The Gravel tråd

• Trådstartare Trådstartare Paco
  • Start datum Start datum
The Gravel tråd
Gillar färgen på din gravel.
Är det egen custom eller går det välja den vid köp av ram?
Lackad ramen själv. Det går nog att beställa någon ram i liknande färgtoner (kinaram). Min skiftar emellan blått och violett men det beror på att det krävs 2 lager för att det ska bli violett och ett för blått. Använde klarlack blandat med färgpulver.

The Gravel tråd
Måndag är en toppendag! Körde rött grus backe upp och ner. Väldigt bra vägar med fint underlag. Blev 48 kilometer och strax under 600hm. Vädret bestämde vägvalet, skulle ta en sydlig runda men svarta moln tornade upp sig över berget. Tog en nordlig variant och kom hem torr och ren . Har 11-42 och 38 singel klinga -trampade inte ur vid 47km och kadensen 113. Rullade i dryga 54km i ett brant parti på slutet.
Screenshot_2024-07-15-22-12-32-08_3bb53944894d9646ec5754b62cc2584b.jpg
Branta backen
IMG_20240715_171440.jpg

The Gravel tråd
Efter en tids uppehåll har jag kommit igång med cyklingen igen. Har blivit många mil på min Caad10 i år och nu har jag blivit sugen på en gravelcykel för att kunna köra mer under hösten och våren samt på grusvägar.

Har tittat runt och fastnat för Trek Checkpoint ALR 5 och Specialized DSW Crux. Är lite barnslig och gillar märkescyklar och utseendet är ganska viktigt för mig :)

https://www.specialized.com/us/en/crux-dsw-comp/p/4221802?color=5368204-4221802
https://www.trekbikes.com/us/en_US/...t-alr/checkpoint-alr-5/p/41640/?colorCode=red

Båda har SRAM-komponenter, är de lika bra som Shimanos motsvarighet? Vilken av dessa cyklar skulle ni rekommendera?
Det kommer mestadels bli asfaltsturer och oftast inte mer än tre timmar i taget.

The Gravel tråd
Har tittat runt och fastnat för Trek Checkpoint ALR 5 och Specialized DSW Crux. Är lite barnslig och gillar märkescyklar och utseendet är ganska viktigt för mig :)

https://www.specialized.com/us/en/crux-dsw-comp/p/4221802?color=5368204-4221802
https://www.trekbikes.com/us/en_US/...t-alr/checkpoint-alr-5/p/41640/?colorCode=red

Båda har SRAM-komponenter, är de lika bra som Shimanos motsvarighet? Vilken av dessa cyklar skulle ni rekommendera?
Det kommer mestadels bli asfaltsturer och oftast inte mer än tre timmar i taget.
Båda cyklarna har 1X, kommer det att funka för dig?
Eftersom det är mkt enklare att bygga om från 2X => 1X och tvärtom (1X => 2X) åtminstone ibland kan vara "omöjligt", brukar jag alltid rekommendera 2X för alla som är det minsta tveksamma till vad de vill ha.

The Gravel tråd
Båda cyklarna har 1X, kommer det att funka för dig?
Eftersom det är mkt enklare att bygga om från 2X => 1X och tvärtom (1X => 2X) åtminstone ibland kan vara "omöjligt", brukar jag alltid rekommendera 2X för alla som är det minsta tveksamma till vad de vill ha.
Av de modeller jag kikat på verkar 1X vanligast. Jag tror det funkar men får fundera lite över det.
Tack!

The Gravel tråd
En bubblare nu är väl ridley från xxl. Priset är så bra att det är svårt att bortse från.

Om det är samma interna vajerdragning som på Fenix så är det svårt att bortse från att det är en riktig skitkonstruktion som förr eller senare ger en riktig huvudvärk. Mer info finns här

The Gravel tråd
Om det är samma interna vajerdragning som på Fenix så är det svårt att bortse från att det är en riktig skitkonstruktion som förr eller senare ger en riktig huvudvärk. Mer info finns här
Möjligt att den är jobbig men så jävligt kan det väl ändå inte vara..

Får väl köpa elväxlar då när det är dags ?

The Gravel tråd
Möjligt att den är jobbig men så jävligt kan det väl ändå inte vara..

Får väl köpa elväxlar då när det är dags ?

Jag låter @Stumpy svara på hur djävligt, han har mest erfarenhet.

I min värld är det bättre att köpa en cykel med elektroniska växlar redan från start om det är det man vill ha, normalt är det bara dyrt och krångligt att uppgradera i efterhand.

