Tips på bra och billigt däck som inte ger mig punktering stup i kvarten

Miracle sa:
Immersion sa:
hittar tex ingen motsvarighet till grandpix season 4 med black chili.

Det är finessen med Grand Prix 4 season, skulle jag tro. Det har speciell gummiblandning som ger bättre våtgrepp å bättre punkteringskydd än Black Chili. Så det är alltså ingen nackdel för det användningsområde som detta däck är konstruerat för. :)
Men det är fortfarande ett slicks, vilket gör det olämpligt som åretruntdäck i Sverige, som jag ser på saken.

frid!

"Året runt" ger rätt olika kravbild beroende på var i Sverige man råkar bo. Här i Skåne har antalet dagar med is och/eller snö varit lätträknade denna vintern och måste man då inte cykla varje dag kanske det funkar med ett kralligare racerdäck men om man vill ha en hoj som ska gå i ur & skur och inte begränsas av yttre faktorer utan att behöva byta däck skulle jag nog kikat på typ Schwalbe Marathon (motsv) för att få lite mer allround.

Miracle sa:
Immersion sa:

Det är finessen med Grand Prix 4 season, skulle jag tro. Det har speciell gummiblandning som ger bättre våtgrepp å bättre punkteringskydd än Black Chili. Så det är alltså ingen nackdel för det användningsområde som detta däck är konstruerat för. :)
Men det är fortfarande ett slicks, vilket gör det olämpligt som åretruntdäck i Sverige, som jag ser på saken.

frid!

Okej, men kommer detta däcket ha bättre rullprestanda än det jag redan har ? jag vill inte ha något sämre men gärna något som är åtminstonde lika bra som orginaldäcket, och orginaldäcket var allt annat än vinteranapassat men det funkar.

Jag tycker folk överdriver när det gäller vinterdäck, jag menar det är populärt att folk byter till duppdäck och grejjor, jag tycker detta är nonsens för mig personligen, så länge det är snö och sand är det inte speciellt halt, det är när snön smälter och det blir isfläckar, eller när slask fryser. Men de dagar det är isfläckar tar man det mer lungt bara, det handlar om fokus och hålla koncentrationen på vägen, och att inte göra någora kraftiga svängar, utan väldigt få grader.

Vad som är ett acceptabelt vinterdäck är nog väldigt varierande.. jag har alltid kört med "vanliga" däck och har aldrig haft några problem.

Renodlade racing däck med överlägsen rullprestada är dock sämre än vanliga däck..så det är möjligt att det är mer extremt.

Men även http://www.continental-tires.com/bicycle/tyres/race-tyres/grand-prix-4000-s2
skriver i marknadsföringen "perfect all-rounder for all conceivable conditions"

"excellent grip, high mileage and efficient rolling thanks to BlackChili Compound"

Men ja det är möjligt att detta däcket är för extremt, det enda som skiljer detta däcket är ju att det har mkt bättre gummi, så det kanske kompenserar avsaknaden av mönster på däcket.

Enligt http://www.bicyclerollingresistance.com/road-bike-reviews

så skijer dom i rullprestanda

Grand Prix 4000S II

60 PSI 4.1 bar RR = 15.5 watt
80 PSI 5.5 bar RR = 13.7 watt
100 PSI 6.9 bar RR = 12.9 watt
120 PSI 8.3 bar = 12.2 watt

Grand Prix 4 Season

60 PSI 4.1 bar RR = 22.5 watt
80 PSI 5.5 bar RR = 19.8 watt
100 PSI 6.9 bar RR = 18.1 watt
120 PSI 8.3 bar = 17.2 watt

Men håller me dig om att Grand Prix Season är förmodligen ett bättre vinter däck/allround och bättre punkteringskydd (vilket är viktigt) , men den ligger väldigt långt ner i listan i rullprestanda, kanske är det för att det är mer renodlade racing däck i listan dock.

Men jag skulle vilja veta hur dom jämför sig med mina delta cruiser plus så man får en referens så man kan jämföra.

NLC sa:
Miracle sa:
Immersion sa:

frid!

