[Tisdagsrajd] - Hellas - 9/9

Peppad, hoppas på en flowig runda i mysig temperatur. Stigarna var sjukt fina och greppiga förra tisdagen, och det ser ut att hålla sig torrt enligt prognosen.

Ursäktar för trådkapning, men även denna vecka har jag ingen möjlighet att deltaga på tisdagens tisdagsrajd utan siktar istället på tisdagsrajd på torsdagskvällen.
Vem som helst är välkommen att hänga på vid HBB 18.30.

LasseB skrev:
-------------------------------------------------------
> Ursäktar för trådkapning, men även denna vecka
> har jag ingen möjlighet att deltaga på tisdagens
> tisdagsrajd utan siktar istället på tisdagsrajd
> på torsdagskvällen.
> Vem som helst är välkommen att hänga på vid
> HBB 18.30.

http://happymtb.org/kalender/add.php

Hej!

Nu kan jag inte denna vecka men jag skulle gärna prova på någon tisdagsrajd den närmaste tiden. Klarar man av det som fullständig rookie? Finns det någon långsam grupp/lätt led? Man blir ju lite nojjig när kommentarerna oftast är i stil med: "Gött tempo gubbar, jäklar vad det gick undan i tisdags!" osv... :)

Vad behöver man mer än cykel medelst lampor och hjälm? Tack!

Tja! man kan absolut börja som total rookie. jag var helt färsk när jag började förutom lite downhill men det visade sig att man inte fick så mycke kondition av det... jag höll på att dö typ hela första rajden men det var det värt!!!

Det finns alltid en grupp som kallar sig långsamma gruppen. Enligt mig, och när jag är med håller jag hårt på det, skall man inte gå med i den gruppen om man inte är beredd att vänta in så att alla kommer med. Om folk tycker det går för långsamt kan de starta en egen grupp. Men man lämnar inte någon i skogen (vilket inte betyder att ingen blivit borttappad och fått cykla ensam resten av kvällen).

Däremot finns det kanske inte så stora skillnader vad gäller hur svåra/lätta stigar grupperna kör (utan att ha kört i de snabbaste grupperna). Tror jag.

Ett skevt bakhjul efter en landning som nästan slet däcket ifrån fälgen kommer nog få mig att stanna hemma imorn, men torsdag låter lockande.

It's on!

Det är alltid gött med knä och/eller armbågsskydd. Det är ganska många som kör med det. (Inkl undertecknad)

Extra slang, godis och en 50lapp till öl på göteborg.

Framväxeln mår inte helt bra efter helgens tur men man kan ju alltid klara sig med en klinga fram (svag som man är så lutar det mot lillklingan).

jofahjalm skrev:
> Det får väl gå för denna gången, men jag
> tycker det är hög tid att kommunen ger oss lite
> riktig berg.

Du kanske är bönhörd. I form av ett föreläggande från kommunen att sanera marken i Ältagropen. Borde iofs bli ett inverterat berg som man får cykla ner i istället för nerför, och upp ur i stället för uppför. Men alltid något...

I övrigt: jag började som katastrofal rookie för ett år sedan. Det gick jättedåligt i början, och jag ramlade så fort jag såg en sten. Men folk var snälla, och nu går det alldeles utmärkt.

Det är en bra början. Vad tror du om att riva kvarteren kring Mariatorget och lägga dessa bredvid gropen för att så bygga fallhöjd?

Senast ändrad:
Stort tack cribba, mmmrrr, Gurra och Karin_P! Nu känns det som att man vågar sig dit någon gång snart, ska fixa lite med lampor och sånt bara. Tack!

Kör ni SPD eller plattformspedaler förresten? Jag vill egentligen köra SPD men efter mitt livs enda skogsrunda (Fem svåra) så vet jag ju att jag behövde sätta ner fötterna hundra gånger och ibland kanske man inte hinner klicka ur. Börja med platta och sedan byta till SPD när man fått till lite balans och teknik kanske?

Jag kommer . I tid. Jävligt peppad. Med tryck i både dämpare och förhoppningsvis ben. Rosslig hals löser man med friskluft.

jofahjalm skrev:
> Jag körde SPD från början. Smärta är den
> bästa pedagogiken.

Haha okej, ska väl försöka köra med SPD då, fast jag kanske fegar ur allra första gången... ;)

Är det så? Trodde det var lättare med plattisar i början då man alltid kan slänga ut en fot snabbt. Samtidigt förstår jag fördelen i att sitta ihop med cykeln.

Det bästa kanske är att ta tjuren vid hornen direkt och börja öva med SPD då.

