The Gravel tråd
Blir nog bestämt 160/160. Lika bra.+1
Eller åtminstone; F: 160, B: 140 mm
Någon som har annat än bra erfarenhet av mt900 skivor?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Blir nog bestämt 160/160. Lika bra.+1
+1Blir nog bestämt 160/160. Lika bra.
Varför inte den billigare RT-MT800?Någon som har annat än bra erfarenhet av mt900 skivor?
Rent estetiskt. Helt enkelt.+1
Varför inte den billigare RT-MT800?
RT-MT800 verkar bara väga 1g(!) mer än den ~180 SEK dyrare RT-MT900
![]()
Deore XT RT-MT800 Brake Disc (Lockring Internally Splined) | ROSE Bikes
Even in harsh conditions, you can rely on the braking performance of Swww.rosebikes.se
![]()
Shop SHIMANO XTR RT-MT900 Brake Disc (Internally Splined Lockring) now | Rose Bikes
SHIMANO XTR RT-MT900 Brake Disc (Internally Splined Lockring) at Rose Bikes. • 30 days free returns in EU • Fast delivery • Many items directly availablewww.rosebikes.se
Ja, cl900 är lite tyngre och jag gillar mt-designen bättre.Det finns väl någon ny cl900 också som är lite lite lättare?
Annars tycker jag mt800 är snyggast
Ok. Kan inte efter 27års cyklande på olika nivå inte stoltsera med att jag lyckats smälta aluminium när jag bromsar ?. Verkar ju heller inte vara ett vanligt problem i proffsklungan ?+1
Nja, så självklart är det inte. För som jag har skrivit här tidigare
När tidningen Tour för över tio år sedan(6-2014) testade temperaturtåligheten hos Shimanos IceTech-skivor lyckades de med att smälta alukärnan i 160mm-skivor! Men det var inte med en 70kg cyklist, totalvikten var hela 100kg!
"140er-Scheiben mit Alu-Kern sind nach unserer Ansicht im Gebirge zu klein, aber die übliche, von Shimano empfohlene Konfiguration. Selbst die 160-Millimeter-Scheibe versagte bei unserem Praxistest auf einer steilen Abfahrt mit 100 Kilo Systemgewicht, weil der Alu-Kern der Bremsscheibe unter der Hitze einer Vollbremsung schmolz "
![]()
![]()
Här står det mer: http://www.tour-magazin.de/service/so_testet_tour/video-praxistest-scheibenbremsen/a30097.html
Vid testtillfället anmärkte Tour även på att Shimano rekommenderade 140mm skivor till lvg-cyklar. Det verkar som Shimano tog till sig av kritiken, för nästa generation av IceTech-skivor till DA R9100 och Ultegra R8000 kom med rejält större kylflänsar
![]()
Tack. Bra inlägg HåkanC Det var som 17! Smält alustome. Nu åker jag inte i alperna men väger två rediga matkassar över 100 Kg med cykel. Får nog inspektera bromsarna oftare.+1
Nja, så självklart är det inte. För som jag har skrivit här tidigare
När tidningen Tour för över tio år sedan(6-2014) testade temperaturtåligheten hos Shimanos IceTech-skivor lyckades de med att smälta alukärnan i 160mm-skivor! Men det var inte med en 70kg cyklist, totalvikten var hela 100kg!
"140er-Scheiben mit Alu-Kern sind nach unserer Ansicht im Gebirge zu klein, aber die übliche, von Shimano empfohlene Konfiguration. Selbst die 160-Millimeter-Scheibe versagte bei unserem Praxistest auf einer steilen Abfahrt mit 100 Kilo Systemgewicht, weil der Alu-Kern der Bremsscheibe unter der Hitze einer Vollbremsung schmolz "
![]()
![]()
Här står det mer: http://www.tour-magazin.de/service/so_testet_tour/video-praxistest-scheibenbremsen/a30097.html
Vid testtillfället anmärkte Tour även på att Shimano rekommenderade 140mm skivor till lvg-cyklar. Det verkar som Shimano tog till sig av kritiken, för nästa generation av IceTech-skivor till DA R9100 och Ultegra R8000 kom med rejält större kylflänsar
![]()
Tack! Skönt, nu kan jag sova tryggt.Nu har jag ingen gravel men ett antal icetech. Det händer väldigt ofta att de inte smälter.
Fast de bromsar väl inte särskilt mycket ?Verkar ju heller inte vara ett vanligt problem i proffsklungan ?
Förutsättningarna skiljer, dessutom är även dagens skivor annorlunda.Kan inte efter 27års cyklande på olika nivå inte stoltsera med att jag lyckats smälta aluminium när jag bromsar ?. Verkar ju heller inte vara ett vanligt problem i proffsklungan ?
Nu har jag ingen gravel men ett antal icetech. Det händer väldigt ofta att de inte smälter.
Även jag har flera IceTech-skivor som jag är nöjd med,Tack! Skönt, nu kan jag sova tryggt.
Me like! My kind of ride!Runda innan frukost, hade ett mål men ingen rutt inlagd så det blev många stopp för att kolla på maps.. Avslutade med ett dopp, Gotland är fint!
