Tour de France 2010 - Vem vinner

Riktigt spännande i år också. Vore grymt kul om Lance lyckades med en etappseger.

För övrigt tror jag Contador tar hem det men jag hoppas på schleck

Saxat från Eurosport.se

"Medelhastigheten under etappens första timme: 47.5 km/h."

ojsan, man kan ju undra om de skulle ha nån chans att vinna vätternrundan med sån fart.

Hjälp!!

Jag är på semester och missar torsdagens etapp till Col tourmalet. Finns det någon som kan spela in etappen och sen skicka det till mig. Jag betalar ad det kostar.

Tack på förhand!

JLarsson skrev:
-------------------------------------------------------
> Saxat från Eurosport.se
>
> "Medelhastigheten under etappens första timme:
> 47.5 km/h."
>
> ojsan, man kan ju undra om de skulle ha nån chans
> att vinna vätternrundan med sån fart.

Knappast, Masklungan är alltid 1 minut snabbare.

saltgurkan skrev:
> Fan va snopet, kedjehopp för Schleck..

Vad det ska svida om han tappar segern pga en hoppad kedja! Undra hur mycket han vågar lita på cyklen nu.

P

sjooons skrev:
> Skulle inte forvana mig om det dar avgjorde
> touren...

Kan ju hoppas dom inte stressar så hårt i utförslöpan att dom går omkull. Grymt spännande!

Tyckte det var rätt av Conta att köra. Dom har redan väntat på Schleck en gång. Men Andys attack såg annars bra ut så han kanske fått lite mod att försöka igen.

Andy hyfsat sur i interjun på dansk tv. Inte sur på mekanikern men ordentligt förbannad på Contador. Han utlovade revansch på Tourmalet.

Team Saxobank har ju bytt till SRAM-kedjor i år. Den teamcykel 09 jag provade för nån månad sen hade DA-kedja, men meken bedyrade att de inte haft några problem med SRAM hittills i år.

Men vad var det som hände egentligen? Rörde han växeln?

"While he stood at the roadside trying to get his bike sorted out, Contador blasted past him with Sanchez and Menchov on his wheel."

Om händelseförloppet var som ovan beskrivet, är det väl inte något snack om saken. Contador borde ha väntat.

Contador passerade innan Schleck hade stannat till helt, men trots det borde det varit klart för spanjoren att Andy hade problem med cykeln. Jag tycker inte att det var snyggt kört.

Visst geologen. Att utnyttja någon annans mekaniska problem känns dock inte särskilt... cykel. Är det ok att köra på när någon missbedömer en sväng och vurpar? I fotboll uppmuntras det att utnyttja varje situation och fair play är lika med att tacka motståndarna efter matchen. Men i cykling?

Ähh. Saxobank laddade själv på rätt bra när klungan blev splittrad på pavésträckan. En splittring som till viss del berodde på storebror Schlecks vurpa. Schleckarna har de väntat på redan en gång. Andy var väl över 3min efter när han vurpat därinne på hala skogskörningen.

Kaijan skrev:
> Hur kommer det sig att man har en massa oskrivna
> regler i cykling?
> Om nån punkar i F1 så stannar ju inte rejset av
> för det

F1. Lika spännande som att se två klockor tävla.
Så mekanikfixerat och så mekanikpåverkat att man undrar varför det inte sitter crash test dummies i bilarna. Eller det är väl det det gör. "Obviously"

Cykel. Man hoppas att segrar och resultat påverkas så mycket som möjligt av individuella prestationer och taktisk briljans.

Nu får jag säkert fan för mitt utlåtande om F1 - denna med marginal världens mest onödiga sport - tätt följd av alla annan onödig motorsport.

'regeln' säger väl egentligen att man väntar om det inte är den gulatröjas fel. Tyckte det var ok att dra, hade vart stort att väntat. Hade varit annorlunda om en åskådare hade orsakat det.

Snopet för Andy att förlora touren så. Inget stilfullt sätt att ta över ledartröjan, men rycker man i uppförsbacke och lägger på tre kugg mindre med full kraft på pedalerna så är det lätt hänt. Handhavandefel är inte detsamma som tekniskt fel. Go contador!

achsas skrev:
> "While he stood at the roadside trying to get his
> bike sorted out, Contador blasted past him with
> Sanchez and Menchov on his wheel."
>
> Om händelseförloppet var som ovan beskrivet, är
> det väl inte något snack om saken. Contador
> borde ha väntat.

Attackerade Contan eller körde han bara på i samma tempo som innan? En faktor att ta hänsyn till här är ju att Sanchez och Menchov inte ligger så himla långt bakom i GC, vilket väl gör att man kanske är försiktig med att vänta i det läget. Men attackera är ju en annan sak.

Senast redigerad av en moderator:
För att elda på lite mer i debatten..

Måste nog påstå att AC gjorde rätt som passera, han stannade ju upp i sitt ryck lite efter att han tittat bakåt, kanske inte supersportsligt men sportsligt nog.. AC tappade ju trots allt sina 30+ sek mo AS pga en trasig eker innan.. Nu ligger de lika i karma

hanek082 skrev:
> För att elda på lite mer i debatten..
>
>
> Måste nog påstå att AC gjorde rätt som
> passera, han stannade ju upp i sitt ryck lite
> efter att han tittat bakåt, kanske inte
> supersportsligt men sportsligt nog.. AC tappade ju
> trots allt sina 30+ sek mo AS pga en trasig eker
> innan.. Nu ligger de lika i karma

+1. Tappad kedja i uppförsbacke är dessutom inte riktigt samma som när en åskådare hookar en med en påse.

rback skrev:
> Kaijan skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hur kommer det sig att man har en massa
> oskrivna
> > regler i cykling?
> > Om nån punkar i F1 så stannar ju inte rejset
> av
> > för det
>
> F1. Lika spännande som att se två klockor
> tävla.
> Så mekanikfixerat och så mekanikpåverkat att
> man undrar varför det inte sitter crash test
> dummies i bilarna. Eller det är väl det det
> gör. "Obviously"

> Nu får jag säkert fan för mitt utlåtande om F1
> - denna med marginal världens mest onödiga sport
> - tätt följd av alla annan onödig motorsport.

Här har vi någon som inte tittat på F1 på minst ett halvt decennium. Världens onödigaste sport... Vad är en nödvändig sport? VM i medicinframställning? Kan du ge exempel på mer "nödvändiga" sporter än motorsport?

> Cykel. Man hoppas att segrar och resultat
> påverkas så mycket som möjligt av individuella
> prestationer och taktisk briljans.

Och inte minst hoppas att cyklisterna inte är dopade... Man kan se allt från flera håll, tänk på det.

rback skrev:
> Cykel. Man hoppas att segrar och resultat
> påverkas så mycket som möjligt av individuella
> prestationer och taktisk briljans.

Men Kapten Stofil! Dopingen då... hur får du in den i det hela?!

:-)

Stalle

rising skrev:
> Enligt aftonbladet (som för en gångs skull
> hittat en vinkel annat än doping att jobba med)
> blev Contador utbuad vid prisutdelningen:
> http://www.aftonbladet.se/sportbladet/cykel/articl
> e7493447.ab

Ar lagom roande att läsa vad icke cykelintresserade tycker, som vanligt är det att cykling är den sport som är mest dopade, okunniga pöbel.

Sedan står det inget om att Thomas gick bra med idag också, skärpning Aftonbladet, förövigt gäller det även övrig svenska media.

/ MP

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp