Tour de France 2010 - Vem vinner

På tour of california avslutade de en etapp med ett varvlopp. Det var jävligt häftigt, men hälften av killarna gick omkull så det kanske blir lite väl riskabelt.

Varvloppet på Girot blev verkligen lyckat. ;)

Själv har jag inte kollat på touren sen Renshaw blev utkastad. Men imorgon kollar jag igen.

I helikoptersekvensen tycker jag det ser ut som Dean trycker bort Renshaw och att Renshaw stångar Dean för att behålla/återta sitt ursprungsspår som gör att han kan släppa Cav förbi sig. Någon som vet vad regelboken säger om att stångas?

Körningen mot Farrar när Cav väl stuckit förbi tycker jag ser värre ut. Ser ut som han slänger en blick bakåt, får syn på Farrar och byter spår så att Farrar inte kan komma förbi mellan honom och reklamskyltarna. Känns som en manöver som dock förekommer och som bestraffas med böter/deplacering/tidstillägg snarare än uteslutning.

Det är skillnad på att sätta emot lite med överkroppen och att skalla nån tre gånger som han faktiskt gjorde. SÅ jävla avskuren blev han inte. Men jag är imponerad över hans räckvidd med huvet, karln måste ha en hals längre än hon den norska väderbruden på TV4.

Hm, Dean är väl som mest ca 3-4 dm längre fram med cykeln så att säga att han "passerat Renshaw" som Adamsson gör tycker jag är att ta i. Oavsett definitionen av "passerat" så får man väl inte heller byta spår hur som helst och i synnerhet inte om man därmed sätter axeln mot en annan cyklist och trycker till.

Nog för att Renshaw har rätt bra snärt i skallrörelsen, men då huvudet väger mycket mindre än hela kroppen borde rörelsemängdsbevarande ge att effekten på Dean ändå var rätt måttlig. Därmed inte sagt att jag på något sätt tycker att skallningen är OK. Jag undrar bara om det verkligen är så mycket större risk för att det ska orsaka en vurpa än en axeltryckning med hela kroppstyngden bakom. Jag saknar dock (lyckligtvis) all typ av erfarenhet från sådana situationer, så jag kan vara helt ute i det blå här.

Snacket om att utesluta Renshaw just för att tydligt markera att stångning inte är acceptabelt kan jag möjligen köpa. Dock under förutsättning att det finns någon regel som är applicerbar i sammanhanget. Om det inte finns något i regelverket som skiljer stångning från att trycka till med axeln, så tycker jag juryn gjort bort sig.

MTBiker skrev:
-------------------------------------------------------
> Dagens etapp har en grym avslutning. Tror det blir
> köra av Contador och Schleck.

Japp, det blir intressant. Om jag inte minns helt fel är ingången till den där avslutningsbacken ganska smal så det kommer även att bli ett spännande krig om positionerna långt innan dom kommer dit.

Den här nya cykeln är ganska mullig...

Bilagor

• Bild 4.png
    Bild 4.png
    116.3 KB · Besök: 29
Att skalla någon kan väl aldrig vara ok i en cykeltävling eller?

Speciellt ojuste om den man bråkar med ligger framför. Den som ligger först måste ju ha mer rätt att välja spår än den som ligger bakom.

Att titta bakåt och sen stänga in Ferrar är inte heller ok. Riktigt fult, speciellt med tanke påvad han själv precis gjort när han tyckte Garminkillen bytte spår o skallade honom.dåligt!

=Givet skyldig! Sen vad straffet ska bli kan man diskutera.

Magnus

Straffet mot Renshaw är så hårt för att det ska bli kännbart. De andra två alternativen hade varit meningslösa.

1. deklassering hade varit meningslöst eftersom han inte bryr sig om han blir femma eller sist på etappen.

2. Böter hade varit meninglöst eftersom etappsegern som blev konsekvensen av handlingen är värd miljontals kronor för teamet.

Jag lägger ut texten lite mer på bloggen om någon skulle vara intresserad: http://www.kadens.se/blogs/rytz/3961.htm

Tippar utbrytning idag med cyklister lite längre ner i sammandraget. Saxobank, Astana & Pharma-lotto går på utbrytning och någon mellan top5 - top20 vinner. Scheck och Contador kommer in tillsammans med huvudklungan och ledartröjan byter ägare.

Är Diablo död nu?
16062ee2-4f79-4144-b0f6-8ab5dfa36b5e.Full.jpg
:)

Rokkoko skrev:
> Julian Dean låg INTE framför Mark Renshaw

Men hallå! Kolla hur det ser ut på eurosportreprisen uppifrån när första skallen utdelas. Efter tredje skallen stannar D han av och R passerar. Helt avgörande för loppet.
Magnus

Jag har sett reprisen minst 20 gånger och det är Dean som trycker in Renshaw mot staketet. Det är då Renshaw hjälmar Dean. Hur kan man förresten hjälma någon i sidan om den andra ligger före i spåret. Avdelning strutshals!

Rokkoko skrev:
> Jag har sett reprisen minst 20 gånger och det är
> Dean som trycker in Renshaw mot staketet.

Så ser inte jag det, Dean kommer upp brevid och då finns det ingen plats för renshaw att gå åt sidan åt höger så han kan släppa fram Cav därför måste han skalla bort dean, sen det sista han gör innan han släpper av så tränger/stör han ju en kille på vänster sida också...

Då tycker jag att du ska titta på bilderna igen. Dean försöker gå in i Renshaws spår. Inget snack om saken. Hjälmandet må kanske inte vara så snyggt, men enligt de flesta experter är en armbåge okej. Frågan är hur man får mest kraft. Genom att armbåga eller genom att hjälma någon. Jag är rätt säker på vad jag tror.

Finns ingen anledning för Renshaw att skapa lucka både till höger och vänster för Cav. Huvudsaken är att det fanns en lucka. Hade Renshaw suttit i staketet och Dean hade varit utanför hade det inte funnits någon lucka överhuvudtaget. Klart som fan att han försvarar sitt spår.

Om Renshaw däremot medvetet stängde vägen för Farrar var det riktigt fult. Dock inte så fult att man ska bli utkastad från touren. Isåfall skulle flera andra blivit utkastade redan innan detta.

Globalistic skrev:
> Tippar utbrytning idag med cyklister lite längre
> ner i sammandraget. Saxobank, Astana &
> Pharma-lotto går på utbrytning och någon mellan
> top5 - top20 vinner. Scheck och Contador kommer in
> tillsammans med huvudklungan och ledartröjan
> byter ägare.
>
>

jag tror sanchez tar hem etappen. Klungan går ikapp och Schleck och Contador lurpassar då Sanchez sticker.

Rokkoko skrev:
> Då tycker jag att du ska titta på bilderna igen.
> Dean försöker gå in i Renshaws spår. Inget
> snack om saken. Hjälmandet må kanske inte vara
> så snyggt, men enligt de flesta experter är en
> armbåge okej. Frågan är hur man får mest
> kraft. Genom att armbåga eller genom att hjälma
> någon. Jag är rätt säker på vad jag tror.
>
> Finns ingen anledning för Renshaw att skapa lucka
> både till höger och vänster för Cav.
> Huvudsaken är att det fanns en lucka. Hade
> Renshaw suttit i staketet och Dean hade varit
> utanför hade det inte funnits någon lucka
> överhuvudtaget. Klart som fan att han försvarar
> sitt spår.
>
> Om Renshaw däremot medvetet stängde vägen för
> Farrar var det riktigt fult. Dock inte så fult
> att man ska bli utkastad från touren. Isåfall
> skulle flera andra blivit utkastade redan innan
> detta.

Fast Renshaw blev väl endå utesluten pga han medvetet försökte träna in Farrar i kravalstaketet efter att ha bytt spår flera gånger efter att ha bråkat med Dean ?
Dean flyttar sig max en halvmeter i sidled medans Renshaw åker metrar i sidled och som är ett klart regelbrott under spurt :-/ T

Nej, enligt tävlingsledningen var tydligen hjälmandet det värsta, även om trängningen av Farrar såklart bidrog till beslutet.

Jag tror en stor poäng med diskningen (istället för bara deklassering) är att det inte ska löna sig att "offra" en gubbe i laget och bädda för en etappseger för en annan lagmedlem. Annars är det ju bara att sätta upp sin spurtare i ledning och låta resten av laget köra slalom bakom så ingen kommer förbi. Man kan ju deklassera hur mycket man vill men sålänge han som tar hem etappen inte gör något fel så får man ju ändå etappvinsten.

Om Renshaw bara hade blivit deklasserad så kan dom ju göra likadant i nästa spurt.

Senast redigerad av en moderator:
Tråkig körning i klungan. För en gångs skull en intressant utbrytning som sätter press på ledande laget. Då får dom hjälp från ovan från andra lag som bevakar undanskymda placeringar. Cervelo ex...är det sastre dom kör för?

u har ju Farrar klivit av tävlingen så det blir väl inget mer stångandes?

Undra vad Armstrom har i bakfickan, tror ni han går all in på sista etappen??? Alltså han tar hem den sista etappen å fiskör lite nu?

Armstrong slår inte cancellara på tempo så tror han siktar på nån annan etapp. Komma med i tidig utbrytning på nån bergsetapp med ett gäng som han kan köra ifrån uppför.

Rokkoko skrev:
> Högt spel av Contador men han lyckades så ingen
> kan klaga.

Tror Vino anser sig ha en del att klaga på. Men håller med dig. Sammandraget är viktigare än etappsegrar för laget..speciellt nu när det är tight.

Jo, han lär väl vara ordentligt sur, men nu får han inte medhåll från någon. Men hade Contador inte fått några sekunder på Andy hade det nog varit annat ljud i skällan.

är Vino sur kanske han inte tar ut sig lika mycket för Contador i komande etapper. Jag förstår Albertos taktik men jag kan också förstå att Vino blir lite tjurig.

Contan har en egenskap som är nödvändig för att bli riktigt framgångsrik elitidrottare. Ett stort ego. Vinerkorven hade inte vunnit etappen ändå. Jocke Rodriguez hade ju redan attackerat och Contan tog ju bara rullen...

Helt rätt att utesluta Renshaw, när han gjort sitt dragjobb är arbetsdagen slut, torpedverksamhet hör hemma i hockey.

Allt kan hända men Contador är bättre än Schleck, sen kan ju Menchov slå till, han är en bättre etappåkare än Schleck och Contador verkade inte piggare än Navarra...

Det var inte länge sedan två cyklister slogs efter en etapp. De blev bötfällda men inte avstängda.
Men att knuffas lite och stänga får man inte göra. OK det var inte fint gjort, men avstängning från tävlingen är för hårt straff. Så slagsmål är ok, medans lite ful körning leder till avstängning, för fasen.

Tillbaka
Topp