Tour de France 2022, 1-23 juli

NotReallyGunde

Aktiv medlem
Kitzbüheler Horn? Hade varit en kul inledning med ett bergstempo hela vägen upp där! :sneaky:
fasiken inte att leka med

1655845150578.png

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Jag är sugen men missar kalaset pga det körde ihop sig på jobbet :///
Helsingör till Köpenhamn är en fin tur, men tråkig trafikmässigt. Bilisterna tutar för att man kör på vägen, men ”trottoarerna” består av nersjunket grus innanför trottoarkanter så där kan man inte heller ligga. Klart körvärt dock.

Fan, blir bra sugen på att dra ner med gubb-Bianchin…

Senast ändrad:

kitzblitz

Aktiv medlem
Hahnenkamm är nog lite brantare, men på vägen är det väl inte så farligt? Cyklade upp med en bebis i cykelvagnen för många år sedan 😀

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Var ska man stå på fredag då? Hela familjen med två barn på 4/6 år ska över så det gäller att ha bra access till toalett, snax och lek. Min plan är i anslutning till fælledparken just pga park och lekplats.

Åsikter/synpunkter?

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Kan ju oxå bli problem med begränsade cykelplatser på tågen Cph-Malmö direkt efter. Segt att sitta med Bianchin på Hovedbangaarn halva natten.

ttfh

Aktiv medlem
Är det nån som skall titta på lördagens etapp och/eller kan bidra med lokalkännedom?

Tänkte om man kunde åka till Holbæk kanske och försöka hitta lämplig plats däromkring.

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Du har aldrig varit på bron eller i närheten av den märker jag. Om det är 10 m/s så är det betydligt mera byarna och så är det rejäla kastvindar ;) Har kitesurfat under bron och där ute flera gånger. Oxå varit med och cykla över där..

Fortfarande är det så att om det är 10 m/s rakt i nosen så är det absolut mest effektiva sättet att ta sig fram i en stor klunga. Oavsett byar på 15+. Eventuella utbrytningar blir obönhörligen ikappkörda.

Jämför samma vindstyrka och kantvind. Då blir det åka av.

Rug

Medlem
Teamet skickar den cyklist man tror vinner flest etapper och skiter i rekord. Lättare om alla kör för en gubbe så man väljer bara en kandidat. Trist såklart.

gustavgo

Aktiv medlem
Ni som fattar cykling, kan nån förklara varför Cavendish inte får köra i år???
Quick-Step är ett nederländskt stall, Jakobsen är från Nederländerna. Dessutom har Jakobsen varit snäppet bättre i år samt att Cav redan fått åka Girot.

Hade dock varit mäktigt att om Cavendish vunnit på Camps-Élysées och slagit Merckx rekord i den brittiska mästartröjan...

andersson.n

Aktiv medlem
För de satsar på Fabio Jakobsen?
Teamet skickar den cyklist man tror vinner flest etapper och skiter i rekord. Lättare om alla kör för en gubbe så man väljer bara en kandidat. Trist såklart.
Jakobsen har väl vunnit mer än Cavendish i år?
Quick-Step är ett nederländskt stall, Jakobsen är från Nederländerna. Dessutom har Jakobsen varit snäppet bättre i år samt att Cav redan fått åka Girot.

Hade dock varit mäktigt att om Cavendish vunnit på Camps-Élysées och slagit Merckx rekord i den brittiska mästartröjan...
Tackar! Från en outsiders perspektiv verkar Cavendish leverera väldigt bra (typ Giro + British National), och är ju så nära att slå Merckx rekord men är även rätt gammal så har kanske inte särskilt många år kvar att försöka... Är också en favorit bland fansen, så sponsorerna borde kunna bli glada av att ha med honom. Men förstår, finns bättre kandidat i teamet och taktik gör att man bara behöver en sprinter!

skier

Aktiv medlem

Nja, quickstep är väl så belgiskt som ett lag kan vara. De vill nog bara maximera sina uci-poäng precis som de flesta lag. Jag är mer förvånad över att Alaphillipe inte kom med, men han kanske inte själv tyckte han var i tillräckligt bra form än.

Rug

Medlem
Ur lagperspektiv fattar jag; man tar inte in Zlatan när han inte platsar längre. Men ur sponsorperspektiv borde Cav's medverkan väga klart tyngre och det brukar ju betyda mycket i cykel.

skier

Aktiv medlem
Ur lagperspektiv fattar jag; man tar inte in Zlatan när han inte platsar längre. Men ur sponsorperspektiv borde Cav's medverkan väga klart tyngre och det brukar ju betyda mycket i cykel.
Cav fick väl till och med skaffa egna (eller ta med sig sina egna) sponsorer till quickstep för att betala sin lön, så jag tror inte lagets huvudsponsorer är så intresserade av honom. Sen kommer han mest troligt inte att köra för quickstep nästa år, men Jakobsen har väl kontrakt några år till, så uci-poäng som Jakobsen samlar på sig stannar i laget på ett annat sätt om jag fattat rätt.

Lite synd ändå att Cav inte får visa upp sin nya mästarskapströja, med formen han är i så hade han säkert tagit nån etappseger. Blir mycket press på Jakobsen nu, ett helt lag bara för honom och första gången han kör touren, inte kul att misslyckas då...

Ilritorno

Aktiv medlem
Det är inte alls självklart att Jakobsen kommer lyckas bättre än vad Cavendish skulle göra. Även om nu Jakobsen möjligtvis varit lite bättre i år. Men han har inte varit oslagbar, Jasper Philipsen var betydligt vassare i Belgien runt för ett par veckor sedan tex. Cavendish har gjort några fina spurter i år, och så Brittisk mästare nu. Så med tanke på hur det gick föra året så blir det sammantaget lite underligt att Quickstep inte gick på att låta Cavendish köra en sista Tour för dem, och en chans att bli ensam om ett fantastiskt rekord som deras åkare.

daek

Ny medlem
161 proffssegrar, 34 etappsegrar i touren, världsmästare, tvåfaldig brittisk mästare m.m och i riktigt bra form. I andra proffsidrotter med sådana meriter så får man bestämma själv om man är med eller inte på karriärens höst. Något haltande jämförelse med Zlatan några inlägg innan. Hade han varit i hel så petar man honom inte även om det finns yngre bättre alternativ. Och nu trots 41 år, nyopererat knä och utgående kontrakt så vill hans klubb förlänga mycket pga uppskattning och tidigare meriter. Bollen😉 är med andra ord hos Z och inte arbetsgivaren om han ska fortsätta eller inte.

Rug

Medlem
Cav fick väl till och med skaffa egna (eller ta med sig sina egna) sponsorer till quickstep för att betala sin lön, så jag tror inte lagets huvudsponsorer är så intresserade av honom.
Jag tänker att läget är helt annorlunda efter förra årets tour.

Jag hade också velat se Cavendish i touren men samtidigt vill man ju generellt att proffs-touren ska vara tävlingsinriktad. De bästa ska med. Roligast ur fan-perspektiv hade väl varit att någon av dem hoppade till ett annat team med eget spurt-tåg.

Ilritorno

Aktiv medlem
Men det är ju inte frågan om att skicka någon föredettning om de hade valt Cavendish. Han är ju alltjämt en av världens bästa spurtare
Nästa år får de för övrigt ett nytt problem på samma tema med Tim Merlier med i laget istället :sneaky:

HasseL

Aktiv medlem
Fortfarande är det så att om det är 10 m/s rakt i nosen så är det absolut mest effektiva sättet att ta sig fram i en stor klunga. Oavsett byar på 15+. Eventuella utbrytningar blir obönhörligen ikappkörda.

Jämför samma vindstyrka och kantvind. Då blir det åka av.
Som sagt du har inte varit på bron eller där i närheten. När det är så mycket vind så kommer det rejäla kastvindar på grund av turbulens där…. Och då menar jag från sidan… fast vinden kommer rakt framme ifrån. Alltid problem när vi cyklar eller kitesurfar där… Men spelar ingen roll. Vinden är bara just är 4 m/s som det ser ut..

skier

Aktiv medlem
Men det är ju inte frågan om att skicka någon föredettning om de hade valt Cavendish. Han är ju alltjämt en av världens bästa spurtare
Nästa år får de för övrigt ett nytt problem på samma tema med Tim Merlier med i laget istället :sneaky:
ja det är lite knepigt att ha två sprinters på samma lag, alla vill ju till touren, men de vill väl ha en backup ifall det blir skador, förra året blev ju väldigt lyckat just på grund av det. Nu har tydligen El Tractor fått Covid också, så quickstep saknar en väldigt viktig draghäst, brukar inte gå lika bra för dem i de lopp där han (Tim Declercq) inte är med.

Tror inte det handlar om föredetting eller inte utan bara vad som är bäst för lagets överlevnad och uci-poäng. Det är flera lag som fått tänka om inför årets tour för att samla på sig så många poäng som möjligt och gå för etappsegrar istället för att försöka i sammandraget t ex.

Ilritorno

Aktiv medlem
Ja Declerq har haft en tuff säsong i år. Han kommer saknas.

Men Quickstep är inte i närheten av att behöva bekymra sig om UCI-poäng för att överleva. De har så det skulle räcka att dela med sig till 2-3 stall till utan att riskera dras in i någon nedflyttningsstrid.

Kashew

Aktiv medlem
Du har aldrig varit på bron eller i närheten av den märker jag. Om det är 10 m/s så är det betydligt mera byarna och så är det rejäla kastvindar ;) Har kitesurfat under bron och där ute flera gånger. Oxå varit med och cykla över där..
Cykla på bron? But how?

edit: stavning

Senast ändrad:

gustavgo

Aktiv medlem
Nja, quickstep är väl så belgiskt som ett lag kan vara. De vill nog bara maximera sina uci-poäng precis som de flesta lag. Jag är mer förvånad över att Alaphillipe inte kom med, men han kanske inte själv tyckte han var i tillräckligt bra form än.
Såklart! Skulle gissa att skadorna från LBL sitter i. Även om han gjort sitt första lopp sen kraschen så är det väl något annat att göra 3 veckor i ett bräde.

Känns som det kommer bli relativt få sprintuppgörelser i denna Tour. Det är väl ett par givna sprintetapper första veckan (förutsatt att det inte blåser) därefter är det väl nästan att skaffa klippkort till grupetton ända fram till Champs-Elysée om man heter Jakobsen, Ewen eller Groenewegen .

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Vad tänker vi om transporten tillbaka till Sverige då? Är väl typ fyra cyklar per tåg, och det lär bli gott om gubb-Bianchis på perrongen framåt kvällen?

Köp & Sälj

Topp