Tips om budgetprylar på Lidl

LofaPope sa:
Köpte pumpen till jobbet. tryckmätaren brukar fastna lite då och då så blir en osäker pumpning om man är ute efter ett visst tryck. Men att pumpa en standarcykel 1 gång i månaden duger den till ännu iaf.
Köpet en sån (för några år sedan) och det första man kom över 4 kilo så for o-ringen som tätar kolven loss (vilket ju gör det lite jobbigt att pumpa eftersom man får plocka isär och peta tillbaka o-ringen). Blev med tiden moddad med X-ring och stödbrickor så nu pallar den 7 bar utan problem (och kanske mer?) men är ändå en skitpump som man blir irriterad på bara man ser den :-)

emmer sa:
LofaPope sa:
Köpte pumpen till jobbet. tryckmätaren brukar fastna lite då och då så blir en osäker pumpning om man är ute efter ett visst tryck. Men att pumpa en standarcykel 1 gång i månaden duger den till ännu iaf.
Köpet en sån (för några år sedan) och det första man kom över 4 kilo så for o-ringen som tätar kolven loss (vilket ju gör det lite jobbigt att pumpa eftersom man får plocka isär och peta tillbaka o-ringen). Blev med tiden moddad med X-ring och stödbrickor så nu pallar den 7 bar utan problem (och kanske mer?) men är ändå en skitpump som man blir irriterad på bara man ser den :-)

Det är väl en ny modell på pumpen sedan någon cykelkampanj bakåt vad jag förstår? Oavsett är det tre års garanti, grannen är nöjd med sin så jag slår till på en imorgon som extrapump.

Jag lämnade tillbaka pumpen på direkten (i våras) pga samma mätarproblem. Tänkte ha den som backup. Men utan fungerande mätare var den inte ens värd utrymmet den skulle tagit upp.

Senast ändrad:
Vissa av Lidls cykelprylar är kanonbra, andra är rent skit.
Ett problem är att de regelbundet byter leverantörer, vilket gör att en produkt som var högkvalitativ ena kampanjen kan vara skräp i nästa gång, vilket gör det svårt att handla efter gamla erfarenheter.
Givetvis förehåller det sig åt andra hållet också, dvs, skräp ena kampanjen och kvalitet nästa kampanj.

Veckans cykelkampanj verkar dock vara den sämsta hittills, vare sig Wittkop-sadlar eller mekställ eller något annat som brukar anses vara prisvärt, möjligtvis kan handskarna vara något att ha.

det här var det enda kul jag hittade denna gång :)

Bilagor

• 20160825_193031.jpg.png
    20160825_193031.jpg.png
    309.2 KB · Besök: 88
Sambal Oelek sa:

Handskarna ser annorlunda ut än de som var i min butik, helsvarta med gel och reflexdetaljer, de kändes kvalitativa men de lite större strl var tyvärr slut. Kan utbudet skilj mellan butikerna?

EDIT: efter att ha jämfört med bilden på den tidigare pumpen i trådens första sida kan jag konstatera att det nu är helt ny pumpmodell som säljs istället för den tidigare modellen.

Senast ändrad:
Frankenstein's Bike sa:
Sambal Oelek sa:

Handskarna ser annorlunda ut än de som var i min butik, helsvarta med gel och reflexdetaljer, de kändes kvalitativa men de lite större strl var tyvärr slut. Kan utbudet skilj mellan butikerna?

EDIT: efter att ha jämfört med bilden på den tidigare pumpen i trådens första sida kan jag konstatera att det nu är helt ny pumpmodell som säljs istället för den tidigare modellen.

I min butik fanns två modeller på handskar, dels de som Sambal köpte samt de helsvarta, jag upplever att utbudet kan skilja sig lite åt mellan butikerna vid kampanjer.
Ang. pumpen, så den på trådens första sida är från 2012 och de har bytt design (och kanske leverantör) flera gånger sedan dess.

tobo sa:
Frankenstein's Bike sa:
Sambal Oelek sa:

I min butik fanns två modeller på handskar, dels de som Sambal köpte samt de helsvarta, jag upplever att utbudet kan skilja sig lite åt mellan butikerna vid kampanjer.
Ang. pumpen, så den på trådens första sida är från 2012 och de har bytt design (och kanske leverantör) flera gånger sedan dess.

Jag köpte själv de helsvarta, då den andra modellen satt konstigt. Testade dem idag, eftersom det var lite kyligare, och kan konstatera att de skyddar hyfsat mot skrubbsår. Ja, det blev ett par vurpor i skogen. Jag skyller på att den hårda gummiblandningen i mina NN inte är kompatibel med blöta stenar... ;-)

Efter lite enkla pump-tester konstateras: Känns gedigen, foten och röret är i metall och pumpen står stabilt. Inget större flex vid pumpning, testade bara upp till 4,5 bar, men det gick fint. Nålen var lite svajig först, hängde inte riktigt med och svängde lite för mycket men efter att ha skruvat åt anslutningen mellan pump och slang samt slang och pumphuvud försvann problemet med nålen. Pumphuvudet känns lite enklare än resten av pumpen, pumphuvudet på min SKS är betydligt mer rejäl (men den jämförelsen är väl inte helt rättvis). Hade lite problem med att fylla luft i en barncykel. Vet inte om det var problem med slangens dunlop-ventil, som kändes kort. Gissar att pumphuvudet går att byta till ett mer gediget vid behov.

Rekommendation: Köp, ett fynd för 99 kr.

EDIT: stavfelsrättning. @Sambal, hur var hjälmen? Stod och klämde på en, kändes gedigen. Det var den sista i korgen och så fort jag lagt ner den snöt någon annan den.

