Lindeberg1
Medlem
Thule takhållare
Hej, vilken typ av cykelhållare för tak kan rekomenderas, för mtb karbonram,,
Ska det vara gaffelfäste eller ej?
Ska det vara gaffelfäste eller ej?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det är väl bättre att du cyklar och tar bilen på ryggen.yonsson sa:Smack! Ramskydd finns som separat tillbehör (som fästs runt ramen).
Eld sa:Bilen drar ju sjukt mycket mer bränsle än vanligt med cyklarna på taket. Särskilt om man kör fort. Så jag brukar hålla mig under 110 av den anledningen.
Min BMW 320d märks det knappt på. Iofs oftast bara en racer (gaffelmonterad) på räcke med fyrkantsprofil, men t.ex. det jag kört i sommar så har förbrukningen ökat typ 0.01-0.02. Den brukar ligga stadigt på 0.58 l/mil, men då var det nästan 0.60. Blandat landsväg och motorväg, på motorväg 130 som mest.Raggamuffin sa:Eld sa:Bilen drar ju sjukt mycket mer bränsle än vanligt med cyklarna på taket. Särskilt om man kör fort. Så jag brukar hålla mig under 110 av den anledningen.
Beror på bil, vissa ökar dramatiskt min ena ökar 0.1 med tre cyklar.
Inget lagligt sätt?Eld sa:20% ökning för min 105 hästars dieselgolf med två MTB på taket.
Men jag hatar att få bakluckan blockerad. Dessutom finns det som bekant inget lagligt sätt att placera registreringsskylten med dragkrokshållare.
Johge sa:Inget lagligt sätt?Eld sa:20% ökning för min 105 hästars dieselgolf med två MTB på taket.
Men jag hatar att få bakluckan blockerad. Dessutom finns det som bekant inget lagligt sätt att placera registreringsskylten med dragkrokshållare.
Raggamuffin sa:Johge sa:Inget lagligt sätt?Eld sa:20% ökning för min 105 hästars dieselgolf med två MTB på taket.
Nä det är faktiskt inte lagligt.
Man får inte ha 3 skyltar och man måste ha skylt på bilen...
Johge sa:Inget lagligt sätt?Eld sa:20% ökning för min 105 hästars dieselgolf med två MTB på taket.
Raggamuffin sa:Johge sa:Inget lagligt sätt?Eld sa:20% ökning för min 105 hästars dieselgolf med två MTB på taket.
Johge sa:Raggamuffin sa:Johge sa:Inget lagligt sätt?Eld sa:20% ökning för min 105 hästars dieselgolf med två MTB på taket.
Ringde och hörde efter med en kompis som är polis och man gör inget olagligt med att ha en ”extraskylt” på cykelhållaren iom att man döljer(halvt om halvt iaf) den som sitter på bilen. Han sa att man får ha hur många skyltar som helst bak på bilen så länge det bara är en som syns bakifrån..
jonte987 sa:Har någon åkt dit annars är det väl egalt? Med tanke på hur ofta man blir stoppad av farbror blå spelar förresten inte det heller nån roll.
hemmafrun sa:Är det 598 eller 591 som rekommenderas mest?
Tänkte köpa ett då Freeride var lite för kort för min cykel men ser inte skillnaden som gör det ena 200:- billigare.
marr sa:hemmafrun sa:Är det 598 eller 591 som rekommenderas mest?
Tänkte köpa ett då Freeride var lite för kort för min cykel men ser inte skillnaden som gör det ena 200:- billigare.
598 är bättre på alla sätt. Bättre remmar och fäste för hjulen, bättre klämma. Enkelt val.
Jag har båda.
Jensen sa:marr sa:hemmafrun sa:Är det 598 eller 591 som rekommenderas mest?
598 är bättre på alla sätt. Bättre remmar och fäste för hjulen, bättre klämma. Enkelt val.
Jag har båda.
Kan bara instämma. 598 känns som de fixat de brister 591 har
jonte987 sa:Har någon åkt dit annars är det väl egalt? Med tanke på hur ofta man blir stoppad av farbror blå spelar förresten inte det heller nån roll.
Raggamuffin sa:jonte987 sa:Har någon åkt dit annars är det väl egalt? Med tanke på hur ofta man blir stoppad av farbror blå spelar förresten inte det heller nån roll.
Samtidigt är det ju drygt att ha 120 mil hem när man stöter på just den där snuten.
Raggamuffin sa:jonte987 sa:Har någon åkt dit annars är det väl egalt? Med tanke på hur ofta man blir stoppad av farbror blå spelar förresten inte det heller nån roll.
Samtidigt är det ju drygt att ha 120 mil hem när man stöter på just den där snuten.
Andreas!?! sa:Då får jag kolla det med mekonomen när jag kommer hem, räcker att gunga cykeln lite i sidled så hörs det tydligt, mer från den ena än den andra.
Men väldigt smidigt i övrigt och klämmer inte i ramen om det nu finns risk att skada kolfiber via det...
Johge sa:Raggamuffin sa:jonte987 sa:Har någon åkt dit annars är det väl egalt? Med tanke på hur ofta man blir stoppad av farbror blå spelar förresten inte det heller nån roll.
Jag har ca 400mil framför mig ToR Stockholm-Franska alperna nästa vecka med tre cyklar bak på min 927 compact.
Ska bli spännande att se om jag stöter på just den där snuten i nåt av länderna jag kommer passera?
Spacekitty sa:I danmark är det krav på extra skylt på stället.
marr sa:Andreas!?! sa:Då får jag kolla det med mekonomen när jag kommer hem, räcker att gunga cykeln lite i sidled så hörs det tydligt, mer från den ena än den andra.
Men väldigt smidigt i övrigt och klämmer inte i ramen om det nu finns risk att skada kolfiber via det...
Ni pratar och jämför också olika modeller här. Du har ju upride. Inte proride.
Berk sa:Jag kör ThruRide (till aluram) och är mycket nöjd. Men ingen på Happy verkar att använda den. Är ThruRide inte happykorrekt?