Torsdagscykling i Uppsala - del II

• Trådstartare Trådstartare s
  • Start datum Start datum
mikipedia_ sa:
Herrgård sa:
Vet ni om man kan köpa bromsbelägg till Magura (MT5) någonstans i Uppsala?

Nej men jag har ett par till mt7 om du har brått? kan åka på lådan imorgon så du har på måndag, då behöver du bara 2skruvar/sprintar då dom är delade inte ihop som mt5

Coolers, ska kolla om jag har sånna när jag kommer hem.

Med hjul äntligen påfyllda med ekrar och riktade av Velotek, blev det ut på testtur idag. Istället för att däcka ihop efter jobbet, fick det bli en liten tur i Lunsen. Ville framförallt lära mig Andkärrsleden, nu när s varit så snäll och visat den för mig.

Blå himmel, torra stigar och raka hjul.
IMG_20170706_173556-01.jpeg

Hällar på Upplandsleden. Mötte en bunt gelikar vid Torpet. FB-gänget kanske?
IMG_20170706_182341-01.jpeg

Den episka småstigen s agerade guide på under gubbcyklingen.
IMG_20170706_184451-01.jpeg

Längre fram på densamma, en riktig berg-och-dalbana i sann premium-miljö!
IMG_20170706_184848-01.jpeg

Det blev inget roligare än så idag, men det var ju inte fy skam ändå.

// Erik

Herrgård sa:
mikipedia_ sa:
Herrgård sa:

Nej men jag har ett par till mt7 om du har brått? kan åka på lådan imorgon så du har på måndag, då behöver du bara 2skruvar/sprintar då dom är delade inte ihop som mt5

Pma om det är intressant innan 06:15 imorgon för då drar jag till jobbet.

mikipedia_ sa:
Herrgård sa:
mikipedia_ sa:
Herrgård sa:

Pma om det är intressant innan 06:15 imorgon för då drar jag till jobbet.

Hade tyvärr inga skruvar/sprintar. Tack jättemycket för erbjudandet i alla fall!

Loftberg sa:
Med hjul äntligen påfyllda med ekrar och riktade av Velotek, blev det ut på testtur idag. Istället för att däcka ihop efter jobbet, fick det bli en liten tur i Lunsen. Ville framförallt lära mig Andkärrsleden, nu när s varit så snäll och visat den för mig.

Blå himmel, torra stigar och raka hjul.

Hällar på Upplandsleden. Mötte en bunt gelikar vid Torpet. FB-gänget kanske?

Den episka småstigen s agerade guide på under gubbcyklingen.

Längre fram på densamma, en riktig berg-och-dalbana i sann premium-miljö!

Det blev inget roligare än så idag, men det var ju inte fy skam ändå.

// Erik

Nice! Har börjat gilla Andskärrsleden mer och mer. Ska nog börja cykla den istället för Upplandsleden :-)

Andkärrsleden är ok när den är torr. Brukar dock bjuda på några riktiga surhål efter en tid med regn.

Gjorde en liten utflykt till Högbo med sambon för att cykla lite och äta god mat på bruket.
Snabb cykling i vacker miljö. Många snabba och bitvis roliga slingor men inget riktigt tekniskt, inte vad jag kunde hitta i vart fall. Det svarta spåret jag testade bjöd mest på skak över halvstora stenar. Inga riktiga svårigheter utan mest jobbigt att hålla fart. Kul med variation men våra hemmastigar har bättre flow, tycker jag allt.

IMG_1320.jpg

Meh!
Packade just ur ryggan och upptäckte att jag kört runt med kedjepiska och kassettverktyg. Glömde kvar dessa efter att jag undsatt en polare tidigare i veckan. Tänk så mycket fortare det hade gått utan!

:D

Jag har också planer på att testa Högbo, men nu, service av framgaffel. Det är nåt skit som glappar. Vet inte om det är framgaffel eller styrlager. GRRRRR, sjukt störande.

Det är inte bromsklossarna som rör sig lite då? Klassiskt misstag om man juckar fram och tillbaka med bromsen låst.

Körde i Högbo för några år sen. Väldigt trevligt, typiskt ställe att spendera en heldag på. Jag gillade faktiskt mest någon blå/grön led som gick längs vattnet. Ultraflowig och snäll, men episk mysnivå. Kan den heta Bosses, Olle eller något dylikt? De svarta lederna var båda delvis relativt ny-anlagda då, så det var bitvis mer mossa än stig.

Idag kom jag hem, tog en bärs, somnade, vaknade, drog ut och cyklade en kort sväng.

En skylt någonstans i Lunsen.
IMG_20170707_184649-01.jpeg

En stig någonstans i Lunsen.
IMG_20170707_190304-01.jpeg

Sen tog jag en till bärs.
IMG_20170707_192230-01.jpeg

Skål och go' helg!

// Erik

Jag drack tre öl i går kväll. Det räckte inte till någon KOM dock, bara ett personbästa på TT:n och död på sten.

IMG_1323.jpg

Man måste kanske dricka ölen samma dag?

Bra cyklat, men ja, tror ölen måste tas samma dag. Visserligen skadar det knappast att ta några dagen innan heller, så man är extra förberedd.

Men ut och hetsa, strax före 8, en lördagmorgon? Äru knasig!? :( Det måste ju vara rent ohälsosamt.

Själv ska jag försöka ut och lära mig hitta på TTn för första gången helt solo i helgen. Antingen idag eller imorgon. Och jag har faktiskt en IPA kvar...frågan om man ska ta den före eller efter. Under 30 och utan halkolyckor så är jag nöjd!

Ok, verkar som man måste träna mer på ölandet helt enkelt.

8 är en jättebra tid. Då hinner man en sväng till gymmet också före lunch.

Säg till om du vill ha guidning på TT:n.

Så, då var det alltså dags. Nu skulle även jag äntligen få prova min lycka på TTn för första gången, på riktigt. Efter att blivit guidad först av dnl, och senare av Shrue, kände jag att originalspår, korsningar och knix och krux borde ju ändå sitta hyfsat. Tredje gången någonsin, första gången helt solo.

Började uppladdningen hemma med en 5,9a och en snabbt ihopslängd omelett. Lät allt sjunka in ordentligt. Tre koppar kaffe var det innan också. Sen bara det iväg.

Mest transport, förutom lite åsen-hets, sen var jag vid KBH. En lakrits fick agera energi. De mörka molnen i bakgrunden skapade viss oro dock.
IMG_20170708_150045-01.jpeg

Nu började det dra ihop sig, nära nu...Kunde jag klara sub30? Om inte annat fick alla bromsar och flugor fart på mig.
IMG_20170708_151322-01.jpeg

Jodå, trots viss förvirring vid någon korsning och en del taffliga misstag, så gick det vägen. 24.19 till och med. Mitt första försök, nöjd. Som seden säger så fann jag mig en sten jag med. Nu vill jag nog inte cykla på ett tag...
IMG_20170708_154524-01.jpeg

Lika ofrivillig som ovanlig paus på vägen hem. Men skönt att bara stanna upp!
IMG_20170708_160920-01.jpeg

Ja, och så IPAn efteråt då.
IMG_20170708_163455-01.jpeg

Nej om man ska fixa sig en pizza ikväll...

// Erik

s sa:
Jag drack tre öl i går kväll. Det räckte inte till någon KOM dock, bara ett personbästa på TT:n och död på sten.

Grymt! Kul med lite hets :)

Loftberg sa:
Jodå, trots viss förvirring vid någon korsning och en del taffliga misstag, så gick det vägen. 24.19 till och med. Mitt första försök,

Helt galet bra! Starkt hojat,

/Johan

Förresten, kom att minnas när vi burgade och ölade på stan förut, för längesen. Det där gamla Bullit tror jag det var. Jag skulle kunna tänka mig att skita i cykling för en stund, och göra en repris på det istället, någon kväll. Gillas?

