Tips på bra och billigt däck som inte ger mig punktering stup i kvarten

Du säger ju att du har Presta, då har du väl Presta. Eftersom du verkar gilla att pumpa, ofta och stenhårt, kanske du känner igen ventilens utseendet jmf. med bilderna ovan. Det finns bara två alternativ, Presta eller den som inte är Presta. Hur svårt kan det vara?

Det var väldigt vad det här var komplicerat. GP4S är väl inget billigt däck så som efterlystes i rubriken? Inte heller är det uppseendeväckande robust, vilket få av racerdäcken är. Om något så liknar de ömsade gamla ormskinn.

Episk tråd detta Jonja :-)

Fast jag googlade litet av testerna, och fattar det som gp4s klarar sig i stort lika bra som hardshell, och det är ju rätt bra. Och 30 eur är inte så jämra dyrt.

Men om nu punkasäkert var fokus ibörjan så är nog delta cruiser tuffare :-)

Ts som inte vet om han har prestaventiler sitter nu och finurlar på procentenheters rullmotstånd ;-)

Fast han har ju hela tiden vetat vilka ventiler han har men andra verkar vilja röra till det för honom. Eller henne vad vet jag.

Immersion sa:
Okej, varför har alla racing cycklar inte breda däck ?
Håkan skriver inte på engelska, tyska, franska eller italienska så dom har inte fått veta det ännu utan teamen litar fortfarande på tester och däcktillverkare dom arma dårarna...

Immersion sa:
...
hur kan jag ta reda på vilken jag har 8.5 mm eller 6.5 mm ?
Jag har presta för närvarande och har alltid haft det.

Ventilen med den lilla skruven på toppen som man låser ventilen med heter Presta. Saknas skruven så är det inte Presta.
Diametern på Presta är 6.5 mm så då är det det som du har! :)

frid!

jonja sa:
Det var väldigt vad det här var komplicerat. GP4S är väl inget billigt däck så som efterlystes i rubriken? Inte heller är det uppseendeväckande robust, vilket få av racerdäcken är. Om något så liknar de ömsade gamla ormskinn.

Enligt den här sidan rankar det bland top.

http://www.bicyclerollingresistance.com/road-bike-reviews

Det är sannt däcket blev lite dyrare än jag hade hoppats på, men man måste också försöka tänka lite långsiktigt, andra i tråden har haft liknande problem med punkteringar konstant, detta verkar ju ha löst problemet för dem iallafall förhoppningvis för mig med.

Sixten Fors sa:
Du säger ju att du har Presta, då har du väl Presta. Eftersom du verkar gilla att pumpa, ofta och stenhårt, kanske du känner igen ventilens utseendet jmf. med bilderna ovan. Det finns bara två alternativ, Presta eller den som inte är Presta. Hur svårt kan det vara?

Jag vet hur en presta ventil ser ut ? det är en sådan jag har på min cyckel. Det jag därmot inte vet är storleken, finns tydligen 2 olika storlekar, det är det vi diskuterar nu.

Jag gillar inte att pumpa ofta, men jag iallafall köpt en bra cyckelpump som gör processen ganska smärtlös.
Hur mycket man ska pumpa i dessa däck vet jag inte (alltså rent vetenskapligt) då alla däck har olika breaking points, Går ju alltid maila continental om detta om man vill ha det vetenskapliga svaret.

Miracle sa:
Immersion sa:
...
hur kan jag ta reda på vilken jag har 8.5 mm eller 6.5 mm ?
Jag har presta för närvarande och har alltid haft det.

Ventilen med den lilla skruven på toppen som man låser ventilen med heter Presta. Saknas skruven så är det inte Presta.
Diametern på Presta är 6.5 mm så då är det det som du har! :)

frid!

Okej. Det var en tidigare i tråden som sa det fanns 2 storlekar på presta ventilerna.
Jag kanske missuppfatta honom. Om det bara finns en storlek blir det svårt att köpa fel.

EDIT: Kollade igen, och ja, jag missupfatta, och när jag tänker känns det också mest logiskt att det bara finns en storlek för presta ananrs hade ju tex inte gängorna till min cyckelpump passat.