"Året runt" ger rätt olika kravbild beroende på var i Sverige man råkar bo. Här i Skåne har antalet dagar med is och/eller snö varit lätträknade denna vintern och måste man då inte cykla varje dag kanske det funkar med ett kralligare racerdäck men om man vill ha en hoj som ska gå i ur & skur och inte begränsas av yttre faktorer utan att behöva byta däck skulle jag nog kikat på typ Schwalbe Marathon (motsv) för att få lite mer allround.

Ja exakt, denna vintern har inte varit mkt snö direkt..Men är snö och sandat så upplever jag det aldrig halt att cyckla, det är isfläckar som är problemet när snö smälter eller slask fryser.. men då anpassar man hastigheten och cycklar i snigelns fart, min åsikt är att inga däck kan rädda dig mot is, förutom rena duppdäck och det kommer jag aldrig skaffa, det överlåterna jag till tanterna.

Immersion sa:
Miracle sa:
Immersion sa:

frid!

Okej, men kommer detta däcket ha bättre rullprestanda än det jag redan har ? jag vill inte ha något sämre men gärna något som är åtminstonde lika bra som orginaldäcket, och orginaldäcket var allt annat än vinteranapassat men det funkar.

Jag tycker folk överdriver när det gäller vinterdäck, jag menar det är populärt att folk byter till duppdäck och grejjor, jag tycker detta är nonsens för mig personligen, så länge det är snö och sand är det inte speciellt halt, det är när snön smälter och det blir isfläckar, eller när slask fryser. Men de dagar det är isfläckar tar man det mer lungt bara, det handlar om fokus och hålla koncentrationen på vägen, och att inte göra någora kraftiga svängar, utan väldigt få grader.

Vad som är ett acceptabelt vinterdäck är nog väldigt varierande.. jag har alltid kört med "vanliga" däck och har aldrig haft några problem.

Renodlade racing däck med överlägsen rullprestada är dock sämre än vanliga däck..så det är möjligt att det är mer extremt.

Men även http://www.continental-tires.com/bicycle/tyres/race-tyres/grand-prix-4000-s2
skriver i marknadsföringen "perfect all-rounder for all conceivable conditions"

"excellent grip, high mileage and efficient rolling thanks to BlackChili Compound"

Men ja det är möjligt att detta däcket är för extremt, det enda som skiljer detta däcket är ju att det har mkt bättre gummi, så det kanske kompenserar avsaknaden av mönster på däcket.

Enligt http://www.bicyclerollingresistance.com/road-bike-reviews

så skijer dom i rullprestanda

Grand Prix 4000S II

60 PSI 4.1 bar RR = 15.5 watt
80 PSI 5.5 bar RR = 13.7 watt
100 PSI 6.9 bar RR = 12.9 watt
120 PSI 8.3 bar = 12.2 watt

Grand Prix 4 Season

60 PSI 4.1 bar RR = 22.5 watt
80 PSI 5.5 bar RR = 19.8 watt
100 PSI 6.9 bar RR = 18.1 watt

Men håller me dig om att Grand Prix Season är förmodligen ett bättre vinter däck/allround och bättre punkteringskydd (vilket är viktigt) , men den ligger väldigt långt ner i listan i rullprestanda, kanske är det för att det är mer renodlade racing däck i listan dock.

Men jag skulle vilja veta hur dom jämför sig med mina delta cruiser plus så man får en referens så man kan jämföra.

4 seasons lär rulla bättre än din gamla däck. Det är racerdäck, men lite rejälare än de snabbaste racerdäcken. Jämnförelsen i rullmotstånd haltar lite då 4 seasons är smalare än nominell bredd, men gp4k s2 är bredare än nominellt och bredare däck har lägre rullmotstånd. Jämnför 4 seasons 28mm med gp4k s2 25mm så blir skillnaden i rullmotstånd mindre och de är typ ungefär lika breda.

Immersion sa:
NLC sa:
Miracle sa:
Immersion sa:

frid!

Ja exakt, denna vintern har inte varit mkt snö direkt..Men är snö och sandat så upplever jag det aldrig halt att cyckla, det är isfläckar som är problemet när snö smälter eller slask fryser.. men då anpassar man hastigheten och cycklar i snigelns fart, min åsikt är att inga däck kan rädda dig mot is, förutom rena duppdäck och det kommer jag aldrig skaffa, det överlåterna jag till tanterna.

Jag har dubbdäck till både mtb och crossen så jag är tant! ?

Men faktum är att jag har rullat i lite snöslask och någon isfäck med 4 seasons. Det gick, men jag har också gått omkull även med dubbdäck på både mtb och cross - ibland kan det bli väldigt halt.... så cykla fortare i rent vinterväglag regelbundet kräver försiktighet och dubbdäck för att vara säkert.

Conti GP 4-Season 25 mm (225 gram, mätt till 27 mm på 17 mm fälg, 37 EUR):
100 PSI 6.9 bar = 18.1 watt
80 PSI 5.5 bar = 19.8 watt
60 PSI 4.1 bar = 22.5 watt

Conti Sport Contact 37 mm (480 gram, mätt till 36 mm på 17 mm fälg, 17 EUR):
90 psi / 6 Bar 18.1 Watts
75 psi / 5 Bar 18.9 Watts
60 psi / 4 Bar 20.6 Watts

Om du köper 4-Season, välj 32 mm. Om du vill spara 20+20=40 EUR, rulla lika bra och ha bättre komfort, välj SportContact II 37 mm https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=96610

Jag kör delta cruiser och det är mycket punkasäkert och rullar bra.
För den typ av cykling du beskriver är det perfekt.

Du måste råkat ut för ngt konstigt. Kan hända oavsett däck. De klenare däck som rekommenderas i tråden rullar litet bättre (typ hyper voyager eller 4seasons) men punkare lättare.

Jag skulle tippa att du skulle bli kanonnöjd med schwalbe marathon oxå, omöjligt att punka.

https://www.bike-discount.de/en/shop/non-folding-tyres-250/l-24

Edit: 4000s är ett racerdäck- det är hållbart i det sammanhanget!!! Du jämför äpplen och päron. Jag rullar på det i pendling (liksom hyper Voyager, schwalbe Delta cruiser, och ett dubbdäck, olika cyklar och säsonger.) Du pratar om punkasäkert, snurra inte in på små skillnader i rullmotstånd som jag tvivlar på att du märker. Som Sixten skriver nedan: håller du drivlina och övrigt i toppskick så att du inte tappar 20w där?

Senast ändrad:
Bengt-re sa:
Immersion sa:
NLC sa:
Miracle sa:
Immersion sa:

frid!

Jag har dubbdäck till både mtb och crossen så jag är tant! ?

Men faktum är att jag har rullat i lite snöslask och någon isfäck med 4 seasons. Det gick, men jag har också gått omkull även med dubbdäck på både mtb och cross - ibland kan det bli väldigt halt.... så cykla fortare i rent vinterväglag regelbundet kräver försiktighet och dubbdäck för att vara säkert.

Tant eller smart. Välj själv!

Samma med bil. Sommardäck går bra om man inte rattsurfar ;)

Immersion sa:
Sixten Fors sa:
Lättaste, snabbaste, greppigaste, bästa och dyraste däcken från Conti har alla Black Chili gummi och är Handmade in Germany. Conti har en bra hemsida där du kan läsa om alla däck.

Conti GP 4-Season 32 mm är ett jättebra däck men kostar också 2,5x det billigare SpeedContact 37 mm som ändå rullar och greppar helt ok för din cykel. Det är inte direkt en racer vi pratat om och lite extra bredd/luftvolym gör nog din cykling trevligare, om du slutar upp med att pumpa däcken till maxtryck.

Verkar så att black chili är ganksa ny teknologi från continental, jag kan bara hitta ett fåtal däck med detta, och dessa verkar vara mer renodalde racing däck, hittar tex ingen motsvarighet till grandpix season 4 med black chili.

Allt är relativt. Det är typ 12 år sen de hittade ett nytt sätt att blanda gummi på. Det har funnits i deras däck i minst 10 år iaf.

