Tour de France 2022, 1-23 juli

Bikzz

Aktiv medlem
Mkt bättre på den gamla goda tiden !!

c1.JPG

Petram

Ny medlem
Cyklade sträckan igår i Köpenhamn. Avstängt till efter 12. Kul tog en timme fick en fin sigtseeing samtidigt. Blev kö vid lille havefrue när alla turister flockades. Besökte sen Festivelo i Faelledparken. Mycket fint. Däremot på hemsidan fanns ingen info hur man tar sig dit bara länk till offentlig transport. Är det svårt att skriva vilken metro eller tåg som går dit? De verkar även ha haft svårt få volontärer fanns inga guider el värmen fredag el lördag. Tror Sverige skulle klarat organisationen bättre! Men en upplevelse var det! Skönt återgå till TV:n😊

InlineOla

Aktiv medlem
Det riktigt roliga va ju att Lampaert va väl typ den enda specializedåkaren som INTE körde med den skitfula hjälmen/huvudstrumpan. Ingen vidare reklam, specializedsnubben blev ju intervjuad i direktsändning o berätta hur mycket snabbare nya hjälmen skulle vara.

InlineOla

Aktiv medlem
Fan vad trist med spurtetapper.
Ja första veckans spurtetapper brukar va ett sömnpiller till 10km kvar, såvida det inte är kantvind.

Efter lite bergsetapper brukar plattetapperna bli mer omväxlande med utbrytningar som ibland håller då klungan inte är lika pigg i benen som första dagarna + vissa lag kommer ha andra intressen än att vinna spurtetapper. Tänker väl främst på Jumbo då.

Mange.

Aktiv medlem
Reklam för vad? Danmark som turistland? Jag är skeptisk till att en TdF-start skulle påverka turismen i någon större grad.
turism som helhet är jag benägen att hålla med. Att alla övernattningssängar brukar ta slut rätt omgående i nära anslutning till rutten däremot och den cykelspecifika turism som kommer är nog väldigt uppskattad av lokala näringsidkare och den momsskjuts staten får i förlängningen överväger nog kostnaden för att hålla i starten. #killgissa

GoranS

Aktiv medlem
turism som helhet är jag benägen att hålla med. Att alla övernattningssängar brukar ta slut rätt omgående i nära anslutning till rutten däremot och den cykelspecifika turism som kommer är nog väldigt uppskattad av lokala näringsidkare och den momsskjuts staten får i förlängningen överväger nog kostnaden för att hålla i starten. #killgissa
Förhåller mig tveksam till att det går att räkna hem kostnaden.

Luktapåblommorna

Aktiv medlem
Förhåller mig tveksam till att det går att räkna hem kostnaden.
Jag la ett par hundra i danska skattkistan och då gjorde jag ändå en budgetversion. Räkna med hundratusen besökare och det är 2800 per skalle. Nog tror jag att det går att räkna hem. Danmark kommer leva många år på detta. Jag blev extremt mycket välvilligare till att turista mer där och kommer med råge inom ett par år betalat tillbaka. Tack Danmark för festen, magnifikt.

ooms

Aktiv medlem
Jag la ett par hundra i danska skattkistan och då gjorde jag ändå en budgetversion. Räkna med hundratusen besökare och det är 2800 per skalle. Nog tror jag att det går att räkna hem. Danmark kommer leva många år på detta. Jag blev extremt mycket välvilligare till att turista mer där och kommer med råge inom ett par år betalat tillbaka. Tack Danmark för festen, magnifikt.
2800 per skalle. Momsen är 25% i Danmark enligt vad jag hittat, så det innebär att varje av dessa 100 000 besökare ska spendera 14 000 för att generera 2800 i moms.

Lukrativt för näringsidkare längs rutten, ja troligen… Om danska staten får in en dryg kvarts miljard i ökade skatteintäkter, nja…

HasseL

Aktiv medlem
Reklam för vad? Danmark som turistland? Jag är skeptisk till att en TdF-start skulle påverka turismen i någon större grad.
Märks att ni inte jobbar med turism. Arrangeras ett Kiteevent varje år med några av de bästa i världen på västkusten varje år. Och har arrangerats PWA i vindsurfa. Dessa två event har fått folk som sysslar med dessa sporter att komma hit på semester. Och i och med mera turism så detta har medfört har medfört utvidgade byar med flera restauranger, butik och så vidare. TdF innebär förmodligen samma sak över hela landet med den exponeringen.

HasseL

Aktiv medlem
2800 per skalle. Momsen är 25% i Danmark enligt vad jag hittat, så det innebär att varje av dessa 100 000 besökare ska spendera 14 000 för att generera 2800 i moms.

Lukrativt för näringsidkare längs rutten, ja troligen… Om danska staten får in en dryg kvarts miljard i ökade skatteintäkter, nja…
Får Sverige in pengarna för det som det kostar att arrangera ishockey-vm eller skid-vem i Åre? Staten är ju med och betalar en del på dessa oxå ;)

Staten betalar en del av TdF men är ett bolag som arrangerade det i Danmark,

ooms

Aktiv medlem
Får Sverige in pengarna för det som det kostar att arrangera ishockey-vm eller skid-vem i Åre? Staten är ju med och betalar en del på dessa oxå ;)

Staten betalar en del av TdF men är ett bolag som arrangerade det i Danmark,
Nej, jag tror inte staten får in det. Nu var ju frågan om de danska skattebetalarna tyckte de (minst) 258 miljonerna var väl investerade skattepengar. Vi som gillar cykel tycker naturligtvis det, om ”mannen på gatan” tycker det är jag inte alls så säker på.

HasseL

Aktiv medlem
Nej, jag tror inte staten får in det. Nu var ju frågan om de danska skattebetalarna tyckte de (minst) 258 miljonerna var väl investerade skattepengar. Vi som gillar cykel tycker naturligtvis det, om ”mannen på gatan” tycker det är jag inte alls så säker på.
Som jag svarade tidigare så alla jag har snackat med och inte är cyklister(väldigt få cyklister i byn jag bor i mera surfare) är mer än super nöjda… Och Danmark har ett sällskap som heter https://www.sporteventdenmark.com/kalender/ som går in med pengar till dessa event så de är med i budgeten från staten varje år. SailGP kommer senare till Århus och det eventet kostar närmare 60 miljoner att få hit. EM i SUP kostar kring 3-4 miljoner. Allt detta bekostas av sportevent.dk plus olika fonder oftast. Och kollar du kalandern så ser du att det är en del stora saker som kostar pengar.

För övrigt så är den riktiga talet lite mindre enligt danska tidningar: https://www.berlingske.dk/samfund/d...ioner-kroner-for-at-laegge-asfalt-til-tour-de

Senast ändrad:

GoranS

Aktiv medlem
Tror du att en land som arrangerar OS kan räkna hem kostnaden? Men på grund av Os har jag haft en av mina bästa skidturer som jag förmodligen hade gjort utan att få ögonen för stället tack vare OS.
Nej, jag tror inte att OS går att räkna hem ekonomiskt. Detta är den huvudsakliga anledningen till att jag är glad då Sverige inte fått OS.

HasseL

Aktiv medlem
Nej, jag tror inte att OS går att räkna hem ekonomiskt. Detta är den huvudsakliga anledningen till att jag är glad då Sverige inte fått OS.
Är väldigt få stora VM eller EM som går att räkna hem ekonomiskt rent avvecklingsmässigt. Men allt runt omkring och marknadsföring värdet är svår att säga på en gång efter om det är lönsamt eller inte. Uppenbarligen så har Grand Depart gått plus tidigare rent avecklingsmässigt (i England).

Skall vi snacka om att spendera skattepengar i onödan så är väl melodifestivalen den största pengaslukaren i Sveriges Historia på senare år?

GoranS

Aktiv medlem
Att rått räkna antal besökare multiplicerat med snittkonsumtion tycker jag känns suspekt. Dessutom bör man nog skilja på utländska besökare och inhemska.

