Johan A skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag vet, kan vi inte prata lite mer dopning i
> tråden??
> Jag menar, istället för att prata om
> etapperna....
OK, känner mig lite skyldig, så:
Min gissning är att ingen i topp-5 kommer att göra något allvarligt försök förrän tidigast på Croix Fry om inte Froome visar allvarliga svaghetstecken tidigare.
Motiveringen är att det trots allt är ca 16 kms åkning från Epine till foten av Croix Fry som är sådana att en åkare som har ambitioner att verkligen plocka tid på Froome måste ha minst en hjälpryttare som kan totaloffra sig på den sträckan för att denna åkare inte ska behöva bränna för mycket energi som behövs för att inte tappa i sista klättringen.
Naturligtvis kan man spekulera i en attack redan på Glandon eller Madeleine, men mitt intryck är att åkare som är topp-10 i slutet av treveckorsloppen inte gärna chansar på långa utbrytningar där det kan finnas en liten chans till att förbättra sin placering, men en ganska betydande risk att rasa i sammandraget.
Sen skulle jag inte bli förvånad om några lite längre bak stöter ganska tidigt, delvis som en chansning på etappseger och delvis för att se hur Sky och Froome reagerar.
Om Froome är någorlunda klipsk ser han till att bevaka sin ledning rätt mycket idag. Om någon på topp-5 mot förmodan attackerar tidigt så låt dom gå, men se till att hålla dom inom rimligt avstånd och samtidigt inte bränna av alla hjälpryttare. När de sedan bränt sitt krut så hämtar man in dom på slutet, d.v.s. klassisk Big Mig-strategi.
Och om det blir hård körning tidigt på Croix Fry ska han inte chansa och gå med utan hellre släppa en minut eller två på etappen om han känner att det är betydande risk att han spränger sig om han går med. Har väldigt svårt att se någon lyckas göra något betydande före slutbacken imorgon och om han inte tappar formen väldigt på slutet av touren borde han kunna hålla förlusterna på 2-3 minuter där och därmed säkra totalen.