The Xterra off-road triathlon

Jag ska köra och var med på provcykling av banan igår. Här är länk till bansträckningen http://www.gpsies.com/mapOnly.do?fileId=ltebhpnormkkvuat&isFullScreenLeave=true

Ungefärlig fördelning av underlag och svårighet på cykelsträckan (enligt http://www.teamsnabbare.se/blogs/te...as-banstrackning-och-sydafrikansk-inspiration):
Grusväg 5 350
Större stig 3 100
Lätt tekniskt 3 250
Medel tekniskt 1 900
Tuffare tekniskt 1 400

Känner du till Hellas kan du själv räkna ut svårigheten utifrån kartan, jag är så pass nybörjare att jag inte är rätt person att avgöra om det är lätt eller svårt. Jag tycker det finns både lätta och svåra partier men för någon som är duktigare på att cykla är nog banan ganska lätt.

De har ett till tillfälle med gemensam provkörning 8 juni. Säg till om du undrar något mer så ska jag försöka svara. Däckval har jag ingen koll på, det är blandat grusväg, rötter, stenar, berghäll och rejäla lerhål (förhoppningsvis lite mer uttorkade i juli).

Senast ändrad:
Jag är också anmäld.

Vad jag har kunnat läsa mig till gällande X-terra så verkar det som om cyklingen ska väga tyngst av de grenarna och att det ska vara ganska tekniskt. Kollar man på tiderna i min age group på världsmästerskapen i Hawaii förra året så är snitthastigheten ca 17km/h (ca 20km/h för Pro klassen) vilket ju borde betyda att det inte är något grusvägsrace i alla fall (även om det ser ut så på den här filmen från tävlingen:
Men kanske är det så att de som deltar mest är triatleter som är värdelösa på mtb? Eftersom den här tävlingen ska fungera som kval för världsmästerskapen borde den ju banorna efterlikna varandra tycker man.

Jag hoppas i alla fall på teknisk cykling och löpning (simningen vill jag mest bara överleva). Jag tänkte vara med på provcyklingen den 8:e juni.

Tackar för infon!

Bra med fördelningen där, Elason!

Mood: Återkom gärna med en rapport om hur du upplevde det efter provcyklingen!

jag har tyvärr ingen möjlighte att vara med på den och känner inte alls till omgivningen...

På de filmer jag sett från Hawaii ser cykelbanan lätt ut och icke-proffsen ser ut att ha problem så där är det nog många som inte är vana vid att köra mtb. Kollar man i startlistan för racet här ser jag mest multisportare och det var även de som dominerade på provkörningen, men det kan hänga ihop med att det var Stockholm multisport som höll i cyklingen och är ansvariga för banläggningen.

Löpbanan som går att hitta på länken ovan stämmer inte längre, säg till om ni är intresserade av den nya så kan jag dela mitt gpsspår från helgen. Inledningsvis är det grusstig och sedan upp på berget via rötter och stenar, lite klipphällar och allmänt stök. Jag har sprungit alla mina pass senaste året med joggingvagn så för mig var det tekniskt, jag är inte lika mycket bergsget som de andra var. :)

Jag var på träningseventet idag och tänkte på begäran lämna en, rätt utförlig, rapport.

Gruppen som var där var i stort sett bara triathleter + mig själv. Min känsla är att det är mest triathleter som är anmälda till tävlingen.

Bansträckningen för simningen upplevde jag som ganska lätt eftersom det bara är två bojar att runda och 1/3 av banan går längsmed land. Eftersom jag inte är någon simmare tyckte jag att det var skönt att bara kunna borra ned huvudet och koncentrera mig på att andas istället för att försöka leta efter bojar. Jag var självklart en bit efter de snabbaste eftersom detta var mitt andra simpass för året. Jag var dock inte så långt efter som jag trodde jag skulle vara. Efter första varvet ska man upp ur vattnet och runda en flagga innan man hoppar i vattnet igen för varv 2.

Mountainbike banan är på det stora hela ganska lätt om man är mtb-cyklist, men inte så pass lätt att man kommer tycka att den är tråkig eller att man inte kommer tjäna på att vara tekniskt duktig. Banan börjar med några hundra meter platt innan man kör uppför på elljusspår. Väl på toppen blir det en vänstersväng in på klassisk småstig med lite småteknisk åkning som avslutas med lite utför och ett mindre dropp. Enkelt förklarat fortsätter banan i samma stuk. Lätta eljusspår, doubletracks varvas med singletracks. Det finns en brant backe efter ungefär halva mtb-banan som man måste gå av och springa några meter på den brantaste delen (ca 20-30m). Utförslöpan direkt efter den branta backen har några rätt vass stenar nära botten (jag fick genomslagspunka där) så se upp. Skulle det regna så kan eventuellt slutet av varvet bli rätt tungkört. Det var lite lerigt nu trotts att det varit ganska torrt och varmt ett tag. Det känns som om de valt de tekniska partierna med omsorg då många av dem var riktigt roliga stigar.

Min bedömning från dagens gruppcykling är att om man är mtb-cyklist har man ganska stora möjligheter att cykla ifrån mindre tekniskt duktiga på den här banan även om den innehåller en hel del lättcyklade partier. Några av triathleterna hängde dock med förvånandsvärt bra på de tekniska partierna, men de skulle dock köra i PRO klassen. Jag tror att man främst på andra varvet, då koncentrationen och tekniken sviker, har fördel av att vara mtb cyklist.

Jag hade 48min "moving time" på banans 15km. Vi tryckte hyfsat på en del partier så jag skulle kanske tippa 1.15-1.20 på hela banan om man går på.

Löpningen inleds med, och avslutas med, löpning på elljusspår/grusväg men består till större del av ganska teknisk löpning på berghällar och småstig. Jag är orienterare till grunden och kände att jag trots, numera, ganska sporadiskt med löpträning kunde springa ifrån ganska lätt på det här partiet. Min känsla är att om man är bra på att springa i stök och bök kan man tjäna väldigt mycket tid här. Jag skulle också rekommendera ordentliga trail skor, eller orienteringsskor för om det blir blött kan några av partierna på hällarna bli riktigt hala.

Jag hade strax under 26min moving time på banans 4.7km. Min bedömning är att jag själv skulle kunna göra ca 40min på löpmomentet om det var tävling. Men med simning och löpning före så är troligen närmare 45min en mer rimlig tid.

Övrigt att notera är att det nog inte kommer vara någon vätska på banorna mer än vid varvning/målområde. Så det kan vara värt att se över hur man ska göra med det för att orka stå på hela vägen.

Frågor på det?

De blöta partierna har torkat upp väldigt mycket den senaste tiden och jag tror inte de kommer bli så värst mycket blötare om det nu inte kommer monsunregn som håller i sig hela månaden. Jag körde banan på förmiddagen och körde bara simningen gemensamt idag. Slutsatsen är att jag är fett mycket sämre än alla andra men tycker ändå att min cykling går bättre och bättre. Har inte simmat ute på två år så det finns förbättringspotential. :)

Ska för övrigt bli intressant att se vilka som kommer delta på tävlingen, jag är van vid att göra saker mest på skoj och tar inte så seriöst på det men kände mig som väldigt mycket noob idag bland alla Ironmen.

Varje land får nog bara en tävling, jämför med Ironman. Men om det blir fiasko i Stockholm i år kanske Göteborg kan plocka upp stafettpinnen sedan. ;) Annars går det ju faktiskt att åka till Stockholm från Göteborg...har jag hört.

Super mycket tack för en fantastiskt bra och utförlig rapport!

Ska bli ruggigt roligt detta!
Är ju att betrakta som en fd mtb-åkare med långloppsfokus som numer sadlat om och satsar på triathlon med IM-fokus, så det borde passa mig skapligt! =) Oavsett så tror jag det kommer bli vansinnigt kul!

Sen till Elason: Att man gjort en eller ett par IM-tävlingar förändrar inte mycket... Man kan vara lika mycket ute efter att ha kul ändå! =)

Finns flera länder med fler IM-tävlingar, men känns osannolikt att det skulle ske i Sverige dock. Har ju bara haft en i 3 år, så det lär i så fall dröja. Lär dock hända före vi får fler Xterra-lopp... Särskillt som anmälningsläget verkar relativt svalt, jämfört med Kalmar IM...
Och blir det en flopp i Sthlm är nog Sverige rökta som arrangörsland för rätt låg tid framåt, gissar jag. IM och Xterra (som iprincip är samma organisation som jag förstått det) har höga krav och accepterar väldigt lite misslyckanden...

