Start med tre etapper i Danmark.
Etapp 1: Individuellt tempo i Köpenhamn, 13 km
Etapp 2: Roskilde - Nyborg, 190 km
Etapp 3: Vejle - Sønderborg, 170 km
Sen vilodag med transfer
Ja sjuk stämning. Glad att man har upplever girot och touren i Danmark. Nu mot nästa stopp här i Danmark. Hoppas att kunna komma in i Sonderborg oxå..Fantastiskt hur mycket folk det är överallt runt banan!
Ja första veckans spurtetapper brukar va ett sömnpiller till 10km kvar, såvida det inte är kantvind.Fan vad trist med spurtetapper.
Oja det tycker alla jag har snackat med. Den här reklam är obetalbar för oss danskar…Man får ju hoppas att danskarna tycker det var väl investerade skattepengar.
Reklam för vad? Danmark som turistland? Jag är skeptisk till att en TdF-start skulle påverka turismen i någon större grad.Oja det tycker alla jag har snackat med. Den här reklam är obetalbar för oss danskar…
turism som helhet är jag benägen att hålla med. Att alla övernattningssängar brukar ta slut rätt omgående i nära anslutning till rutten däremot och den cykelspecifika turism som kommer är nog väldigt uppskattad av lokala näringsidkare och den momsskjuts staten får i förlängningen överväger nog kostnaden för att hålla i starten. #killgissaReklam för vad? Danmark som turistland? Jag är skeptisk till att en TdF-start skulle påverka turismen i någon större grad.
Förhåller mig tveksam till att det går att räkna hem kostnaden.turism som helhet är jag benägen att hålla med. Att alla övernattningssängar brukar ta slut rätt omgående i nära anslutning till rutten däremot och den cykelspecifika turism som kommer är nog väldigt uppskattad av lokala näringsidkare och den momsskjuts staten får i förlängningen överväger nog kostnaden för att hålla i starten. #killgissa
Jag la ett par hundra i danska skattkistan och då gjorde jag ändå en budgetversion. Räkna med hundratusen besökare och det är 2800 per skalle. Nog tror jag att det går att räkna hem. Danmark kommer leva många år på detta. Jag blev extremt mycket välvilligare till att turista mer där och kommer med råge inom ett par år betalat tillbaka. Tack Danmark för festen, magnifikt.Förhåller mig tveksam till att det går att räkna hem kostnaden.
2800 per skalle. Momsen är 25% i Danmark enligt vad jag hittat, så det innebär att varje av dessa 100 000 besökare ska spendera 14 000 för att generera 2800 i moms.Jag la ett par hundra i danska skattkistan och då gjorde jag ändå en budgetversion. Räkna med hundratusen besökare och det är 2800 per skalle. Nog tror jag att det går att räkna hem. Danmark kommer leva många år på detta. Jag blev extremt mycket välvilligare till att turista mer där och kommer med råge inom ett par år betalat tillbaka. Tack Danmark för festen, magnifikt.
Märks att ni inte jobbar med turism. Arrangeras ett Kiteevent varje år med några av de bästa i världen på västkusten varje år. Och har arrangerats PWA i vindsurfa. Dessa två event har fått folk som sysslar med dessa sporter att komma hit på semester. Och i och med mera turism så detta har medfört har medfört utvidgade byar med flera restauranger, butik och så vidare. TdF innebär förmodligen samma sak över hela landet med den exponeringen.Reklam för vad? Danmark som turistland? Jag är skeptisk till att en TdF-start skulle påverka turismen i någon större grad.
Tror du att en land som arrangerar OS kan räkna hem kostnaden? Men på grund av Os har jag haft en av mina bästa skidturer som jag förmodligen hade gjort utan att få ögonen för stället tack vare OS.Förhåller mig tveksam till att det går att räkna hem kostnaden.
Får Sverige in pengarna för det som det kostar att arrangera ishockey-vm eller skid-vem i Åre? Staten är ju med och betalar en del på dessa oxå ;)2800 per skalle. Momsen är 25% i Danmark enligt vad jag hittat, så det innebär att varje av dessa 100 000 besökare ska spendera 14 000 för att generera 2800 i moms.
