Tour de France 2017

Tour de France 2017
NLC sa:
Huggelito sa:
NLC sa:
toshiba sa:
Johan A sa:
Hahaha, hur bittra kan alla bli här egentligen....

Lemond är ju evigt bitter, men just nu på samma sak: http://www.reuters.com/article/us-cycling-france-lemond-idUSKBN19W28W

Om nån närmar sig fler segrar än han har så är det ju "pas normal"...

Man kan ju tycka att SKY får tillbaka för gammal ost från förra årets peegate men jag håller inte med den gode Greg om att "the race was on" när Froome signalerade problem med cykeln. Han kan mycket men blir lätt lite bitter emellanåt.

Hur menar du då? Sista HC stigningen på tuffaste etappen, 3km körda av 10, när är "the race on" då? Alla som ville pressa Sky hade ju planerat att attackera uppför Mont de Chat, var ju det alla kört för hela dagen. Såg inte Froomey ens försöka bromsa när Porte och Martin låg på marken...

När de "bara" kör samlat uppför och ingen av GC-favoriterna ännu har gjort någon allvarligt menad attack menar jag att racet inte börjat. Vilket det istället gjorde med Arus attack vilken kostade mer än den smakade både i effort och anseende.

När och varför någon i tätgruppen i en tajt nedförskörning ska stanna och vänta på dem som vurpar får du själv reda ut.

Med den logiken hade det kanske aldrig blivit något "race" under etapp-9. Var ju max 20 pers kvar när Aru fick problem. Är väll därför man har hjälpryttare?

Tycker det ändå var helt ok när Movistar körde ifrån Tom D på toaletten under Girot, deras motivering var att det var deras race plan att attackera där, fair enough tycker jag. Sen att TD kom tillbaka och vann i princip utan hjälpryttare visar ju att det kan till och med bli en mer spännade tävling om man låtar deltagarna tävla..

Man kanske bör stanna, tex om ens närmaste vän och tidigare hjälpryttare kraschar in i en bergvägg i 70kmh och riskerar livshotande skador, vilket man direkt får höra på radion...det hade visat på sportmanship av Froome, hade personligen haft enklare med hans löjliga retorik kring Aru då.

Tour de France 2017
Ett tips om ni tycker nån etapp är tråkig,
gå ut och rensa i rabatterna (eller städa garaget).
Den tanken fick jag igår o vips var sändningen mycket roligare,
så jag blev "tvungen" att sitta kvar.

Tour de France 2017
NLC sa:
När de "bara" kör samlat uppför och ingen av GC-favoriterna ännu har gjort någon allvarligt menad attack menar jag att racet inte börjat.

Tack för upplysningen. Då har jag alltså suttit och tittat på icke-tävling under en massa år. Jag har nämligen alltid trott att tävlingen startade när gubben i röda bilen viftar med flaggan. Tänk så fel man kan ha.
Du kanske ska tipsa TV-bolagen om det också. Det är ju ganska onödigt att de sänder en icke-tävling i flera timmar innan tävlingen startar.

Tour de France 2017
Mats65 sa:
NLC sa:
När de "bara" kör samlat uppför och ingen av GC-favoriterna ännu har gjort någon allvarligt menad attack menar jag att racet inte börjat.

Tack för upplysningen. Då har jag alltså suttit och tittat på icke-tävling under en massa år. Jag har nämligen alltid trott att tävlingen startade när gubben i röda bilen viftar med flaggan. Tänk så fel man kan ha.
Du kanske ska tipsa TV-bolagen om det också. Det är ju ganska onödigt att de sänder en icke-tävling i flera timmar innan tävlingen startar.

Ja, är det inte bl.a. det folk i tråden sitter å gnäller på? Att det på de platta spurtetapperna är totalt ointressant för den sista kilometern... Men gillar man färg som torkar så kanske man kan tycka det är racing det med.

Tour de France 2017
Anywho... Vem knäpper upp tröjan först på dagens etapp då ? Kommer mr Martin att dra en lång attack och försöka med hjälp av Movistar och Orica Scott att ta en etappseger samt plocka in lite tid på topp tre? Eller blir det en utbrytning av bergströjeaspiranter som håller hela vägen i mål?

Tour de France 2017
Ni som kan:
Beror det på att utbrytarna är långsamma och klungan kontrollerar? eller är de lika snabba och klungan kan inte plocka trots att "fromtåget" drar?
Unknown.png

I övrigt:

Heja Kueng och Politt :-)

Tour de France 2017
Jag har ingen aning, så varför jag skriver vet jag inte, med det ser ju inte ut som att Froometåget kör direkt hårt utan rätt kontrollerat. Det är väl upp till Aru & Co att försöka med något. De utgår väl ifrån att utbrytningen kommer att hämtas in antar jag.

Tour de France 2017
Om man antar att de flesta lagen vill ha med sig så många hjälpryttare som möjligt till de plattare 15 km innan baletten kommer in i bilden så gissar jag att klungan inte kör så hårt de kan utan kontrollerar att få det som de vill. Gruppetton bildas f.ö. inte förrän nu...

Tour de France 2017
emmer sa:
Ni som kan:
Beror det på att utbrytarna är långsamma och klungan kontrollerar? eller är de lika snabba och klungan kan inte plocka trots att "fromtåget" drar?

Att dom inte hämtar in utbrytarna beror nog mest på att dom skiter fullständigt i vem som vinner etappen. Finns ingen vits för Froomes lag att ligga o jaga utbrytare som är 1 timme efter i totalen.

Senast ändrad:
Tour de France 2017
Marren sa:
Vad händer om Froome bryter, avbryter man tävlingen då?
Nä, man sätter sig och väntar på att han ska bli friskskriven.
I värsta fall kör man tacx trainer ihop på sjukstugan.

edit: f:ö heter alla i klungan Ernst Kirchsteiger...

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp