Tour de France 2010 - Vem vinner

Sicken jäkla finish! Ruggig körning sista milen, kul att se SaxoBank dra på i kantvinden.

"Belgisk kedja, finns inte på cykeltävlingar" dagens kommentar!

Härliga bilder saltgurkan.

Grym final men lite fult av Renshaw. Hade varit kul att se vad Farrar hade kunnat göra mot Cavendish.
/J

Oj det var hårt. Men samtidigt kan man inte låta nån leva rövare i klungan. Han sabbade ju spurten för ganska många och det var bara tur att ingen vurpade på grund av honom.
/J

Ja, att han gick ut framför Farrar var fult om det var medvetet, men det var också allt. Hjälmandet var hårt, men sånt spel tycker iallafall jag ska tillåtas. Julian Dean var ju knappast före Renshaw där men han försökte lägga sig framför.

Otroligt hårt straff. Då borde ju alla som orsakar en vurpa också kastas ut.

Själv tycker jag att Renshaw självklart skulle vunnit dagens "Most aggressive rider" :)
Stéphane Auge såg ju inte det minsta aggressiv ut i jämförelse med Renshaw.

Men den mest intressanta frågan är ju vad det kommer få för betydelse för Cavendish att Renshaw försvinner. Finns det någon som kan gå in och göra ett lika superbt stensäkert uppdragningsjobb som Renshaw? Hur klarar sig Cav om han får sköta det själv precis så som Hushovd fått göra?

Ja, det blir sannerligen intressant att se vad som händer nu. Skönt dock att Hushovd tappade den gröna tröjan. Tycker inte han är ens i närheten av att vara den bästa spurtaren oavsett uppbackning.

Spelar ingen roll om Petacchi slår Hushovd i en spurt om Hushovd plockar poäng i utbrytningar. Sen ska alla ta sig till Paris med. Det är jag inte övertygad om att Petacchi eller Cavendish kommer att göra.

F ö så är avstängningen av Renshaw solklar. Inte för att han bråkar med Dean utan för att han vänder på huvet, ser Farrar och tränger honom efter det. Alltså helt medvetet. Inget att bråka om!

Klart att det är ett oerhört löjligt och hårt straff, i synnerhet när Barredo inte blev utslängd efter att ha försökt drämma ett hjul i huvudet på Rui Costa.

Om det är så att han såg att det var Farrar som kom så är det fult. Helt klart. Men att utesluta någon för det är ett skämt.

Angående den gröna tröjan så är det ju det som är felet. En sådan tröja bör givetvis gå till den bästa spurtaren och inte till den femte bästa spurtaren som råkar vara lite bättre allround än de andra.

Petacchi och Cavendish har åkt i Paris förut och kommer att göra det igen.

Rokkoko skrev:
-------------------------------------------------------
> Klart att det är ett oerhört löjligt och hårt
> straff,

Håller inte alls med. Solklart beslut i mina ögon, inget att säga om det. Att jämföra det med en krasch (som händer pga misstag, felbedömningar osv) blir ju helt konstigt när det som Renshaq gjorde var helt och hållet med flit, farligt osv.

>
> Om det är så att han såg att det var Farrar som
> kom så är det fult. Helt klart. Men att utesluta
> någon för det är ett skämt.

Ser det som sagt inte så. Det krävs extremt lite för att en spurtare ska bli diskad i en spurt och få sämsta placering och tid i klungan + lite böter. T.ex. om spurtaren inte håller linjen och tvingar de andra att frihjula eller bromsa för att de inte ska krascha. Och det är straff för saker som oftast inte är medvetna eller sånt som sker mer eller mindre i misstag. Det där var allt annat än misstag.
>
> Angående den gröna tröjan så är det ju det
> som är felet. En sådan tröja bör givetvis gå
> till den bästa spurtaren och inte till den femte
> bästa spurtaren som råkar vara lite bättre
> allround än de andra.

Gröna tröjan är en poängtröja, inte en spurttröja.
>
> Petacchi och Cavendish har åkt i Paris förut och
> kommer att göra det igen.

Rokkoko skrev:
> allround än de andra.

Den bäste spurtaren får sin belöning genom en massa etappsegrar. Det vore grymt ointressant om gröna tröjan delades ut bara efter spurtförmåga.

/Dag

Rokkoko skrev:
> allround än de andra.

Spurtpriserna är till för att få lite fart och spänning under etapperna. En etappseger är ju alltid en etappseger ändå.

Jo, jag vet att det är en poängtröja. Men förutom att Hushovd gick loss tidigt på EN etapp så är det ju i slutspurten där poängen tas av de som är med i toppen. Om man vänder på det. Hur kul är detta? Även om det är en poängtröja så fungerar den inte så. Spurtpriserna under etapperna är ett skämt.

Snygga bilder Saltgurkan! Hur hinner du till lofoten?
Lite hårt att skicka ut Renshaw ur touren. Han kunde fått åka i en rosa klänning på en etapp eller två.

Bra att Renshaw åkte ur touren tycker jag!
Det var ju inte ens tufft kört. Bara fult, fuskigt och inte minst farligt (både skallningen och när han trängde Farrar).

Det var ett exempel. Sådana man använder för att driva sin tes.
Jag använder alltså exemplet med Hushovds utbrytning från förra året för att påvisa att det skänker spänning åt tävlingen att det även finns poäng att ta på andra ställen än målgången. Förstår du?

Rokkoko skrev:
> Jo, jag vet att det är en poängtröja. Men
> förutom att Hushovd gick loss tidigt på EN etapp
> så är det ju i slutspurten där poängen tas av
> de som är med i toppen. Om man vänder på det.
> Hur kul är detta? Även om det är en
> poängtröja så fungerar den inte så.
> Spurtpriserna under etapperna är ett skämt.

Vet inte om du sett etapper i Touren, men det är inte helt ovanligt att det spurtas om poäng också vid spurtpriserna. Orsaken att man inte ser det så ofta är a) det sker tidigt under etapperna så ibland hinner det inte ens med i sändning, b) utbrytarna tar alla poäng så det finns inget kvar att spurta om.

Såg inte dagens etapp men läste någonstans att stora pojkarna spurtade om poäng idag vid spurtpriset. Det gör de om det är tight och det finns poäng kvar att spurta om.

clnr skrev:
> Spelar ingen roll om Petacchi slår Hushovd i en
> spurt om Hushovd plockar poäng i utbrytningar.
> Sen ska alla ta sig till Paris med. Det är jag
> inte övertygad om att Petacchi eller Cavendish
> kommer att göra.
>

Jag tror att de gärna vinner i paris.

Ja, och jag driver min tes genom att hävda att 90 % av spurtpriserna under etapperna i år har varit totalt ointressanta. Om du inte håller med så behöver du inte det.

clnr skrev:
> Ja Hushovds utbrytning förra året var ju
> jättetråkig. Verkligen.

Håller med. Utbrytningar och larviga spurter vid för spurtpoäng dödar touren. Tacka vet jag en samlad klunga i 25 mil och en kort och smärtfri spurt på slutet.

Förresten, borde inte den med flest etappvinster vinna touren? Som det är nu kan ju vem som helst vinna.

Bigmollo: Ja, helknäppt. Man kanske ska fråga Vacchi och Adamson om vem som skulle vinna om alla startade inviduellt i stället!

Senast redigerad av en moderator:
Löjligt. Är det någon som har sagt något emot utbrytningar? Det var spurtpriserna under etapperna som kritiserades. Inget annat.

Ja, de som Hushovd så sent som igår gick med i en utbrytning för att ta hem. För att han inte är den bäste spurtaren, men mycket väl kan bli den bäste poängplockaren på årets Tour.

Rokkoko skrev:
> Jag har sett varenda minut av årets tour av det
> som sänts. Och jag vidhåller det jag nyss skrev.

Klart att det är ointressant med spurtpriser när det är mer eller mindre okända cyklister i utbrytning som tar hem poängen, men när en bra spurtare ger sig fan på att plocka poäng på spurtpriser och ger sig iväg i utbrytning så blir ju spurtpriserna plötsligt mycket intressantare, eller hur?

Så där som Hushovd gjorde ifjol.

clnr: Ja, det kan han mycket väl bli. Likväl som Petacchi kan bli det.

Vem som är mest allround är solklart. Vem som är den bästa spurtaren är solklart. Vem som gynnas mest av reglerna återstår väl att se.

Annars kan man ju damma av idéen med att inte kora vinnaren efter totaltid utan baserat på ett poängsystem såsom skedde 1905-1912.

Det är alldeles för lätt att köra Tour de France. Det borde vara hårdare och jobbigare. Mer kullersten och utförskörningar med olja på vägen. Bergsmålgång på alla etapper. 30 mil långa temposträckor. Det är fan ingen tåga i cyklister längre. Förr i tiden strök det med lite cyklister då och då och mer än hälften tog sig inte ens till målet. Så borde det vara nu.

JT skrev:
> Det är alldeles för lätt att köra Tour de
> France. Det borde vara hårdare och jobbigare. Mer
> kullersten och utförskörningar med olja på
> vägen. Bergsmålgång på alla etapper. 30 mil
> långa temposträckor. Det är fan ingen tåga i
> cyklister längre. Förr i tiden strök det med
> lite cyklister då och då och mer än hälften
> tog sig inte ens till målet. Så borde det vara
> nu.

Håller med. Plus att alla skulle få jobba i en gruva på nätterna.

Lite inspiration från randonörvärlden kanske:

Dag 1: 20 mil individuell prolog.
Dag 2: 30-milare.
Dag 3: 40-milare.
Dag 4: 60-milare.
Dag 5+6: 100-milare.

Upprepa Dag 7-12, fast med 100-milaren ersatt med PBP-sträckan.
Upprepa Dag 13-18, fast med en sväng över till England för LEL dag 17-18 (och ev. fm dag 19).
Em dag 19: nytt 20-milstempo.
Dag 20: 30-milare.
Dag 21: 40-milare.
Dag 22: 60-milare.
Dag 23: 40 mil lagtempo upp och ner för Champs-Elysse.

Totalsträcka: 1000 mil!

Någon etapp borde vara ett kriterium/varv-lopp. Lämpligt varv är La Marmotte-banan. 10 varv och sedan Alpe d'Huez.

JT skrev:
> Någon etapp borde vara ett kriterium/varv-lopp.
> Lämpligt varv är La Marmotte-banan. 10 varv och
> sedan Alpe d'Huez.

Ja, varvlopp på en etapp vore faktiskt riktigt kul!

Roligare för publiken också, som slipper vänta en halv dag vid en backe på ett berg, för att sen se hela täten susa förbi inom loppet av några sekunder...

Ja förra årets varvlopps-etapp i Girot var ju jätteskoj att titta på....

Fast ärligt talat vore det kul med ett varvlopp. Som omväxling.

geologen skrev:
>
> Ja, varvlopp på en etapp vore faktiskt riktigt
> kul!
>
> Roligare för publiken också, som slipper vänta
> en halv dag vid en backe på ett berg, för att
> sen se hela täten susa förbi inom loppet av
> några sekunder...

Varvlopp, då blir man ju helt snurrig i huvudet. Vad är det för fel att sitta på ett berg och hinka öl i en halv dag innan proffsen flyger förbi :)? Sen så får man ju en massa krimskrams från Sponsorkaravanen också.

Tillbaka
Topp