Hej, jag har ganska nyligen flyttat till Uddevalla med mycket skog och sten men även asfalt med backe, istället för platta skåne =). Är grymt sugen på att köpa en MTB för att ta mig ut i skogen för ca 6-10k.
Jag hade mest tänkt mig att träningscykla och fördriva tiden med att vara ute i skogen när det är för halt för att springa där. Så det är ingen riktigt dyr hoj jag har behov av och känner inte att behovet efter heldämpat är så stort. Är det någon ide att köpa trampor där man sätter fast fötterna och därmed måste räkna in priset för sådana skor?
Jag har tittat runt lite för att försöka få reda på vad som är okej för det priset. Men har lite svårt för att läsa mellan raderna och syna cyklen för vad den är.
Jag fastnade direkt för Bianchi DOSS 6600 när jag surfade runt. Cykelpunkten i Skövde har den på deras hemsida för 7900 SEK vilket verkar vara rimligt.
"http://www.bianchi.se/se/products2007/Mtb_Y7B68.aspx"
Efter vad jag har förstått och läst så är Shimano's Deore bra prylar till nybörjare. Och cyklen verkar trevlig överlag.
Jag gillar visserligen att meka själv men samtidigt är man lite prylnörd och vill ha nytt att slita på. Det känns alltid roligare att ha något helt nytt, men begagnat är också ett alternativ eftersom att jag inte vet om jag vill hålla på med cykling på mer än lek-nivå.
Jag har absolut ingen aning om storlekar och så vidare men det antar jag att någon cykelhandlare ska kunna hjälpa till med. Här i Uddevalla finns en cykelhandlare vid namn Cykelhuset, de säljer Bianchi och jag hoppas att de har möjlighet att ta in denna.
Finns det några bra återföräljare som är lätt att ta sig till i Göteborg? Helst lite enkelt från 5an-huset/Nordstan/Centralen eftersom att det är där jag parkerar ;)
Sist men inte minst så får ni gärna svara till min e-mail också. Finns det dessutom någon i närheten av Uddevalla som har lust att ta kontakt och kanske få någon att cykla med så hade det varit väldigt roligt.
Jaha, nu blev det ett väldigt långt inlägg igen *suck* men jag hoppas att någon har tid och lust att hjälpa mig med att fixa min första lite mer riktiga cykel. Hade en billig MTB inköpt -98. Va väll ca 12 år då, för 1000 SEK i kroatien när vi var där på nån TAX-FREE, plocka sönder den och hiva in i bagaget på Chevan. Den var helt ok till det jag gjorde men nu är det lite mer riktigt man är ute efter när militär-cyklen från -61 blev snodd och jag nu är helt utan hjul.
Tack för eventuell hjälp och trevlig läsning av trådskaparen. Tack!