Miracle sa:
Immersion sa:
hittar tex ingen motsvarighet till grandpix season 4 med black chili.
Det är finessen med Grand Prix 4 season, skulle jag tro. Det har speciell gummiblandning som ger bättre våtgrepp å bättre punkteringskydd än Black Chili. Så det är alltså ingen nackdel för det användningsområde som detta däck är konstruerat för. :)
Men det är fortfarande ett slicks, vilket gör det olämpligt som åretruntdäck i Sverige, som jag ser på saken.
frid!
Okej, men kommer detta däcket ha bättre rullprestanda än det jag redan har ? jag vill inte ha något sämre men gärna något som är åtminstonde lika bra som orginaldäcket, och orginaldäcket var allt annat än vinteranapassat men det funkar.
Jag tycker folk överdriver när det gäller vinterdäck, jag menar det är populärt att folk byter till duppdäck och grejjor, jag tycker detta är nonsens för mig personligen, så länge det är snö och sand är det inte speciellt halt, det är när snön smälter och det blir isfläckar, eller när slask fryser. Men de dagar det är isfläckar tar man det mer lungt bara, det handlar om fokus och hålla koncentrationen på vägen, och att inte göra någora kraftiga svängar, utan väldigt få grader.
Vad som är ett acceptabelt vinterdäck är nog väldigt varierande.. jag har alltid kört med "vanliga" däck och har aldrig haft några problem.
Renodlade racing däck med överlägsen rullprestada är dock sämre än vanliga däck..så det är möjligt att det är mer extremt.
Men även
http://www.continental-tires.com/bicycle/tyres/race-tyres/grand-prix-4000-s2
skriver i marknadsföringen "perfect all-rounder for all conceivable conditions"
"excellent grip, high mileage and efficient rolling thanks to BlackChili Compound"
Men ja det är möjligt att detta däcket är för extremt, det enda som skiljer detta däcket är ju att det har mkt bättre gummi, så det kanske kompenserar avsaknaden av mönster på däcket.
Enligt
http://www.bicyclerollingresistance.com/road-bike-reviews
så skijer dom i rullprestanda
Grand Prix 4000S II
60 PSI 4.1 bar RR = 15.5 watt
80 PSI 5.5 bar RR = 13.7 watt
100 PSI 6.9 bar RR = 12.9 watt
120 PSI 8.3 bar = 12.2 watt
Grand Prix 4 Season
60 PSI 4.1 bar RR = 22.5 watt
80 PSI 5.5 bar RR = 19.8 watt
100 PSI 6.9 bar RR = 18.1 watt
120 PSI 8.3 bar = 17.2 watt
Men håller me dig om att Grand Prix Season är förmodligen ett bättre vinter däck/allround och bättre punkteringskydd (vilket är viktigt) , men den ligger väldigt långt ner i listan i rullprestanda, kanske är det för att det är mer renodlade racing däck i listan dock.
Men jag skulle vilja veta hur dom jämför sig med mina delta cruiser plus så man får en referens så man kan jämföra.