Tour de France 2013 - the tråd

gsb skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad ska vara lösare?
>
> Eller menar du förlorare (loser)?

Betonade OOOOO:t.

Supertramp skrev:
> Kollade precis profilen för morgondagens etapp.
> Den får man ju inte missa! Som gjord för
> spänning redan från start!

Ja, helt galet bra upplägg. Hoppas lagen nappar och bjuder på show

Supertramp skrev:
> Kollade precis profilen för morgondagens etapp.
> Den får man ju inte missa! Som gjord för
> spänning redan från start!

Hoppas konkurrenterna fått blodad tand av att Froome visade svaghet idag. Då kan det bli vilda väatern cykling från start.

NLC skrev:
> Froome-boy kanske har lärt sig att stoppa ner en
> nödgel i ryggfickan nu?

Man skulle ha stått där i orangea kurvan med en Enervit liguid gel i näven.

"Did I hear a thousand pounds?"

Adam Hansen tog emot energi i holländska kurvan.
BPeWpR1CIAAV5bZ.jpg

NLC skrev:
> 1 million! (tänk dr Evil)

Fast å andra sidan fick Froome tydligen böta 200 schweizerfranc (plus 20s tidstillägg iofs) för langningen, vilket nästan är ännu löjligare än mitt reapris. :-)

"- I slutändan så är regler regler och om jag får 20 sekunders tidstillägg så får jag acceptera det, men egentligen är det Richie Porte som får mat från bilen, inte jag själv. Jag får maten från Richie Porte, så det kanske är någonting att överväga", sa Froome till Cyclingnews.

Nej, jag gillar inte Froome alls.

Mooshie skrev:
> "- I slutändan så är regler regler och om jag
> får 20 sekunders tidstillägg så får jag
> acceptera det, men egentligen är det Richie Porte
> som får mat från bilen, inte jag själv. Jag
> får maten från Richie Porte, så det kanske är
> någonting att överväga", sa Froome till
> Cyclingnews.

Haha, var ju helt uppenbart att maten var till Froome. Bra att organisatörerna frångick reglementet o bötfällde Froome istället för Porte.

Jag vill veta vad som hänt om han inte fuskat och tryckt i sig vad han nu fick. Nu blev det bara 20 sekunders straff, och han står inte ens för vad han gjorde. Ovärdigt!

Från analys av Froomes power data.

Fourth observation: excellent recovery

"It is evident that to be able to operate with a power profile near 100% of his maximum, Chris Froome must have excellent ability to recovery between stages. Because if the level of fatigue accumulates too much, it is no longer possible to be close to his records."

Det kanske är så att han inte dopar sig för att bli bättre, men att han har bättre (otillåtna?) medel att återhämta sig???

Fliken skrev:
>
> Det kanske är så att han inte dopar sig för att
> bli bättre, men att han har bättre (otillåtna?)
> medel att återhämta sig???

Som t.ex. kortison/steroider användes förr (?) i tiden alltså. Men om det är otillåtna medel är det väl dopning per definition?

Johan A skrev:
> Nää, nu avbeställer jag tröjan!!!

Ta det lugnt! Jag kan fixa till den för 3-4 Duvel...

skyshirt_nuvanderviblad.jpg

När jag fått mina Duvel är allt fixat... ;-)

NLC skrev:
> Du missade lite där uppe vid hakan tror jag ?

hm skrev:
> Äh byter väl bara ut dom slitna kroppsdelarna
> varje dag, e det doping?

Schture: Visst är det väl du som brukar producera kul och "lätt manipulerade bilder" ibland? Här har du i så fall ett riktigt smashläge ...

Om nu Froome byter kroppsdelar på nätterna, vore det inte läge att han fick lite mindre anorektiska armar? Richie Porte ser ju ut som värsta strandraggaren bredvid, men så har han å andra sidan ett förflutet som simmare också... ;-)

"Personally I think he’s the second best GC rider in this race. Just the fact that he’s had to lay aside his ambitions to help me keep my yellow jersey, I think that’s what has cost him his place on GC, but the winner of Paris-Nice this year, he’s showed several times that he’s one of the best GC riders in the world and if he had the opportunity to ride solely for himself at the Tour de France he would certainly be on the podium."
- http://www.cyclingnews.com/news/froome-happy-to-come-through-alpe-dhuez-stage-unscathed

Kanske dags för Froome-boy att ringa Wiggins och berätta att han nu vet hur det känns att knäckas av sin egen lagkamrat?

Miss Lycka skrev:
> Doping existerade inte juridiskt förrän 1965.

Är det "... anyone with a passing familiarity with cycling, a sport so lousy with doping that, since 1954, more Tour de France winners have doped than not ..." du syftar på?

Ibland skulle det underlätta om du skrev några ord för att hjälpa läsaren förstå vad du åsyftar.

F.ö. kan man notera att IAAF var tidigare ute än UCI med antidopningsregler. Enligt http://www.wada-ama.org/en/about-wada/history/ införde de sådana redan 1928, dock i form av en papperstiger då inga tester gjordes.

NLC skrev:
> Om nu Froome byter kroppsdelar på nätterna, vore
> det inte läge att han fick lite mindre
> anorektiska armar? Richie Porte ser ju ut som
> värsta strandraggaren bredvid, men så har han å
> andra sidan ett förflutet som simmare också...
> ;-)

Armar är bara dövikt. Snart får vi se någon som amupterar bort dom och ersätter med kolfiberproteser. :-(

Dagens etapp får nästan klassas som årets kungaetapp va? Vad tror panelen om utgången?

Jag tror Froome kommer vara lite mer försiktig och kommer nog inte våga köra in varenda ryck som han gjorde i början på gårdagens etapp. Dessutom är han nog mån om att ha med sig ett par gubbar åtminstone över de båda HC bergen.

Några halvfarliga GC åkare + Valverde kommer smita iväg ganska omgående redan på första berget. Quintana kommer attackera på andra HC berget, kommer han iväg finns Valverde framför för att assistera in till mål.

....Ja det var väl önskescenariot. Kommer väl sluta med nån lång utbrytning med B-åkare, lugnt o fint i huvudklungan och sen sprätter Froome till i sista berget....

Johan A skrev:
> Jag vet, kan vi inte prata lite mer dopning i
> tråden??
> Jag menar, istället för att prata om
> etapperna....

Vad ska då happys internetpseuduvetenskapsmän göra?

Johan A skrev:
> tråden??
> etapperna....

Du är ny här på forumet va?

Johan A skrev:
> tråden??
> etapperna....

Jag gjorde ett försök att styra över tråden till dagens etapp men det var förgäves...

Johan A skrev:
> tråden??
> etapperna....

OK, känner mig lite skyldig, så:

Min gissning är att ingen i topp-5 kommer att göra något allvarligt försök förrän tidigast på Croix Fry om inte Froome visar allvarliga svaghetstecken tidigare.

Motiveringen är att det trots allt är ca 16 kms åkning från Epine till foten av Croix Fry som är sådana att en åkare som har ambitioner att verkligen plocka tid på Froome måste ha minst en hjälpryttare som kan totaloffra sig på den sträckan för att denna åkare inte ska behöva bränna för mycket energi som behövs för att inte tappa i sista klättringen.

Naturligtvis kan man spekulera i en attack redan på Glandon eller Madeleine, men mitt intryck är att åkare som är topp-10 i slutet av treveckorsloppen inte gärna chansar på långa utbrytningar där det kan finnas en liten chans till att förbättra sin placering, men en ganska betydande risk att rasa i sammandraget.

Sen skulle jag inte bli förvånad om några lite längre bak stöter ganska tidigt, delvis som en chansning på etappseger och delvis för att se hur Sky och Froome reagerar.

Om Froome är någorlunda klipsk ser han till att bevaka sin ledning rätt mycket idag. Om någon på topp-5 mot förmodan attackerar tidigt så låt dom gå, men se till att hålla dom inom rimligt avstånd och samtidigt inte bränna av alla hjälpryttare. När de sedan bränt sitt krut så hämtar man in dom på slutet, d.v.s. klassisk Big Mig-strategi.

Och om det blir hård körning tidigt på Croix Fry ska han inte chansa och gå med utan hellre släppa en minut eller två på etappen om han känner att det är betydande risk att han spränger sig om han går med. Har väldigt svårt att se någon lyckas göra något betydande före slutbacken imorgon och om han inte tappar formen väldigt på slutet av touren borde han kunna hålla förlusterna på 2-3 minuter där och därmed säkra totalen.

Jag har inte gillat Froome särskilt mycket innan. Men att läggs skulden på sin hjälpryttare på det sätter istället för att tacka honom var riktigt lågt.

Hoppas på total Bono för Sky och pigga Saxo ben idag!!

Tillbaka
Topp