Till TS.
Kan tycka att du snöar in väl mycket på däckets rullmotstånd. Det är inte lämpligt att ha 10 W hyperracerdäck på din cykel, ett par bra allrounddäck 35-37 mm kring 18-22 W blir bra, men undvik 30 W däcken.

Andra faktorer:
* Din XT navdynamo fram. Funkar den som avsett, skillnad i motstånd lyse av/på etc. Din dynamo kanske stjäl 3-10 W. Vill du spara dessa watt, kör lyse med batteri och ett vanligt framhjul utan dynamo.
* Drivlina i övrigt? Funkar bra och med låg friktion?
* Dina ben. Ät mer gröt och träna mer så går cykeln snabbare. Klena ben levererar 150 W, starka ben 500 W.

Senast ändrad:
GP 4-season håller sjukt länge och har kanonrull, satsa på det Immersion. Jag vet att du är velig i allmänhet men det är en no-brainer för dina behov skulle jag säga.

Sixten Fors sa:

Om du köper 4-Season, välj 32 mm. Om du vill spara 20+20=40 EUR, rulla lika bra och ha bättre komfort, välj SportContact II 37 mm https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=96610

Bara en fåga vart fick du denna data ifrån ? tror du blandar ihop däck ?
För sportcontact är inte med i den listan.

Jag hittade en bra recension på 4 seasons, Vad som fick mig såld var

https://www.mantel.com/blog/sv/continental-grand-prix-4-season-32-mm-review/

Men kapitelet som har med "varför man ska välja 32 mm däck" känndes förvirrande.
Först skriver han att "bredare däck ger mindre rullmostånd"

Sedan längre ner skriver han "Praktiskt sett har 32 mm varianten naturligtvis mer rullmotstånd om man jämför den med en 25 mm variant. Skillnaden i bredd märker man av. Men mer gummi så har man mer rullmotstånd på vägen. Och det märker man av. Det kostar mer ansträngning.

Men, ett stort men, du kan njuta av komforten. 32 mm varianten med 5 bar kör fantastiskt på vägarna. En extra fördel är att du kan “grus-racea”. En offroad tur är inga problem. En grusväg med stenar och grus är också en enkel match."

Jag förstår inte "komfort" argumentet, jag cycklar alltid på max luft tryck, jag cycklar bara på asfalt, cycklar man på grusväg kan jag förstå att det kan bli skakigt, men jag upplever aldrig det direkt då jag cycklar på plana ytor.

Verkar som Det inte finns så mkt konkurrens i den här kategorin, 4 seasons får bäst punkteringskydd av alla däck i testet ovan..

Sixten Fors sa:

Eller ett däck med lägre rullmotstånd och ungefär samma punkteringsskydd som Conti SportContact.
Vittoria Voyager Hyper 37 mm (395 gram, ej uppmätt, 166 SEK):
90 psi / 6 Bar 14.8 Watts
75 psi / 5 Bar 15.5 Watts
60 psi / 4 Bar 17.7 Watts
https://www.rosebikes.se/artikel/vittoria-voyager-hyper-reflex-tyre/aid:643237

Hursomhelst, så behöver du lära dig att laga dina punkteringar. Det kan verka krångligt först, men är egentligen inte svårt när man väl greppat principen! :-)

frid!

Sixten Fors sa:
Stumpy sa:
Eller ett däck med lägre rullmotstånd och ungefär samma punkteringsskydd som Conti SportContact.
Absolut, eller Marathon Supreme.

Jag upplever att Marathon Supreme är tåligare mot skärsår och har bättre punkaskydd än Voyager Hyper. Jag har dem som vår och höstdäck för dödsgruspendling. Rullar mycket bättre än dubbdäck men inte som GP4000SII.

Ett annat däck som jag tror kommer att rulla riktigt bra trots lite mönster, Conti cx speed 35 mm / 350 gram / 200 kr. Vänta bara bara ny stolpe och pedaler innan nya cykeln är klar för användning (på grusväg, inte på stålrullar med maxtryck i däcken).
Monterade för övrigt däck och slang helt själv, tog typ 3 minuter och helt utan andra verktyg än mina händer.
170310_M.jpg

cx_speed_35.png

Slang2.jpg

Senast ändrad:
Sixten Fors sa:
Ett annat däck som jag tror kommer att rulla riktigt bra trots lite mönster, Conti cx speed 35 mm / 350 gram / 200 kr. Vänta bara bara ny stolpe och pedaler innan nya cykeln är klar för användning (på grusväg, inte på stålrullar med maxtryck i däcken).
Monterade för övrigt däck och slang helt själv, tog typ 3 minuter och helt utan andra verktyg än mina händer.

Mkt sämre punkteringsskydd på dessa.

Större volym ger lägre rullmotstånd. Du kan nog göra en snabb googling på det för att få en beskrivning av detta. Allmänt vedertaget numera. Till och med proffsen biffar upp sina däck. Kör man inte så fort som dem så kan man gott bredda sina däck mer än deras 25, mm. Aerodynamiken kanske spelar in för de snabbaste när man inte vill ha för breda däck.

Sixten Fors sa:

Din gubbintreesepimpade cykel blir perfekt till dottern på 13 år som skulle cyklat exakt lika långt och till samma ställen med en solhaga damcykel med 3pet nexus :)

ToddyKrycka sa:
Aerodynamiken kanske spelar in för de snabbaste när man inte vill ha för breda däck.
Hjulen står ju stilla så aerodynamiken spelar ingen roll.
Hjulen går ju dubbelt så fort som cykeln så i alla farter över 10km/h så spelar aerodynamiken in.

NickPick sa:
Din gubbintreesepimpade cykel blir perfekt till dottern på 13 år som skulle cyklat exakt lika långt och till samma ställen med en solhaga damcykel med 3pet nexus :)

En 8,5 kg cykel för 9500 kr och pendling på 50% asfalt/grus 16 km/dag. Betydligt snabbare och roligare än på en damcykel eller en mtb för den delen.

Stumpy sa:
Sixten Fors sa:

Något billigare på planet x. Dock kanske fraktkostnader äter upp mellanskillnaden

patten sa:
Stumpy sa:
Sixten Fors sa:

Något billigare på planet x. Dock kanske fraktkostnader äter upp mellanskillnaden

Hmmm, kollade på OnOne som är "samma" som PlanetX och de hade inga. 35orna för 15€ är onekligen billigt.

Stumpy sa:
patten sa:
Stumpy sa:
Sixten Fors sa:

Hmmm, kollade på OnOne som är "samma" som PlanetX och de hade inga. 35orna för 15€ är onekligen billigt.

Fast är inte de måtten 35c som är 37? Har lite svårt att tyda det hela. Jag kan vara helt fel ute nu men 700c/35c är samma som 622/37...eller har jag blandat ihop siffrorna nu? På px finns de i 32, 35 och 38....där 35:orna är billigast.

patten sa:
Stumpy sa:
patten sa:
Stumpy sa:
Sixten Fors sa:

Fast är inte de måtten 35c som är 37? Har lite svårt att tyda det hela. Jag kan vara helt fel ute nu men 700c/35c är samma som 622/37...eller har jag blandat ihop siffrorna nu? På px finns de i 32, 35 och 38....där 35:orna är billigast.

35c(37mm) är samma. Har exakt dom däcken på pendlarcykeln. Mäter däremot 38mm på 18mm inv fälg.

Hyper Voyager finns inte på tillverkarens hemsida längre så jag *antar* att däcket är borttaget från produktion.

BjornR sa:
patten sa:
Stumpy sa:
patten sa:
Stumpy sa:
Sixten Fors sa:

35c(37mm) är samma. Har exakt dom däcken på pendlarcykeln. Mäter däremot 38mm på 18mm inv fälg.

Hyper Voyager finns inte på tillverkarens hemsida längre så jag *antar* att däcket är borttaget från produktion.

Även jag har dem på pendlaren och är väldigt nöjd. Dock glatta på dagens pendling.

