Torsdagscykling i Uppsala - del II

• Trådstartare Trådstartare s
  • Start datum Start datum
dnleriksson sa:
Haha, ja möjligheterna i Uppsala är inte riktigt lika bra men det kommer bli skitkul ändå!
Synd att det ska bli massa snö nu bara.

Tänk att jag bott 7 år i Sollentuna med all världens mtb-cykling runtomkring och den enda cykel jag ägde då var en HYBRID :-( Och en racer sista året iofs. Till sist köpte jag en mtb och flyttade till Uppsala ett par månader senare. Hade den hos brorsan i Uppsala innan dessutom så jag inte skulle riskera att råka cykla nåt kul i Stockholmsområdet.

/Pucko

Man kan bli väldigt hemmablind.
/Oxå ett pucko

Hejsan! Jag är nyinflyttad i Uppsala då min flickvän pluggar på slu och tröttnade på att pendla från Stockholm. Jag jobbar extra på lbs i Uppsala vid sidan av mina egna studier, så det enda vettiga var ju att beställa hem en stigdräpare direkt. Jag är i grunden downhill och bmx cyklist och har till och med lyckats med konststycket att bryta armen på SM för många år sedan på den gamla bmx banan i Gottsunda. Jag har varit och rekat vid sten Sture och sunnerstabacken i helgen och blev glatt överraskad av att det finns en del värt att cykla på. Min fråga är om någon har en uppfattning om när dessa endurotävlingar har tänkt genomföras då leveransen på min stigcykel är försenad till mitten på april och jag har ingen större lust att flåsa runt på downhillcykeln. I sådant fall ställer jag upp som flaggvakt.
Ber om ursäkt för lång text!

Marcusmedc sa:
Hejsan! Jag är nyinflyttad i Uppsala då min flickvän pluggar på slu och tröttnade på att pendla från Stockholm. Jag jobbar extra på lbs i Uppsala vid sidan av mina egna studier, så det enda vettiga var ju att beställa hem en stigdräpare direkt. Jag är i grunden downhill och bmx cyklist och har till och med lyckats med konststycket att bryta armen på SM för många år sedan på den gamla bmx banan i Gottsunda. Jag har varit och rekat vid sten Sture och sunnerstabacken i helgen och blev glatt överraskad av att det finns en del värt att cykla på. Min fråga är om någon har en uppfattning om när dessa endurotävlingar har tänkt genomföras då leveransen på min stigcykel är försenad till mitten på april och jag har ingen större lust att flåsa runt på downhillcykeln. I sådant fall ställer jag upp som flaggvakt.
Ber om ursäkt för lång text!

Du får nog höra med tävlingsledningen gällande datum.

Vad för DH-cykel kör du? Jag såg någon utanför mig häromdagen på en Reign från sisådär 3-4 år tillbaka, var det du kanske?

Välkommen till torsdagscyklingen Marcusmedc!

WSB, det är väl du som är tävlingsledningen för stendurot?

Haha ja.. inget datum spikat ännu! Ska kolla kalendern, har några helger jag ska iväg så då blir det svårt att hinna arrangera.

Vill folk köra i halka eller vårväder?

Det borde samtliga Uppsala-stationerades plikt att dra ut och offra sig i halkan, bara för att passa på att slita upp lite mer synliga stenduro-spår i leran. Så JAG hittar sen!

Jag ska försöka cykla där imorgon kväll och dra om spåren en sista gång så det blir bra. Sen kan jag köra igenom allt med er på lördag, samt filma, så folk enkelt ser sträckorna.

Kanske vore bra om det är snö på tävlingen så är det bara att följa spåren. Om nån fuskar syns det på däckavtrycken så då är det bara att kolla vems däck som varit där och sätta dit den j-n :-)
Jag tänker satsa på nån vanlig däckkombo så jag kan skylla på nån annan.

Då blir det ju helt andra krav på fordon
6a0120a7ed5f9d970b0147e0d9f4cc970b.jpg

#ENDUROsomfan

Senast ändrad:
Men jag röstar nog för snöfritt ändå :-)

Helst sommartorrt om det går ordna! Eller frystorkat är helt ok också.

Och till sist är det ju lika för alla så bara att det blir ett rejs är jättekul!

