Torsdagscykling i Uppsala - del II

• Trådstartare Trådstartare s
  • Start datum Start datum
Hej alla Uppsalacyklister och övriga som läser här (mikipedia ;-))!

På tisdag tänkte jag, Shrue och Loftberg gå ut och i sann cykelanda äta burgare och dricka valfri mängd öl! Vi tänkte ses på Level på Västra Ågatan runt 17.30 och beställa mat runt 18.30 så är ni sugna är det bara att skriva här innan tisdag lunch typ så vi vet om vi blir så många att vi måste boka bord.

Hoppas några vill hänga med!

Hungriga och törstiga:

dnleriksson
Shrue
Loftberg

dnleriksson sa:
Hej alla Uppsalacyklister och övriga som läser här (mikipedia ;-))!

På tisdag tänkte jag, Shrue och Loftberg gå ut och i sann cykelanda äta burgare och dricka valfri mängd öl! Vi tänkte ses på Level på Västra Ågatan runt 17.30 och beställa mat runt 18.30 så är ni sugna är det bara att skriva här innan tisdag lunch typ så vi vet om vi blir så många att vi måste boka bord.

Hoppas några vill hänga med!

Hungriga och törstiga:

dnleriksson
Shrue
Loftberg

Låter nejs men är tyvärr tvungen å jobba så då hinns inte ölen med??

Eftersom vi inte blir jättemånga lär det väl bara vara att knalla dit. De öppnar ju ändå inte förrän 17 imorgon så vi är ju nästan först där!

Hungriga och törstiga:

dnleriksson
Shrue
Loftberg
s
Hetsjägar´n

Kul!

Först vill jag tacka alla inblandade för senast, mycket trevligt! Får helt klart med fördel göras igen :)

Nu direkt vidare till dagens tämligen lugna äventyr på hemmaplan. Kroppen verkar relativt återställd, så nu var det bara "nerver vs. underlaget" som skulle sättas på prov (det här med att hetsa tar vi något annat år känner jag...). Tanken var först att rätt omgående dra mig bortåt Sten Sture och bara trampa uppför där tills jag ledsnade, då jag hade misstankar om okörbara stigar. Döm av min förvåning när jag strax efter Stordammen upptäckte i vilket oväntat bra skick stigarna var i. Så Sten Sture skrotades, och jag var faktiskt helt och hållet kvar på rätt sida ån (min sida alltså). Men jag skulle ljuga om jag påstod att ett par långloppsslitna Rocket Ron _inte_ ger ett nervöst intryck på is och väta. Spänning i vardagen kanske det kallas. 33 km blev det hursomhelst, och oj vad jag saknat hemmaskogarna!

Redan här började jag seriöst undra vad fan jag gett mig in på...
home_first_ice.JPG

Stordammen, lika obligatoriskt som klassiskt. Perfekt start.
home_damm.JPG

Nej men nu börjar det se lovande ut!
home_stig1damm.JPG

Väldigt röd färg på ett väldigt nära träd.
home_redtree.JPG

Någon typ av kortare premium, som jag faktiskt aldrig tidigare hittat, skoj.
home_hellshall.JPG

Mys ni vet.
home_trailsteer.JPG

Inte lika mys. Dödshalka delux.
home_icebane.JPG

Att ta det här med spångest till nya nivåer (syns inte med förutom all kringliggande is och vatten, så är själva spången i sig helt såphal - jag gick sakta över med skräck i blicken).
home_spangest.JPG

Ultrasnett lut. Räjsigt värre.
home_sned.JPG

Lämnar Lunsen för att chansa på Morga. Börjar inte helt lovande.
home_icerunMorga.JPG

Kanske artar det sig?
home_throughtree.JPG

Blev ju rätt okej ändå.
home_morgabeach.JPG

Oh yes.
home_morgasunrun.JPG

OH YES!
home_beachsun.JPG

Avslutningsvis ett varv på Lugnet-banan. Ungefär halva varvet såg ut så här. Yay!
home_lugnetice.JPG

En given.
home_afterbike.JPG

Skål!

Ps. Ditt träd i Morga-backen har nu blivit till ännu flera träd (typ, fem), Shrue. För att krydda det hela lite mer är halva backen blankis. Bara ut och hetsa!

// Erik

Ser fint ut! Får ta och göra något åt de där träden när vädret blivit bättre...

Är i gbg nu över jul, tänkte ge mig ut på en lånad HT om några dagar. Förhoppningsvis något mindre döds-is här nere (om ens någon is alls?).

Tack, skoj att bilderna uppskattas, för då kanske det kommer fler :P
Shrue: jäklar du, ja passa på, borde inte finnas någon is alls egentligen. Änggårdsbergen eller Delsjön, vad är närmast?