Tänkte testa köra med ViewRangers BuddyBeacon på idag:

Någon annan som använder den eller liknande för att hålla koll om man tappar bort sin grupp etc?
/f

Senast ändrad:
Rookie123 skrev:
> Är det så? Trodde det var lättare med plattisar
> i början då man alltid kan slänga ut en fot
> snabbt. Samtidigt förstår jag fördelen i att
> sitta ihop med cykeln.
>
> Det bästa kanske är att ta tjuren vid hornen
> direkt och börja öva med SPD då.

jofahjalm skrev:
> Om du inte är bra på att köra med plattisar
> kommer det vara svårare för dig.

Plattisar och hardtail gör dig till teknikkung på nolltid (lite som höghöjdsträning), när man sen dopar sig med SPD och fullgung är man ostoppbar.

Välkommen!

PS. jag syftade helt ogenerat på bilkörarölen på GBG,, 35 pickadoller.

Hej jag är nybörjare men tänkte våga mig med ikväll. Enda betänkligheten jag har är att jag inte har några vettiga lampor, har hittills bara dagsljuscyklat i skogen, och äger bara enklare styrlampor som jag har till min pendlarcykel. Vad behöver man egentligen ha för att kunna hänga med?

e.t. skrev:
> Hej jag är nybörjare men tänkte våga mig med
> ikväll. Enda betänkligheten jag har är att jag
> inte har några vettiga lampor, har hittills bara
> dagsljuscyklat i skogen, och äger bara enklare
> styrlampor som jag har till min pendlarcykel. Vad
> behöver man egentligen ha för att kunna hänga
> med?

Låter som en bra plan( att hänga med på en tisdagsraid) men precis som du säger blir det fort kolsvart i skogen och man behör nått lite krafigare typ nått sånt här:

http://www.xxl.se/cykel/cykeltillbe...shine-mj-808-900-cykellampa/p/1065105_1_style

detta var bara ett exempel på en lampa som funkar bra, men det finns 100tals varianter på nätet/markbutiker och "lampa" har nog både en och 2 egna trådar om man vill djupdyka i ämnet.

chollo42 skrev
>
> Låter som en bra plan( att hänga med på en
> tisdagsraid) men precis som du säger blir det
> fort kolsvart i skogen och man behör nått lite
> krafigare typ nått sånt här:
>
> http://www.xxl.se/cykel/cykeltillbehor/cykellampor
> /magicshine-mj-808-900-cykellampa/p/1065105_1_styl
> e

Tack för tips. Hur lång tid tar den att ladda? Det kanske blir lite tajt att hinna handla och få el i den innan halvsju...

e.t. skrev:
> Tack för tips. Hur lång tid tar den att ladda?
> Det kanske blir lite tajt att hinna handla och få
> el i den innan halvsju...

Ja, det blir tajt. Mycket tajt.

peo skrev:
> e.t. skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tack för tips. Hur lång tid tar den att
> ladda?
> > Det kanske blir lite tajt att hinna handla och
> få
> > el i den innan halvsju...
>
>
> Ja, det blir tajt. Mycket tajt.

Typiskt. Får satsa mot nästa vecka istället

Det brukar ju vara en del kräm i batterierna när man köper dem. Och du behöver bara ljus för en timme. Jag hade chansat.

Aron skrev:
> Det brukar ju vara en del kräm i batterierna när
> man köper dem. Och du behöver bara ljus för en
> timme. Jag hade chansat.
Blev en liten solotur i dagsljus istället. Hoppas ni har det fint i Hellas.

Skrotade två gånger på exakt samma sabla kroppsdelar inom första timmen.

Så nu sitter jag här i badkaret med lårkaka, ont i handen, ont i egot och tröstar mig med en folköl.

*ynk*

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    27.7 KB · Besök: 33
Tack för ytterligare en i samling "trevliga tisdagsrajds" jämt och fint tempo på delvis nya stigar.. Hellas med omnejd är som ett ymnighetshorn.

Jag hade grymt kul idag, första gången jag körde i mörker med lampor. Häftigt.

Jag guidade lite, först in på Fem Svåra och sedan igen in på A-trail. Blev en trevlig tur.

Får vi någon bild på fältmeket med silvertejpbandage runt det sönderslitna däcket?

Mycket fin tisdagsrajd ikväll, jag hade också superkul. Cyklade med DavidH, Felixiden, g0x m.fl. Skön grupp som började med 11 och var lite mindre mot slutet.

Ja det var ett läskigt 3 cm snitt i sidoväggen där som läktes mäktigt med silvertejp runt däck och fälg. :) Verkade ju funka för honom, och Mythbusters har ju visat att silvertejp är att lita på. Fulmek av lampa på styre utfördes även föredömligt med förbandstejp av en i gruppen.

Att cykla med lampor i mörkret är lite extra spännande.
Jag lyckades att inte landa på däcken efter lite tafflig cykling i ett drop. Brukar cykla där men inte lika uselt. :) Trots sten och rötter som landningsbana, bara ett litet blåmärke på knäet som påföljd dock.

Tack för ikväll.

Tillbaka
Topp