Tips På Bra SPD Skor

• Trådstartare Trådstartare Sebastian
  • Start datum Start datum
S

Sebastian

Guest
Tips På Bra SPD Skor
Jag ska köpa ett par nya spd skor och behöver lite tips.
De ska helst se ut som ett par vanliga skor och inte som sidis.
De ska anvädas i skogen och lite i stan.
Jag vill ha ganska styva då jag väger 95.
// Sebastian

Tips På Bra SPD Skor
Shimanos touringskor ser nästan ut som vanliga skor
<http://bike.shimano.com/Footwear_Pedals/footwear/componenttemplate.asp?partnumber=SH-T092>
Men de är nästan helt släta under så jag tvivlar på att de fungerar i skogen.

De skor som ser ut som 'vanliga' skor är oftast alldeles för mjuka i sulan för att fungera bra som cykelskor.
Här finns Shimanos skor:
<http://bike.shimano.com/Footwear_Pedals/footwear/index.asp>

/Håkan

Tips På Bra SPD Skor
Jag har två par sådana. De är inte dunderstyva men bekväma och ser inte för muppiga ut.
Förvänta dig inte att kunna gå omkring mycket i dem bara, inte ljudlöst iaf. Pedalklossarna klapprar när man går, både Time och Shimano klossar som jag provat hittills.
De är lite små i storlekarna, jag har normalt 42 men Shimanoskor behöver jag 43.

Tips På Bra SPD Skor
Jag köpte nyligen ett par shimano SH-038 som verkar bra kan tillochmed annvändas er till någon minusgrad utan skydd.
Jag har tätat SPD klossen så att det går att sätta ner foten i blötan utan att bli våt.

Gerry

Tips På Bra SPD Skor
Jag har ett par MP66 och tycker de fungerar bra och är sköna. Jag har 646pedaler till. Om de ser bra ut är väl upp till var och en. De ser enligt nån tidning ut som nåt från tillbaka till framtiden

Tips På Bra SPD Skor
Jag har 058:an, kör mest med den i stan/till och från jobbet/lite i skogen. Skön sko som sitter bra, har lagom höga sidor så foten är lite skyddad. Sulan är rätt hård, så den funkar bra till cykling men är sämre att gå med. Som sagt så låter den också, klossarna tar i när man går, man låter som en stenkross nu när det ligger grus överallt... :-)

Men för ren skogskörning använder jag Sidis, de sitter absolut skönast.

/Leo

Tips På Bra SPD Skor
Det lutar helt klart åt Shimano 058, verkar vara styv och ser ok ut.

Hur gör ni när ni köper skor?
Ta ni chansen och beställer på nätet eller går ni till cykel affär.
Min LBS har inte de skorna hemma och det tar alltid så lång tid för dem att beställa.
Någon som känner till någon affär med stort utbud i Malmö.

Tips På Bra SPD Skor
Första paret köpte jag på cykelaffär. Efteroms jag var där och provade tyckte jag inte det var mer än rätt att jag köpte dojjorna där också... När jag köpte andra paret Shimanoskor hade jag ju bättre koll på storlekarna och beställdepå nätet, från crc tror jag.

Tips På Bra SPD Skor
Ett annat förslag är 661 Launch som finns på CRC, har precis kommit hem från Teneriffa där de funkade strålande. Jag brukar använda Sidi annars och man känner förstås att 661:orna inte är lika hårda i sulan men å andra sidan så fungerar de riktigt bra att gå med, klossarna tar inte i marken. Sen tycker jag att de är riktigt snygga också, de ser inte nödvändigtsvis ut som spd-dojjor....

Tips På Bra SPD Skor
Tack för alla svar!!!
Jag kollade i cykel citys katalog men hittade inte de skorna men dom kanske ha dom i sin affär.
Men frishems cykel ligger närmare så det blir nog en titt där först.
Hur är strl på shimanoskor.
// Sebastian

Tillbaka
Topp