[Tjejtråd] Happy Chix

[Tjejtråd] Happy Chix
Jo jag är sugen men har ingen SS. Och så jobbar jag. Och så behöver vi barnvakt eftersom min kille scand antagligen vill ställa upp. Men jag ska se om jag kan hitta lösningar på de problemen, sen lär jag väl komma sist men är man nybörjare så är man :-)

[Tjejtråd] Happy Chix
Skoj, det är alltid kul när man känner att man utvecklas. Jag är grymt sugen på att skaffa mig en ss, men inser att det får vänta ett tag, tyvärr! Annars hade jag varit på!!

[Tjejtråd] Happy Chix
Det finns massa sätt att fixa till en SS-cykel av en annan, man behöver inte ha en dedikerad! DrSbaitso förklarar allt på SSSM-sidan. Så just DET är ingen ursäkt! =)

[Tjejtråd] Happy Chix
En tjej namnet till trots :-). Har snart cyklat i ett år och mest över rötter och sten i Hellas, har inte hängt med på någon happyride än. Dock så har jag testat ett svartrejs i DH i Årstaskogarna. Kom sist totalt men först i tjejklassen då jag var den enda tjejen där. Cyklar heller än bra och fort, men skoj är det ;-). Har testat dh och hyrt cykel där jag varit.

[Tjejtråd] Happy Chix
Hej på er alla!

Jag heter Anna-Karin (AK) och bor i Köping. Jag började cykla för tre år sedan och cyklar både MTB och racer. Jag började cykla MTB, både på landsväg och i skogen och kände ganska snabbt att landsväg låg varmare om hjärtat. Så jag köpte en racer förra sommaren så nu varvar jag och det är kanon. Jag tränar mest med min sambo eller själv, (det var han som fick mig att börja) eftersom det inte finns så många som cyklar i mina trakter vilket är jättetråkigt. Visst, jag skulle kunna ta kontakt med folk i Västerås, Eskilstuna men det känns för långt att sitta och åka för ett träningspass.
Jag har aldrig tävlat eller åkt något motionslopp men det börjar bli dags för det. Jag och min kille funderar på att åka Finnmarksturen......ja det är väl lika bra att ta i eller hur...haha! Är det någon annan som ska köra?
Jag måste fråga en sak....när man cyklar ett långpass så blir man ju VÄLDIGT öm i den främre regionen för att vara lite fin i kanten. Har ni några tips så är jag evigt tacksam :)

/AK

[Tjejtråd] Happy Chix
Me too..
Fast det har blivit bättre för mig sen jag köpte en sadel med rätt mått (måtten mellan sittbenen) samt med hål i mitten. Och platt! Jag tänkte först att tjock vadderad sadel var grejen men det är tvärtom, för ju tjockare sadel desto mer kan trycka på..
Och givetvis inget under de vadderade tightsen, inga sömmar från trosor som kan skava.

Alla är olika (även rent anatomiskt down there..) men detta har gjort det mycket bättre för mig!

[Tjejtråd] Happy Chix
Jo, det där med inga underbyxor har man ju fått höra. Men det är ju inte alla gånger man kan vara utan. Inte jag iaf. Och mina problem är nog mer tryckrelaterade än sömrelaterade tror jag. Men ska testa en ny sadel nu, en med hål i!

[Tjejtråd] Happy Chix
Det kan vara ide att korta avståndet mellan sadel och styre också, så att du sitter längre bak på sadeln (det är framförallt här damspecifika cyklar skiljer sig från "vanliga", dvs herr-, cyklar). Antingen genom att skjuta fram sadel, eller byta till en kortare styrstam. Tjejer har [i allmänhet] kortare överkropp i förhållande till benlängd, och därmed i viss mån ramstorlek.

Det kan också vara ide att känna efter hur vinkeln på sadeln påverkar. Utgå från helt vågrät, och testa sedan att vinkla den en aning framåt eller bakåt och se om det blir bättre.

Annars är det inte en dum idé att testa en annan sadel. Låna av någon annan och prova först om du har möjlighet. Även här finns det damsadlar som är gjorda för att passa tjejer bättre, men detta är, som har nämnts, väldigt individuellt.

