Torsdagscykling i Uppsala - del II

• Trådstartare Trådstartare s
  • Start datum Start datum
Shrue sa:
Riktigt snygg hoj s! Vad väger det nya hjulparet in på?

Tack!
Nya och nya. Naven är min gamla Chris King och ekrarna, CX Ray , gick att återanvända de med som tur var.

925g fram. Bak vet jag inte riktigt. Vägde in på 1258g med kassett som skall väga 350g men om det vore rätt så skulle baknavet vara lättare än fram och det är det definitivt inte. Fyra ekrar mer bak också så något är knas. Måste läst fel på vågen. Bakhjulet borde väga 172g mer än fram om man ser till navvikterna. D.v.s. 1097. Lägg till 350g så stod det nog 1358 på vågen. =)

Har faktiskt dålig koll på hjulvikter. 925g respektive 1097g, är det lätt eller tugnt?

Shrue sa:
När en ny ram får liv måste en annan dö (klassiskt Lunsen-ordspråk), därför gjorde min ram ett självmordsförsök idag efter ha kastat av mig när vi tillsammans skulle upp för ett 50-60cm steg i Lunsen.
...

Ouch! Det där ser inte roligt ut.

s sa:
..

Har faktiskt dålig koll på hjulvikter. 925g respektive 1097g, är det lätt eller tungt?

..

Nu missade jag vad det var för fälgar, men spontant skulle jag säga att det inte är superlätt iaf. Mina Superstar Alpine (30mm innebredd) väger strax över 2000g och de är inte speciellt lätta. Mina DT Swiss XM1501 (22.5mm innerbredd) väger in på ca 1650g (tror det ska vara 240s nav på dem) och det är väl rätt OK.

Fick minst ett par grå hår av att fundera på hur det ändå kunde bli så pass tungt. Var plockar man bort 150-200 gram liksom? Naven är förvisso tunga men det där är ändå mer än vad framnavet väger. Bygga hjul utan nav kan bli svårt.
150-200 gram är ungefär vad en 203mm bromsskiva väger.

Just. Det. Bromsskiva. Den skall kanske inte sitta på när man väger hjulet va?

Skiva + skruv väger 181g så då är vi nere på 744g för framhjulet och kanske 940g bak. Summa: 1684g (inkl. fälgband)

Puh!

Skönt, nu kan du vara xc'ig på riktigt!

Apropå det så var jag ute med de andra cyklisterna i byn på en pre-byfest-runda i lokala skogen. Testade en cykel med lite lättrullade däck så nu måste jag också bli xc'ig för fan vilken skillnad i rull! Har ju ett WTB Trail Boss med okänt gummi bak på ht'n så ska testa det först då jag lyckades köpa en cykel med kompatibla hjul, men ett Ikon lockar... Fram vet jag inte riktigt faktiskt. Kanske kör vidare på DHF. Sitter Vigilante High Grip fram på ht'n, men det verkar ju vara ett riktigt köttdäck med gummi närmare mina MaxxGrip! Jojje, kör inte du WTB?

Allt handlar förstås om vad jag ska ha på Enduron vid torrt väglag för ht'n blir det nog inte mycket skog med... Tror jag... Ska ta en runda iaf, men får nog mest vara lite lekcykel hemma :-)

Oj, här händer det grejer.

Kul med Salsa s. Antar att Ikon i båda ändar jämfört med Minion 29x2.5 gör lite för rappheten :)

Mindre kul med sadelstagsbuckla Shrue. Hoppas det ordnar sig,

Stämmer bra att jag (eller sonen beroende på hur man ser det) rullar på ett par WTB Trailboss 2.4 i Light/Fast-utförande. Gillar dem skarpt. Om du vill klämma eller provrulla så går det säkert att ordna. Jag upplever att de rullar markant bättre än NN/HRII-kombon jag har på andra cykeln. Funderar dock på att hitta nått lite köttigare till framändan.

Å andra sidan, kikar jag på min strava så är CM Enduro både fram och bak fortfarande min snabbaste gummisetup ;)

/Johan

Ska ut och känna på mitt Trail Boss nu på dagens xc-runda med ht'n... Kommer bli min första runda någonsin på egen ht! Har kört en runda i Gozzis med Lasses Scale en gång för några år sedan så man är ju inte helt rookie på ht ?

JojjeM sa:
Mårten sa:
Hittar ni blodspår mellan plantis och torpet är det nog mitt. Jag behöver inte ha tillbaka det...