Visa bilaga 714521Visa bilaga 714522Visa bilaga 714523Visa bilaga 714524
Ser härligt ut!Det blev en hel del grus och även lite stigcykling under gårdagens runda, då jag bl.a. var inne och irrade runt på skogsvägarna N. om Gesala, samt körde vägen från Sevalla upp mot Labacken. Kul att bara köra utan varken karta eller GPS och se var man hamnar. Dock kanske inte det effektivaste om man bara vill ta sig från punkt A till B på kortast möjliga tid.
https://www.jogg.se/Traning/Pass.aspx?id=24438571
Visa bilaga 714604
Visa bilaga 714605
Visa bilaga 714606
Visa bilaga 714607
Visa bilaga 714608
Visa bilaga 714609
Tror jag vet vilket område det där är, isf har jag cyklat förbi några gånger. Väldigt fint.Det roliga med grusvägscykling är att man inte vet hur det kommer att se ut en bit längre fram. Jag provade en ny väg igår hemmavid och kom fram till ett koloniområde jag hört talas om men aldrig varit till.
Kul att cykla igenom.
Visa bilaga 712710
Ju mer man upplever desto lättare att få ihop kilometrar som är roliga att cykla på.
Jag är inte den som behöver ha hög fart hela tiden, utan söker nog mest en fin upplevelse. Kilometrarna rullar på i alla fall.
Jag sneglar en del på kartor och finns det en stig man kan cykla på så testar jag. Ja, naturligtvis inte små skogsstigar där en skogsmaskin passar bättre.
Må era cykelplaner inte bli grusade! Eller...låt de bli grusade, menar jag såklart!
Conti Terra Speed får ofta bra resultat i "maskinrullmotståndstest"Lättrullade däck:
Jag har lagt ca 100 mil i år på terra trail 700x40c. Skulle vilja testa en uppsättning mer lättrullade, vad ska man gå på?
Terra speed
bikable.se
Ja det skulle vara kul att testa slick i 35mm, så småningom får jag väl skaffa dubbla uppsättningar hjul med ett par räcerdäck på ena paret.Conti Terra Speed får ofta bra resultat i "maskinrullmotståndstest"
Men jag hör till de som föredrar Jan Heines René Herse däck och då borde 35mm varianten passa: Bon Jon Pass
Men de är dyra, riktigt dyra tom, så vill du ha ngt billigare så finns ju alltid däcken från den som tillverkar Jan Heines René Herse däck: Panaracer Gravelking Slick![]()
700C x 35 Bon Jon Pass TC Tire
www.renehersecycles.com
Här säljs 35mm varianten för 399 SEK
![]()
Graveldäck och cyklocrossdäck | Stort urval till låga priser
Brett sortiment av Graveldäck för cyclocross- och gravelcyklar. Kända märken som Schwalbe och Pirelli för alla underlag. Snabb leverans. Prismatch.bikable.se
Jag bytte från Vittoria Terreno dry till Terra Speed 40mm, tycker Terra speed är sjukt trevliga och snabba! Blev som en ny cykel tycker jag. Dock verkar dem nötas rätt snabbt..Ja det skulle vara kul att testa slick i 35mm, så småningom får jag väl skaffa dubbla uppsättningar hjul med ett par räcerdäck på ena paret.
Ska titta på GK slick ?
Jag kör Continental Terra Speed 45mm. Känns bra/snabb. Åkytan är mjuk och följsam. Stor skillnad mot andra grusdäck. Fick dock en rejäl punka av en rejäl skruv som gjorde ett större hål i däcket. Lagade provisoriskt med med Gorillatape och två lager silvertape. Har funkat utan anmärkning sedan dess. Uppskattar att det är ca 30-40 h cykling efter lagningen.Jag bytte från Vittoria Terreno dry till Terra Speed 40mm, tycker Terra speed är sjukt trevliga och snabba! Blev som en ny cykel tycker jag. Dock verkar dem nötas rätt snabbt..
Eller Continental Grand Prix Urban 35 som på flera områden är snäppet vassare och mycket lättare och har ett mycket lägre pris, men med lite ömtåligare sidor. https://www.bicyclerollingresistance.com/tour-reviews/continental-grand-prix-urbanEtt slickt alternativ skulle kunna vara Conti GP 5000 All Seasons 35-622
Jag bytte från Vittoria Terreno dry till Terra Speed 40mm, tycker Terra speed är sjukt trevliga och snabba! Blev som en ny cykel tycker jag. Dock verkar dem nötas rätt snabbt..
Speed är najs, körde trail fram och speed bak på förra cykeln. ?Intressant! Mina Terreno Dry börjar närma sig bytesdags. Har tyckt de har funkat bra för grus och asfalt - 0 punkteringar - men testar gärna något nytt.
Speed är najs, körde trail fram och speed bak på förra cykeln. ?
Jag har ingen punka än iaf på trail, och hade ingen på förra cykeln heller. Ca 100 mil i år på trail.Jo de verkar fina, mycket snack om att de slets enormt fort och punkade lätt när de kom dock så jag har varit lite skeptisk.