Tur att jag beställt ett par extra då :)

Jag har nu bestämt mig för vilket däck jag ska köpa Det blir Grand Pix 4 season, verkar inte vara så mkt konkurrens som jag först trodde,om jag får punktering med dessa ja då vet jag inte vad jag gör, men jag har läst recensioner där dom hållt mkt länge.

Jag vill fortfarande förstå det här med 32 mm däck.

Alla racing cycklar, har jättesmala däck, men jag har nu läst att bredare däck tydligen rullar längre, varför har då alla racing cycklar så smala däck ? har det enbart med vikten att göra ? att smala däck väger mindre ?
Försöker greppa logiken. Annars förstår jag varför bredare däck gör bättre komfort och grepp på vägen.. Men att det skulle rulla bättre det gjorde mig förvånad..

När jag går till cyckelaffären vill jag vara helt säker på att allt passar, så jag inte beställer grejjor som dom sedan inte kan montera.

Jag behöver veta vilket märke av ventiler rekomenderar ni som har bättre kvalite än snittet ? som gärna håller luft bättre än medelsnittet. Gärna Presta ventiler då. Finns alltid guldkorn när det gäller allt, för samma pris men som är bättre än de andra.

Behöver också en kompatibel slang som gärna den har bättre kvalite än en vanlig "random" slang som cyckelaffären sätter på.

Jag är optimistisk nu att detta är slutet för mina punkterings problem. Punkteringskyddet är såpass mkt starkare än det jag har nu så det lär märkas.

Det är ju lite dålig timing, men jag kanske ska passa på att beställa ny krans också och ny kedja ? tror detta kostar inte mkt om man beställer på nätet. Är det wiggle som gäller ? är det dom som har bäst priser ? tror allt finns där inklusive däcken. Hoppas inte frakten är för dyr.

Tänkte även beställa finish line ceramic wet lube med beställningen, jag har kört finish line wet lube rätt länge nu, överlag är det den bästa oljan jag provat hittils, des främsta styrka är hur länge den håller, och hur bra den är att stå emot regn, nackdelen är om det blir typ extremt kallt ute, blir den lite klibbig vilket borde påverka prestandan och ge motstånd. Har också provat mucoff wet lube, denna är riktigt dåig "vattnig" och tål inte regn, den luktar dock gott.

Immersion sa:
Jag har nu bestämt mig för vilket däck jag ska köpa Det blir Grand Pix 4 season, verkar inte vara så mkt konkurrens som jag först trodde,om jag får punktering med dessa ja då vet jag inte vad jag gör, men jag har läst recensioner där dom hållt mkt länge.

Jag vill fortfarande förstå det här med 32 mm däck.

Alla racing cycklar, har jättesmala däck, men jag har nu läst att bredare däck tydligen rullar längre, varför har då alla racing cycklar så smala däck ? har det enbart med vikten att göra ? att smala däck väger mindre ?
Försöker greppa logiken. Annars förstår jag varför bredare däck gör bättre komfort och grepp på vägen.. Men att det skulle rulla bättre det gjorde mig förvånad..

När jag går till cyckelaffären vill jag vara helt säker på att allt passar, så jag inte beställer grejjor som dom sedan inte kan montera.

Jag behöver veta vilket märke av ventiler rekomenderar ni som har bättre kvalite än snittet ? som gärna håller luft bättre än medelsnittet. Gärna Presta ventiler då. Finns alltid guldkorn när det gäller allt, för samma pris men som är bättre än de andra.

Behöver också en kompatibel slang som gärna den har bättre kvalite än en vanlig "random" slang som cyckelaffären sätter på.

Jag är optimistisk nu att detta är slutet för mina punkterings problem. Punkteringskyddet är såpass mkt starkare än det jag har nu så det lär märkas.

Det är ju lite dålig timing, men jag kanske ska passa på att beställa ny krans också och ny kedja ? tror detta kostar inte mkt om man beställer på nätet. Är det wiggle som gäller ? är det dom som har bäst priser ? tror allt finns där inklusive däcken. Hoppas inte frakten är för dyr.