Usch då. Hoppas att det inte är något allvarligt.

Hoppas att du överlever HT-rundan Daniel :)

/Johan

Jag skulle svänga av en spång till höger men tappade framhjulet till vänster. Huvudet rakt i en berghäll. Kvaddad hjälm, bulor i pannan (av hjälmen!), stukat finger, stel nacke, och väldigt trasig armbåge... Blåslagen i övrigt.

Trots att det bara gick i ca 20 km/h blir det en duktig smäll.

Är nog på't igen om en vecka eller så tänker jag. :)

Tack till dig CK Uni-cyklist jag mötte som erbjöd förstahjälpen-kit och stannade och pratade någon minut! Schysst! Även om jag tackade nej i vimsigheten. Tror inte att det hade gjort till eller från just där och då, men läget kunde ju varit annorlunda.

Mårten sa:
Jag skulle svänga av en spång till höger men tappade framhjulet till vänster. Huvudet rakt i en berghäll. Kvaddad hjälm, bulor i pannan (av hjälmen!), stukat finger, stel nacke, och väldigt trasig armbåge... Blåslagen i övrigt.

Trots att det bara gick i ca 20 km/h blir det en duktig smäll.

Är nog på't igen om en vecka eller så tänker jag. :)

Tack till dig CK Uni-cyklist jag mötte som erbjöd förstahjälpen-kit och stannade och pratade någon minut! Schysst! Även om jag tackade nej i vimsigheten. Tror inte att det hade gjort till eller från just där och då, men läget kunde ju varit annorlunda.

Låter läskigt. Läk väl.

/Johan

Fy tusan, läskigt Mårten. Krya! Tror vi mötte CK Uni-cyklisten på väg ner mot Flottsund från Torpet, så du kan inte varit långt före oss. Jag och Shrue agerade guider åt en gammal kollega till mig och hans granne, så det blev en lugn och sansad tur. Lite luriga rötter idag.
IMG_20170611_122015-01.jpeg

Senast ändrad:
Mårten sa:
Huvudet rakt i en berghäll. Kvaddad hjälm, bulor i pannan (av hjälmen!), stukat finger, stel nacke, och väldigt trasig armbåge... Blåslagen i övrigt.

Ouch!

Du börjar få snurr på det här med skador nu. Hoppas det läker ihop ordentligt.

WTB:isarna rullade nog något lättare än min vanliga kombo, men det är ju lite skillnad på cykel också så svårt att säga. Strava sa långsammare på en typisk xc-slinga, men jag var tröttare i benen idag också och ht är ju vansinnigt jobbigt!

Fanns ju fina stigar runt hörnet!
20170611_151804.jpg

Den här cykeln är min nya lite allt-i-allo-cykel så den fick eeeh, hosthost, hrrrmmmm, ingen-läser-väl-ändå, kombipedaler.......
Ni som kör plattisar, är ni riktigt kloka ni? Det där är bara ena benet...
20170611_145620.jpg

Hittade lite nya stigar. Det såg ut att sluta som i Nåsten i kärr och misär, men hästarna kan man lita på! De hade gjort en jättefin xc'ig stig åt mig!
20170611_152107.jpg

Filmade några xc'iga kaninskutt också i stilstudie-syfte.

Afterbike med lokala jordgubbar lär man ha!
20170611_162404.jpg

Krya Mårten!

Spännande med nya stigar dnl, vågar inte heller köra plattisar av den anledningen. Fin film också!

I övrigt är jag besviken på att dnl inte slängde på en vedklabbe till :(
Trodde det var kutym att köra tills man kraschar?

Jag slängde faktiskt på en till, men tyvärr slutade mobilen filma då av någon anledning!

Inte för att det var någon katastrof då jag bangade totalt redan innan jag tog sats ?

dnleriksson sa:
Den här cykeln är min nya lite allt-i-allo-cykel så den fick eeeh, hosthost, hrrrmmmm, ingen-läser-väl-ändå, kombipedaler.......
Ni som kör plattisar, är ni riktigt kloka ni? Det där är bara ena benet...

Plattisar kan köras på två sätt. Rätt sätt och fel sätt. Det där är fel sätt.

dnleriksson sa:
Filmade några xc'iga kaninskutt också i stilstudie-syfte.

Oj, vilka fina hopp! Bra höjd.

Nu körde jag ju självklart fastklickad! Jag var ju i skogen för bövelen och inte ute på by-runda med min 3-åriga dotter då det blir
vilka skor som helst ?
Sen klassas nog inte Shimano M-324 som bra plattisar va...

Apropå kombipedaler så var faktiskt rätt sida upp en hel gång idag!

dnleriksson sa:
Nu körde jag ju självklart fastklickad! Jag var ju i skogen för bövelen och inte ute på by-runda med min 3-åriga dotter då det blir
vilka skor som helst ?
Sen klassas nog inte Shimano M-324 som bra plattisar va...

Apropå kombipedaler så var faktiskt rätt sida upp en hel gång idag!

Nä kanske inte dom första man tänker på när man hör "bra" och "plattisar" i samma mening?

Nu börjar det hända saker, dnl aka 'ja men HT'n ska jag aldrig ta ut i skogen' XC-konverterar. Härligt! Lycra på G så jag slipper känna mig så ensam? Riktigt mustiga skutt också, tumme på det.

Blev två rundor för mig idag faktiskt, dels guidningen med Shrue och Co. Men jag hade tankar på lite nya stigar jag aldrig provat förut. Så efter en öl och lite chili von carne begav jag mig ut igen. Halsen har ogillat detta dock. Näsan är rätt leds också. Inte optimalt kanske. Men men.

Först lite fler bilder från guide-turen:

Lite samhällstjänst på väg till torpet. Det tar ju kommunen flera år att röja stigarna, så vi löste det med en McGyver-såg från Biltema. Som smör!
IMG_20170611_120939-01.jpeg

Här behövdes buntband. Tur att man har Shrue med sig. Han har ALLT.
IMG_20170611_120131-01.jpeg

Där det inte var blött och surt och halkiga rötter, så var det rätt premium.
IMG_20170611_120249-01.jpeg

Rastplats 'Spectraldöds'.
IMG_20170611_112120-01.jpeg

Ja, denna har ni ju sett, men Lunsentorpet är alltid Lunsentorpet.
IMG_20170611_122015-01.jpeg

Och runda #2 blev en helt annan, med rätt mycket transport, och några segment.

Dramatiska moln är snyggt, men inget man vill se på vägen ut på en hetsrunda...
IMG_20170611_152223-01.jpeg

Tacksam att dnl visade Moralundsleden förra sommaren. Den börjar mer och mer bli en personlig favorit. Iallafall åt ena hållet.
IMG_20170611_155410-01.jpeg

Ytterligare anledning till varför den gillas.
IMG_20170611_155820-01.jpeg

I torsdags körde jag fel när jag letade. Men idag hittade jag rätt. En flowig XC-stig ner mot Mora Stenar. Bra mys, men drog båda armarna genom någon typ av nässlor eller liknande, så fick snygga utslag.
IMG_20170611_161713-01.jpeg

Snabba stigar som möts vid järnvägen. Ibland säljs det svamp/bär i den här viadukten. Tror det kan krävas rätt hård marknadsföring för att locka dit kunder dock.
IMG_20170611_163342-01.jpeg

Nu blir det rehab av hals, tjohej!

// Erik

Schwalbe rock razor är fina fisken bak. Men det är klart, då får man räkna med att skalla en och annan berghäll.

Rullar bra, märker ingen större skillnad mot Conti Trailking 2.2" racesport, men stabilt som ett riktigt däck.

Körde ju Lida Loop idag. Jätteroligt! Banan är delvis rätt så tekniskt och i och med att det var också lite blött låg det ibland lycrakladda snubbar i högar.
Började för snabbt och det var inte mycket krut kvar för sista loopen. Så jag var 5s långsammare än förra gången. Blev dock en placering 60 platser längre fram i listan.

Bilagor

• IMG_20170611_103711280.jpg
    IMG_20170611_103711280.jpg
    381.3 KB · Besök: 56
Tack! Cotic blev det. Var delvis rejält stötig på en 26 hardtail. Ska nog fundera på en 29er hardtail i framtiden. Kunde dock inte alls tänka mig någon Scott eller Specialized. Det fanns ju myriader av dem. En massa svindyra cyklar syntes, det gör väl närheten till huvudstaden.

Senast ändrad:
Haha.

Gillar bilden som målas upp med drivor av välbeställda, lätt överviktiga, lycraklädda motionärer som kantar stigarna intrasslade i sina s-workshojar :)

/Johan

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp