Tour de France 2013 - the tråd

*suck* men det positiva är väl att man slipper sitta och hänga framför TVn. Girot var kul och vårklassikerna fantastiska men en repris på förra årets Tour orkar jag inte med.

Dagens besvikelse var att Rolland tog tillbaka bergatröjan. Han är aldrig den snyggaste cyklisten i klungan men i sin överdrivet matchade bergatröja är han utan tvekan fulast i klungan. Av någon anledning ogillar jag honom överlag så det kanske påverkar min åsikt.

Sanslöst vad Froome krossade idag. Nästan för bra? 23:14 är top 3 någonsin. Tror inte att SKY är dopade men visst är det känsligt när man närmar sig Pantani och Armstrong W/Kg. Mycket snack på nätet just nu iaf. 6.5W/Kg körde Froome på.. Vägde jag ~20kg mindre så hade jag tagit rulle på honom - enkelt ;)

AX-3-DOMAINES (BONASCRE), ALL-TIME TOP 100 LIST part I

____8.90 km, 7.46 &, 664 m

_1. Roberto Laiseka _____ ESP | 22:57 | 2001
_2. Lance Armstrong _____ USA | 22:59 | 2001
_3. Jan Ullrich _________ GER | 23:17 | 2003
_4. Haimar Zubeldia _____ ESP | 23:19 | 2003
_5. Jan Ullrich _________ GER | 23:22 | 2001
_6. Lance Armstrong _____ USA | 23:24 | 2003
_7. Alexandre Vinokourov_ KAZ | 23:34 | 2003
_8. Ivan Basso __________ ITA | 23:36 | 2003
_9. Lance Armstrong _____ USA | 23:40 | 2005
10. Ivan Basso __________ ITA | 23:42 | 2005

11. Oscar Sevilla _______ ESP | 23:45 | 2001
12. Joseba Beloki _______ ESP | 23:45 | 2001
13. Denis Menchov _______ RUS | 23:47 | 2010
14. Samuel Sanchez ______ ESP | 23:47 | 2010
15. Jan Ullrich _________ GER | 24:00 | 2005
16. Andy Schleck ________ LUX | 24:01 | 2010
17. Joaquim Rodriguez ___ ESP | 24:01 | 2010
18. Robert Gesink _______ NED | 24:01 | 2010
19. Alberto Contador ____ ESP | 24:01 | 2010
20. Jurgen van den Broeck BEL | 24:01 | 2010

Froome säger ju i alla fall: "jag är 100% ren" till skillnad från Armstrong som alltid svara: "jag har aldrig testats positivt"

Undra om köttmannen (Contador)är ren nu när han blir avhängd, vågar nog inte torska en gång till..

NLC skrev:
-------------------------------------------------------
> Fast W/kg är ju väldigt relativt vs
> prestationens längd. Dessutom var det snarare
> 6.24 W/kg över hela ->
> http://pastebin.com/vxPFTerh

Om det stämmer med 6,24 under 23 minuters tid så är det iaf inte "mutant".

Har inte kollat "the Clinic" ännu, men jag antar att Sky-trådarna har exploderat? ;-)

Äsch, det är väl bara för Sky att vara lite transparanta och släppa effektdata från träningspass & tävlingar så kreti å pleti kan analysera (o)naturligheten hemma på sin kammare...

Sporten har väl blivit så att vem som än vinner så kommer denne alltid bli anklagad för doping.
Men någon måste vara bäst och jag både hoppas och tror att Froome är ren.
Tror han hade en rejäl urladdning idag, få visa att han håller för favoritskapet och förvalta det jobb hans team-kamrater gjorde till max...det hjälpte kanske på farten, ha någonting att pressa lite extra för.

Tror Andy blev rädd när storebror åkte fast och kör bröd och vatten nu.
Även väldigt märkliga uttalanden när Contador blev avstängd och förlorade TdF titeln.

Det konstiga var ju inte att froome vann, det var att han körde ifrån de andra med 1.45 (Porte ej inräknad) på några få km, rycket kom inte direkt i backen och bergspriset var med mer än km kvar. 1.45 på mindre än 20 minuters cyklande är en väldig massa överlägsenhet.

Edit. Nosade nog för mycket på vindunken när jag grillade. Valverde var ju bara minuten efter. Då tycker jag överlägsenheten är ganska "ok".

Senast ändrad:
Tiden rinner snabbt iväg om konkurrenterna rökts genom att tvingas köra på rött för länge innan nådastöten kommer - det var iaf så jag tolkade Contadors prestation (det var ju han som kom in på 1:45, 4 st kom in mellan 1:08 och 1:34). Han var i kris rätt tidigt i avslutningsbacken men bet sig fast i hopp om att kunna komma igen. Men det gick åt andra hållet istället.

Porte tappade dessutom nästan 30 sek på sista kilometerna, tror det var Froomes förmåga att accelerera och hålla riktigt högt tempo (~40 km/h) sista platta kilometern som gjorde mycket där.

Senast ändrad:
Froome var riktigt stark i bergen förra året också så att han krossar som idag var väl inte helt oväntat. Lite tragiskt att se Alberto och Andy, inte så starka i år som de var för några år sedan. Undrar varför.

WITMatrix skrev:
> Sporten har väl blivit så att vem som än vinner
> så kommer denne alltid bli anklagad för doping.
> Men någon måste vara bäst och jag både hoppas
> och tror att Froome är ren.
> Tror han hade en rejäl urladdning idag, få visa
> att han håller för favoritskapet och förvalta
> det jobb hans team-kamrater gjorde till max...det
> hjälpte kanske på farten, ha någonting att
> pressa lite extra för.

Visst är det så att vinnaren allt som oftast får misstankar över sig.
Men i fallet Froome och Team Sky har jag betydligt större misstankar än i andra fall och jag förklarar gärna varför,
1. Rent bevisligen hade dom under förra säsongen kontakt med den doktorn som skötte dopningen i Rabobank tidigare och då var såväl Froome som Porte som Wiggins och Rogers starkare än någonsin.

2. Om man ser till just Froome så var hans resultat när han körde för Barloworld 84 på Touren och 36 på Girot.
Hur kan en sådan extrem förvandling vara möjlig utan otillåten hjälp?
Tränade han inte tidigare eller?
Han har nästintill samma utveckling som Armstrong hade.

Att köra ifrån resten av världseliten med över en minut i en kategori 1 backe är för mycket, att exempelvis Evans har en dålig dag är en sak men inte fasiken har alla andra dåliga dagar?
De som ändock försökte följa Sky åkarna parkerade totalt möjligtvis Valverde undantagen.

Nu var det trots allt bara första bergsetapperna men mönstret följer det vi har sett länge nog nu.
Det känns som det enda som kan stoppa Froome är en olycka, sjukdom eller ett laboratorium med väldigt finkänsliga instrument.

Senast ändrad:
För ett gammalt Cadel-fan var dagens etapp inte så skoj heller. Jäklar vad han klappade ihop. Tråkigt överlag att någon är så överlägsen och extra tråkigt att det var Sky.

Taktiken från Team Sky verkar i alla fall vara baserad på att man litar på att Froome har högst kapacitet Watt/kg. Inga ryck och grejer, man bara lägger sig och matar på tills en efter en faller ifrån. Lite tråkigt. Men smart. Om man vet att man är starkast.

castrello skrev:
> Ok. Skönt att få fokusera på sin egen cykling
> resten av juli.
>
> Jag tror inte att Sky är dopade etc

Hahaaahaahhaaaaaahahhaahaaa!

Supertramp skrev:
> Lite tråkigt. Men smart. Om man
> vet att man är starkast.

+l, tyvärr

Var tiderna ovan från tidigare åren 2001, 2003, 2005 och 2010 satta under samma förutsättningar vad gäller tex
De klättrade samma HC-stigning innan?
Målgång vid toppen?
Jämn hårdkörning hela stigningen?

a.svensson skrev:
> Tränade han inte tidigare eller?

Han hade en blodsjukdom förut. Glöm inte det.
Den var som omvänd EPO.

a.svensson skrev:
> 2. Om man ser till just Froome så var hans
> resultat när han körde för Barloworld 84 på
> Touren och 36 på Girot.
> Hur kan en sådan extrem förvandling vara möjlig
> utan otillåten hjälp?
> Tränade han inte tidigare eller?
> Han har nästintill samma utveckling som Armstrong
> hade.

Nu kan man ju tänka sig att den här artikeln nedan är lite partisk med tanke på namnet på sidan, men tyckte ändå den var ganska intressant och den berör ämnet:
http://froome19.blogspot.no/2013/01/chris-froome-doping.html

> Att köra ifrån resten av världseliten med över
> en minut i en kategori 1 backe är för mycket,
> att exempelvis Evans har en dålig dag är en sak
> men inte fasiken har alla andra dåliga dagar?
> De som ändock försökte följa Sky åkarna
> parkerade totalt möjligtvis Valverde undantagen.

Han hade kanske sitt livs bästa dag, allt stämde kanske för honom!? :)

En annan sak. Förutom UK Postals totala mosning av konkurrenterna så var väl dagens överraskning de flygande holländarna. Att Mollema och Ten Dam skulle vara så högt upp hade iaf inte jag väntat mig. Kul!

Supertramp skrev:
> Var tiderna ovan från tidigare åren 2001, 2003,
> 2005 och 2010 satta under samma förutsättningar
> vad gäller tex
> De klättrade samma HC-stigning innan?
> Målgång vid toppen?
> Jämn hårdkörning hela stigningen?

2001 var sträckningen annorlunda utan HC stigning innan vilket borde borga för fräschare cyklister vid sista stigningen. 2003, 2005 och 2010 var alla rätt lika med relativt platt åkning fram till Port de Pailhères & Ax-3 Domaines även om de etapperna var längre (184-220 km).

2001:
Etappen: http://autobus.cyclingnews.com/results/2001/tour01/stages/stage_12.shtml
Resultat & summering: http://autobus.cyclingnews.com/results/2001/tour01/results/results_stage_12.shtml
Video:

2003:
Etappen: http://autobus.cyclingnews.com/road/2003/tour03/?id=stages/stage13
Resultat & summering:http://autobus.cyclingnews.com/road/2003/tour03/?id=results/stage13
Video:

2005:
Etappen: http://autobus.cyclingnews.com/road/2005//tour05/?id=stages/tour0514
Resultat & summering:http://autobus.cyclingnews.com/road/2005//tour05/?id=results/tour0514
Video:
+

2010:
Etappen: http://www.cyclingnews.com/races/tour-de-france-2010/stage-14
Resultat & summering:http://www.cyclingnews.com/races/tour-de-france-2010/stage-14/results
Video:

DT skrev:
> En annan sak. Förutom UK Postals totala mosning
> av konkurrenterna så var väl dagens
> överraskning de flygande holländarna. Att
> Mollema och Ten Dam skulle vara så högt upp hade
> iaf inte jag väntat mig. Kul!

Och vad hette Belkinstallet innan det hette Blanco? Nä, jag vet att det inte behöver betyda någonting, men finner det en smula ironiskt att i samma inlägg kalla Team Sky för "UK Postals"... :-P

I dag börjar Eurosports sändning redan 12:30! Dagens profil:

PROFIL.png

Weiman skrev:
> I dag börjar Eurosports sändning redan 12:30!

11:15 tom. Går senare över till Esp2 en stund

Oleo82 skrev:
> froome är kung

Du har ju noll koll. Froome är cyklist. Såhär ser en kung ut:
kungen.jpg

“I know the sport has changed,” said the 28-year-old. “There’s absolutely no way I’d be able to get these results if the sport hadn’t changed."

Undrar vad han menar egentligen. Att Sky tränar på hög höjd och alla andra slutat dopa sig? Eller att bara Sky dopar sig och inga andra gör det?

Klockren pillertrillare från Sky och herr Froome. Så himla tråkigt när man nu, må vara godtroget, trodde att cykelsporten var på väg mot bättre tider... Jaja, nu kan man iaf få något gjort här hemma istället för att glo på TV:n hela eftermiddagarna :-)

NLC skrev:
> DT skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > En annan sak. Förutom UK Postals totala
> mosning
> > av konkurrenterna så var väl dagens
> > överraskning de flygande holländarna. Att
> > Mollema och Ten Dam skulle vara så högt upp
> hade
> > iaf inte jag väntat mig. Kul!
>
> Och vad hette Belkinstallet innan det hette
> Blanco? Nä, jag vet att det inte behöver betyda
> någonting, men finner det en smula ironiskt att i
> samma inlägg kalla Team Sky för "UK Postals"...
> :-P

Kul för tävlingens skull. Sedan vilka piller som olika stall har eller inte har tagit vet jag inte. Det är ju en förändrad sport nu där vi har vänt blad, så man måste ju utgå ifrån att alla är rena. ;-)

När t.o.m. cykelintresserade antar att en cyklist som har gjort något bra är dopad kommer allmänheten aldrig ändra uppfattning.

Ingen antar att spelarna i Barcelona är dopade när de vinner ett sånt där fotbollslopp när man vet att de har använt samma doktor som de Spanska cyklisterna.

Beror det bara på att fusk är en del i fotbollen? De tar väldigt få dopingprov och att fuska till sig en straff tillhör spelet.

Tråkigt.

Verkar som sky tog slut på alla piller igår, kan bli tungt för fromme idag.
Snygg vurpa ner för slänten också av sky!

Kan bli en väldigt intressant etapp det här.

Froome kan få det väldigt svettigt. Saxo och Movistar kommer garanterat snacka ihop sig för att göra livet surt för honom. Kul!

Tillbaka
Topp