Tips på SPD-pedaler (Trail/XC)

jonteq

Medlem
Hej! Ska gå över till SPD på mtb. Vilka rekommenderar ni? Det är trail och xc som avses, mest trail.

etnica

Aktiv medlem
Shimano M8120?

Om man vågar annat än SPD så kanske crankbrother candy.

Själv håller jag på och lämnar clipless för flats efter herrans massa år. Lycka till :)

Berk

Aktiv medlem
Har Shimano M8020 (gamla version av M8120) och dom är bra, förutom att dom är inkompatibel med Five Ten Hellcat skor. Jag har nu ett "håll" in min ben för att jag inte kunde klicka ut tillräckligt snabbt när jag stannade bredvid vassa sten. Har Shimano M530, som kostar nästan ingenting, på stigcyklen och märker ingen stora skillnader med M8020, förutom att dom funkar med alla skor jag äger.

sanfar

Aktiv medlem
Jag kör Crankbrothers Eggbeaters samt Mallett E LS (LS så slipper min ankfötter slå i vevarmarna hela tiden). Jag gillar utseendet på Eggbeaters därför fick det bli crankbrothers. :) Men jag tycker Eggbeaters ger lite instabil känsla i brötigthet så de sitter nu enkom på min pendlare. Jag har även kört diverse shimanopedaler. Funkar precis lika bra. Köp något snyggt och bli nöjd.

42Hz

Aktiv medlem
Hur skiljer sig time pedalerna mot motsvarande CB/shimano ? Vad är fördelarna ? :unsure:
För mig var de hållbarheten (pajjade ett antal olika pedaler innan jag köpte TIME), "floatet", man kan vrida lite på fötterna, skonar knäna och framförallt att de alltid klickar i, trots lera, grus och jord under skorna. =)

Eventuell nackdel är väl att klossarna under skon inte är av stål som på Shimano, mm., man får byta lite oftare då de slits, man kan även sätta dessa åt olika håll beroende på hur mycket float man vill ha.

MAMTB

Aktiv medlem
Jag har kör nu med Crankbrothers Eggbeaters och innan det körde jag med Shimano XTR. Båda är väldigt bra pedaler så det är mina tips.

Freddie L

Aktiv medlem
42Hz har rätt. Time gör världens bästa Mtb-klick-pedaler. Jag har kört alla större varianter och det är inget snack. CB går sönder, Shimano är tunga. Nu kör jag Ritchey (på fincyklarna, Shimano på övriga) som är som Shimano men lättare och lite sämre. Anledningen att jag inte byter tillbaka är att det är många pedaler som ska bytas, men en vacker dag så!

Berk

Aktiv medlem
För mig var de hållbarheten (pajjade ett antal olika pedaler innan jag köpte TIME), "floatet", man kan vrida lite på fötterna, skonar knäna och framförallt att de alltid klickar i, trots lera, grus och jord under skorna. =)

Eventuell nackdel är väl att klossarna under skon inte är av stål som på Shimano, mm., man får byta lite oftare då de slits, man kan även sätta dessa åt olika håll beroende på hur mycket float man vill ha.
Har du pajat Shimano pedaler? Dom är slitstarka.

Har aldrig provat Time, men Shimano pedal klickar inte in när det är lerigt. Det är dock aldrig lerigt kring Stockholm där jag cyklar mest. Så jag kör Shimano, då har man mycket och billiga val.

42Hz

Aktiv medlem

Har aldrig provat Time, men Shimano pedal klickar inte in när det är lerigt. Det är dock aldrig lerigt kring Stockholm där jag cyklar mest. Så jag kör Shimano, då har man mycket och billiga val.
Ja, en Shimano och en Bontragerpedal har fått livsandarna bortskrämda av mig. =)

Rattnalle

Aktiv medlem

Jag har kvaddat två shimanopedaler med våld och slitit ut ytterligare några.

En spräckt pedalkropp. En där jag drog skruven som håller bygeln för klossen ur pedalkroppen så gängan försvann. Sedan något par där lagren blev för glappa och något där de helt enkelt blivit slitna att mekanismen inte känns bra längre. 2-3 par klossar sen är pedalen slut i känslan för mig.

s

Aktiv medlem

Jag lägger till kramsnö på listan över bös som Time inte störs av medan SPD förvandlas till en isglass runt nollan

jonteq

Medlem

Intressant. Vilka har du testat av deras modeller?

Pajen53

Aktiv medlem
Jag gick över från Shimano till crankbrothers Mallet för ett antal år sedan, detta var för att få lite mer plattform att stå på, var lite svårare att klicka in i till att börja med innan man vant sig

RockyM

Medlem
42Hz har rätt. Time gör världens bästa Mtb-klick-pedaler. Jag har kört alla större varianter och det är inget snack. CB går sönder, Shimano är tunga. Nu kör jag Ritchey (på fincyklarna, Shimano på övriga) som är som Shimano men lättare och lite sämre. Anledningen att jag inte byter tillbaka är att det är många pedaler som ska bytas, men en vacker dag så!
Hmm ska jag vara petig så är mina Mavic bättre än de Time som de byttes mot. =)

jonte987

Aktiv medlem
Fast times dh pedaler ser lite tradiga ut. Har precis bytt till spd med platform och chamber ii skor. Riktigt bra så långt.

VKruger

Medlem
Gick från Shimano till Crankbrothers och har kört eggbeater, candy och mallet. Mycket nöjd, gillar att kunna ha lite mer float innan det klickar ur.
Svårt att sätta fingret på exakt men jag gillar iallafall känslan i CB jämfört med SPD.

Enda minuset är väl kanske kvalitén då de glappar efter ungefär en säsong, men har då köpt deras rebuild-kit och de blir som nya.

kais01

Aktiv medlem
snö kring nollan mer än lera än lera är ett problem med stängda konstruktioner som t ex den välspridda pedalen shimano m520. det funkar inte med den att stanna till och gå runt ett slag i snön och sedan klicka i.

den är också tung som bly.

exempel på öppnare konstruktioner finns hos wellgo och ritchey

Berk

Aktiv medlem
Kramsnö är enda problem jag har haft med mina Shimano SPD pedal (förutom ovannämnde M8020 + Five Ten problem). Men i vintras fanns nästan ingen snö i Stockholm och tror inte på mycket snö in framtiden.

Slår ett slag för Nukeproof Horizon Cs Trail. Har haft både Shimano och CB innan men tycker att dessa har funkat absolut bäst. Deras låsningsmekanism påminner om shimanos men är fjädrad både fram och bak, vilket gör det möjligt att trampa fast foten både rakt uppifrån eller med hälen/tån först, likt CB pedaler.
jag har aldrig haft problem med att det samlas massa lera i dem heller trots cykling hela vintern i duktigt leriga förhållanden.
De finns i alla möjliga färger och är inte svindyra! :)

https://www.wiggle.se/nukeproof-horizon-cs-crmo-trail-pedaler

Senast ändrad:

Freddie L

Aktiv medlem
Slår ett slag för Nukeproof Horizon Cs Trail. Har haft både Shimano och CB innan men tycker att dessa har funkat absolut bäst. Deras låsningsmekanism påminner om shimanos men är fjädrad både fram och bak, vilket gör det möjligt att trampa fast foten både rakt uppifrån eller med hälen först, likt CB pedaler.
jag har aldrig haft problem med att det samlas massa lera i dem heller trots cykling hela vintern i duktigt leriga förhållanden.

De såg intressanta ut. Kanske faktiskt kan vara något till vintern med fatbiken. Det är lite kul med de olika SPD-kompatibla varianterna, bara svårt att veta vilka som är bra. Tack för tipset!

jonte987

Aktiv medlem
Slår ett slag för Nukeproof Horizon Cs Trail. Har haft både Shimano och CB innan men tycker att dessa har funkat absolut bäst. Deras låsningsmekanism påminner om shimanos men är fjädrad både fram och bak, vilket gör det möjligt att trampa fast foten både rakt uppifrån eller med hälen/tån först, likt CB pedaler.

Jag kör CL varianten. Jag tycker inte det är lättare att klicka i men det beror väl på vad man har haft tidigare. Oavsett så är det värt det. Stor förbättring med platform.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer