Tour De France 2020.

Tour De France 2020.
Runt Gap har jag cyklat. Fast mer mot området runt 3 lacs. Ett tips på cykelsemester. Fina byar, bra bad, fin cykling.
Det viktigaste för en bra cykelsemester är ju bra backar att cykla uppför (och nerför) och det lär det ju finnas i de där trakterna. Antar att det är vad du avsåg med "fin cykling"!?

Tour De France 2020.
Det viktigaste är hög snitthastighet, det är sen gammalt.
I TV-tablåläggarnas värld misstänker jag att förutsägbar snittfart är det mest intressanta. Hög snittfart kan ju också vara bra då det gör att det inte tar så lång tid. Fast det kanske inte är ett problem i cykelvärlden utan bara inom längdskidor där ett lopp på >= 2 timmar verkar vara svårt att sälja till TV-bolagen.

Tour De France 2020.
Det viktigaste för en bra cykelsemester är ju bra backar att cykla uppför (och nerför) och det lär det ju finnas i de där trakterna. Antar att det är vad du avsåg med "fin cykling"!?
De flesta backar verkar gå uppför.

Apropå Bernal ser han ut att ligga väldigt "lång" på sin cykel. Inte orimligt med ryggproblem då. Eller har han en traumatisk skada i bagaget? Ryggvärk påverkar ju säkert träning osv men borde inte sänka effekten på något direkt sätt i en spurt eller 10 min back-push. Jag tror att han helt enkelt inte håller samma form. Hoppas att den tar sig i så fall.

Tour De France 2020.
Precis. Med kombination med fina vyer. Små, asfalterade vägar med låg trafikmängd som kryper upp till små byar.
I denna by bodde vi:
Piégut%2C_vue_du_village_du_sud-o.jpg

Intressanta stenformationer i närheten. Även intressant historia om dammbyggnaden där.

Tour De France 2020.
De flesta backar verkar gå uppför.

Apropå Bernal ser han ut att ligga väldigt "lång" på sin cykel. Inte orimligt med ryggproblem då. Eller har han en traumatisk skada i bagaget? Ryggvärk påverkar ju säkert träning osv men borde inte sänka effekten på något direkt sätt i en spurt eller 10 min back-push. Jag tror att han helt enkelt inte håller samma form. Hoppas att den tar sig i så fall.

Fast å andra sidan så vann han väl ingen etapp på touren förra året heller?

Tour De France 2020.
Känns som en kul start och ändå ganska öppet hittills. Det ser ut att vara tätt med roliga sträckor i år. Tror ni Bernal kommer att cykla sig i form? Någon annan som kan utmana Roglic? Etapp 17 ser kul ut. Man får hoppas på spänning ända dit.
Etap 17 Col de la Madelenie har jag cyklat från två håll. Minns det som en riktigt trevlig tur. Jagade ingen tröja och var ensam.
Vem kan utmana Roglic?
Lagsport !!
Ser man på gårdagen så hade följande lag två gubbar på samma tid som Roglic.
TREK
Scott
Jumbo
Där kanske man kan leta utmanare. Bernal hade Carapaz några sekunder efter.
Vem med svagare lag klarar att ligga nära Roglic (smyga i vassen) i tre veckor och sedan slå honom på 36km tempo uppför på slutet??
Nu nämnde Reck risk för kantvind idag. Han nyttjar strax livlina och ringer kompis.

Tour De France 2020.
Jag kan få för mig att cyklisterna hellre kör än bromsar oavsett typ men kan självklart ha fel där.
Självklart är det så. Men vissa påstår ju att typen av bromsar är jätteviktig. Detta är ju bara ytterligare ett bevis att det inte spelar nån större roll på lvg, vilket de som cyklar lvg redan vet. Men bland tomtar och troll i skogen kan det ju så klart vara en annan sak, olika typ av cykling kräver olika typ av utrustning.

Tour De France 2020.
Självklart är det så. Men vissa påstår ju att typen av bromsar är jätteviktig. Detta är ju bara ytterligare ett bevis att det inte spelar nån större roll på lvg, vilket de som cyklar lvg redan vet. Men bland tomtar och troll i skogen kan det ju så klart vara en annan sak, olika typ av cykling kräver olika typ av utrustning.
Märkligt då att andelen cyklar med skivbromsar bara blir större och större för varje år inom TdF. Nån måste ha tänkt fel... :unsure::ROFLMAO:

Tour De France 2020.
Jag köpte en lvgcykel med skivbromsar bara p.g.a. att jag visste att det skulle vara svårt att sälja en utan. Efter att ha ägt den i ett år nu, känner jag att jag inte har nåt behov av skivor alls.

Tour De France 2020.
Märkligt då att andelen cyklar med skivbromsar bara blir större och större för varje år inom TdF. Nån måste ha tänkt fel... :unsure::ROFLMAO:

Eller också vill cykeltillverkarna sälja lite mer o lite dyrare?
Nejdå, jag är inte konspiratorisk och har numera skivor på alla tre cyklar som jag cyklar på.
Men jag har med två av dom till ställen där jag känner mig säkrare med skivor än med utan pga sämre syn, reflexer och tyvärr närmare 70 år på nacken, fastän att jag innerst inne vet att det inte skulle behövas.

Tour De France 2020.
Oväntat och sent byte av gula tröjan igår, men hur länge kommer Michelton-Scott försöka försvara den mtp att de har en uttalad målsättning att bara gå efter etappsegrar?

Tour De France 2020.
Oväntat och sent byte av gula tröjan igår, men hur länge kommer Michelton-Scott försöka försvara den mtp att de har en uttalad målsättning att bara gå efter etappsegrar?
Läste att Adam hade duschat o var på väg att lämna när de ”tvingade” upp honom på podiet för gult. Dagens etapp borde passa honom MEN sista stigningen 8,3km a’ 4% är kanske för flack. Spännande ska det bli.

Tour De France 2020.
Blir nog hårdkörning och ev tröjbyte efter sista klättringen redan idag?

Visa bilaga 439918

Vilken märklig banprofil. Attackerar man på kat1 berget har man sen några km plattåkning + 8km slakmota till mål o det finns ingen som håller undan där...och 4% är för lite lutning för att gå loss i sista backen.

Ska det bli körning idag måste det finnas hjälpryttare som skickats i tidig utbrytning som kan hjälpa till efter kat1 berget.

Tour De France 2020.
Vilken märklig banprofil. Attackerar man på kat1 berget har man sen några km plattåkning + 8km slakmota till mål o det finns ingen som håller undan där...och 4% är för lite lutning för att gå loss i sista backen.

Ska det bli körning idag måste det finnas hjälpryttare som skickats i tidig utbrytning som kan hjälpa till efter kat1 berget.
Tänker att Jumbo möjligen kan få med Art, Roglic o Dumo över 1an. De blir inte av med Nairo, Adam o Egan + någon mer ..... Landa?
Carapaz?? Beror nog på vad han får till frukost. Nackdelen för Jumbo är att de då får ta all vind efter 1an. Spännande.

Tour De France 2020.
Tänker att Jumbo möjligen kan få med Art, Roglic o Dumo över 1an. De blir inte av med Nairo, Adam o Egan + någon mer ..... Landa?
Carapaz?? Beror nog på vad han får till frukost. Nackdelen för Jumbo är att de då får ta all vind efter 1an. Spännande.
I det läget kan vArt, Roglic och Dumo turas om att rycka i slakmotan. Kommer ingen loss, så tar vArt spurten.

Tour De France 2020.
Ah, jag ser på internationella cykelforum att Alaphilippe naturligtvis begick regelbrottet med flit eftersom DQS inte ville köra i gult såhär tidigt. Motargumentet verkar vara det lika balanserade "Nej absolut inte, mina källor säger att touren kommer stängas ner pga corona efter första vilodagen och då vill man såklart vara i ledningen när man kan".

Tour De France 2020.

Det är märklig presentation i banprofilsbilden, enligt fliken "mountain passes & hills" på https://www.letour.fr/en/stage-6 är sista knäppan Cat 3 med 2.1 km @ 7.3%. Typ perfekt för Phil Gilbert - om han hade varit kvar. Kanske Dan Martin kan sprätta loss ? Eller kniper Al(ph)aphilippe tillbaka gula efter hårdkörning utför och en sen attack med typ 500 m kvar ?

Tour De France 2020.
Ah, jag ser på internationella cykelforum att Alaphilippe naturligtvis begick regelbrottet med flit eftersom DQS inte ville köra i gult såhär tidigt. Motargumentet verkar vara det lika balanserade "Nej absolut inte, mina källor säger att touren kommer stängas ner pga corona efter första vilodagen och då vill man såklart vara i ledningen när man kan".
Vi är många som gillar att spekulera.
Första teorin: Varför välja bort 20 sekunder när det skulle ha räckt att släppa klungan med 5 sekunder för att ”slippa” tröjan.
Andra ryktet: Stänga efter vilodagen pga C19 !!!!!
Vore tragiskt inte minst för att ett sådant utbrott minskar möjligheten till utlands cykling i vinter för alla oss som lääängtar.

Tour De France 2020.
Det är ju inte omöjligt att nåt händer pga Corona. Frankrike är väl tillsammans med Spanien de europeiska länder där det ökar mest, och skärpta restriktioner har införts igen i ex.vis Paris. Men det ska nog mycket till för att de ska stoppa Touren när de väl låtit den starta (ökningen hade ju dragit iväg redan då).

Tour De France 2020.
Citat från DN:
• Den som läst Tim Krabbés roman ”Cyklisten” har anledning att kolla in den sjätte etappen, som går längs flera av de vägar som finns med i boken.

Tillbaka
Topp