Jag var på träningseventet idag och tänkte på begäran lämna en, rätt utförlig, rapport.
Gruppen som var där var i stort sett bara triathleter + mig själv. Min känsla är att det är mest triathleter som är anmälda till tävlingen.
Bansträckningen för simningen upplevde jag som ganska lätt eftersom det bara är två bojar att runda och 1/3 av banan går längsmed land. Eftersom jag inte är någon simmare tyckte jag att det var skönt att bara kunna borra ned huvudet och koncentrera mig på att andas istället för att försöka leta efter bojar. Jag var självklart en bit efter de snabbaste eftersom detta var mitt andra simpass för året. Jag var dock inte så långt efter som jag trodde jag skulle vara. Efter första varvet ska man upp ur vattnet och runda en flagga innan man hoppar i vattnet igen för varv 2.
Mountainbike banan är på det stora hela ganska lätt om man är mtb-cyklist, men inte så pass lätt att man kommer tycka att den är tråkig eller att man inte kommer tjäna på att vara tekniskt duktig. Banan börjar med några hundra meter platt innan man kör uppför på elljusspår. Väl på toppen blir det en vänstersväng in på klassisk småstig med lite småteknisk åkning som avslutas med lite utför och ett mindre dropp. Enkelt förklarat fortsätter banan i samma stuk. Lätta eljusspår, doubletracks varvas med singletracks. Det finns en brant backe efter ungefär halva mtb-banan som man måste gå av och springa några meter på den brantaste delen (ca 20-30m). Utförslöpan direkt efter den branta backen har några rätt vass stenar nära botten (jag fick genomslagspunka där) så se upp. Skulle det regna så kan eventuellt slutet av varvet bli rätt tungkört. Det var lite lerigt nu trotts att det varit ganska torrt och varmt ett tag. Det känns som om de valt de tekniska partierna med omsorg då många av dem var riktigt roliga stigar.
Min bedömning från dagens gruppcykling är att om man är mtb-cyklist har man ganska stora möjligheter att cykla ifrån mindre tekniskt duktiga på den här banan även om den innehåller en hel del lättcyklade partier. Några av triathleterna hängde dock med förvånandsvärt bra på de tekniska partierna, men de skulle dock köra i PRO klassen. Jag tror att man främst på andra varvet, då koncentrationen och tekniken sviker, har fördel av att vara mtb cyklist.
Jag hade 48min "moving time" på banans 15km. Vi tryckte hyfsat på en del partier så jag skulle kanske tippa 1.15-1.20 på hela banan om man går på.
Löpningen inleds med, och avslutas med, löpning på elljusspår/grusväg men består till större del av ganska teknisk löpning på berghällar och småstig. Jag är orienterare till grunden och kände att jag trots, numera, ganska sporadiskt med löpträning kunde springa ifrån ganska lätt på det här partiet. Min känsla är att om man är bra på att springa i stök och bök kan man tjäna väldigt mycket tid här. Jag skulle också rekommendera ordentliga trail skor, eller orienteringsskor för om det blir blött kan några av partierna på hällarna bli riktigt hala.
Jag hade strax under 26min moving time på banans 4.7km. Min bedömning är att jag själv skulle kunna göra ca 40min på löpmomentet om det var tävling. Men med simning och löpning före så är troligen närmare 45min en mer rimlig tid.
Övrigt att notera är att det nog inte kommer vara någon vätska på banorna mer än vid varvning/målområde. Så det kan vara värt att se över hur man ska göra med det för att orka stå på hela vägen.
Frågor på det?