GoranS

Aktiv medlem
Är väldigt få stora VM eller EM som går att räkna hem ekonomiskt rent avvecklingsmässigt. Men allt runt omkring och marknadsföring värdet är svår att säga på en gång efter om det är lönsamt eller inte. Uppenbarligen så har Grand Depart gått plus tidigare rent avecklingsmässigt (i England).

Skall vi snacka om att spendera skattepengar i onödan så är väl melodifestivalen den största pengaslukaren i Sveriges Historia på senare år?
Jag är glad varje gång vi inte vinner ESC också.

Jag tror att många mastodontevenemang säljs in med helt orimliga turism- och marknadsföringskalkyler.

ooms

Aktiv medlem
För övrigt så är den riktiga talet lite mindre enligt danska tidningar: https://www.berlingske.dk/samfund/d...ioner-kroner-for-at-laegge-asfalt-til-tour-de

Ser inte nån större skillnad där, de totalt 180 MDKK som nämns i dessa artiklar motsvaras väl ganska väl av de 258 MSEK som nämns i SVT:s artikel.

HasseL

Aktiv medlem
Ser inte nån större skillnad där, de totalt 180 MDKK som nämns i dessa artiklar motsvaras väl ganska väl av de 258 MSEK som nämns i SVT:s artikel.
Du skall se vad staten betalar(sporteventdanmark) och inte vad varje kommun betalar. Kommunpengarna är inte statens pengar. Så staten har inte betalat så mycket fortfarande.

ooms

Aktiv medlem
Du skall se vad staten betalar(sporteventdanmark) och inte vad varje kommun betalar. Kommunpengarna är inte statens pengar. Så staten har inte betalat så mycket fortfarande.
Var får kommunerna sina pengar ifrån då? Är inte det skattepengar? Det är ju skattebetalarnas pengar som är intressant, inte om det är staten eller kommunen som förmedlar dem.

Ilritorno

Aktiv medlem
Om man ska argumentera för vad det ger Danmark så är det nog annat mervärde man hellre bör fokusera på. Rent ekonomiskt känns det hopplöst, och det verkar ju mer vara i privata plånböcker de största vinsterna hamnar för större evenemang. Men mervärdet av en fantastisk folkfest för väldigt många Danskar, och förmodat ytterligare uppsving för Dansk cykling, både motions- och tävlingscykling, är nog det man bör fokusera på om man ska argumentera för att det värt priset

HasseL

Aktiv medlem
Om man ska argumentera för vad det ger Danmark så är det nog annat mervärde man hellre bör fokusera på. Rent ekonomiskt känns det hopplöst, och det verkar ju mer vara i privata plånböcker de största vinsterna hamnar. Men mervärdet av en fantastisk folkfest för väldigt många Danskar, och förmodat ytterligare uppsving för Dansk cykling, både motions- och tävlingscykling, är nog det man bör fokusera på om man ska argumentera för att det värt priset
Och turismen som sagt. Mervärdet är ovärdeligt…

GoranS

Aktiv medlem
Det finns det olika mätinstrument på så klart som det finns på allt. Förmodligen samma som vi har använt där jag bor?
Att det finns olika mått betvivlar jag inte. Det jag betvivlar är att de är speciellt tillförlitliga. Så fort man presenterar ett värde på något upplevs det som tillförlitligt när det i realiteten mkt väl kan ha så stora felmarginaler att det egentligen inte går att dra några slutsatser av det.

HasseL

Aktiv medlem
Att det finns olika mått betvivlar jag inte. Det jag betvivlar är att de är speciellt tillförlitliga. Så fort man presenterar ett värde på något upplevs det som tillförlitligt när det i realiteten mkt väl kan ha så stora felmarginaler att det egentligen inte går att dra några slutsatser av det.
Fast så är det ju med det mesta här i världen? Typ som med all media. Du läser och ser det du vill se :)

Köp & Sälj

Topp