Ledsnade på att ligga hemma. Dessutom sa läkaren att det inte är fel på varken hjärta eller lungor. Typ. Så då måste jag ju få cykla, lite försiktigt iallafall?

Två veckor sen jag gränslade Hejbajken i Änggården sist, och det var inte direkt torrare nu. Men tanken idag var noll hets, och mer rulla runt och testa lite mer tekniska stigar, som jag antingen inte kört på länge, eller inte kört alls tidigare. Dessutom tänkte jag mig att det vore kul att bemästra några av mina inre demoner, med en del ESS-döds inbakat i rundan. Fortfarande i fistempo så klart. Lugnt innebar även mer stopp för bilder...

Börjar lite försiktigt.
IMG_20170223_125737-01.jpeg

Fortfarande försiktigt, men nu börjar det närma sig...
IMG_20170223_130050-01.jpeg

'Blodiga', som mer liknar en bäck än en ESS-etapp just nu.
IMG_20170223_130306-01.jpeg

Det är skrattretande hur o-döds det här ser ut. Här blir 'Blodiga' på riktigt livsfarlig, som namnet antyder, med tillägget 'Kamikaze'. Jag cyklade INTE denna sten. (Hittar ni videor på många krascher från ESS Göteborg, är de mycket möjligt härifrån.) Givetvis har WSB en snuskigt löjlig tid här.
IMG_20170223_130741-01.jpeg

Jag tog mig dock försiktigt an den avslutande branten som följer. Lämnade droppet till någon med större bollar än jag. Stökigare och brantare än 'Stupet' hemma i stan, men syns ju givetvis inte det heller.
IMG_20170223_172608.415-01.jpeg

Lite mer oskarpt självplåtande. Här i stökserpentinen ner mot Fässbergsdalen.
IMG_20170223_172404.813-01.jpeg

Hade turen att träffa två andra hojare i skogen. Turligt precis så de kunde ge mig tips om bästa linjen ner i (döds)branten på 'British Columbia', och dessutom dokumentera det hela. Tokbrant egentligen, och rätt läskigt. Hittills inte hittat någon tillnärmelsevis lika hemma i Uppsala. Vägrar dessutom sänka pinnen, vägrar!
IMG_20170223_172039.487-01.jpeg

Minns ni bilden jag tog tidigare när jag tog en promenad i jakt på stigar? Premiumstigen osv. Här är avslutningen. Rejält brötig med lagom mycket punka-risk.
IMG_20170223_153718-01.jpeg

Och här krigar jag mig avvaktande nedför densamma.
IMG_20170223_175142.074-01.jpeg

Rundade av med ett gäng riktiga lyxslingor ner från åsen på 'Sandiga...'
IMG_20170223_155629-01.jpeg

Samma lika, gick att rulla på rätt bra trots många mer eller mindre tekniska krux och knixar.
IMG_20170223_160113-01.jpeg

Sa jag att det går nedför?
IMG_20170223_161001-01.jpeg

Bonusbild för att visa hur torrt det var, och vad som händer om man svänger fel...
IMG_20170223_161404.jpg

Allt som allt en bra runda. Gemensamt med samtliga bilder är att alla är tagna på stigar som går utför. Varenda en. Bitvis livrädd, men jag är glad att köra lite mer bröt och stök. Inser dock än mer hur mycket jag saknar Stumpjumpern. Nåväl!

// Erik

Fan vad kul att se bilder från favoritstigarna! Och det roliga är att du har en bild på det träd jag kraschade rätt in i på etapp 3 på förra årets ESS! Det var BOOM och smärta, blod och bruten bromsslang bak.. Haha, så sjukt spännande att köra de sista tre etapperna med bara frambroms. Men kom 25a totalt på den tävlingen, så inte sist iaf.

IMG_20170223_130306-01.jpeg

Jag föreslår att vi ses 12 på toppen av kullen. Får jag inte min pannkaksfrukost med sambon kan jag bli grinig!

dnleriksson sa:
WSB sa:
Jag föreslår att vi ses 12 på toppen av kullen. Får jag inte min pannkaksfrukost med sambon kan hon bli grinig!

Det låter bra! Om jag spelar mina frukostkort rätt alltså... Men det hoppas jag att jag gör!

Gött mos. 12 på toppen av berget då.