Men kul lär det bli! =)

Skillnaden mellan mig och Järnmännen är att jag tycker det är så himla kul att ha kul att jag förlänger alla moment i det längsta och tar flera timmar mer än de andra på mig. ;) Det blir mer bang for the bucks.

Anmälningsläget ser ju helt klart skralt ut. Bara 80 anmälda när jag kollade häromdagen och på det fyrtio kvalplatser till Hawaii. Tror det är de två första i varje age group som får en plats och hittills är vi bara två i min grupp...

Tror att fördelningen av kvalplatserna sker som i IM-tävlingar. Dvs alla klasser (med startande) får minst en plats. Resterande platser fördelas mellan grupperna baserat på storlek. (En grupp med 10% av startfältet får 10% av "extra-platserna").'

Men om det inte blir ett rejält uppsving på anmälningsfronten är jag rädd att detta blir första och sista(på mycket länge i alla fall) Xterran i Sverige...

När man läser här verkar alla som ställa upp satsa på att vinna ironman på Hawaii framöver. Finns det någon motionsklass för vanliga dödliga?

Finns ingen motionsklass, men jag har ingen ambition att vinna någon klass eller kvala till VM. Men samtidigt vore det en cool grej att få uppleva, om det nu av misstag skulle bli så! =)
Age-grouperna är väl snarast att anses som motionsklasser. Vill man vinna på riktigt så är det Pro-klass som gäller...

Att kvala till IM via tex Kalmar IM är helt uteslutet, här tycks ju konkurensen bli avsevärt lägre om man kollar anmälningsläget, men jag förutsätter att det trillar in många anmälningar mot slutet av anmälningstiden...

Angående fördelningen av platser för VM-finalen på Maui så stämmde inte mitt antagande om fördelning enligt anmälda per grupp. Tydligen gäller:

15-19

1 M

1 W

20-24

1 M

1 W

25-29

2 M

2 W

30-34

3 M

2 W

35-39

3 M

2 W

40-44

3 M

2 W

45-49

2 M

2 W

50-54

2 M

2 W

55-59

2 M

2 W

60-64

1 M

1 W

65-69

1 M

1 W

70-74

1 M

0 W

75+

1 M

0 W

Total

23 M

18 W

Challenged

3 M

3 W

Athletes have 2 weeks to claim their slot.

Allt enligt http://www.xterraplanet.com/maui/qualify.html

Ja än så länge är jag garanterad en plats bara jag kommer i mål. ;)

Vad händer med de grupper som inte har några deltagare, fördelas deras platser om på något sätt till de andra?

Jag är i högsta grad vanlig dödlig motionär och har inga som helst ambitioner annat än att ta mig runt levandes. Det brukar vara min målsättning på de grejer jag gör. I vanliga fall brukar jag även ha målet att inte komma sist men i det här fallet känner jag att jag är stark aspirant på jumboplatsen.

Lite förvånad över anmälningsläget, andra stora lopp i Sverige säljer ju slut på nolltid. Vet inte hur marknadsföringen ser ut, själv råkade jag se en lapp om det på anslagstavla vid Hellasgården. Är det måhända aningens för dyrt för att locka den stora massan?

Känns märkligt att det är så lågt anmälningstal...
Tror inte det är priset, dyrare tävlingar säljer ju slut på minuter...

Är det så att tri-vågen som gått genom Sverige och Europa inte påverkat så många mtb:are? Att bekväma lvg-åkare räds skogens "brötighet"?
Och att mtb:are är lite rädda för vatten och sim-mmentet?

Så kan säkert i viss mån bristande marknadsföring vara boven i dramat... Jag såg det via en bekant som delade på facebook...

För mig känns det som det roligaste tänkbara kombinationen för ett motionslopp!
Är laddad till tänderna för en kanonfin dag!

Men först var det visst långdistansen på Vätterntriathlon på agendan... ;-)

Jag tycker också det verkar skitskoj men du har nog rätt i att gemene triathlet skräms bort av skogen. Och multisportare och mtb:are av simningen.