Tänkte även beställa finish line ceramic wet lube med beställningen, jag har kört finish line wet lube rätt länge nu, överlag är det den bästa oljan jag provat hittils, des främsta styrka är hur länge den håller, och hur bra den är att stå emot regn, nackdelen är om det blir typ extremt kallt ute, blir den lite klibbig vilket borde påverka prestandan och ge motstånd. Har också provat mucoff wet lube, denna är riktigt dåig "vattnig" och tål inte regn, den luktar dock gott.

Muc off c3 wetlube tål visst regn bra - dock är den som många moderna oljor löst så gör rent, olja en droppe per länk, veva in något varv, torka av övrerskott, vänta några timmar( så att lösningsmedlet lämnar kedjan), veva och torka av överskott så har du kedja smord för iaf 20 mil i väta.

Kör någon av de stora tillverkarnas standardslangar av normalvikt i butyl- de flesta är bra.

Breda däck ger lärgre rullmotstånd vid samma tryck som ett smalare däck. Nackdelen är att de inte får plats hur stora däck som helst, att de är tyngre och har högre luftmotstånd. Någonstanns finns det en sweet spot. 25mm verkar ha blivit det för racercyklar och 28 för mer touringinspererade cyklister.

Senast ändrad:
Passa på att lära dig hur man byter slang NU.
Det är lite omständigare på en navväxlad cykel, men ändå väldigt enkelt.

Har du pump som gängas på ventilen (Lezyne), så välj annan slang än Continental. T ex Schwalbe.

Din touringcykel med skivbromshjul har 35 mm däck original, inga problem med att få plats med bredare däck än 25 mm racerdäck vilket det kan vara på en racer med fälgbroms. Min racer tar max 25 mm fram och 28 mm bak, så det är vad jag använder.

Du bör köpa 32 mm version av GP 4-Season, det blir bäst för din cykel och dina behov.

Ventiler. Ingen skillnad på kvalitet, vad har du fått den idén ifrån. Slang från Schwalbe eller Conti spelar ingen roll, båda är bra. Du måste bara se till att det är rätt TYP av ventil på slangen, alltså racer eller bilventil. Vad jag förstår har du racerventil men jag vet inte.

Rätt bredd på slang till dina däck. Lätt/tunn slang rullar snabbare men håller inte luften lika bra, du måste därför pumpa oftare, typ efter 14 dagar istället för 30. Tunn slang punkar lättare. Jag hade ändå valt en tunn slang. Schwalbe No18, se bild ovan. Köper du en random slang hos dina lokala cykelaffärer väger den garanterat 50% mer.

Bike24.com är en bra affär, störst utbud och bra priser. Ibland kan andra e-handlare något bättre priser men det skiljer inte mycket.

Immersion sa:
jag har nu läst att bredare däck tydligen rullar längre, varför har då alla racing cycklar så smala däck ? har det enbart med vikten att göra ? att smala däck väger mindre ?
Rullar längre?
Om den enda skillnaden mellan däcken är bredden då kommer det bredare däcket ätt rulla lite lättare, förutom de övriga fördelarna,
varför förklaras i bilden
TireRR.gif

Men det viktiga är att det bredare däcket måste vara (minst) lika bra som det smalare,
tyvärr stämmer det inte alltid ens för däck av samma modell.

Bengt-re sa:
Breda däck ger lärgre rullmotstånd vid samma tryck som ett smalare däck.
Stämmer inte, även i rullmotståndstestmaskiner ger bredare däck lägre rullmotstånd vid lägre tryck
På verkliga vägar är skillnaden ännu större, ju sämre väg desto större skillnad

Bengt-re sa:
Nackdelen är att de inte får plats hur stora däck som helst, att de är tyngre och har högre luftmotstånd. Någonstanns finns det en sweet spot. 25mm verkar ha blivit det för racercyklar och 28 för mer touringinspererade cyklister.
De 25mm verkar snarare bero på att det inte får plats bredare, vilket inte enbart beror på ramar + gaffel utan även bromsar.
Numer finns det ju många racercykelmodeller i samma utf, men med fälg eller skivbroms och då är det inte ovanligt att den skivbromsade modellen klarar >30mm däck medan den fälgbromsade endast klarar upp till 28mm däck(i bästa fall).

