Torsdagscykling i Uppsala - del II

• Trådstartare Trådstartare s
  • Start datum Start datum
Bara jag? Det var massa snö och mörkt.

IMG_20161211_153140013.jpg

Cykel mot eldstad.

s sa:
Härligt!

Hur var underlaget? Halt?

Nej, lite slirigt kanske. Mer tungtrampat. Jag cyklade en bit längs Hågaån och sen upp förbi högen och fälten mot skogen. Upp för backen var det väldigt ojämnt under snön och omöjligt att få fäste. Sen cyklade jag vinterleden till vindskyddet. Mindre stigare kanske blir mer upptrampade eftersom alla går på samma ställe. Men det blev mörkt och jag hade inga lampor så jag hann inte mer.

Skulle vara kul att pröva fatbike i sånt här före.

Varierande snödjup beroende på skogens täthet. Svårt men kul att ta sig upp för motlut. Spårar man får man räkna med motstånd samt att bli snöig vid närkontakt med grenar.

Bilagor

• WP_20161211_11_15_25_Pro.jpg
    WP_20161211_11_15_25_Pro.jpg
    242.2 KB · Besök: 37
Körde TTn med en polare igår. Det var helt jävla magiskt underlag!

10-15cm ORÖRD pudersnö från Lasses till slutet. Var förvånansvärt bra rull/sladd förhållande. Kändes som att köra off-pist! Galet kul.

IMG_20161213_085851.jpg

Jahaja, skolan slut för den här terminen. Bara lite trams såsom morseprov och tentor kvar, men det tar vi i januari. Att cykla idag visade sig dock vara bland de dummare besluten jag tagit i modern tid. Igår var allt frid och fröjd efter avslutande passet i skolan. Men inatt tog något sorts helvete över i en blixtrande fart. Vaknade av och till flera gånger under natten, men värre och värre magsjuke-känningar, inklusive full frossa ömsom svettningar, i härlig kombination med extremt illamående. Hände ingenting och jag kunde hålla tillbaka tills jag tillslut somnade om (bra/dåligt, egentligen?). Vaknade idag och mådde bättre. Lite skakig och orkeslös fortfarande. Visst inte riktigt vad jag skulle tro om natten upplevelser. Kanske var det någon form av ångest? Jag har varit rejält sänkt och stressad de senaste veckorna, och min ångest har manifesterats på liknande sätt förut.

Så efter lite frukost, fortfarande med ruskigt dålig aptit, och betänketid, tog mig an och började preppa för en cykeltur. Cykelturer gör mig alltid glad, får mig att glömma och tänka på annat. Så var det ångest skulle det ju garanterat försvinna. Vad kunde gå fel? Ja, det tog ju inte lång tid innan jag märkte att kroppen verkligen fysiskt sa ifrån. Så fort jag gjorde minsta antydan till tempo-ökning, kroknade allt. Trots detta tog jag mig runt, på sparlåga, i knapp styrfart, mest för att försöka suga in lite av det fina vädret, och samtidigt passa på att fota en del. Så mer foto än cyklande blev det idag. Och nu kan jag knappt röra mig... Internetcyklande ohoj!

Lite kallt, men vackert väder.
grass_shine.JPG

Trindemossens typiska berg-och-dalbane-liknande ban-arkitektur.
upndown.JPG

Fripassagerare från yttre rymden? Minusgrader?
passenger.JPG

Att fota stig genom grenar.
throughagain.JPG

Varierar lutningar med en liggande cykel.
laying.JPG

En favoritbild på en favoritstig.
throughwoods.JPG

Det är nu man vet att det är dags att skynda sig hemåt.
shine.JPG

Krisp krisp.
frosty.JPG

// Orkeslöse Erik

Ring sjukvårdsupplysningen om du har andra symptom än influensa eller liknande. Det kan ju vara något alvarligt om du har otur?

Fina bilder från turen men tråkigt att du inte känner dig kry :( Vi får ta och ses även om det inte skulle bli cykling när du är i stan. Över en öl eller två kanske?

Cykelmekaröl ;-)

Min förkylning är ungefär hundra gånger värre nu igen. Är inne på tredje rundan med halsont och det är helt värdelöst.
Dock är förkylning bättre än mystiska åkommor!

Är grusvägarna i Nåsten farbara i dagarna?

Jag tänkte cykla ned till Dalkarlskärret i helgen för att titta på isen och då finns det möjlighet att ta "genvägen" genom skogen, där jag i somras körde grusvägsrally med crossdäck på fulhybriden. Nu har den skotts om med dubbdäck, så det skulle vara kul att prova lite riktigt vinterföre om det är spårat och/eller plogat för däck på halvannan tum.

Cyklot B sa:

Jag tänkte cykla ned till Dalkarlskärret i helgen för att titta på isen och då finns det möjlighet att ta "genvägen" genom skogen, där jag i somras körde grusvägsrally med crossdäck på fulhybriden. Nu har den skotts om med dubbdäck, så det skulle vara kul att prova lite riktigt vinterföre om det är spårat och/eller plogat för däck på halvannan tum.

Det är väldigt lite snö/is nu inne i Uppsala så en inte allt för vild gissning är att det är fullt farbart även med crossdäck oavsett om det är skottat eller ej. Tror aldrig jag sett grusvägarna i Nåsten skottade???

Var de snabba då? Sist jag cyklade med de hjulen var de det!

Ingen som har ett 26" framhjul med 15mm till övers förresten när vi ändå pratar hjul? En kompis behöver ett.

Edit: var det de hjulen som satt på Coverten förresten?

Senast ändrad:
Den verkar ju vara för 12x142 out of the box, men jag fattar inte heller vad man ska göra för att något annat ska passa, men de skriver ju att det ska gå.

Intressant ram för övrigt! Och billig! Jag som är en total ht-motståndare pga klena ben blir ju sugen tom :-P
Om inte annat för att få bygga en cykel! Har ju svart bälte i begagnat-fynd när det gäller delar :-)
Har dessutom extra hjul redan. Och nästan en drivlina i halvdant skick förutom vevparti som finns billigt hos några polare tror jag. Styre och stam finns. Skivor finns.

Behövs ju nästan bara bromsar, gaffel, stolpe/sadel och lite smågrejer. Äh, blir nog dyrt ändå... Bäst jag passar.

Ja geon känns bra. Sen är det ju On One och man får vad man betalar för. Men känner att det vore ett lyft från den ganska branta (men i övrigt roliga) Tzaren.

Köp en ht! Längesen du köpte nytt nu...

Tack för att du kikade Dnl!

Senast ändrad:
Hetsjägar´n sa:
Kan ni som har lite koll hjälpa mig att tyda On Ones rätt kryptiska info. Har mejlat dom men det brukar dröja. Och bara fem ramar kvar...

Deras Deedar har utbytbara dropouts, http://www.on-one.co.uk/i/q/FROODD27/on-one-deedar-275-steel-hardtail-frame
Men jag fattar inte vilka som passar om man som jag vill kunna köra 9mm qr.

Tror nog du menar 10mm qr. 9 är en framaxelstandard.

Men det var dåligt med info på sidan. Drop outsystemet påminner om Nukeproofs och Surlys system. Vet inte dock om det är en standard eller olika.

Hetsjägar´n sa:
Ja det menar jag nog ja. Hur som helst fick jag just svar på live chatten att det inte finns för QR. Men finns det inte adapters för såna?

Om du menar adapter för att anpassa ramen istället för navet så blir det svårt. En 135 mm axel är ju faktiskt bredare än vad en 142:a är. Det skulle nog funka att svarva till ett par passbitar och ha en extra lång QR men man skulle bli tvungen att bända isär bakändan för att få allt på plats. Tvivlar på att det går att hitta en färdig lösning för detta.

s sa:
Cyklot B sa:

Det är väldigt lite snö/is nu inne i Uppsala så en inte allt för vild gissning är att det är fullt farbart även med crossdäck oavsett om det är skottat eller ej. Tror aldrig jag sett grusvägarna i Nåsten skottade???
Tack för svar!
Det jag tänkte på främst i fråga om plogade/skottade vägar var väl de söder om Ekensberg, där det ju finns boende, men jag beslöt mig för att chansa och själv ta reda på.

Grusvägarna visade sig vara farbara om än av olika kvalitet. Från Håga till Ekensberg – mellan bommarna – var det spår efter fordonstrafik som gick att åka i med mina smala däck, medan det var för mycket snö däremellan. Underlaget var dock inte det bästa, för under den tunna packade snön var det hårdfruset med märken efter skor – både hästars och människors – så det var ordentligt slagit som av rötter hela vägen. Hade jag haft heldämpat, hade det nog varit njutbart, men nu fick jag i a f skinkorna ordentligt mörade inför jul. :-/
IMG_4543.jpg

Efter Ekensberg var det bättre och öppet för en vintrig version av grusvägsrally. Vet inte om man hade just plogat, men det var hård ojämn is över hela vägen som någon lagt grus på, så det var perfekt för dubbade däck.
IMG_4551.jpg

dnleriksson sa:
Varför är 135 bredare? Sjukt ologiskt. Informera en okunnig tack :-)

Båda har samma mått mellan gaffeländarna, 135 mm. 142:an sticker in 3,5 mm i gaffeländan på vardera sidan. 135:ans tunnare del av axeln går nästan hela vägen igenom gaffeländan.

Här https://www.bikerumor.com/2014/12/1...-fast-its-about-more-than-just-better-wheels/ (första axelbilden) ser de ut att vara exakt lika långa men normalt är utsticket 5,5-6 mm på varje sida för 135mm (enligt skägget). Bilden visar dock principen på ett bra sätt.

Senast ändrad:
Cyklot B sa:
...

Efter Ekensberg var det bättre och öppet för en vintrig version av grusvägsrally. Vet inte om man hade just plogat, men det var hård ojämn is över hela vägen som någon lagt grus på, så det var perfekt för dubbade däck.

Trevligt med bilder!

Det där såg ju livsfarligt ut om inte annat =)

s sa:
dnleriksson sa:
Varför är 135 bredare? Sjukt ologiskt. Informera en okunnig tack :-)

Båda har samma mått mellan gaffeländarna, 135 mm. 142:an sticker in 3,5 mm i gaffeländan på vardera sidan. 135:ans tunnare del av axeln går nästan hela vägen igenom gaffeländan.

Här https://www.bikerumor.com/2014/12/1...-fast-its-about-more-than-just-better-wheels/ (första axelbilden) ser de ut att vara exakt lika långa men normalt är utsticket 5,5-6 mm på varje sida för 135mm (enligt skägget). Bilden visar dock principen på ett bra sätt.

Jaha. Ologiskt alltså. Tack för svar!

Nej, det är jättelogiskt. Alla axlarna mäts från stödytan i gaffeländarna. Det är 135 mm QR standarden som har lite specialla utstick.

Med Chris Kings nav med Fun bolts så får man en ren 135 mm axel. Den hade det varit trivial att skapa ett adapter kit till. två brickor med 10 och 12 mm diameter med 3,5 mm tjocklek. Fast fortfarande ett elände att ta av och montera hjulet.
Men nu kan man ju byta ut axeln till en riktig 142:a för en struntsumma. (Som man annars får två nya XT-nav för...)

Tillbaka
Topp