LenaEs nya sadel är en Selle Italia X2 Lady Trans Am. Vi får se hur det funkar!
sx2lata.gif ht=184

hmm... tjejtråd var det ja..
*smyger ut och drar igen dörren efter sig*

[Tjejtråd] Happy Chix
Den eviga tjejfrågan som alla undrar och nästan ingen vågar ställa...

För långpass och långlopp rekommenderar jag vitt vaselin och absolut inga trosor under cykelbyxorna. Och efter duschen är babypuder grymt bra. Jag kör med vadderad tjejsadel och tycker att det funkar toppen.

[Tjejtråd] Happy Chix
Med risk för att gå under bältet...

Jag är inne på DrSbaitsos råd om att skjuta fram sadeln. Jag har haft rätt rejäla problem med mosat underliv (nu snackar vi ordentligt skav, inte lite ont i sittknölarna) och testat byxor och sadlar på löpande band, men det var först när jag (alldeles nyligen) sköt fram sadeln (centimeter snarare än millimeter) som det blev bättre. Prova det. Överdriv och om det känns obehagligt, skjut tillbaka en bit. Och som på köpet försvann mitt knäonda... Det är ju bara att tacka och ta emot!

(Eventuella kommentarer från killar undanbedes, ni har erat punskav och "hjälp-jag-känner-inte-pitten-när-jag-pissar" problem, vi har vårat och det är egentligen inte konstigare än något annat. Och nej, jag är inte arg, jag vill bara skona er från era egna dumheter ;)

[Tjejtråd] Happy Chix
Elin skrev:

> (Eventuella kommentarer från killar undanbedes,
> ni har erat punskav och
> "hjälp-jag-känner-inte-pitten-när-jag-pissar"
> problem, vi har vårat och det är egentligen inte
> konstigare än något annat. Och nej, jag är inte
> arg, jag vill bara skona er från era egna
> dumheter ;)

Första gången jag känner mig utskälld i förskott.

/putte

[Tjejtråd] Happy Chix
Fast det var nog lika bra, jag höll på att komma med en dum kommentar. Tur att du hindrade mig Elin. :P

Nej nu kryper jag bort från den här tråden igen.

[Tjejtråd] Happy Chix
Tack för alla tips....och vad skönt att man inte är ensam med sina problem : )

Jag har provat att vinkla sadeln nedåt lite och det funkar bra på min MTB, men på racern är det hopplöst, jag har provat en annan sadel som min sambo sa var jätteskön....men nej, det funkade inte heller och bytte tillbaka till min vanliga. Jag har dock provat och smörja in hela paketet med glidmedel, och det blev lite bättre, men vaselin kanske är bättre, och babypuder ska jag definitivt prova... Men det verkar som jag får jag satsa på en ny sadel och ta del av alla tips, så får vi se om det blir bättre.
Tack än en gång, och som ordspråket säger " vågar man inte fråga så får men heller inget veta"
eller nåt... :)

[Tjejtråd] Happy Chix
När det gäller racern så har de ofta lite mer stretch (dvs större avstånd mellan sadel och styre) än MTB, och styret är ofta lägre, så du sitter nog helt enkelt bara mer framåtlutad på den. Även här kan man laborera med styrstamslängd, sadelposition och sadelvinkel. Du kan testa en kortare styrstam, eller vända på den du har för att få en positiv vinkel, och därmed lite högre styre. Cyklar du mest på reglagen så kommer du ju ännu längre fram, och vinkeln på handlederna kan inbjuda till mer böjda armar vilket sänker överkroppen ytterligare. Har du samma problem om du håller bak på raka delen av styret?

Hur nära du har till styret och hur högt det är påverkar inte bara hur långt bak du sitter på sadeln, utan även vinkeln mellan bäckenet och sadeln. Det här kan du avhjälpa till viss del genom att kuta lite med nedre ryggen, och skjuta bak axlarna från styret, istället för att ligga över styret för att avlasta sadeln.

Du skulle också kunna prova att vinkla om styret, eller flytta reglagen för att se hur höjden på reglagen påverkar hur böjda armar du har.

Tänk också på att alla förändringar du gör (även de till det bättre) kommer kännas ovana i början, så ge det i alla fall en kort runda innan du ändrar tillbaka.

Hoppas du hittar nåt som funkar!

[Tjejtråd] Happy Chix
Hej ni alla på tråden!

Nu har jag äntligen registrerat mig! Jag heter Petra som ni kanske förstår. Har läst forumet tillochfrån sedan länge. Jag och min man började pendla till jobbet på en hybrid -03 tror jag det var. Cyklarna blev ju såklart stulna efter ca 8 månader. Köpte då varsin hardtail att pendla på och att kanske testa att cykla i skogen med. Premiärturerna var med några kompisar till oss, cyklade i Hellas (bor alltså i Stockholm, Sköndal). Vi båda gillade det. Jag som inte tidigare har direkt gillat att cykla kunde inte fatta hur kul det kunnde vara. Så när vi fick ett erbjudande av vår lokalecykelhandlare på 2 st fullgungare (-04) så slog vi till direkt. För mig som hade det mycket svårare att bli vän med cykeln, än min man som tidigare cyklat på allt som rullat, blev det mycket lättare. Hade hur kul som helst fram till hösten då det burjade jäsa i "mammas" mage. Då var det roliga slut (cykel mässigt alltså). Vågade inte chansa att cykla då jag av någon ofattbar andledning ofta låg på marken framför cykeln bland kottar och rötter. Hremm.... Kom inte igång med att cykla varken landsväg eller i skogen förrän hösten -05 och då väldigt sporadiskt. Men sedan våren -06 pendlar jag till jobbet på min nu mera helstela hardtail, cyklar vätternrundan på min xc och i skogen med fullgungen. Skall nu inom snar framtid (några veckor) få min nya hardtail cykel ihop satt. Det skall bli kul men kommer så klart sluta i en massa nya markkänningar då hydraliska skivbromsar ska på.

Jag cyklar med min man i Hellas, i skogarna runt Sköndal-Flaten och lite i Göteborg på somrarna då jag kommer där ifrån och vi är där under delar av sommaren. Har även cyklat nicksspåret lite grann. Cyklar hellre än snabbt, vill njuta av det tunga jobbet att ta sig uppåt och sen den för hoppningsvisa inte för svåra utförsbacken sen.

Jag tycker alltid att det är kul att träffa tjejer i skogen då det inte verkar var så många.

Vi kanske ses!

/Petra

[Tjejtråd] Happy Chix
Va roligt att listan fylls på med fler namn. Funderar på om det är någon som är intresserad av en cykeltur denna veckan. Kankse på torsdag 16-aug?

/Elinor

[Tjejtråd] Happy Chix
Jag hänger gärna med på en tur i slutet av denna veckan fredag-söndag är jag barnledig så då skulle det passa utmärkt.

// Monica ;-)

[Tjejtråd] Happy Chix
Jag är rätt sugen på cykeltur.. :)
Blir första efter att ha kommit hem från Åre. Underbart gott där uppe. En enda stor lekplats som någon sa.
Annars bor jag i Mölndal och tycker det skulle vara rikigt kul att hitta lite fler tjejer at hojja med. Hörde ni hade varit 9 st (!!) på förra turen i Göteborg. Häligt!
Dock kan jag inte innan helgen på grund av en hel massa på jobbet, möjligtvis på dagen på fredag om någon fortfarande har semester?

/Emelie

Senast redigerad av en moderator:
[Tjejtråd] Happy Chix
Söndag passar mig oxå. Kul att vi är så många brudar, min "pojkvän" som drog med mig i början har precis dumpat mig så det är kanon att Ni finns.

/Monica

[Tjejtråd] Happy Chix
Jag har semester fredag och cyklar GÄRNA.. På dagen är ett måste även för mig då jag ska bort e m. Jag tänkte just sticka ut en tur häromkring Kallebäck för att hitta en runda, kanske kan man ta denna terrängen på fredag?
Får inventera läget och lokalsinnet nu då *s*, och startar förmodligen en ny tråd i e m om det (om ingen annan hunnit före..)

Hoppas jag kan på söndag också, fast tyvärr verkar jag inte hinna hem.. *asch*

[Tjejtråd] Happy Chix
Skulle vara kul med en tur på fredag och söndag. :) Men får reservera mig lite för fredag, behöver troligtvis inte jobba men är inte 100 än. :-/

Edit: En tur på slickrocksen och stigarna runt Horsikan är väldigt trevligt, om det inte regnar för då blir det väldans halkigt.

Senast redigerad av en moderator:
[Tjejtråd] Happy Chix
Himla hålligång ni har där borta i Götet. Lite avis.

Finns det några stockholmschix som har lust att cykla under veckan eller i helgen?

/Maria

[Tjejtråd] Happy Chix
smira skrev:
-------------------------------------------------------
> Tyvärr kan jag inte, jobbar... Men jag hänger
> gärna med någon annan gång. Det är lite svårt
> att få tid bara. Ha det kul!

Synd! Det hade varit kul med lite fler tjejer. =( Fast ännu mer synd om dig som måste jobba...

[Tjejtråd] Happy Chix
Nu är vi två tjejer anmälda till SM i Single Speed i Uppsala! Vore skoj om det blev ännu fler. =)

"Jag är så långsam" och "jag har ingen SS-cykel" är inte giltiga ursäkter. Jag var ute på MTB första gången i slutet av april och sedan dess har jag cyklat ytterligare fyra gånger. Fem gånger totalt alltså. =)

Kolla in http://sssm07.singlespeed.se för instruktioner hur man förvandlar sin vanliga MTB till SS.

Häng med! =)

[Tjejtråd] Happy Chix
Jag är ju fortfarande sugen att prova...

LenaE skrev:
>> "Jag är så långsam" och "jag har ingen
> SS-cykel" är inte giltiga ursäkter.

ajdå, där rök dessutom mina två starkaste ursäkter...

Äh va tusan, mot bättre vetande, jag hänger på, det är ju inte ofta man får chans att delta i ett sm =D

[Tjejtråd] Happy Chix
Va skoj! 2006 var det bara en tjej med, hon behövde ju inte direkt jäkta för att få guld. 2005 var det två tjejer. Nu blir det lite strid iallafall!

Å min axel ska bara vara bra tills dess. Jag kommer å ha urusel kondis efter flera veckors konvalescents, men jag är inte med för att jaga resultat. Jag är med för att ha kul! Imorrn blir det ett allvarligt snack med sjukgymnasten!

[Tjejtråd] Happy Chix
'Kul' känns som nyckelordet här! Jag har inga som helst förväntningar att stå mig mot konkurrens. =)

Fast å andra sidan har jag aldrig cyklat med andra tjejer, så jag har ingen aning om hur jag ligger till. Om inte annat är jag ju ordentligt färsk. Har knappast hunnit bygga upp några cyklistmuskler.

[Tjejtråd] Happy Chix
LenaE skrev:
> 'Kul' känns som nyckelordet här!

Jepp då har vi samma inställning!

> Har knappast hunnit bygga upp några
> cyklistmuskler.

som tur är behövs det inte för att ha roligt!!

[Tjejtråd] Happy Chix
Kattis skrev:
> LenaE skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > 'Kul' känns som nyckelordet här!
>
> Jepp då har vi samma inställning!
>
> > Har knappast hunnit bygga upp några
> > cyklistmuskler.
>
> som tur är behövs det inte för att ha roligt!!

Skrattmuskler behövs, har man dom inte får man dom garanterat.
(vad gör jag i den här tråden, ta mig härifrån!)

[Tjejtråd] Happy Chix
Kompisen Lisa nämnde något om sssm, det måste vara detta då. Jag trodde också att man var tvungen att ha en ss, men man kan konvertera berättade hon....intressant!

[Tjejtråd] Happy Chix
Aha, spärra med buntband o s v, så enkelt man kan konvertera! :-) Bra att det skrivs om det här, det är sådant man inte har en aning innan man är insatt. Måste erkänna att jag först trodde att ss var något för cykelbud med specialcyklar.. *s*
Men datumet...just den helgen är jag på annat läger, attans.. Men ha kul och ta plats...pallplats :-)

Tillbaka
Topp