toppfart jag kan nå => high fun factor.

The Gravel tråd
Sen har jag inte aero-hjul själv för att vinna tävlingar, utan det är the fun factor, och då är det nog faktiskt mer viktigt att hjulen går fort i ideala förhållanden än att de går fort i nåt slags genomsnitt. Det är ju när jag kör fort utför jag märker skillnaden mest hur mycket högre toppfart jag kan nå => high fun factor.

Kör fort utför på den här vägen du

4668E3B1-0EEE-4C95-8878-BD08B37D25B0.jpeg

Skicka ett brev när du är framme… ?

The Gravel tråd
Sen har jag inte aero-hjul själv för att vinna tävlingar, utan det är the fun factor.

Just det! Inte att förakta. Mina NOX-hjul gör mig nog bara marginellt snabbare (om ens det), men de är snygga, sjunger gött när man pumpar på på slät asfalt och gör att jag gärna sticker ut och cyklar och det är ju det viktigaste...

The Gravel tråd
Såna där utförskörningar och sett hur fälgarna ser ut efter ett par år har fått mig att tycka att man kanske inte vill ha så jättedyra hjul. Har ju blivit lite poppis att köra med skuminlägg typ cushcore på senare tid för att klara genomslag lite bättre, kanske vore nåt. Men det lär bli ännu mer tubeless-kladd då förstås...

The Gravel tråd
Räknade om lite siffror från tabellen och då får man att med box-hjulet kör man 31,54 km/h och med aerohjulet kör man 31,90 km/h, så en fartvinst på 0,36 km/h... det är ju väldigt mycket sämre än en fartvinst på cirka 2 km/h för ett landsvägsscenario i samma fartområde.
Att aerohjul, och endast aerohjul, på lvg skulle kunna höja hastigheten från 30 => 32 km/h beror nog mer på det som står i citatet nedan än verklighet.
Man kan atminstone känna placeboeffekten (dock kanske inte med din nuvarande inställning), framförallt om dom låter mycket.
De 0,36 km/h från Hunts test är mer verklighetstroget, även om deras test inte är det
Att aerotesta endast hjul är inte ett särskilt verklighetstroget test
PIC_0687.JPG

Såhär är bättre
8_872d9e6d0b.jpeg

Även om det inte är helt invändningsfritt, förstås.

Hade jag läst noggrannare hade jag sett att 9 watts besparning är på 317 watt output och då direkt insett attt det är en mycket mindre besparning än vad som fås vid landsvägsaero,
Är du verkligen helt säker på det?

Sen har jag inte aero-hjul själv för att vinna tävlingar, utan det är the fun factor
Det var ju det jag undrade över redan i #330.

The Gravel tråd
Att aerohjul, och endast aerohjul, på lvg skulle kunna höja hastigheten från 30 => 32 km/h beror nog mer på det som står i citatet nedan än verklighet.

Vad har du för invändningar på detta test:

1) Mavic R-Sys SLR

At 200W (200W actual, 201W normalized) - Distance travelled: 5120m at 30.7 kph
At 300W (299W actual, 299W normalized) - Distance travelled: 6070m at 36.4 kph

2) Enve Smart 4.5

At 200W (202W actual, 203W normalized) - Distance travelled: 5460m at 32.7 kph
At 300W (301W actual, 302 normalized) - Distance travelled: 6442m at 38.6 kph

3) Hed GT3 Trispoke and Lightweight Autobahn

At 200W (200W actual, 202W normalized) - Distance travelled: 5520m at 33.1 kph
At 300W (300W actual, 300 normalized) - Distance travelled: 6600m at 39.6 kph

...och hur kommer det sig att du tror att det har mindre effekt? Detta är inte det enda test jag sett som visar denna storleksordning, men det är det enda jag kunde dra fram på rak arm. Om det ger mycket mindre så borde det finnas bra test som visar det också.

Senast ändrad:
The Gravel tråd
Det var ju det jag undrade över redan i #330.
Att ha kul betyder inte nödvändigtvis att inbilla sig att det går fortare, även om det säkert funkar det också. Jag är oavsett intresserad av verklig prestanda. Om jag inte vore det hade jag trampat runt på en militärcykel.

Jag tycker inte standardsvaret "köp vad du vill, spelar ingen roll" är särskilt intressant, jag var faktiskt genuint intresserad av att ta reda på den bästa tillgängliga informationen vad aerohjul ger avseende verklig prestanda i grus-sammanhang. Långt mycket mindre än vad det ger i landsvägssammanhang verkar svaret vara så långt.

Senast ändrad:
The Gravel tråd
...och hur kommer det sig att du tror att det har mindre effekt? Detta är inte det enda test jag sett som visar denna storleksordning, men det är det enda jag kunde dra fram på rak arm. Om det ger mycket mindre så borde det finnas bra test som visar det också.
Svarar på mig själv, surfat runt lite mer, och jag får nog back-tracka lite och säga att 2 km/h är i övre registret av vad man kan förvänta sig. Antagligen är Mavic R-SYS SLR som de hade som referenshjul i cyclingweekly-testet väldigt kassa aerodynamiskt. De ser ut att ha använt samma däckuppsättning, annars kan rullmotstånd påverka en hel del.

Här är det en annan snubbe som gör ett liknande enkelt test och kommer fram till 1,5 km/h vid 200 watt.

Så det är nog säkrare säga typ 0,5 till max 2 km/h vid 30 km/h beroende på hur kassa hjul man börjar med och hur bra aerohjulen funkar och integrerar med ramen osv. Nöjd nu? ?

Tycker ändå det känns rimligt att anta att vinsten vid landsväg är verkligt märkbar (dvs det syns på dina tider och hastighetsmätare), och att sannolikt inte märkbar vid gravel om man inte är väldigt stark, på grund av att grundvindmotståndet är så pass mycket högre. Eller vad tror ni?

The Gravel tråd
Svarar på mig själv, surfat runt lite mer, och jag får nog back-tracka lite och säga att 2 km/h är i övre registret av vad man kan förvänta sig. Antagligen är Mavic R-SYS SLR som de hade som referenshjul i cyclingweekly-testet väldigt kassa aerodynamiskt. De ser ut att ha använt samma däckuppsättning, annars kan rullmotstånd påverka en hel del.

Här är det en annan snubbe som gör ett liknande enkelt test och kommer fram till 1,5 km/h vid 200 watt.

Så det är nog säkrare säga typ 0,5 till max 2 km/h vid 30 km/h beroende på hur kassa hjul man börjar med och hur bra aerohjulen funkar och integrerar med ramen osv. Nöjd nu? ?

Tycker ändå det känns rimligt att anta att vinsten vid landsväg är verkligt märkbar (dvs det syns på dina tider och hastighetsmätare), och att sannolikt inte märkbar vid gravel om man inte är väldigt stark, på grund av att grundvindmotståndet är så pass mycket högre. Eller vad tror ni?
Meddela när du ändrat dig igen.....

The Gravel tråd
Meddela när du ändrat dig igen.....
Lugn det gör jag. Jag är den typen som ändrar på mig när jag tror jag hittat bättre info. Jag gillar lära mig saker serru, jag är inte typen som tycker det är viktigare att få rätt än att ha rätt. Jag vill genuint veta hur saker och ting funkar. Det händer att jag har fel, men försöker bidra med info så gott jag kan och blir gärna motbevisad vilket innebär att jag lär mig nytt.

Diskutera saker innebär ju att vända och vrida på saker. Om man inte vågar öppna käften för att man är rädd att ha fel, eller vägrar backa för att man har för mycket prestige för att erkänna att man har fel, då blir det inte så bra miljö för diskussion. Detta är ju sveriges trevligaste cykelforum eller hur?

Men visst jag får medge att det är inte optimalt att ha fel för det gör tråden svårare att läsa. Jag har bra koll på mycket inom cykeltekniken, men det finns luckor här och var, ibland såna jag inte trodde jag hade. Blir lätt så när man lär sig det mesta på egen hand.

Jag har inte hittat något direkt fel med cyclingweeklys aero-test, men det visar nog av någon anledning i övre registret, exempelvis att referenshjulet är kasst aerodynamiskt och av någon anledning extra kasst på den ramen, och att Enve funkar ovanligt bra. De två enkla real-life-tester jag hittat idag på power output 200 watt är detta cyclingweekly som visar 2 km/h och en annan randomsnubbe på internet som visar 1,5. Typiska vindtunnelstest verkar visa på 10 - 12 watt, och det borde så vitt jag kan förstå resultera i ytterligare något mindre skillnad i fart, men det är inte riktigt samma typ av test, då man håller farten konstant och varierar kraften. Jag tycker det är mer intressant att hålla kraften konstant och se vilken fartskillnad det ger.

Sen då det gäller hur aero-hjul upplevs på landsväg är min erfarenhet att man tänker mest på det när man kör mycket fortare än 30 km/h, antingen genom sprint eller i en nedförsbacke, eller både och. Jag tror definivt inte att det bara är placebo.

Hursomhelst då det fortarande verkar råda oklarheter/oenigheter i vad som gäller på landsväg är det svårt att extrapolera till vad som borde gälla med 40 mm breda grusdäck och aerohjul designade för det.

Senast ändrad:
The Gravel tråd
Har beställt en Canyon Grizl CF SL 7 eTap som levereras typ feb 14-25 gott så väl.
Går in då å då på hemsidan för att kolla om leveransdatum ändras (till det bättre) :)
Såg att det finns en modell på lager med RockShox Rudy 30 gaffel med 30mm fjädringsväg. Men den kommer tyvärr utan elväxel. Undrar dock lite om det behövs fjädring fram på en gravelhoj? Är det värt den extra vikten?
Kul å höra om nån testat å har lite synpunkter.

The Gravel tråd
Har beställt en Canyon Grizl CF SL 7 eTap som levereras typ feb 14-25 gott så väl.
Går in då å då på hemsidan för att kolla om leveransdatum ändras (till det bättre) :)
Såg att det finns en modell på lager med RockShox Rudy 30 gaffel med 30mm fjädringsväg. Men den kommer tyvärr utan elväxel. Undrar dock lite om det behövs fjädring fram på en gravelhoj? Är det värt den extra vikten?
Det beror nog på lite vad man kör, har man tänkt köra lite stig och det är en del rötter och så är det inte fel med någon slags fjädring, men det kanske inte behöver vara en riktig framgaffel.

En gaffel ger en hel del extra vikt (600 gram tyngre än en vanlig gaffel?), massor av extra kostnad, och en del komplexitet i service. Specialized har sin futureshock istället som ger ca 200 gram overhead över inget alls. Jag använder redshift shockstop fjädrande styrstam som ger cirka 150 gram overhead över en vanlig styrstam. Jag tycker att dessa enklare lösningar träffar en fin sweetspot för den typ av körning jag gör, så jag känner inte ett behov för en riktig dämpad framgaffel. Men ju mer MTB-lik ens körning är desto mer MTB-lik vill man ha sin cykel, så för vissa är nog framgaffel rätt val.

Jag har en kompis som har en Cannondale Slate, första modellen, Cannondale var pionjärer på grusgafflar och han har inte klagat. Tyvärr är ramen XL-storlek och alldeles för stor för mig så jag har inte kunnat göra nåt test med den och jämföra skillnaden med min enkla styrstamslösning. Det jag själv egenupplevt testat är skillnaden från helt stel till en redshift styrstam och vad det ger på rotiga stigar, och jag är helsåld. Jag känner dock att ännu mer tekniskt behöver jag inte köra och att en avancerad dämparlösning som väger och kostar mycket då känns overkill.

The Gravel tråd
Lugn det gör jag. Jag är den typen som ändrar på mig när jag tror jag hittat bättre info. Jag gillar lära mig saker serru, jag är inte typen som tycker det är viktigare att få rätt än att ha rätt. Jag vill genuint veta hur saker och ting funkar. Det händer att jag har fel, men försöker bidra med info så gott jag kan och blir gärna motbevisad vilket innebär att jag lär mig nytt.

Diskutera saker innebär ju att vända och vrida på saker. Om man inte vågar öppna käften för att man är rädd att ha fel, eller vägrar backa för att man har för mycket prestige för att erkänna att man har fel, då blir det inte så bra miljö för diskussion. Detta är ju sveriges trevligaste cykelforum eller hur?

Men visst jag får medge att det är inte optimalt att ha fel för det gör tråden svårare att läsa. Jag har bra koll på mycket inom cykeltekniken, men det finns luckor här och var, ibland såna jag inte trodde jag hade. Blir lätt så när man lär sig det mesta på egen hand.

Jag har inte hittat något direkt fel med cyclingweeklys aero-test, men det visar nog av någon anledning i övre registret, exempelvis att referenshjulet är kasst aerodynamiskt och av någon anledning extra kasst på den ramen, och att Enve funkar ovanligt bra. De två enkla real-life-tester jag hittat idag på power output 200 watt är detta cyclingweekly som visar 2 km/h och en annan randomsnubbe på internet som visar 1,5. Typiska vindtunnelstest verkar visa på 10 - 12 watt, och det borde så vitt jag kan förstå resultera i ytterligare något mindre skillnad i fart, men det är inte riktigt samma typ av test, då man håller farten konstant och varierar kraften. Jag tycker det är mer intressant att hålla kraften konstant och se vilken fartskillnad det ger.

Sen då det gäller hur aero-hjul upplevs på landsväg är min erfarenhet att man tänker mest på det när man kör mycket fortare än 30 km/h, antingen genom sprint eller i en nedförsbacke, eller både och. Jag tror definivt inte att det bara är placebo.

Hursomhelst då det fortarande verkar råda oklarheter/oenigheter i vad som gäller på landsväg är det svårt att extrapolera till vad som borde gälla med 40 mm breda grusdäck och aerohjul designade för det.
Problemet med testet är väl att det inte är särskilt vetenskapligt utan mer handlar om att sälja produkter? Även om en del andra kanaler är ännu mera extrema i sitt sälj.

Aerohjul är inte aktuella för mig men det är ändå intressant ur ett allmänt cyklingsperspektiv hur mycket de påverkar tycker jag.

The Gravel tråd
Vad skall du köra i för typ av terräng?
Är det någonting som jag inte saknar på en gravel så är det framdämpare. Då plöjer jag dock inte DH med min hoj.

Senast ändrad:
The Gravel tråd
Nej, om du behöver fjädring så köper du en mtb.

The Gravel tråd
Problemet med testet är väl att det inte är särskilt vetenskapligt utan mer handlar om att sälja produkter?
Jag tror att cyclingweekly försöker vara neutrala här och inte fuska med testet utan faktiskt ärligt ta reda på skillnader. Oliver Bridgewood var mycket bättre och mer neutral när han jobbade på cyclingweekly än GCN. Random internetsnubben försöker definitivt inte sälja dyra grejer. Men det finns variabler i vind och så som kan vara svåra att kontrollera, så visst det kan vara en del fel.

I fråga om vetenskaplighet så tycker jag bättre om dessa någorlunda real-world tester som dessa än vindtunneltester (det är så oerhört svårt att tolka resultat från vindtunneltester vad det innebär i praktiken för en vanlig dödlig), även om det är högre risk för att det kommer in nån oförutsedd variabel som ändrat väder.

Jag själv har gjort samma typ av byte, från ett gammalt smalt aluminumhjul till 50 mm djupa aerohjul på min landsvägscykel. Jag bytte däck samtidigt från yksion pro tubeless till turbo cotton latexslang som enligt bicyclerollingresistance är ~1,5 watt snabbare så lite fick jag där, men inte mycket. Tror inte motstånd i naven var någon större skillnad, men man vet ju aldrig säkert förstås om man inte mäter. Hursomhelst så gjorde jag plötslig ett litet trappsteg uppåt i snittfarter på mina vanliga träningsrundor, och det var lättare komma upp i högre fart i utförsbackarna såg jag på min hastighetsmätare. Den upplevelsen låg i linje med det där cyclingweekly-testet så jag har inte själv haft någon anledning att tro att det är fuffens.

Sen kan jag tänka mig att dagens instegshjul är bättre aerodynamiskt så skillnaderna är mindre, så det kanske mer vanligt rör sig om 1 km/h vid 200 watt snarare än 1,5 eller 2. Eller ännu mindre. Det är så många parametrar, så jag tar med mig från denna diskussion idag att så mycket som 2 km/h är det nog sällan numera.

Då det gäller effekten på extremt breda aerohjul med 40 mm breda däck känns det nu för mig som det behövs lite fler tester som är enklare att tolka. Jag tror av det jag sett hittills att effekten är långt mindre än för ett typiskt landsvägsbyte, men jag får ju så mycket mothugg här så vete fanken om jag är rätt ute...

Senast ändrad:
The Gravel tråd
När det är så små skillnader man vill mäta och med så många faktorer involverade, inte minst den mänskliga faktorn där man omedvetet kan påverka resultatet i samma storleksordning eller mer tycker jag det 'är svårt att dra någon absolut slutsats från videon. Min bedömning skulle nog vara att resultatet är intressant men för osäkert utan vidare studier.

Du har helt rätt ang. Oliver, jag har bara sett honom i GCN:s kanal, synd att de där kör så hårt med att sälja för många av deras "test" hade varit kul att se gjorda utan säljvinklingen. Särskilt hade jag velat veta hur mycket det skiljer mellan en bra stålram från 80/90-talet och en modern i kolfiber med allt annat lika och under verkliga förhållanden men som de gjorde testet var det meningslöst.

The Gravel tråd
Grattis!
Beställde (och fick!) en likadan på några dagars leverans just före jul. Inte kört e-tap förut, ångrar mej inte!
Direkt på med 50mm schwalbe marathon winter, trots sin tyngd och tjocklek trummade de på fint på frusna och isiga grusvägar, och tog mej till jobbet i detoplogade Stockholmsslasket imorse ;D. Ordentligt med plats för ännu större däck finnes; jag tror både gaffel och bakände sväljer 2.1-2.2" till sommaren och med så mkt luft på fälgen har jag svårt att se att en dämpad gaffel behövs innan man väljer att ta fram xc'n istället.

The Gravel tråd
Annars är en styrstam från Redshift med dämpning helt OK, min sitter på plats på graveln konstant, började med vanlig men föredrar Redshiften framför stumt, enda nackdelen är att vid stående cykling,

The Gravel tråd
om du vill ha fjädring fram på en gravelcykel är det väl i första hand för att ta bort durret på makadamartade vägar? och där är det snarare effektivare med lättrullande feta däck med adekvat tryck.

om du vill skydda dig själv och cykeln från potentiell åverkan i någon okänd halvstökig högfarts undanlöpa med kanske något drop är det snarare bakfjädring du kan tänkas efterfråga?

elväxel är inget jag direkt längtar efter, speciellt inte från en firma med så tveksamt rykte för bakåtkompatibilitet som sram. att tänka på när du efterhand behöver underhålla systemet.

The Gravel tråd
The Gravel tråd
Vajerväxlar är lite så där charmigt retro, ungefär som att åka runt med spikraka 2 meters slalomskidor utan midja som man gjorde på 80-talet.

Men på en modern cykel 2022 ska man självklart gå på elväxlar om man vill lägga pengarna. Man ska dock vara medveten om att har man väl tagit steget vill man inte ha nåt annat, och det kan bli dyrt om man har många cyklar ?

The Gravel tråd
Okej, ja det är en bra tanke. Förstår dock inte vad du menar.

Sram håller liv i deras första elektriska system:
för att citera

"With firmware version 2.29.4 or greater installed, SRAM is now allowing newer Red AXS, Force AXS, and eTap AXS BlipBox shifters to be paired with older 11-speed eTap front and rear derailleurs. “The goal is to offer product support for customers with a need for shift lever/control service solutions, as the 11-speed SRAM RED eTap shift-brake levers and BlipBox have been discontinued,” explained Brook Fowler of SRAM."

inget versionsträsk jag vill sitta i. vajerväxlar är 'tilräckligt' bra.

liksom för ooms och mig högfartsstabila retro 13 cm breda skidor från 0-talet med radie på 11 meter. tyvärr inget som säljs idag.

'is now allowing'; dubbelsuck. orsaken är väl att de redan nu funnit det lämpligt att inte tillhandahålla växelreglagen för närmast nyss sålda 11-vxl eTap.

The Gravel tråd
Vad har du för invändningar på detta test:
Precis som att du naturligtvis skall köpa precis det du vill, av precis den anledning du vill
skall du naturligtvis tro på precis det du vill, och förstås även det av precis den anledning du vill

Men det testet du länkar till är dåligt beskrivet, men de skriver åtminstone att det är gjort i en utomhusvelodrom en blåsig dag!

För den som inte redan vet de så är det så att andra som publicerar aerotester har gått ifrån cykling i inomhusvelodrom,
via lösa delar i vindtunnel (typ hjul utan gaffel/ram) till ett sådant här upplägg
8_872d9e6d0b.jpeg

(Även om det inte är helt invändningsfritt, förstås.)

The Gravel tråd

En Laufgaffel kan ju vara ett alternativ för att hålla ner vikten, men ändå få dämpning.

Dyrt som snus och inte så vackra kanske, men de dyker upp på k&s då och då. Har en på min singlespeedskogshoj.

The Gravel tråd
Idag ser jag att Canyon igen flyttat fram lev.datum 2veckor för min cykel! Är det så att min levtid fortfarande gäller å det flyttas fram för det droppar in nya beställningar? Eller är cykeln helt enkelt försenad?

The Gravel tråd
Idag ser jag att Canyon igen flyttat fram lev.datum 2veckor för min cykel! Är det så att min levtid fortfarande gäller å det flyttas fram för det droppar in nya beställningar? Eller är cykeln helt enkelt försenad?
Gissningsvis så ramlar det in beställningar. En bekant beställde en Grizl och dagen efter lagd beställning så flyttades leveransdatumet fram på hemsidan. Han fick sin cykel inom utlovad tid som tidigare stått på hemsidan.

The Gravel tråd
Precis som att du naturligtvis skall köpa precis det du vill, av precis den anledning du vill
skall du naturligtvis tro på precis det du vill, och förstås även det av precis den anledning du vill

Men det testet du länkar till är dåligt beskrivet, men de skriver åtminstone att det är gjort i en utomhusvelodrom en blåsig dag!

För den som inte redan vet de så är det så att andra som publicerar aerotester har gått ifrån cykling i inomhusvelodrom,
via lösa delar i vindtunnel (typ hjul utan gaffel/ram) till ett sådant här upplägg
8_872d9e6d0b.jpeg

(Även om det inte är helt invändningsfritt, förstås.)
Är inte även de främst gjorda i säljsyfte? Vindtunneltest är bra på så sätt att det ger förhållanden som gör det enkelt att mäta och replikera men giltigheten för verkliga vindförhållanden är diskutabel, resultaten är mer en indikation skulle jag säga.

Senast ändrad:
The Gravel tråd
Är inte även de främst gjorda i säljsyfte? Vindtunneltest är bra på så sätt att det ger förhållanden som gör det enkelt att mäta och replikera men giltigheten för verkliga vindförhållanden är diskutabel, resultaten är mer en indikation skulle jag säga.
Resultaten som presenteras i press-releaserna är gjorda i säljsyfte. Men själva testerna är gjorda för utvecklingssyfte, och då är det viktigt att det har mycket god upprepbarhet.

The Gravel tråd
Resultaten som presenteras i press-releaserna är gjorda i säljsyfte. Men själva testerna är gjorda för utvecklingssyfte, och då är det viktigt att det har mycket god upprepbarhet.
Jag håller i princip med men strävan att göra ett test replikerbart kan inte göras på bekostnad av validiteten, det är där kruxet ligger och aerodynamik i låga hastigheter med turbulenta luftflöden är väldigt svårt.

The Gravel tråd
Inte ordmärkning, men är det verkligen dämpning i en Lauf?
Jag trodde det endast var fjädring.

En fjäder dämpar den också. Det är returen som inte blir så kul alla gånger eftersom den är samma fjäderkonstant som vid kompressionen.

Jag är dock rätt nöjd med min Laufgaffel, eller rättare sagt mina handleder är nöjda. Den är ju ett steg i rätt riktning om man kommer från helstelt och ger just den effekt jag var ute efter på stigarna.

Senast ändrad:
The Gravel tråd
Har ingen dämpad gaffel på min Diverge men för mig så gör de där 20mm jag har i fjädring (inte dämpning då jag har future shock 1.0) rätt mycket när det kommer till bekvämligheten.. Men kör med bredare däck då säger typ alla, men det är jag inte intresserad av. Vill inte addera en massa roterande vikt för att få det lite bekvämare..
Men jag har dupuytrens kontraktur i mina händer, vilket nog gör att jag uppskattar fjädringen mer än andra. Dock skulle jag nog ändå vilja ha den där funktionen. Sen tycker jag att en dämpad gaffel på en hoj som inte är en MTB ser apfult ut, men det är ju högst subjektivt.

Tillbaka
Topp