Jahaja, hade ju nästan hoppats på regn idag, så man kunde ha en ursäkt att inte cykla. Så blev det ju inte, än iallafall. Så planen blev att köra lite saker i Lunsen jag vanligtvis bara kör åt andra hållet. I vissa fall blev det första gången någonsin i obeprövad riktning.

Lugnt, stabilt, torrt. Möra ben, men vafan, det ska nog gå.
IMG_20170709_122337-01.jpeg

Micksmoss-lyftrull.
IMG_20170709_123437-01.jpeg

Sen, ja blev det att testa Upplandsleden söderut mot Alsike. Egentligen bara kört den norrut tidigare, då som en del av Södra vändan. Förutom sista biten. Som jag hade glömt bort hur hemsk den är. Gräs och buskar upp till axlarna. Knappt märkbart att där gick en led ibland. Men det var inte det värsta...

När jag tillslut kom ner på grusvägen där stigen tar slut, så cyklade jag bort en bit och slog mig ner för paus. Täckt av skit, frön och allsköns massa godsaker, borstar jag snabbt rent armar och ben. Upptäcker strax senare en drös med, vad som närmast får mig att tänka på något ArkivX-liknande, korsat med mikroskopiskt små iglar, på min ryggsäck. Små, knappt centimeter-långa kolsvarta blanka larver som jag aldrig tidigare sett. Nog för att jag har rätt hög toleransnivå vad gäller smådjur och ohyra i skogen, men när det kommer till maskar och allmänt jävligt oklar boskap, då får jag lite skälvan. Sprätte bort skiten, tog av mig nästintill allting jag hade på mig, rufsade och borstade. Vidriga skit. Avbröt Strava-rundan för att hitta mig en alternativ väg tillbaka samt åtminstone se var nästa hets skulle påbörjas. Ingen annan väg i närheten, så blev det till att flyga upp i samma jävla buskage-helvete igen, fast uppför. Äckliga djurdjävlar!
IMG_20170709_132038-01.jpeg

Skyndade mig till Torpet. Men inte tog det slut för det. Aldrig skådat så mycket flugor och broms på ett och samma ställe. Ja jösses alltså. Det fick mig att skynda vidare. Tydligen skyndade jag så pass skyndsamt, att jag knep näst snabbaste tid mellan Torpet och Flottsund. Glad så klart, då jag aldrig eldat på särskilt mycket på hela den sträckningen.
IMG_20170709_134947-01.jpeg

En KOM och en bunt andraplatser fick jag med mig iallafall, flyende från insekter och otyg. Produktiv vecka till ända. Nu tror jag hetsandet får läggas på is en stund. Ska drömma mardrömmar om djurdjävlar istället...

Slut på öl, men enligt TT-tråden har jag fattat att rosé ska funka lika bra, så skål, det är ju ändå söndag!
IMG_20170709_150203.jpg

// Erik

Oklar boskap är djävulens påfund!!!

Visa inte den där rosébilden för Conan bara. I år är det GT som gäller. Rosé va, 2011 ringde och ville ha tillbaka sin alkosaft.

Fast gott är det ju...

Aj fan, men då kallar jag det för retro, och är plötsligt trendig! För övrigt så har jag för tillfället bara G:t i GT. Är det semi-funkis att bara köra G, om man inte ids inhandla T?

Årliga semesterperioden i Uppland för undertecknad västgöte är inledd. Är det några organiserade eller oorganiserade turer planerade i veckan?

JPL sa:
Årliga semesterperioden i Uppland för undertecknad västgöte är inledd. Är det några organiserade eller oorganiserade turer planerade i veckan?

Ett gäng i FB-gruppen Uppsala Stigcyklister verkar ha spikat cykling med samling vid Carolina torsdagar klockan 17. Där är du säkert välkommen att haka på.

/Johan

JojjeM sa:
STULET!

En gammal SS-kona (Hahanna -96) stals ur ett cykelställ i Luthagen i helgen (klippt vajerlås). Inget värde i pengar men funkade bra som vardagshoj för en av sönerna så den är saknad.

Hittade ingen riktigt aktuell bild men det är alltså denna:

Det som skiljer från bilden:
Stolpe: silvrig Kona original + annan WTB-sadel
Kortare svart noname-stam, styre med lite mindre rise
XT-vevar (octalink) med genomskinlig e-thirteen bash
Skärmar monterade

Säkraste kännetecknet är annars att växelörat är kapat och dropoutsen filade för att tillåta justering av kedjespänning (dokumenterat i denna tråd https://happyride.se/forum/read.php/1/1116209/1243952 )

EDIT: hoppas inte s blir arg för att jag blivit av med hans gamla Avid-v-bromsar ;)

/Johan

Trevlig uppföljning av det här inlägget från i mars,

I förra veckan spottade jag den gamla Konan i cykelhavet vid resecentrum. Nytt lås av enklare snitt men verkade i princip dumpad där eftersom den stog kvar på samma plats. Ville dock inte knycka tillbaka den hursomhelst utan återbörda den "by the book" om möjligt eftersom jag varit ordentlig och gjort en polisanmälan. Så idag ringde jag polisen och de var förvånansvärt trevliga och tillmötesgående. Mötte upp en patrull utrustade med bultsax och efter att ha kollat hojen mot min anmälan så klippte de helt sonika upp låset och skickade hem mig med den, Misstänker att de såg sin chans att bättra på statistiken för vardagsbrott men jag klagar inte :)

gammelkona.jpg

/Johan

Grymt härligt att den blev återfunnen! :) Och skönt att det gick så smidigt.

Själv fick jag återigen besök av punkterings-misären. Ren och skär oflyt på ny stig. Landa på hajfena, sen visslade det till i både fälg och ram. Och visst, jag vet, slanglöst heter det ju. Just nu tillåter dock inte ekonomin en uppgradering. Inte någon alls. Men förhoppningsvis har jag råd med ny slang.

Kvällen började bra. Lugnt och fint, blått över Stordammen.
IMG_20170711_193739-01.jpeg

Här var den, Olas Stig. Kom fram till att jag nog kört den vintertid, i motsatt riktning. Men jag var ju bara tvungen att prova hetsa lite. Pang sa det, och de 100 sista metrarna blev på fälg. Stötigt, men räckte för KOM.
IMG_20170711_194858-01.jpeg

Det är ju bara ibland som jag har med extra slang. Detta var inte en sån gång. Lagom bitter över att mina planer återigen fick ställas på is, grät jag mig till skjuts hem.
IMG_20170711_201225-01.jpeg

Förresten tycker jag det näst intill börjar bli lite pervers nivå på TT-hetsandet. Räcker det inte att bara köra en gång? Här tyckte man s var extrem med att hetsa kl 8. Så kommer dnl, som inte ens bor i närheten, och kör en vända kl 6 istället. Snart kommer det ju behöva arrangeras tältplats och kölappar för den som vill få första tjing på morgonföret!

// Ejik

Apropå det var det väldigt fint före idag, men varken ben eller handled ville köra för fullt så jag var en låååång sekund efter PR.

Borde nog vila handleden istället nu då den inte verkar bli bättre av att cykla. Iofs har jag otb:at alla rundor efter skadan också utom idag då jag bara var jättenära så det kanske räcker med att sluta med det?

Hårt både att ta KOM med punka och vara på plats 6 på morgonen för att TT-hetsa.

Låter som en toppenidé att sluta otb:a dnleriksson :)

/Johan

Ni verkar vara skrämmande morgonpigga här i trakterna. Finns det någon som föredrar att spara det bästa på dagen till eftermiddagen?

Tillbaka
Topp