Tips på bra och billigt däck som inte ger mig punktering stup i kvarten
ooms sa:Immersion sa:hur kan jag ta reda på vilken jag har 8.5 mm eller 6.5 mm ?
Om jag var du, skulle jag mäta.
:D
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
ooms sa:Immersion sa:hur kan jag ta reda på vilken jag har 8.5 mm eller 6.5 mm ?
Håkan skriver inte på engelska, tyska, franska eller italienska så dom har inte fått veta det ännu utan teamen litar fortfarande på tester och däcktillverkare dom arma dårarna...Immersion sa:Okej, varför har alla racing cycklar inte breda däck ?
Immersion sa:...
hur kan jag ta reda på vilken jag har 8.5 mm eller 6.5 mm ?
Jag har presta för närvarande och har alltid haft det.
jonja sa:Det var väldigt vad det här var komplicerat. GP4S är väl inget billigt däck så som efterlystes i rubriken? Inte heller är det uppseendeväckande robust, vilket få av racerdäcken är. Om något så liknar de ömsade gamla ormskinn.
Sixten Fors sa:Du säger ju att du har Presta, då har du väl Presta. Eftersom du verkar gilla att pumpa, ofta och stenhårt, kanske du känner igen ventilens utseendet jmf. med bilderna ovan. Det finns bara två alternativ, Presta eller den som inte är Presta. Hur svårt kan det vara?
Miracle sa:Immersion sa:...
hur kan jag ta reda på vilken jag har 8.5 mm eller 6.5 mm ?
Jag har presta för närvarande och har alltid haft det.
Ventilen med den lilla skruven på toppen som man låser ventilen med heter Presta. Saknas skruven så är det inte Presta.
Diametern på Presta är 6.5 mm så då är det det som du har! :)
frid!
Av någon underlig anledning är jag inte helt övertygad om att TS har stenkoll på vilken ventityp hen har på sin Trek. Att dubbelkolla är inte så dumt.Jimel sa:Fast han har ju hela tiden vetat vilka ventiler han har men andra verkar vilja röra till det för honom. Eller henne vad vet jag.
emmer sa:Håkan skriver inte på engelska, tyska, franska eller italienska så dom har inte fått veta det ännu utan teamen litar fortfarande på tester och däcktillverkare dom arma dårarna...Immersion sa:Okej, varför har alla racing cycklar inte breda däck ?
Sixten Fors sa:Av någon underlig anledning är jag inte helt övertygad om att TS har stenkoll på vilken ventityp hen har på sin Trek. Att dubbelkolla är inte så dumt.Jimel sa:Fast han har ju hela tiden vetat vilka ventiler han har men andra verkar vilja röra till det för honom. Eller henne vad vet jag.
När TS sedan skall beställa slang på nätet kan det vara bra att veta att Presta förkortas S eller SV, att Presta finns i olika längder, vilen färgkodning olika tillverkare använder etc. Vilket förhoppningsvis hjälper TS att lägga rätt artikel i kundvagnen.
Immersion sa:Okej, varför har alla racing cycklar inte breda däck ?
Miss Lycka sa:Jag väntar på fatbikes i proffsklungan.
Immersion sa:jonja sa:Det var väldigt vad det här var komplicerat. GP4S är väl inget billigt däck så som efterlystes i rubriken? Inte heller är det uppseendeväckande robust, vilket få av racerdäcken är. Om något så liknar de ömsade gamla ormskinn.
Enligt den här sidan rankar det bland top.
http://www.bicyclerollingresistance.com/road-bike-reviews
Det är sannt däcket blev lite dyrare än jag hade hoppats på, men man måste också försöka tänka lite långsiktigt, andra i tråden har haft liknande problem med punkteringar konstant, detta verkar ju ha löst problemet för dem iallafall förhoppningvis för mig med.
Jo från sidan. Framifrån ser den nog ut som Judge Dredds tempohoj. Iofs rätt coolt det med.Bengt-re sa:Den är onekligen läcker.
Fler bilder och mer info:
https://www.bikerumor.com/2017/01/23/tt-bike-fat-bike-baby-fat-trek-equinox-born/
+1ceel sa:När skivbromsar blivit vanligare bland proffsen så tror jag att 28 mm blir normen på asfalt och 32mm en vanlig syn på kullersten.
Miss Lycka sa:Tur att det är ytterst få tävlingar som går på kullersten.
ceel sa:Miss Lycka sa:Tur att det är ytterst få tävlingar som går på kullersten.
Må så vara, med Paris-Roubaix och Tour of Flanders är ju ganska poppis.
NLC sa:ceel sa:Miss Lycka sa:Tur att det är ytterst få tävlingar som går på kullersten.
Må så vara, med Paris-Roubaix och Tour of Flanders är ju ganska poppis.
Kanske är en fråga om språkbruk och ordval. Kullersten är som bekant ohuggen, rund, sten. Pavé och gatsten är huggen. Typ.
Sixten Fors sa:Ventiler. Olika namn, förkortningar och färgkodningar på slang med olika ventil från olika Schwalbe och Conti. Det är diameter på hål i fälgen som avgör vilken som passar, 8,5 mm eller 6,5 mm. Finns även adapters som gör att 6,5 mm Presta funkar i fälg med 8,5 mm ventilhål. Men inte tvärt om av naturliga anledningar. Även olika längd på ventilerna, beroende på hur hög profil det är på fälgen, så att ventilen når igenom och man kommer åt att pumpa.
NLC sa:Jag vet inte var det gick tokigt med diametern på ventilerna, men det finns bara en diameter för Schrader (a.k.a. bilventil) och en för Presta (a.k.a racerventil), se t.ex. https://en.wikipedia.org/wiki/Valve_stem, så har du har Presta på dina nuvarande är det också Presta du ska välja för dina nya slangar. Slangarna ska matcha däckens dimensioner (åtminstone hyggligt nära) så om du har bestämt dig för GP 4 seasons i 32 mm blir t.ex. Contis "Race [700C] 28 Wide" ett bra alternativ som kostar ca 50-lappen styck på https://www.bike24.com/p241220.html
Och medan du väntar på att paketet ska komma fram, lär dig byta däck & slang (förslagsvis öva med de däck och slangar som du redan har):
Eller fundera på vilken ventillängd du ska ha.
ceel sa:Immersion sa:Okej, varför har alla racing cycklar inte breda däck ?
Som Håkan skriver, p.g.a bromsarna. I fälgbroms är det inte praktiskt med breda däck om man vill kunna byta hjul snabbt. På min fälgbromsade racer måste jag släppa ut luften ur däcken för att få av hjulen om jag har mer än 25mm däck. På den med skivbromsar är det inte sådana problem.
När skivbromsar blivit vanligare bland proffsen så tror jag att 28 mm blir normen på asfalt och 32mm en vanlig syn på kullersten.
Vilka 25mm däck är det? Och vilka fälgar är de då monterade på?emmer sa:Det är ju illa nog med de 28-29mm breda som 25mm däck för med sig.
Är min herre läskunnig? Det är fälgar det pratas om...HåkanC sa:Vilka 25mm däck är det? Och vilka fälgar är de då monterade på?emmer sa:Det är ju illa nog med de 28-29mm breda som 25mm däck för med sig.
Dessa >28mm bör även vara uppmätta av ngn annan än dig själv, med tanke på dina viktproblem med SPD-SL-pedaler.
/Håkan
Däcket du anger passar på fälgen du har, inga problem. Ventilens längd är 40 mm men på den fälgen passar allt från 36 mm och uppåt, längre än 50 mm ser dock lite långt ut.
emmer sa:ceel sa:Immersion sa:Okej, varför har alla racing cycklar inte breda däck ?
Som Håkan skriver, p.g.a bromsarna. I fälgbroms är det inte praktiskt med breda däck om man vill kunna byta hjul snabbt. På min fälgbromsade racer måste jag släppa ut luften ur däcken för att få av hjulen om jag har mer än 25mm däck. På den med skivbromsar är det inte sådana problem.
När skivbromsar blivit vanligare bland proffsen så tror jag att 28 mm blir normen på asfalt och 32mm en vanlig syn på kullersten.
Skärp dig? För att få aerodynamik så bör däck och fälg vara ungefär lika breda och då är det är ickeproblem.
Däremot är det inte många som vill köra omkring med den frontytan som en 29-32mm bred fälg innebär.
[Det är ju illa nog med de 28-29mm breda som 25mm däck för med sig.]
emmer sa:ceel sa:Immersion sa:Okej, varför har alla racing cycklar inte breda däck ?
Skärp dig? För att få aerodynamik så bör däck och fälg vara ungefär lika breda och då är det är ickeproblem.
Däremot är det inte många som vill köra omkring med den frontytan som en 29-32mm bred fälg innebär.
Tror tyvärr inte du begrep vad jag skrev. Your loss.ceel sa:Jag ber om ursäkt. Jag borde inte antytt att detta var framtiden när det redan hänt.emmer sa:Skärp dig? För att få aerodynamik så bör däck och fälg vara ungefär lika breda och då är det är ickeproblem.ceel sa:Som Håkan skriver, p.g.a bromsarna. I fälgbroms är det inte praktiskt med breda däck om man vill kunna byta hjul snabbt. På min fälgbromsade racer måste jag släppa ut luften ur däcken för att få av hjulen om jag har mer än 25mm däck. På den med skivbromsar är det inte sådana problem.Immersion sa:Okej, varför har alla racing cycklar inte breda däck ?
http://www.bicycling.com/bikes-gear/2015-tour-de-france/tour-de-france-tech-tires-brakes-and-wheels
http://road.cc/content/feature/197000-10-top-tech-trends-2016-tour-de-france
emmer sa:Tror tyvärr inte du begrep vad jag skrev. Your loss.ceel sa:Jag ber om ursäkt. Jag borde inte antytt att detta var framtiden när det redan hänt.emmer sa:Skärp dig? För att få aerodynamik så bör däck och fälg vara ungefär lika breda och då är det är ickeproblem.ceel sa:Som Håkan skriver, p.g.a bromsarna. I fälgbroms är det inte praktiskt med breda däck om man vill kunna byta hjul snabbt. På min fälgbromsade racer måste jag släppa ut luften ur däcken för att få av hjulen om jag har mer än 25mm däck. På den med skivbromsar är det inte sådana problem.Immersion sa:Okej, varför har alla racing cycklar inte breda däck ?
http://www.bicycling.com/bikes-gear/2015-tour-de-france/tour-de-france-tech-tires-brakes-and-wheels
http://road.cc/content/feature/197000-10-top-tech-trends-2016-tour-de-france
Immersion sa:Nu har trek supporten hört av sig..
Däcket Jag angav var 32mm varianten.
Däcket du anger passar på fälgen du har, inga problem. Ventilens längd är 40 mm men på den fälgen passar allt från 36 mm och uppåt, längre än 50 mm ser dock lite långt ut.
De var inte ens spydiga!Jimel sa:Immersion sa:Nu har trek supporten hört av sig..
Däcket Jag angav var 32mm varianten.
Kul med bra support!