Senast ändrad:
Frankenstein's Bike sa:
@Sambal, hur var hjälmen? Stod och klämde på en, kändes gedigen. Det var den sista i korgen och så fort jag lagt ner den snöt någon annan den.
den känns bra, har bara testat den hemma dock, men den blir nog kanon som reservhjälm.
(handskarna ångrar jag att jag köpte dock, kalla är de också, vilket skräp)

Sambal Oelek sa:
Frankenstein's Bike sa:
@Sambal, hur var hjälmen? Stod och klämde på en, kändes gedigen. Det var den sista i korgen och så fort jag lagt ner den snöt någon annan den.
den känns bra, har bara testat den hemma dock, men den blir nog kanon som reservhjälm.
(handskarna ångrar jag att jag köpte dock, kalla är de också, vilket skräp)

Tack, då undviker jag handskarna och försöker vara snabb nästa gång hjälmarna säljs. De verkar ha strykande åtgång!

Marren sa:
Vad är skillnaden på Aldi och Lidl, nån som vet?
Aldi är stora i UK och dom har nån drive på Garmin 810 denna vecka.

Det är olika företag, men bägge tyska, och Lidl finns parallellt med Aldi i UK. Som kuriosa kan nämnas att Aldi egentligen är två olika företag. De två bröderna som startade Aldi tröttnade på varandra, delade företaget i två (Aldi Nord och Aldi Süd) och delade sedan upp marknaden i Tyskland, och sedan världen, mellan sig och sina företag. I Uk är det Aldi Süd.

Marren sa:

Wikipedia har svar på allt...

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Aldi

Internationally, Aldi Nord operates in Denmark, France, the Benelux countries, the Iberian Peninsula, and Poland, while Aldi Süd operates in Ireland, United Kingdom, Hungary, Switzerland, Australia, Austria and Slovenia (Aldi Süd operates as Hofer within the latter two countries mentioned). Both Aldi Nord and Aldi Süd also operate in the United States; Aldi Nord is owner of the Trader Joe's chain, while Aldi Süd operates as "Aldi"

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Lidl

Frankenstein's Bike sa:
Marren sa:

Det är olika företag, men bägge tyska, och Lidl finns parallellt med Aldi i UK. Som kuriosa kan nämnas att Aldi egentligen är två olika företag. De två bröderna som startade Aldi tröttnade på varandra, delade företaget i två (Aldi Nord och Aldi Süd) och delade sedan upp marknaden i Tyskland, och sedan världen, mellan sig och sina företag. I Uk är det Aldi Süd.
Ok tack

Vad är det med tyska bröder och affärer? ;)
Bröderna Dassler ett annat exempel.

Köpte ett mekställ idag på Lidl i Halmstad för 349 kr. Har inte haft något förut och eftersom jag inte har Lidl i närheten (åkte förbi Halmstad) och såg det så köpte jag det. Testade ikväll att ha mtbn samt min andra Crescent cykel som kanske väger 18 kg. Var inga problem, kändes stabilt och höll sig fast. Visst känns plasten lite klen men då jag lär använda det vid behov så får det räcka för det priset. Tar lite plats när man fäller ihop det vilket är en fördel.

På måndag 6 mars börjar vårens cykelkampanj på Lidl ..... i Italien, om någon har vägen förbi ;)

Intressant är att Wittkopsadeln har en något ny design och verkar finnas i både vit och svart. Hoppas den är lika bra som förut.

Gissar att sadlarna och övrigt kommer till Sverige några veckor efter södra Europa.

http://www.lidl.it/it/offerte.htm?id=1001#

lidlit2.jpg

lidlit.jpg

lidlit3.jpg

Sambal Oelek sa:
Akoa sa:
Tack. Hittar inget om det i reklamblad et ovan dock.
ok, lurt. Annars får du kika vid din Lidl några dagar innan där, tror det brukar dyka upp information. Annars för att vara på den säkra sidan, maila dem och fråga.
Eller titta på lidl.se om ett tag där de listar kampanjer en vecka fram i tiden... (inkl undantagna butiker)

marr sa:
Någon som har regnjackan? Hur är den? Som nödplagg att ha i ryggan typ.
Hur just den regnjackan är har jag ingen aning om, men om jag får spekulera så misstänker jag att den inte funkar särskilt bra
ens som ett "nödplagg att ha i ryggan".
Åtminstone för mig eftersom en sådan jacka bör vara tunn, kompakt och då ha minimala packmått.
Annars tar den upp för mkt plats och jag tar helt enkelt inte med den, men det är jag det.

/Håkan

Kanske inte just jackan (den är troligtvis för varm för allt över 50% i puls), men ibland finns det ju kläder man hade kunnat tänkt sig men det faller alltid på att minsta storlek är Large typ.

eketjall sa:
Kanske inte just jackan (den är troligtvis för varm för allt över 50% i puls), men ibland finns det ju kläder man hade kunnat tänkt sig men det faller alltid på att minsta storlek är Large typ.

Lidl-Large är ju i alla fall ganska normal large, och inte sugrörscyklistlarge, att det ändå kan vara i minsta laget för oss välväxta är litet synd.

TBy sa:
eketjall sa:

Lidl-Large är ju i alla fall ganska normal large, och inte sugrörscyklistlarge, att det ändå kan vara i minsta laget för oss välväxta är litet synd.
Ja, det är väl tysk-large snarare än italiensk-large, vilket iofs inte gör det lättare om man är en svensk-small/medium. :-)

Tillbaka
Topp