Torsdagscykling i Uppsala - del II

• Trådstartare Trådstartare s
  • Start datum Start datum
Hujedamig, jag som är gammal, lat, fetto och numer endast cyklar i solsken samt under eftermiddagar. Vågar någon beskriva vad som händer om man cyklar efter 12:00 i Uppsala, eller är det något man undviker att tala om?

JPL sa:
Hujedamig, jag som är gammal, lat, fetto och numer endast cyklar i solsken samt under eftermiddagar. Vågar någon beskriva vad som händer om man cyklar efter 12:00 i Uppsala, eller är det något man undviker att tala om?
Det enda jag vet, är att eftermiddagscykling är lättare att kombinera med malt, än förmiddagscykling. Men så är jag lite ball och rebellisk...

Efter 12?? Varför skulle man cykla då? Det verkar ju absurt.

Btw, tänkte nog "gå ut och promenera" TTn på torsdag eftermiddag. Någon som är sugen på att inte alls hetsa?

dnleriksson sa:
Apropå det var det väldigt fint före idag, men varken ben eller handled ville köra för fullt så jag var en låååång sekund efter PR.

Borde nog vila handleden istället nu då den inte verkar bli bättre av att cykla. Iofs har jag otb:at alla rundor efter skadan också utom idag då jag bara var jättenära så det kanske räcker med att sluta med det?

Vila inte för mycket bara. Bra blodcirkulation är viktigt.

Igår blev jag och Shrue trötta i skogen
IMG_20170713_181340-01.jpeg

Idag blev jag ensam trött i skogen:

Upplandsleden mot Torpet. Strax efter en nära-pung-bråcks-upplevelse. Det är livsfarligt att rulla vissa saker i lugn och ro!
IMG_20170714_165553-01.jpeg

Efter förgreningarna, när det börjar rota till sig.
IMG_20170714_170757-01.jpeg

Sista biten innan torpet. Uppsalas flowigaste.
IMG_20170714_171725-01.jpeg

Sen återerövrade jag mitt nyligen förlorade KOM på snabba vägen ut... Ordning och heder återställd.

// Erik

Min cykel är för tillfället ocykelbar så det lär nog hinna regna.

Behöver ny bakaxel och ny kedja. Ety Åre åt upp båda. Bakdämparen sprängde jag också - men den är fixad. :)

Medan ni andra lallare håller på och tramsar med Strava och hetsar så tar jag min cykling på största allvar och tränar seriöst.

IMG_2804.JPG

IMG_2813.JPG

IMG_2822.JPG

20170715_214509.jpg

/Johan

Bra rastat Jojje!

Tänkte kolla om intresse finns för att ta en happyöl någon kväll den närmsta tiden. Förslags vis återupprepas förra årets succé med burgare och ölkannor. Hur ser det ut för er till helgen? Förslag på plats?

#AllaSkaMed

Snyggt bakhjulat Jojje, men ingen hjälm - modigt! :O Riktigt härliga bilder också, ljuset är mys.

Shrue, ja det kan nog vara något. Än så länge inget planerat för helgen.

Loftberg sa:
Snyggt bakhjulat Jojje, men ingen hjälm - modigt!

Eller bara korkat :)

Angående cyklingen så är det ju en bra bit kvar till de som faktiskt kan köra på bakhjulet, men det går i alla fall (sakta) framåt. Med den här takten kommer jag att vara riktigt duktig lagom till 70-årsdagen.

/Johan

Så elak Evil-hets, Happy-dejting och matematiker-funderingar är alltså intressantare än Uppsala. Det får ordnas upp. En kort resumé av mina två senaste återkomst-dagar, efter helg i Eskilstuna.

Dag 1, igår, skulle ju bli lite teknik-tjoflöjt i Lunsen.

Tog äntligen det stora steget vid trappan på Upplandsleden. Iförd extra grön dress. Tack till dnl för att han hjälpte mig komplettera.
IMG_20170718_204606.671-01.jpeg

Myshällar i varierat kvällsväder.
IMG_20170718_184239-01.jpeg

Och Torpet så klart. Flugorna gick bananas.
IMG_20170718_195320-01.jpeg

Sen var Shrue tydligen bestämt tvungen att vara jobbig och ta min fjolårstid på Södra Vändan. Ja, det går ju inte för sig tänkte jag. Eftersom jag känner mig starkare än sist och nu med fungerande växlar, drog jag ett varv, går det så går det. Ordnung återställung.
IMG_20170718_195333-01.jpeg

Sen kom det lite regn, lite kramp och lite jättemycket energiförlust.

Dag 2, idag, så ville jag ut och se om det gick att putsa lite på min personbästa-tid mellan Flottsund och Torpet, så så fick det bli.

Slipade ner en minut, men pedalerna jävlades. Jobbigt sate, Snickers på det.
IMG_20170719_182339-01.jpeg

Även fylla på med Torpets iskalla och episkt goda vatten.
IMG_20170719_182915-01.jpeg

Rullade vidare bakvägen mot Fläktanstugan och hemåt. Inget drama. Jo, kramp igen. Vafan.
IMG_20170719_184111-01.jpeg

// Erik

PS. Jag har börjat dricka te, istället för öl. Knas!

Och jag som precis fått upp rutin på att dricka öl!!!

Det är bara å ge upp. Helt omöjligt att hänga med dagens ungdom.

Från mys till misär - en juli-skildring från skogarna:

I torsdags drog jag och dnl ut på riktig fintur i Morga.

Vi letade lite nya stigar, och fann en redig trappa. Tjongade och ljöd från det mesta på cyklarna. Braaap.
IMG_20170720_203037.592-01.jpeg

Jag styrde givetvis upp öl.
IMG_20170720_184923-01.jpeg

Och sämre ställen för just öl, finns det ju...
IMG_20170720_185005-01.jpeg

En ganska 'fan här skulle man kunna vara hela kvällen'-nöjd dnl.
IMG_20170720_190547-01.jpeg

Sen blev det fredag, och det skulle solo-köras lite. Träna lite mer på bättre flyt och modigare linjer till Torpet.

På gång, känner på ben som känns alldeles för svaga efter jobbet.
IMG_20170721_172822-01.jpeg

Sen var jag plötsligt vid torpet. 14.56, 2 sekunder ifrån KOM. Snopet, men långt ifrån en perfekt vända, då jag mötte en hel del folk och slog ur skon ur pedalen ett flertal gånger. Där fanns mer att ge, helt klart...
IMG_20170721_181127-01.jpeg

Så ja, kom lördagen. Allt upplagt för nytt försök. Vaknar och känner mig förkyld. Ont i hals, hostar, snorar. Vad fan tänker jag. Men det blir sakta lite bättre.

Torpet nu igen. Knallblått och supervarmt. Strax efter att jag dragit till med världens super-otb uppskattningsvis 150 meter innan torpet. Trist. Väldigt trist. Speciellt då jag var så himla nöjd med flytet fram dit. Extra trist att det nu dagen efter visar sig vara betydligt värre än jag kunnat tro. 1000-gradig brännskada på armarna, men framförallt ett havererat knä.
IMG_20170722_141405-01.jpeg

Sånt här vill man inte se. Att ligga före KOM, och döds-trilla på mållinjen. Idiotiskt och onödigt. Den sista spången, kort, spikrak och bred. Av någon anledning hamnade jag i helt andra tankar i några sekunder och tittade inte ens på stigen. Sen gick det som det gick.
Screenshot_20170722-152952.png

Att vila lite i skuggan, så klart innan jag insett den fulla vikten av mitt misstag.
IMG_20170722_141534-01.jpeg

Det var varmt också. Jobbigt varmt.
IMG_20170722_141450-01.jpeg

Rehabs-hjälpligt ta sig hemåt.
IMG_20170722_144355-01.jpeg

Igår kändes det helt okej. Men efter att ha vaknat flera gånger inatt, misstänkte jag att det skulle bli värre idag. Och jo, mycket riktigt. Nu är det illa på riktigt. Kan knappt böja på knä-fan, stapplar runt som en stelopererad farbror och vi gör vad vi kan för att skydda det vätskande såret. Får se om detta markerar avslut för säsongen -17 för mig. Förhoppningsvis inte. Men jag är inte direkt hoppfull...
IMG_20170723_112919.jpg

Dags att tycka synd om mig själv.
IMG_20170723_110916.jpg

Tack o hej!

// Erik

Började bra i trappan, toppade vid ölen förstås, sen utför till botten på näst sista och sen blev det bra igen! Berg-och-dalbane-RR på ett cykelforum.

Hoppas det där knät skärper till sig snabbt!

Fan va surt med knät. Hoppas det mest är ytliga skador. Just leder kan annars vara ett helvete och knän är synnerligen utsatta vid cykling. Kan varmt rekommendera ett par lätta knäskydd. Mina Dainese trail skins känns inte att de sitter där men är ändå tillräckligt tjocka för att trolla bort en vurpa.

Fina bilder som vanligt och jäklars vilket bra KOM-försök.

Vad det hojas har. Själv har det inte blivit något sedan någon vecka tillbaka, familjen, familjebesök, jobb osv... Tur att jag inte har några ambitioner inför CV...

