Hej! Nu börjar snön smälta i vår platta stad och det rycker i cykeltarmen. Det var längesedan vi körde en lokal endurotävling i Uppsala så jag tycker att det är dags igen. Upplägget denna gång kommer vara lite annorlunda, då den ska i det närmaste ses som en träningstävling för ESS. Svårighetsgraden kommer inte vara särskilt hög men förhoppningsvis kommer man vara riktigt trött efteråt!
Så hur uppnår man då ”ESS-status” på en tävling i Uppsala? Jo, man får lägga till längre transportsträckor och samla de höjdmeter som finns.
Upplägget kommer vara enligt följande*:
Start: Gunillaklockan
TS1: Gunillaklockan-Stadsskogen-Eriksberg-Kung björns hög
SS1: ”Kung björns finurliga endurospecial” (Obs, ingen cykling på själva högen kommer att ske)
TS2: Kung björns hög – Hågadalen – Nåsten
SS2: ”Roots, bloody roots”
TS3: Hågadalen – Predikstolen
SS3: ”Oj fan, finns det DeHå här?”
TS4: Hågadalen – Skarholmen – Lunsen – Lugnet
SS4: ”50/01-style”
TS5: Flottssund – Cole de Sunnersta
SS5: ”Hästskon DH”
TS6: Uppsala Alpina Center – Sunnerstaspången – Sunnerstaåsen
SS6: ”Front wheel turns”
TS7: Sunnersta spången – Shimanobacken – Kronåsen
SS7: ”Afdraande”
TS8: Fågeltornet – SLU – Kronåsen
SS8: ”Skrå”
TS9: Fågeltornet – Ulleråker – Ångström – Sten Sture
SS9: ”20 seconds of fun”
TS10: Studenternas IP – Sjukhusbacken – Slottet
Mål: Slottsgården
*Med reservation för ändringar.
Det kommer inom kort finnas .gpx filer för samtliga sträckor (transport och tävlingssträckor) och tävlingen kommer att klockas med NytaTime. Maxtid för tävlingen är 3h.
Många av sträckorna har jag byggt i smyg under hösten utan Stravaloggning, så jag kan utlova ett par nya roliga sträckor som förhoppningsvis ingen har kört tidigare! Transporternas dragning har jag också en idé för som gör att det inte bara blir att trampa platt utan man håller sig varm.
Så vilka tycker att det här låter intressant?!
Återkommer med datum och .gpx-filer inom kort!