The Gravel tråd

I min värld är det bättre att köpa en cykel med elektroniska växlar redan från start om det är det man vill ha, normalt är det bara dyrt och krångligt att uppgradera i efterhand.
Jag byggde från ramset med integrerad styrkombo. Tog flera timmar och många svordomar att få igenom två bromsslangar och två vajerhöljen genom styrkombon och ner i ramen vid sidan om det D-formade gaffelröret. Byte av vajerhölje kommer bli jobbigt, för att inte tala om byte av styrlager. Dock sitter allt väldigt skyddat, så förhoppningsvis klarar jag mig ett bra tag till. Kanske kan vända mig till någon som har fastpris på jobbet när det är dags. ;)

The Gravel tråd

Möjligt att det är krångligt på en räcer men att montera t.ex axs på en mountainbike är ju busenkelt.

The Gravel tråd
Blev det inte ngn form av syftningsfel där?
Eller skiljer det mellan monteringen av AXS på olika typer av cyklar?

Och även med AXS så skall väl ändå alltid bromsslangarna få plats.
Bakväxeln lär väl vara lika, jag har ingen aning om hur växlingshandtaget för elväxlar ser ut på en räcer. Men är det lika enkelt så är det ju gjort på en grisblink..

Visst ska bromsslang få plats men dessa behövs väl väldigt sällan bytas ut om det inte blir något fel på bromsen.

The Gravel tråd
Blev det inte ngn form av syftningsfel där?
Eller skiljer det mellan monteringen av AXS på olika typer av cyklar?

Och även med AXS så skall väl ändå alltid bromsslangarna få plats.
Om man redan har kompatibla bromsok och slangar till AXS räserreglage, då blir det inte så jättemycket jobb att konvertera en räser.
Med MTB så räcker det med att skruva på två skruvar för en konvertering. En till triggern, en till bakväxeln.

The Gravel tråd
Nyss hemkommen efter en vecka på Gotland. Vi åkte till Östergarn och Grogarnsberget. Därefter badades det i Sandviken. Familjen tog bilen tillbaka till Visby och jag fick cykla.

Först blev det fika i en närliggande vik. Igenväxt väg, men fin...
DSC_5492.JPG

Fikaviken
DSC_5490.JPG

Sen fortsatte jag norrut på fina grusvägar.

DSC_5498.JPG
DSC_5503.JPG
DSC_5488.JPG

Sen blev det pizzastopp nära Fole. Vapendragare och något mer hette det. På en innergård bakom en lada. Tog Skogen, riktigt bra! Tunn krispig kant, mjuk inne och välbalanserad topping. Grymt god granskottssirap.

DSC_5504.JPG

Bagarna.
DSC_5510.JPG

Meny
DSC_5509.JPG

Sen var det bara 15 km hem. Mätt och nöjd. 69 km, 184 hm.
Screenshot_20240716-191021.png

The Gravel tråd
Om vi utgår från Grifn som var objektet som startade diskussionen, vilka delar behöver bytas ut och hur mycket jobb är det för att elektrifiera? Ungefärlig kostnad? Reglage och bakväxel torde vara självklara.

The Gravel tråd
Min resa är över! Blev påkörd bakifrån av ukrainsk minibus. Cykel är skrotad (hjul i delar, sprickor i ramen, halva utrusning också och alla kläder och hjälm) men jag lever (vet inte varför ärligt sagt. Flög i luften länge och landade på hans bil med cykeln. Stor buckla har han iaf!!!) INGA brutna ben, men i ganska dåligt skick. Kan gå iaf. Halva byn kom efter smällen. Polisen, ambulans ETC. PS: KAN dricka öl ?
Hur har det gått med återhämtningen?
Hoppas att du snart kan vara ute på grusäventyr igen!

The Gravel tråd
Det var väldigt stor variation på cyklarna som satt på bilarna. Både typ och prisklass. Från rosthögar till kolfiberräser/gravel. Jag tror det ska mycket till att det ska hända något på färjan. Det är ont om tid att jobba ostört.
Sant, får väl göra som jag brukar när vi åker till fjälls. Sätter en mc-kedja till dragkroken och sen runt ramen.

The Gravel tråd
Jag ska till Gotland v30, lurar på om man ska ta med graveln. Vågar man ha en dyr hoj på cykelstället på båten? :unsure:
Sist jag tog båten till Gotland med cykeln så fanns inte ens cykelställ utan jag blev ombedd att lägga cykeln i ett hörn på bildäck bland lite annat bråte. Då jag påpekade att det inte var en optimal lösning så fick jag bara en frågande blick och ett "det finns inget annat ställe" som svar. Så nej, jag skulle inte ta en fin cykel på båten utan att ha en bil att använda som cykelställ.

EDIT: Inser att du kanske menade att ta den på bilen och i så fall tror jag att det är lugnt :)

1721200411782.jpeg

The Gravel tråd
Sist jag tog båten till Gotland med cykeln så fanns inte ens cykelställ utan jag blev ombedd att lägga cykeln i ett hörn på bildäck bland lite annat bråte. Då jag påpekade att det inte var en optimal lösning så fick jag bara en frågande blick och ett "det finns inget annat ställe" som svar. Så nej, jag skulle inte ta en fin cykel på båten utan att ha en bil att använda som cykelställ.

Det går ju att göra det lite stiligare
Visa bilaga 712677
Ser inte ut som att vi blev anvisade till samma plats på båten? Oavsett om jag var lat eller inte när jag "parkerade" på båten tycker jag att vi kan ställa lite krav på båtbolagen när det gäller möjlighet att ställa cykeln på ett bra sätt under överfarten. Jag har åkt flera gånger med både Stena och Destination Gotland och förundras över hur lite ansträngning de gjort för att det ska vara enkelt att resa med cykel. Borde ju inte vara en stor grej för dom att bara skaffa ett bra cykelställ och bulta fast det i däcket så att man kan ställa cykeln stabilt? Till skillnad från tåg och andra transportmedel så finns det ju i alla fall en del utrymme på en stor båt! :)

The Gravel tråd
Det är nog ett par meter mellan platserna, men som du ser använder vi spännbanden på bilden ovan. Om resan gick från Nynäshamn så är det där man ställer cyklarna.

The Gravel tråd

EDIT: Inser att du kanske menade att ta den på bilen och i så fall tror jag att det är lugnt :)

Visa bilaga 712676
Minns inte, men är det inte så att under resans gång får man inte vara i bilutrymmet? I så fall är cykeln hyfsat säker. Vi tog bort allt löst på våra racercyklar när vi åkte en vår 2015 och låste ihop två med slanglås...

The Gravel tråd
Det är nog ett par meter mellan platserna, men som du ser använder vi spännbanden på bilden ovan. Om resan gick från Nynäshamn så är det där man ställer cyklarna.
Åkte från Oskarshamn men det är ju samma båtar. Som du kan se på min bild så ville de att jag placerade den i fören där skrovet lutade mycket så det gick inte att på något vettigt sätt luta den mot det eller för den delen spänna fast med spännbanden. Tro mig, jag la säkert 15 minuter på att försöka hitta en bra lösning och fick hjälp av en ur personalen om anvisade bilarna och ingen av oss kom på något bra sätt att spänna fast den. Slutade med att jag bara lade den som på bilden eftersom det var stilla under resan men hade det varit lite sjö vet jag inte om den legat kvar när jag kom tillbaka.

The Gravel tråd
Minns inte, men är det inte så att under resans gång får man inte vara i bilutrymmet? I så fall är cykeln hyfsat säker. Vi tog bort allt löst på våra racercyklar när vi åkte en vår 2015 och låste ihop två med slanglås...
Jag är inte orolig att cykeln ska bli stulen utan snarare att den ska fara runt om det går hög sjö eftersom det inte går att ställa den på något bra sätt.

The Gravel tråd
De flesta skulle nog se ett cykelställ som något som kniper om hjulen, med kraftig sjögång och packning högt så är frågan om hjulen håller. Med spännbanden kan kan få en ganska bra placering, nu hade vi två jonnar så då stod det bra sådär, hade det bara varit min hade jag nog dragit remmarna under styret och runt sadelstolpen.

Men visst hade det varit idealt att kunna hänga upp cykeln. Vi får lobba för det.

The Gravel tråd
De flesta skulle nog se ett cykelställ som något som kniper om hjulen, med kraftig sjögång och packning högt så är frågan om hjulen håller. Med spännbanden kan kan få en ganska bra placering, nu hade vi två jonnar så då stod det bra sådär, hade det bara varit min hade jag nog dragit remmarna under styret och runt sadelstolpen.

Men visst hade det varit idealt att kunna hänga upp cykeln. Vi får lobba för det.
Jag tänker mig något liknande det som ofta finns på tåg nere i europa där man kan hänga cykeln och det finns ett ställe att även placera det nedre hjulet. Det här var de bästa bilderna jag hittade men det finns säkert ännu bättre alternativ! Allra bäst i kombination med spännband såklart! Tycker man kan förvänta sig det när vi ändå tvingas pröjsa en slant för att ta med cykeln på båten.
1721202932880.png

1721202985027.png

The Gravel tråd

Komplettera med egna tunnare spännband.

The Gravel tråd
Djurägare med djur i bilen får gå ner en gång samtidigt ungefär mitt i under resan. Inga andra får gå ner.

The Gravel tråd
Det roliga med grusvägscykling är att man inte vet hur det kommer att se ut en bit längre fram. Jag provade en ny väg igår hemmavid och kom fram till ett koloniområde jag hört talas om men aldrig varit till.
Kul att cykla igenom.
1721203926556.png

Ju mer man upplever desto lättare att få ihop kilometrar som är roliga att cykla på.

Jag är inte den som behöver ha hög fart hela tiden, utan söker nog mest en fin upplevelse. Kilometrarna rullar på i alla fall.

Jag sneglar en del på kartor och finns det en stig man kan cykla på så testar jag. Ja, naturligtvis inte små skogsstigar där en skogsmaskin passar bättre.

Må era cykelplaner inte bli grusade! Eller...låt de bli grusade, menar jag såklart!

The Gravel tråd
Jag har 160/160 nu men vet inte om det känns som overkill nu när jag ska byta. Men kanske kör vidare med det helt enkelt.
Jag har kört 160/160, bytte nu till denna säsong till 160/140. Mest bara pga prisskillnad på en 140mm skiva (hittade ett par nya beganade), sparade inte många gram på bytet ? men kan inte heller säga att jag känner någon vidare skillnad..

The Gravel tråd
Alltid haft 160/160 monterat som std på alla gravelcyklar, förutom på en BMC som hade 180/160. Därav lite undrande när den nya kom med 160/140 och jag kan nog säga att på de modesta nedfarter som finns i sverige så märks absolut ingen skillnad alls mellan skivornas storlek.

Funkar 140/140 på en racer nedför alperna lär även gravelcykling fungera med det skulle jag tro ??‍♂️

The Gravel tråd
Alltid haft 160/160 monterat som std på alla gravelcyklar, förutom på en BMC som hade 180/160. Därav lite undrande när den nya kom med 160/140 och jag kan nog säga att på de modesta nedfarter som finns i sverige så märks absolut ingen skillnad alls mellan skivornas storlek.

Funkar 140/140 på en racer nedför alperna lär även gravelcykling fungera med det skulle jag tro ??‍♂️
Exakt. Lite så jag tänker.

The Gravel tråd
Jag har 160/160 nu men vet inte om det känns som overkill nu när jag ska byta. Men kanske kör vidare med det helt enkelt.
+1
Eller åtminstone; F: 160, B: 140 mm
Nja, så självklart är det inte. För som jag har skrivit här tidigare
När tidningen Tour för över tio år sedan(6-2014) testade temperaturtåligheten hos Shimanos IceTech-skivor lyckades de med att smälta alukärnan i 160mm-skivor! Men det var inte med en 70kg cyklist, totalvikten var hela 100kg!
"140er-Scheiben mit Alu-Kern sind nach unserer Ansicht im Gebirge zu klein, aber die übliche, von Shimano empfohlene Konfiguration. Selbst die 160-Millimeter-Scheibe versagte bei unserem Praxistest auf einer steilen Abfahrt mit 100 Kilo Systemgewicht, weil der Alu-Kern der Bremsscheibe unter der Hitze einer Vollbremsung schmolz "
so-testet-tour-felgenbremsen-und-scheibenbremsen-fuers-rennrad

-das-diagramm-eines-testlaufs-von-rennrad-bremsen-auf-dem-tour-pruefstand-

Här står det mer: http://www.tour-magazin.de/service/so_testet_tour/video-praxistest-scheibenbremsen/a30097.html

Vid testtillfället anmärkte Tour även på att Shimano rekommenderade 140mm skivor till lvg-cyklar. Det verkar som Shimano tog till sig av kritiken, för nästa generation av IceTech-skivor till DA R9100 och Ultegra R8000 kom med rejält större kylflänsar
fullpage_Shimano_Dura_ace_2017_disc_brake_front.jpg

Tillbaka
Topp