Knät borde väl klara sig bra om det är bara ytliga skador. Rekommenderar också knäskydd, kan tipsa på Race Face Charge.

Tack för krya-hälsningar! Tyvärr börjar jag sakta bli orolig att det är något mer än bara ett skrapsår. För det första har själva såret fortfarande inte 'stelnat' till helt. Det är visserligen svårt då man jobbar med kroppen hela tiden. Men jag fortsätter med kompress m.m. Däremot spänner det märkligt i hela knät när jag böjer det, samtidigt som det 'bullar' ut på yttersidan, känns mjukt och lite som en vattensäng. Vätska i knät? Kan inte böja leden fullt ut heller.

Jag är tvungen att kunna cykla oavsett, då mitt alternativ till jobbet är att gå, och då skulle jag behöva gå upp vid 4 kanske. Otänkbart så klart! Men cykla går ändå över förväntan, så länge man sitter i sadeln och blir varm fort. Finns ingen styrka att tala om och det är klart det känns lite mysko.

Men det stoppade mig inte från att försöka hänga med Shrue på liten tur efter att vi pillat ordning på min hardtail i söndags. Ville ju ändå känna på knät och cykeln.

Runt Lunsen via grus och asfalt.
IMG_20170723_153008-01.jpeg

T.o.m. lite stig. Doldis i supersödra delarna av Lunsen.
IMG_20170723_154929-01.jpeg

Morga i typiskt Morga-väder.
IMG_20170723_160725-01.jpeg

Väl inne i stan, föreslog Shrue öhl. Stopp vid Båtbaren fick alla hämningar i knät att släppa.
IMG_20170723_171957-01.jpeg

Vi passade även på att syna skicket på mitt framdäck. Rocket Ron Liteskin efter två (!) säsonger i Änggårdsbergen. Stabilt!
IMG_20170724_161452.jpg

50 km blev det och knät fungerade över förväntan. Sen blev det ändock välbehövlig paus några dagar.

Igår ville jag dock provrulla knät på Stumpjumpern i lite skog.

Träna bort värsta spångesten sen lördagens ultravurpa.
IMG_20170726_174511-01.jpeg

Och det blev mer spång(f)est-rehab.
IMG_20170726_175308-01.jpeg

Finhällar på 'Barbros brevlåda...'.
IMG_20170726_180137-01.jpeg

Fick även tillfälle att inviga mina nya episkt supersnabba brillor.
IMG_20170726_184800-01.jpeg

Så snabba att det blev ett KOM på Upplandsleden mot Rickebasta. Livsfarlig stig att gasa på på.
IMG_20170726_190811-01.jpeg

Fornborgen i Morga, lika tjusig utsikt som alltid.
IMG_20170726_194054-01.jpeg

Att riva in växeln i en av trial-stenarna precis innan, kostade dock mig 1,5 eker. Nåja, hjulet fick ju vara helt i ett par veckor!
IMG_20170726_194119.jpg

Justja, lyckades äntligen psykla uppför det där tresteget i närheten av där Andkärrsleden korsar en röd led.
IMG_20170726_204211.976-01.jpeg

Sen fick det fan vara nog. Knät gillade tydligen inte riktigt den turen, så nu är det tillbaka på ruta noll.

Men, jag hittade (eller så hittade han mig) en kändis på väg hem från jobbet idag.
IMG_20170727_153911.jpg

Det blev glass och java, vilken dejt, plötsligt en torsdag så där!
IMG_20170727_155141.jpg

Nu ska jag ta en bärs tror jag, skål!

// Erik

Du är hopplöst :-D KOM med skadad knä är väl ingenting husläkaren skulle rekommendera... ;-) Om det inte blir bättre gå till doktorn dock.
Trevliga bilder förresten! Pajade ekrarna i en där "stenkistan" nere från fornborgen (in mot skogen/parkeringen alltså)? Jag har inte vågat cykla den med Coticen.

Bumpar tråden med en film från min och dnlerikssons dagstur till JBP. Åkte det mesta (utom "lite för liten"), 19 åk orkade vi med och detta har nu kokats ner till 2.5min.

Såg det också, jag som inte hunnit cykla dit än.

Men, varför får Unt namnen på naturreservaten fel? När det brann vid Rödmossen skrev dom om Rödmossens naturreservat, och nu kallar dom det "naturreservatet Lilla Lunsen" och på ett ställe "Fläktstugan". Fast det var nog inte bara Unt utan också SR eller SVT Uppland, kanske är det brandkåren som informerar fel (eller så "lånar" de lite från varandras artiklar).

Tillbaka
Topp