atorger
Aktiv medlem
The Gravel tråd
Mjo, fast en del har blivit lite bättre på senare tid. I det där Hunt-testet så rörde sig hela tiden hjulet mellan +20 och -20 grader, och hjulet roterade motsvarande 32 km/h. Så det ger i alla fall en slags indikation. Är det liten skillnad i ett vindtunneltest är det nästan säkert ännu mindre skillnad i praktiken.Vindtunnelmätningar är väsenskilt från att cykla utomhus.
I vindtunneln kommer vinden från ett håll och är laminär, medan man utomhus har både fartvinden och blåsten som virvlar runt lite hur som helst och är turbulent pga att den påverkas av objekt i omgivningen (träd, gräs, hus, mm). Det gör att slutsaterna från vindtunneltest är rätt värdelösa egentligen. Det är i praktiken mer en slags försäljningsgimmick.
Vindtunnel är däremot värdefullt för bancyklister och ev för att prova ut tempoställningar
(Hade jag läst noggrannare hade jag sett att 9 watts besparning är på 317 watt output och då direkt insett attt det är en mycket mindre besparning än vad som fås vid landsvägsaero, men det går ju räkna om från endast 6 minuter tidsbesparing på 10 timmar lopp också)
Sen har jag inte aero-hjul själv för att vinna tävlingar, utan det är the fun factor, och då är det nog faktiskt mer viktigt att hjulen går fort i ideala förhållanden än att de går fort i nåt slags genomsnitt. Det är ju när jag kör fort utför jag märker skillnaden mest hur mycket högre toppfart jag kan nå => high fun factor.