Tour de France 2022, 1-23 juli

fedde

Aktiv medlem
Vad tänker vi om transporten tillbaka till Sverige då? Är väl typ fyra cyklar per tåg, och det lär bli gott om gubb-Bianchis på perrongen framåt kvällen?

Ta tåget till Helsingör, sedan färjan och så Pågatåg
eller Öresundståg till Malmö?
Det kanske går snabbare än att vänta på plats i
ett av tågen till Malmö?

Själv tänkte jag inte ta med cykel, det verkar opraktiskt
just denna dag.

/Fedde

Ilritorno

Aktiv medlem
Jag kom också fram till att jag skippar cykeln på fredagen. Allt inkluderat verkat det bättre vara där utan.

Lördagen blir det dock. Bror min har lyckats låna en cykel. Han har nog inte cyklat på riktigt på 30 år drygt. Senast vi cyklade ihop borde varit när han ännu var PB och jag tränare för pojkarna i klubben. Ska bli kul få driva på honom igen :cool:.

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Ta tåget till Helsingör, sedan färjan och så Pågatåg
eller Öresundståg till Malmö?
Det kanske går snabbare än att vänta på plats i
ett av tågen till Malmö?

Själv tänkte jag inte ta med cykel, det verkar opraktiskt
just denna dag.

/Fedde
Banarbete med ersättningsbussar gör det omöjligt att ta cykel från GBG till Helsingborg, så planen att cykla Strandvejen Helsingör-KöpEngman kan glömmas. Blir cykeltur hemma först, och sen civil Köpenhamnsvisit.

Miss Lycka 2.0

Aktiv medlem
Ännu ett lysande reportage om TdF i SVT. Är det bara okunniga sommarjobbare som finns där?
Vi startar med en "sprintsträcka på 13 km". Vad är det för något?

Putteman

Aktiv medlem
Jag tänkte ta tåget över och titta på fredag. Har aldrig varit på något sånt här innan.

Vad händer mer än själva tävlingen? Är det nåt mer spektakel att titta på?

Och finns det nåt bra tips på var man ska stå? Kommer med tåg till Köpenhamn.

Var hittar man förresten officiell info med tider osv?

Kul iallafall! 😀

moros

Aktiv medlem
Här finns lite info

Putteman

Aktiv medlem
Här finns lite info

Tackar!

Några tips om bra ställe att stå på?

xhkx

Medlem
ironi igår ?

skrmklippdfj04.png

lastkajen

Medlem
Men - vem vinner då?
Enligt nån bettchecker just nu, ganska troligt att Pogi vinner i år igen, och med tanke på genrepet i Tour of Slovenia. Jag hoppas på Jonas Vingegaard och Mathieu van der poel.

Vem tror du?

Highest; odds
Lowest; odds
Tadej Pogacar1.731.60
Primož Roglic5.504.35
Jonas Vingegaard5.504.75

GoranS

Aktiv medlem
Enligt nån bettchecker just nu, ganska troligt att Pogi vinner i år igen, och med tanke på genrepet i Tour of Slovenia. Jag hoppas på Jonas Vingegaard och Mathieu van der poel.

Vem tror du?
Highest; oddsLowest; odds
Tadej Pogacar1.731.60
Primož Roglic5.504.35
Jonas Vingegaard5.504.75
Skulle MvdP vinna totalen vore det i mina ögon nog den största knallen i tourens historia.

gustavgo

Aktiv medlem
Det lär väl stå mellan de tre även om jag inte tror Pog kommer vara fullt så överlägsen som oddsen säger. Thomas, Martinez, Caruso, O'Connor och ev. Vlasov lär göra upp om platserna bakom.
Intressant att de har markerat "competes for youth GC". UAE har fyra ungdomar i laget och Jumbo Visma har noll.
Man är väl "ungdom" upp till och med 24år. Vingegaard är 25 så Pogacar lär väl vara relativt ohotad i den vita tröjan iår. Isreals lag har för övrigt högst medelålder på 33år!

Senast ändrad:

Ilritorno

Aktiv medlem
Tror inte alls på Roglic. Han har inte imponerat i år alls, relativt utifrån förväntningar man kan ha på honom. I båda hans större etapploppsvinster i år, Paris-Nice och Dapuhine kändes det mest som han kunde vinna väldigt mycket tack vare grymma insatser från lagkamrater i rätt läge. Van Arte i Paris Nice och Vinegaard i de andra fallet. Det räcker nog inte för utmana Pogi. Tror nog Vinegaard faktiskt skulle ha större chans. Men nu måste han ju antagligen assistera Roglic, åtminstone initialt, vilket försvårar det ytterligare

lastkajen

Medlem
Tror inte alls på Roglic. Han har inte imponerat i år alls, relativt utifrån förväntningar man kan ha på honom. I båda hans större etapploppsvinster i år, Paris-Nice och Dapuhine kändes det mest som han kunde vinna väldigt mycket tack vare grymma insatser från lagkamrater i rätt läge. Van Arte i Paris Nice och Vinegaard i de andra fallet. Det räcker nog inte för utmana Pogi. Tror nog Vinegaard faktiskt skulle ha större chans. Men nu måste han ju antagligen assistera Roglic, åtminstone initialt, vilket försvårar det ytterligare
Ska bli spännande och se detta, hur laget resonerar här. Med Danmark som start och eventuella "hemmaplan fördelar" för Jonas kanske laget efter de första 3 dagarna väljer att åka med Jonas om han får bra slagläge mot Pog, och Roglic får hjälpa..
Etapp 20 förra året gjorde ju Jonas en super tid på TT så vem vet nu med hemmapublik kanske han kan vinna till och med?!

HasseL

Aktiv medlem

Rug

Medlem
Ska bli spännande och se detta, hur laget resonerar här. Med Danmark som start och eventuella "hemmaplan fördelar" för Jonas kanske laget efter de första 3 dagarna väljer att åka med Jonas om han får bra slagläge mot Pog, och Roglic får hjälpa..
Etapp 20 förra året gjorde ju Jonas en super tid på TT så vem vet nu med hemmapublik kanske han kan vinna till och med?!
Ingen vet vem av Roglic och Vingegaard som är starkast, inte ens de själva. De kommer inte offra någon av dem som hjälpryttare förrän sent/efter för mycket tidstapp. Jag tycker att det verkar perfekt att hålla båda i spelet och köra offensivt så att Pog måste jobba för att stänga ner bägge. Förhoppningsvis har Pogacar tappat på båda två lagom till bergen (kanske mycket att hoppas på men fullt möjligt när UAE ser så svaga ut i förhållande till Jumbo-Visma). Jag är taggad som fan på GC i år. Inga jävla krascher på favoriterna nu.
Idag hejar vi på WvA!

Topp