Lukrativt för näringsidkare längs rutten, ja troligen… Om danska staten får in en dryg kvarts miljard i ökade skatteintäkter, nja…
Nej, jag tror inte staten får in det. Nu var ju frågan om de danska skattebetalarna tyckte de (minst) 258 miljonerna var väl investerade skattepengar. Vi som gillar cykel tycker naturligtvis det, om ”mannen på gatan” tycker det är jag inte alls så säker på.Får Sverige in pengarna för det som det kostar att arrangera ishockey-vm eller skid-vem i Åre? Staten är ju med och betalar en del på dessa oxå ;)
Staten betalar en del av TdF men är ett bolag som arrangerade det i Danmark,
Som jag svarade tidigare så alla jag har snackat med och inte är cyklister(väldigt få cyklister i byn jag bor i mera surfare) är mer än super nöjda… Och Danmark har ett sällskap som heter https://www.sporteventdenmark.com/kalender/ som går in med pengar till dessa event så de är med i budgeten från staten varje år. SailGP kommer senare till Århus och det eventet kostar närmare 60 miljoner att få hit. EM i SUP kostar kring 3-4 miljoner. Allt detta bekostas av sportevent.dk plus olika fonder oftast. Och kollar du kalandern så ser du att det är en del stora saker som kostar pengar.Nej, jag tror inte staten får in det. Nu var ju frågan om de danska skattebetalarna tyckte de (minst) 258 miljonerna var väl investerade skattepengar. Vi som gillar cykel tycker naturligtvis det, om ”mannen på gatan” tycker det är jag inte alls så säker på.
![]()
Cykel: Notan för danska cykelfesten: 258 miljoner
Det tog tio år att få världens största cykeltävling Tour de France till Danmark. Notan för de tre etapperna landar på minst 258 miljoner kronor. – Det framstår som en helt overklig värld när danska skattepengar används för att finansiera en fransk etapptävlings reseaktiviteter, säger en...www.svt.se
Nej, jag tror inte att OS går att räkna hem ekonomiskt. Detta är den huvudsakliga anledningen till att jag är glad då Sverige inte fått OS.Tror du att en land som arrangerar OS kan räkna hem kostnaden? Men på grund av Os har jag haft en av mina bästa skidturer som jag förmodligen hade gjort utan att få ögonen för stället tack vare OS.
Är väldigt få stora VM eller EM som går att räkna hem ekonomiskt rent avvecklingsmässigt. Men allt runt omkring och marknadsföring värdet är svår att säga på en gång efter om det är lönsamt eller inte. Uppenbarligen så har Grand Depart gått plus tidigare rent avecklingsmässigt (i England).Nej, jag tror inte att OS går att räkna hem ekonomiskt. Detta är den huvudsakliga anledningen till att jag är glad då Sverige inte fått OS.
Att rått räkna antal besökare multiplicerat med snittkonsumtion tycker jag känns suspekt. Dessutom bör man nog skilja på utländska besökare och inhemska.Jag la ett par hundra i danska skattkistan och då gjorde jag ändå en budgetversion. Räkna med hundratusen besökare och det är 2800 per skalle. Nog tror jag att det går att räkna hem. Danmark kommer leva många år på detta. Jag blev extremt mycket välvilligare till att turista mer där och kommer med råge inom ett par år betalat tillbaka. Tack Danmark för festen, magnifikt.
Jag är glad varje gång vi inte vinner ESC också.Är väldigt få stora VM eller EM som går att räkna hem ekonomiskt rent avvecklingsmässigt. Men allt runt omkring och marknadsföring värdet är svår att säga på en gång efter om det är lönsamt eller inte. Uppenbarligen så har Grand Depart gått plus tidigare rent avecklingsmässigt (i England).
Skall vi snacka om att spendera skattepengar i onödan så är väl melodifestivalen den största pengaslukaren i Sveriges Historia på senare år?
Som sagt jag har sett resultatet av några sådana event i Danmark och de har varit lönsamma över en period på 6-8 år..Jag är glad varje gång vi inte vinner ESC också.
Jag tror att många mastodontevenemang säljs in med helt orimliga turism- och marknadsföringskalkyler.
Tror du att en land som arrangerar OS kan räkna hem kostnaden? Men på grund av Os har jag haft en av mina bästa skidturer som jag förmodligen hade gjort utan att få ögonen för stället tack vare OS.
Hur bedömer man effekten för danska ekonomin under t.ex. 2026 av tourstarten? Känns som ett mission impossible.Som sagt jag har sett resultatet av några sådana event i Danmark och de har varit lönsamma över en period på 6-8 år..
Ser inte nån större skillnad där, de totalt 180 MDKK som nämns i dessa artiklar motsvaras väl ganska väl av de 258 MSEK som nämns i SVT:s artikel.För övrigt så är den riktiga talet lite mindre enligt danska tidningar: https://www.berlingske.dk/samfund/d...ioner-kroner-for-at-laegge-asfalt-til-tour-de
![]()
Afsløret: Så meget har Danmark betalt direkte til Tour de France ejerselskab
Tallet har været meget svært at få oplyst.www.dagens.dk
Du skall se vad staten betalar(sporteventdanmark) och inte vad varje kommun betalar. Kommunpengarna är inte statens pengar. Så staten har inte betalat så mycket fortfarande.Ser inte nån större skillnad där, de totalt 180 MDKK som nämns i dessa artiklar motsvaras väl ganska väl av de 258 MSEK som nämns i SVT:s artikel.
Var får kommunerna sina pengar ifrån då? Är inte det skattepengar? Det är ju skattebetalarnas pengar som är intressant, inte om det är staten eller kommunen som förmedlar dem.Du skall se vad staten betalar(sporteventdanmark) och inte vad varje kommun betalar. Kommunpengarna är inte statens pengar. Så staten har inte betalat så mycket fortfarande.
Det finns det olika mätinstrument på så klart som det finns på allt. Förmodligen samma som vi har använt där jag bor?Hur bedömer man effekten för danska ekonomin under t.ex. 2026 av tourstarten? Känns som ett mission impossible.
Inte statens? Så det kostar fortfarande inte staten dessa pengar?Vad får kommunerna sina pengar ifrån då? Är inte det skattepengar?
Socchi ;) fantastisk skidort som tyvärr är omöjlig att åka i nu med Rysslands tilltag..
Vi snackar om skattebetalarnas pengar.Inte statens? Så det kostar fortfarande inte staten dessa pengar?
Typ som för melodifestivalen då? :)Vi snackar om skattebetalarnas pengar.
Och turismen som sagt. Mervärdet är ovärdeligt…Om man ska argumentera för vad det ger Danmark så är det nog annat mervärde man hellre bör fokusera på. Rent ekonomiskt känns det hopplöst, och det verkar ju mer vara i privata plånböcker de största vinsterna hamnar. Men mervärdet av en fantastisk folkfest för väldigt många Danskar, och förmodat ytterligare uppsving för Dansk cykling, både motions- och tävlingscykling, är nog det man bör fokusera på om man ska argumentera för att det värt priset
Att det finns olika mått betvivlar jag inte. Det jag betvivlar är att de är speciellt tillförlitliga. Så fort man presenterar ett värde på något upplevs det som tillförlitligt när det i realiteten mkt väl kan ha så stora felmarginaler att det egentligen inte går att dra några slutsatser av det.Det finns det olika mätinstrument på så klart som det finns på allt. Förmodligen samma som vi har använt där jag bor?
Fast så är det ju med det mesta här i världen? Typ som med all media. Du läser och ser det du vill se :)Att det finns olika mått betvivlar jag inte. Det jag betvivlar är att de är speciellt tillförlitliga. Så fort man presenterar ett värde på något upplevs det som tillförlitligt när det i realiteten mkt väl kan ha så stora felmarginaler att det egentligen inte går att dra några slutsatser av det.