(I Uppsalabemärkelse så är det ett berg. Ett Uppsalaberg är ungefär 1/20 av ett vanligt berg)

Senast ändrad:
Hah, fan grymt att du lyckas peka ut din baneman bland träden på alla mina bilder, WSB!

Först var inte tanken att cykla idag, men vädret ville sig ju inte bättre än att locka ut mig på en liten kortare sväng.

Ljungheden och 'Ös och stök' i kvällssol.
IMG_20170224_164520-01.jpeg

Magiskt ljus ikväll!
IMG_20170224_165802-01.jpeg

Ja här uppe kan man ju vara. Min Nexus är grymt bra på att justera motljusbilder automagiskt också, extra bra.
IMG_20170224_171307-01.jpeg

'Sandbranten' lika mysig som alltid.
IMG_20170224_172650-01.jpeg

Kunde inte hålla mig... Det gick fort på 'Fartblindaren' idag. KOM-fort t.o.m.
IMG_20170224_173124-01.jpeg

Kort-rapport från väst helt enkelt. Dnl, jag hörde att du också mös i solskenet!

// Erik

Jaaaa, men vi har jättemotig snö till skillnad från er!

Men rätt fint ändå!
IMG_20170224_160824_053.jpg

Snöigt och ljust och jobbigt.
20170224_154014.jpg

Nämnde jag snö?
20170224_130249.jpg

Shrue's favoritväg :-)
20170224_125000.jpg

s sa:
Mårten sa:
Jag tänker stå i kön till Beer & Whisky vid 13. Så det så.

Det kom snö och är kallt. Usch.

Nio timmar? Jag trodde du klarade av att vli stupfull på långt mindre än en timma.

Faktiskt är det för att slippa de som bara kommer dit för att bli stupfulla man måste hänga på låset. Förra året var nog Carlsberg den mest besökta montern. Wtf liksom? Var för går man på ölmässa för att dricka "stor stark"?

Tack för stigvisningen idag, det var flera riktigt roliga utförskörningar!
Ser fram emot att köra dem på barmark.

Men det här var ju inte så bra:
Skrmavbild2017-02-25kl.15.56.16.png

Jag startar hack i häl efter Daniel på sträcka #3 och på slutet har luckan ökat något men enligt Strava är jag fyra sekunder snabbare. Hur kan det vara så illa? Programmet borde ju kunna interpolera och hitta den exakt tidpunkten för start och mål. Måste vara GPS:erna som inte kompenserar för hastigheten och den tid själva beräkningen tar. Men då vet jag vilken GPS jag skall köra med i vart fall. Jag skall självklart slå Daniel med mer än fyra sekunder så det är ju inget problem i realiteten. =)

Bra att du visar vad skåpet ska stå Stefan.

Ett annat alternativ är väl att köra samma lösning som på SBR. Kostar 57kr/person om vi blir 15 personer som kör, blir vi fler bordet bli ännu lägre. Har dock inte stenkoll på allt som behövs, men har fattat det som att vi behöver 1st sticka per deltagare, 2st kontroller per sträcka och en master-enhet. Någon som vet mer får gärna komma med mer information.
http://www.sportident.se/
Skarmavbild2017-02-25kl.18.22.41.png

Ska vi få över 15 pers lär vi annonsera utanför tråden. Exempelvis allmänt på forumet samt i FB-gruppen. Fast då sjunker ju chansen till bra placering för mig...

Är MTB-spåret i vårdsätra en MTB-bana som kommunen gjort? Det är rätt rolig faktiskt. Men nu ligger det ju massa träd och ris på ett ställe så man inte kommer fram. Kommunen kanske röjer upp till våren.

Oggler sa:
Är MTB-spåret i vårdsätra en MTB-bana som kommunen gjort? Det är rätt rolig faktiskt. Men nu ligger det ju massa träd och ris på ett ställe så man inte kommer fram. Kommunen kanske röjer upp till våren.
Yes, så vitt jag vet är det väl kommunen som tagit det under sina vingar. Om det är det som är uppskyltat dvs. Däremot rekommenderar jag att du eventuellt skriver till dem om röjning. Min erfarenhet är att de inte är direkt snabba på att röja i skogen, oavsett spår eller stig.

Tillbaka
Topp