/Håkan

Redigerat: Förtydligande

Senast ändrad:
HåkanC sa:
Immersion sa:
jag har nu läst att bredare däck tydligen rullar längre, varför har då alla racing cycklar så smala däck ? har det enbart med vikten att göra ? att smala däck väger mindre ?
Rullar längre?
Om den enda skillnaden mellan däcken är bredden då kommer det bredare däcket ätt rulla lite lättare,
förutom de övriga fördelarna, varför förklaras i bilden

Men det viktiga är att det bredare däcket måste vara (minst) lika bra som det smalare,

Bengt-re sa:
Stämmer inte, även i rullmotståndstestmaskiner ger bredare däck lägre rullmotstånd vid lägre tryck
På verkliga vägar är skillnaden ännu större, ju grövre underlag desto större skillnad

Det är det testade fallet - självklart kör ingen normal människa med maxtryck i breda däck.

Bengt-re sa:
Nackdelen är att de inte får plats hur stora däck som helst, att de är tyngre och har högre luftmotstånd. Någonstanns finns det en sweet spot. 25mm verkar ha blivit det för racercyklar och 28 för mer touringinspererade cyklister.
De 25mm verkar snarare bero på att det inte får plats bredare, vilket inte enbart beror på rama + gaffel utan även bromsar.
Numer finns ju många cyklar med både fälg och skivbroms och då är det inte ovanligt att även skivbromsade racercyklar klarar >30mm däck.

Det var ju inte det jag skrev då?! Doh! Fast ovanligt med både skiv och fälgbroms på samma cykel även om det finns.

/Håkan

Bilagor

• 2017-02-21_08-31-07.jpg
    2017-02-21_08-31-07.jpg
    98.1 KB · Besök: 39
Ventiler. Olika namn, förkortningar och färgkodningar på slang med olika ventil från olika Schwalbe och Conti. Det är diameter på hål i fälgen som avgör vilken som passar, 8,5 mm eller 6,5 mm. Finns även adapters som gör att 6,5 mm Presta funkar i fälg med 8,5 mm ventilhål. Men inte tvärt om av naturliga anledningar. Även olika längd på ventilerna, beroende på hur hög profil det är på fälgen, så att ventilen når igenom och man kommer åt att pumpa.

Bilagor

• ventil.jpg
    ventil.jpg
    97.2 KB · Besök: 40
HåkanC sa:
Immersion sa:
Rullar längre?
Om den enda skillnaden mellan däcken är bredden då kommer det bredare däcket ätt rulla lite lättare, förutom de övriga fördelarna,
varför förklaras i bilden

Bengt-re sa:
På verkliga vägar är skillnaden ännu större, ju sämre väg desto större skillnad

Bengt-re sa:
De 25mm verkar snarare bero på att det inte får plats bredare, vilket inte enbart beror på ramar + gaffel utan även bromsar.
Numer finns det ju många racercykelmodeller i samma utf, men med fälg eller skivbroms och då är det inte ovanligt att den skivbromsade modellen klarar >30mm däck medan den fälgbromsade endast klarar upp till 28mm däck(i bästa fall).

/Håkan

Redigerat: Förtydligande

Okej, varför har alla racing cycklar inte breda däck ?

Sixten Fors sa:
Ventiler. Olika namn, förkortningar och färgkodningar på slang med olika ventil från olika Schwalbe och Conti. Det är diameter på hål i fälgen som avgör vilken som passar, 8,5 mm eller 6,5 mm. Finns även adapters som gör att 6,5 mm Presta funkar i fälg med 8,5 mm ventilhål. Men inte tvärt om av naturliga anledningar. Även olika längd på ventilerna, beroende på hur hög profil det är på fälgen, så att ventilen når igenom och man kommer åt att pumpa.

hur kan jag ta reda på vilken jag har 8.5 mm eller 6.5 mm ?
Jag har presta för närvarande och har alltid haft det.

Tillbaka
Topp