Senast ändrad:
När det gäller slang.. finns det olika storlekar på dessa eller är det bara tjockleken ?
Det verkar ju som de flesta rekomenderar den tunna varianten ? Då den är lättare och ger bättre prestanda.

Den tjockare varianten skulle var amer tålig mot punka ? men jag menar... har det redan lyckas penterera däcket och alla dess lager tror jag slangen i jämförelse har något att komma med när det kommer till skydd.

Du ska ha en slang som är specad för den däckstorleken du ska ha. Inget snnat. Om du hamnar nånstans där bredden överlappar, ta hellre det mindre. Det är inte bra med en för stor slang. ;) En standard conti racerslang har funkat punkafritt för mig en säsong, trots ganska hård körning ibland, och det är fortfarande lite luft i däcken. Conti grand prix 25-622. Pendlar inte med det, men kör racer på grusväg om det råkar bli så. Försöker ändå hålla mitt snitt, så jag släpper inte av så mycket. Cyklar inte jättesnabbt, så de duger för mig. Däck har du ju redan valt, de är säkert bra,

Jimel sa:
Fast han har ju hela tiden vetat vilka ventiler han har men andra verkar vilja röra till det för honom. Eller henne vad vet jag.
Av någon underlig anledning är jag inte helt övertygad om att TS har stenkoll på vilken ventityp hen har på sin Trek. Att dubbelkolla är inte så dumt.

När TS sedan skall beställa slang på nätet kan det vara bra att veta att Presta förkortas S eller SV, att Presta finns i olika längder, vilen färgkodning olika tillverkare använder etc. Vilket förhoppningsvis hjälper TS att lägga rätt artikel i kundvagnen.

emmer sa:
Immersion sa:
Håkan skriver inte på engelska, tyska, franska eller italienska så dom har inte fått veta det ännu utan teamen litar fortfarande på tester och däcktillverkare dom arma dårarna...

När kommer det då? Det här är ju mkt otillfredsställande.

Sixten Fors sa:
Jimel sa:
Av någon underlig anledning är jag inte helt övertygad om att TS har stenkoll på vilken ventityp hen har på sin Trek. Att dubbelkolla är inte så dumt.

När TS sedan skall beställa slang på nätet kan det vara bra att veta att Presta förkortas S eller SV, att Presta finns i olika längder, vilen färgkodning olika tillverkare använder etc. Vilket förhoppningsvis hjälper TS att lägga rätt artikel i kundvagnen.

Gå tillbaka och läs så får du se att TS hela tiden sagt presta. Sen att det är bra att veta längden är en annan sak men känns som flera inte har läst ordentligt när dom tipsar och då har det rörts till för TS

Immersion sa:

Som Håkan skriver, p.g.a bromsarna. I fälgbroms är det inte praktiskt med breda däck om man vill kunna byta hjul snabbt. På min fälgbromsade racer måste jag släppa ut luften ur däcken för att få av hjulen om jag har mer än 25mm däck. På den med skivbromsar är det inte sådana problem.

När skivbromsar blivit vanligare bland proffsen så tror jag att 28 mm blir normen på asfalt och 32mm en vanlig syn på kullersten.

Miss Lycka sa:
Jag väntar på fatbikes i proffsklungan.

:) sån här typ:
fat-bike-for-the-road.jpg

https://fat-bike.com/2016/09/weekly-dose-of-fat-9-2-16/

Immersion sa:
jonja sa:

Enligt den här sidan rankar det bland top.

http://www.bicyclerollingresistance.com/road-bike-reviews

Det är sannt däcket blev lite dyrare än jag hade hoppats på, men man måste också försöka tänka lite långsiktigt, andra i tråden har haft liknande problem med punkteringar konstant, detta verkar ju ha löst problemet för dem iallafall förhoppningvis för mig med.

Ja, men det är en jämförelse mellan performance däck, inte däck för vardagskörning. Är det punkasäkert som är viktigast så är delta cruiser/schwalbe marathon etc säkrare. Nu verkar iofs gp4s vara rätt bra skyddat, så det blir nog bra ändå. Men då optimerar du pris/punkafritt /fart på fart, vilket inte var vad du började med. Helt ok att ändra sig så klart!

NLC sa:
ceel sa:
Miss Lycka sa:
Tur att det är ytterst få tävlingar som går på kullersten.

Må så vara, med Paris-Roubaix och Tour of Flanders är ju ganska poppis.

Kanske är en fråga om språkbruk och ordval. Kullersten är som bekant ohuggen, rund, sten. Pavé och gatsten är huggen. Typ.

Jag erkänner mitt felaktiga språkbruk. Jag borde skrivit Pavé såklart. :)

En del gammal gatsten har ju visserligen rundats till en del genom åren.
photo_g.jpg

presta2.PNG
presta1.PNG
Sixten Fors sa:
Ventiler. Olika namn, förkortningar och färgkodningar på slang med olika ventil från olika Schwalbe och Conti. Det är diameter på hål i fälgen som avgör vilken som passar, 8,5 mm eller 6,5 mm. Finns även adapters som gör att 6,5 mm Presta funkar i fälg med 8,5 mm ventilhål. Men inte tvärt om av naturliga anledningar. Även olika längd på ventilerna, beroende på hur hög profil det är på fälgen, så att ventilen når igenom och man kommer åt att pumpa.

Okej men bara mitt ögonmått när jag ser bildern längst ser så säger det mig att jag har presta 6.5 mm den andra ser betydligt tjockare ut än den jag har. Men jag mailade TREK nu och bad dom kolla upp det, det stod inget i manulen heller som följde med cyckeln , den var dessutom daterad 2012 så antar att det är någon manual dom skickar med alla cycklar och inte just denna modellen.

Vad det gälller Slang har continental några att välja på för presta

Senast ändrad:
Jag vet inte var det gick tokigt med diametern på ventilerna, men det finns bara en diameter för Schrader (a.k.a. bilventil) och en för Presta (a.k.a racerventil), se t.ex. https://en.wikipedia.org/wiki/Valve_stem, så har du har Presta på dina nuvarande är det också Presta du ska välja för dina nya slangar. Slangarna ska matcha däckens dimensioner (åtminstone hyggligt nära) så om du har bestämt dig för GP 4 seasons i 32 mm blir t.ex. Contis "Race [700C] 28 Wide" ett bra alternativ som kostar ca 50-lappen styck på https://www.bike24.com/p241220.html

Och medan du väntar på att paketet ska komma fram, lär dig byta däck & slang (förslagsvis öva med de däck och slangar som du redan har):

Eller fundera på vilken ventillängd du ska ha.

NLC sa:
Jag vet inte var det gick tokigt med diametern på ventilerna, men det finns bara en diameter för Schrader (a.k.a. bilventil) och en för Presta (a.k.a racerventil), se t.ex. https://en.wikipedia.org/wiki/Valve_stem, så har du har Presta på dina nuvarande är det också Presta du ska välja för dina nya slangar. Slangarna ska matcha däckens dimensioner (åtminstone hyggligt nära) så om du har bestämt dig för GP 4 seasons i 32 mm blir t.ex. Contis "Race [700C] 28 Wide" ett bra alternativ som kostar ca 50-lappen styck på https://www.bike24.com/p241220.html

Och medan du väntar på att paketet ska komma fram, lär dig byta däck & slang (förslagsvis öva med de däck och slangar som du redan har):

Eller fundera på vilken ventillängd du ska ha.

Bra, det var jag som missförstod Sixten Fors inlägg, trodde det fanns flera diamter då han nämde bland annat 8.5 mm.
Angående längden, på cyckel verkstan har dom satt på olika längder olika gånger jag bytt däck/slang (antar att dom tagit det som var nära till hands ?), en gång var den jätte kort en annan gång lite längre... Är detta verkligen viktigt ? då båda verkar funka ? Jag föredrog dock din mellan-långa varianten den korta var på gränsen så jag kunnde skruva ditt munstycket på min cyckelpump.

EDIT: Ska kolla på filmerna

Senast ändrad:
ceel sa:
Immersion sa:

Som Håkan skriver, p.g.a bromsarna. I fälgbroms är det inte praktiskt med breda däck om man vill kunna byta hjul snabbt. På min fälgbromsade racer måste jag släppa ut luften ur däcken för att få av hjulen om jag har mer än 25mm däck. På den med skivbromsar är det inte sådana problem.

När skivbromsar blivit vanligare bland proffsen så tror jag att 28 mm blir normen på asfalt och 32mm en vanlig syn på kullersten.

Skärp dig? För att få aerodynamik så bör däck och fälg vara ungefär lika breda och då är det är ickeproblem.
Däremot är det inte många som vill köra omkring med den frontytan som en 29-32mm bred fälg innebär.
[Det är ju illa nog med de 28-29mm breda som 25mm däck för med sig.]

emmer sa:
Det är ju illa nog med de 28-29mm breda som 25mm däck för med sig.
Vilka 25mm däck är det? Och vilka fälgar är de då monterade på?
Dessa >28mm bör även vara uppmätta av ngn annan än dig själv, med tanke på dina viktproblem med SPD-SL-pedaler.

/Håkan

HåkanC sa:
emmer sa:
Det är ju illa nog med de 28-29mm breda som 25mm däck för med sig.
Vilka 25mm däck är det? Och vilka fälgar är de då monterade på?
Dessa >28mm bör även vara uppmätta av ngn annan än dig själv, med tanke på dina viktproblem med SPD-SL-pedaler.
/Håkan
Är min herre läskunnig? Det är fälgar det pratas om...

Nu har trek supporten hört av sig..

Däcket Jag angav var 32mm varianten.

Däcket du anger passar på fälgen du har, inga problem. Ventilens längd är 40 mm men på den fälgen passar allt från 36 mm och uppåt, längre än 50 mm ser dock lite långt ut.

emmer sa:
ceel sa:
Immersion sa:

Skärp dig? För att få aerodynamik så bör däck och fälg vara ungefär lika breda och då är det är ickeproblem.
Däremot är det inte många som vill köra omkring med den frontytan som en 29-32mm bred fälg innebär.

Kan förstå när man kommer upp i höga hastigheter blir aerodynamik vs rullprestanda viktigare. Jag tror i mitt fall som har en top fart på ca 35 km i timmen i bästa fall och medvind så tror jag kanske det lite bredare däcket sol rullar bättre har större effekt än de aerodynamiska fördelarna Jag får med smalare däck i höga hastigheter. Finns Det något diagram dom visar i vilka hastigheter de smalare däcken ger bättre prestanda per watt?

emmer sa:
ceel sa:
Immersion sa:

Jag ber om ursäkt. Jag borde inte antytt att detta var framtiden när det redan hänt.
http://www.bicycling.com/bikes-gear/2015-tour-de-france/tour-de-france-tech-tires-brakes-and-wheels
http://road.cc/content/feature/197000-10-top-tech-trends-2016-tour-de-france

ceel sa:
emmer sa:
ceel sa:
Immersion sa:
Jag ber om ursäkt. Jag borde inte antytt att detta var framtiden när det redan hänt.
http://www.bicycling.com/bikes-gear/2015-tour-de-france/tour-de-france-tech-tires-brakes-and-wheels
Tror tyvärr inte du begrep vad jag skrev. Your loss.

emmer sa:
ceel sa:
emmer sa:
ceel sa:
Immersion sa:
Tror tyvärr inte du begrep vad jag skrev. Your loss.

Jag vet från många av dina inlägg att du trots din taskiga attityd faktiskt är väldigt intelligent. Så det är mycket möjligt att vad du skrev gick helt över mitt huvud, men oroa dig inte. Jag känner ingen som helst förlust av det.

Nu när jag sitter här mitt i natten och försöker välja slang så stöter jag på en artikel om "slanglösa" däck, jag undrar är dett något som skulle gå att fixa på min cyckel ? och vad kostar det isåfall ?

Detta skulle garanterat göra punkteringar ett minne blott, och en stor bonus är ju förbättrad prestanda.

Förmodligen är det en rad faktorer som gör att detta går i graven men skulle gärna vilja vet om det är värt att satsa på ?
Kan tänka mig att satsa på det om det kostar rimligt.. då det är bra på lång sikt samt att det vore coolt..och skönt att slippa pumpa

http://blog.wiggle.co.uk/benefits-tubeless-road-tyres

Tillbaka
Topp