Jag hade ju inte varit jag, om jag inte drog ut även idag på en liten runda, med tanke på solen å allt. Det drog ut på tiden att komma iväg och jag rusade runt efter en gaffelpump tills jag blev tokig. Hittade den tillslut, och kom iväg. Idag fick det bli Sten Sture istället. Mer "spännande" än Lunsen, speciellt i skymning (jävlar va fort det blir mörkt!). Men slapp OTB's iallafall. Några snabba med kameran:

Längs ån. Blåsigt på fälten.
tjugotre_river.JPG

Det kom några besökare så fort jag vevade fram kameran.
tjugotre_flgel.JPG

Uppsala från sin allra smäckraste sida.
tjugotre_skorsten.JPG

Så här ljust var det när jag kom till Sten Sture...
tjugotre_sten.JPG

Håret bjuder jag på.
tjugotre_hejfejs.JPG

...och så här ljust var det strax efter jag satt min bästa tid på "Time For a BBQ". Perfekt "strap-on" NetOnNet-diodbelysning, ypperligt för Sten Sture när solen gått ner.
tjugotre_dark.JPG

Imorgon blir det nog en kort julaftons-bike på morgonen!

// Erik

Första rundan på över två månader avklarad. Var riktigt lerigt och allmänt jävligt i skogarna utanför Göteborg. Blev extra spännande med NN PS fram och bromsar som knappt tog i nedförsbackarna, men kul var det!

Min fars Spark och Scale som fick tjänstgöra idag.
Photo2016-12-25121100.jpg

Inspektion och analys av nya Spark:en
Photo2016-12-25121128.jpg

Något som jag saknar i Uppsala, garage och vattenslang..
Photo2016-12-25130555.jpg

Snyggt Shrue, skönt att du är tillbaka! Lustigt det känns när jag cyklar här hemma och du där nere, men egentligen är det ju mer rätt så ;)

Själv har jag faktiskt en dubbel-rajd att dela med mig av, för de som orkar med.

Julafton blev givetvis en liten Lunsen-svängom innan det bar iväg till hufvudstaden för grandiost julbord (tjockis), och det blir alltid roliga möten i skogen på julen :)

Smutt i skogen. (Skumt ljus #1)
julafton_1.JPG

Yep, verkligen smutt. (Skumt ljus #2)
julafton_2.JPG

Extra smutt med julöl, så klart. God Jul, i efterskott! (Direkt efter den här bilden mötte jag en mamma med sin dotter som kom gåendes. Det första de sa var "kör du med dubb?", varpå det följde ett trevligt men kort samtal om mountainbike, hur halt det är och hur rätt det var av mig att ha med mig en julöl i skogen.)
IMG_20161224_095944.jpg

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Och nu direkt vidare till dagens runda med min mor. Fika vid Fläktanstugan i solskenet var målet, och så fick det bli!

Vi hittade en tjusigt sleten gammal mur i Lunsen, letandes efter vinterleden till Fläktanstugan från Nyby.
mamma_1080mur2.JPG

Och den fann vi.
flaktan_nystig.JPG

Glada var vi också, som man ju är i urskogen.
flaktan_wefie.JPG

Mamma blickar ut mot stugan ifrån vinterleden.
flaktan_blickar.JPG

Jodå, ser ut som det brukar.
flaktan_stugan.JPG

Finstigen i lugnt tempo.
flaktan_trail.JPG

Mamma är inte stormförtjust i varken stora blöta rötter, eller spänger. Men hon är glad ändå!
flaktan_spang.JPG

Efteråt skulle det tydligen cyklas till Morga. Varför? Jo, någon ville bada. Påhitt säger jag! Men nog fan badade hon alltid, i vindens uppiskade vågor på Ekoln.
flaktan_morga.JPG

Det går ju att ha det mys trots avsaknaden av snö!

// Erik

Så här glad kan man vara när man lurar ut sambon att filma en på sten sture!

20161226_144352.jpg

Instagram.com/martinpetren

Jag vet inte vem som byggt berms och dylikt där, men kul är det :)

Senast ändrad:
Kul med bilder och film och att se Shrue på hojen.
I Umeå där jag befinner mig på julutflykt är det helt värdelöst cykelföre. Blankis överallt med ett tunt lager nysnö på. Satsar på att äta mig i form istället :)

/Johan

Sten Sture såg roligare ut på heldämpat. Extra deluxe när det är någon som till skillnad från undertecknad faktiskt kan cykla där.

Idag hade jag tänkt ta en sväng, men vädret (läs. "påfruset snöblandat regn") samt en hals som blivit lite onödigt rivig, sa åt mig att sova till 12, och sen bara dricka rom och lyssna på Kent. Och så fick det bli. Känns...helt okej, dumt nog.

Får man kanske tillfälle till någon otroligt lugn Happyride snart kanske (med efterföljande öl månne?)? Jag kör (sliten, vad annars) hardtail och föreställer mig andra änden av hets-spektrat. Gärna innan jag drar ner till väst igen för tentor och återbesök i skolbänken.

// Erik

Lugn sällskapsride låter som ett trevligt initiativ.

För övrigt tycker jag att det är alldeles för dåligt med bilder på nya hojar här ;)

/Johan

Jag spanade en jäkligt fin hoj på Velotek! Undrar vilken blivande glad cyklist som får bränna runt på den :-)

Vet inte om jag hinner imorgon, men är bra sugen på att dra en morgonsväng innan korvgrillning och fika och allt annat bokat som är roligare än att frysa på en cykel!
Nu är ju nästan cykeln komplett med rätt gaffel och extra dämpare och så. Saknar bara rätt bakhjul så får leva med Hope-smattret på lånehjulet sålänge ;-)

Tror föret imorgon med ett tunt ihopfruset snölager borgar för fint fäste!

"Nej, det var inte bättre förr"

På plats i sommarstugan efter massas julmat och en dag på spa. För att komma i form letade jag fram en gammal Specialized Hardrock från mitten av 90-talet (troligtvis 1993).

Komplett med V-bromsar samt bash
Photo2016-12-28144441.jpg

Make America great again
Photo2016-12-28144453.jpg

Fräscha ostar
Photo2016-12-28144507.jpg

Lättat bakväxelreglage, funkade genom att trycka på den lilla metallklacken.
Photo2016-12-28144522.jpg

Plastskivan kvar. Ger en känsla av nyskick
Photo2016-12-28144541.jpg

Bromsarna funkade förvånansvärt bra
Photo2016-12-28144613.jpg

Clean cockpit
Photo2016-12-28144654.jpg

"Man vill ju inte slå i träd"
Photo2016-12-28144640.jpg

Den branta gaffelvinkeln tillsammans med kort styre gav en alert känsla. Vid minsta sten kastade sig cykeln kraftigt åt sidan, blev helt svettig av att försöka hålla cykeln på rätt köl när jag på grusvägen rullade ner till bryggan.
Photo2016-12-28144945.jpg

Lite lutande efter att jag kört av en bit av plast-bashen över en stock
Photo2016-12-28145513.jpg

Teknisk klättring (kom 2m, sen var det stopp)
Photo2016-12-28145804.jpg

Motljus
Photo2016-12-28150059.jpg

Körde lite olika stigar i blandad terräng. Hardrock:en uppskattade inte den stötiga terrängen och började falla i bitar. Bakhjulet lossnade i en nedförslöpa och övre styrlagerkoppen gängade upp sig konstant, vilket gav välbehövliga pauser för åtdragning.

Byggd för hårda tag
Photo2016-12-28152106.jpg

Ler-frost-slush-backe
Photo2016-12-28151909.jpg

DH-tunnel till höger i bild
Photo2016-12-28153213.jpg

Kom hem helskinnad och kunde dra åt styrlagret, så nu är cykeln återställd i nyskick och redo för en ny tur.

Värmande brasa
Photo2016-12-28154501.jpg

Fantastiska bilder!

Besserwisser-mode: det är Cantilever-bromsar, första V-brakes (Shimano XT) kom 1996. Var faktiskt en early adopter då - gigantiskt skillnad mot de förjävliga Alivio Cantilever-bromsar som min Trek 930 kom med...

Senast ändrad:
Fantastiskt före ikväll. Jag hojade åsen, flottsund, MTB-banan i vårdsätra och hem via gulan. Hårt och fruset. Ett flor av snö gav bra ljus. Riktig premiumcykling. Vem var det jag mötte på gulan på vägen hem? Jag hade gul jacka och grön epic. Men det syns väl inte när man möts med lampor.

Valde Röbo/Gamla Uppsala för att slippa lera. Gick bra tills stigen upp mot dammarna. Trots att det bara var ett tunt lager på marken såg det ut så här efter en minut:

IMG_20161230_202034904.jpg

sih sa:
Valde Röbo/Gamla Uppsala för att slippa lera. Gick bra tills stigen upp mot dammarna. Trots att det bara var ett tunt lager på marken såg det ut så här efter en minut:

Och där försvann mitt sug att cykla i Uppsala i vinter. Man kanske borde stanna på västkusten?

Tillbaka
Topp