Hade det bara gått i GBG så hade jag hoppat på direkt! Är lite osugen på vanlig Triathlon men detta verkar ju vara ruskigt roligt!

Det där regnet velar lite fram och tillbaka, det hade varit skönt att slippa undan. Banan är torr och fin nu i alla fall (förutom simdelen), tror inte surhålen blir sämre av lite skurar men däremot finns ju en del rötter som kan bli hala. Banan är uppmärkt med pilar nu ifall någon vill provköra.

Jag har förlikat mig med jumboplatsen men sedan jag anmälde mig har jag blivit grymt mycket säkrare och bättre på hojen så bara det är en seger i sig.

Såg att det var 22 grader i vattnet i förrgår, risk för våtdräktsförbud således.

Vore trist med våtdräktsförbud! Tror att man har mer fördel av våtdräkt om man (som jag) är lite sämre på att simma. Nu spelar det iof ingen större roll för mig då jag inte kommer kunna gå runt ändå. Stukade foten för någon vecka sedan och kommer hoppa av efter cyklingen (vågar inte riskera resten av cykelsäsongen för ett lopp jag kör för skojs skull).

Mitt mål blir ist att göra en bra mtb tid. Och med det i åtanke tror jag det är bra med lite regn eftersom många andra (tänker triathleter) lär få det svårt då :D

Jag hoppas också på regn!
Ju sämre förutsättningar desto bättre!;-)

Men våtdräkt vill jag gärna ha... Mycket snabbare med än utan!

Ska oavsett bli kul!
Tyvärr har jag inte kunnat träna alls sista veckan pga hosta och halsont... Hoppas det hinner lägga sig helt sista dagarna nu bara...

Jag är rätt säker på att våtdräktsförbud bara gäller vanliga trialthon och inte xterra.
Så ta med er gimpdräkterna.

Edit: http://www.xterraplanet.com/races/wetsuit-policy
Jag har tydligen fel eller så gäller inte detta på den svenska tävlingen.

Och om det inte öser ner sjuka mängder vatten så kommer säkert de snabbaste cyklisterna köra under 70min.

Senast ändrad:
XTERRA Sweden skrev:
-------------------------------------------------------

...och är det då över 20 grader (proffsklassen) eller 22 grader (age Group) så är våtdräkt inte tillåten. Det är då heller inte tillåtet med s.k. "swim skins"...den typ av triathlondräkt som har ett neoprenliknande material. Vanlig triathlondräkt är givetvis OK.

Just nu 22 grader. Klar risk för inte våtdräkt alltså. Sista mätningen görs en timme före start. Nu brukar triathletarrangörer vara skapliga på att mäta temperatur efter eget önskemål... Senast på långdistans SM i Motala lyckades de få upp luft tempen 3-4 grader för att undvika duathlon... Så vill arrangören att våtdräkt ska tillåtas så kommer den säkert göra det. Eftersom en sponsor vill låna ut test-dräkter gissar jag på 21 grader i vattnet. ?

Våtdräkt gagnar inte mig så mycket eftersom jag flyter som en kork redan utan den och tycket det känns svårt att få grepp om vattnet i den. Däremot är jag en fryslort och om det dessutom ska regna kan jag behöva värma mig. Annars tror jag att jag gynnas av ett förbud i jämförelse med andra.

På cykeln lär jag väl slå mig halvt fördärvad om det blir halt eftersom jag just övat upp modet att stå på i de lite stökigare partierna. Körde ett varv på dryga timmen i förrgår så jag räknar med att bli varvad av hela startfältet innan jag hinner påbörja varv två,sedan har jag hela banan för mig själv. :D

21,8 grader i vattnet, ingen våtdräkt för proffsen men för oss vanliga. Inget regn heller så banan var snustorr.

För mig gick det bra. Cykeln höll så när som på att kedjan hoppade ur derailleurn bak (vad heter det på svenska?) och jag cyklade snabbare än jag trott, körde till och med om folk och kom inte sist på något sätt. Knep en kvalplats också. Nöjd med födelsedagen. :)

En av de jag körde om var förvisso en snubbe som punkat och sprang 18 km med cykeln, vid varvning bytte han till löparskor och sprang visare med hojen, en extra slang kanske hade varit på sin plats...

Tillbaka
Topp