Tour de France 2022, 1-23 juli

Att Vingegaard väntade där tycker jag inte han hade behövt, Pogacar kör ju på chans nerför i försök att hänga av Vingegaard eller få honom att vurpa. Tror Vingegaard tänkte att han gjorde en tjänst o då borde Pogacar inte attackera igen nerför som gentjänst.
Man får ju hoppas att TP väntar om JV kraschar med bara...

Vi er røde, vi er hvide… Gött att man är dansk medborgare och cyklar i samma klubb som JV gjorde när han bodde i Thy innan han flyttade till Glyngøre. ??????????

Så här roligt har det inte varit sen de slutade dopa sig.

Vad hände med de två motorcyklarna som blev hemskickade? Hörde bara dem prata om det.

Jag tror ju mer att det var nån människas fel än motorcykelns…
Men, håller med, bort med alla mc utom den Wiggins åker på :-)

De testar betydligt mycket mer nu. Lagstraffen som ges har gett effekt. Sponsorer gillar inte doping längre. Förstås vet ingen hur det är, men allt talar ju för att det betydligt mycket renare nu än det var under big-doping-åren.

Shit, har inte följt loppet på tv men i sportnotiser efteråt.
verkar varit riktigt bra i år.
hejja Jonas V ! ! !

Såg att det pratats doping såklart.
Det fick mig att tänka på denna riktigt braiga spelfilm om Touren. "THE RACER"
Se den efter målgången! Rekommenderas varmt. Sen vill man bara ut och cykla själv.

Igår snackades det om att snittfarterna har varit de snabbaste någonsin.
Medelhastigheten för hela TdF låg innan 1990 på 35-37 km/h och nu, de senaste 20 åren på 40+ (frånsett några år med ett par tiondelar under). 2021 låg den på 41,17 km/h om datan jag hittat stämmer och i år är den än så länge 42+. Det är väl farten upp för HC-stigningarna som är lägre men det beror ju inte bara på dopning eller ej utan hur de ligger i respektive etapp, var klungan befinner sig, var den gula befinner sig etc. Men snabbt har det gått i år med flera etapper med snitt på 47+ ?

Igår snackades det om att snittfarterna har varit de snabbaste någonsin.
enligt Gerraint Thomas så har de nästan inte haft någon motvind under touren vilket skulle kunna påverkat hastigheten.

För övrigt vill jag säga att jag är helt tagen av Wout van Aerts insats denna tour. Helt bisarrt att se hur ledaren i poängtävlingen leder uppför en HC stigning

Medelhastigheten för hela TdF låg innan 1990 på 35-37 km/h och nu, de senaste 20 åren på 40+ (frånsett några år med ett par tiondelar under). 2021 låg den på 41,17 km/h om datan jag hittat stämmer och i år är den än så länge 42+. Det är väl farten upp för HC-stigningarna som är lägre men det beror ju inte bara på dopning eller ej utan hur de ligger i respektive etapp, var klungan befinner sig, var den gula befinner sig etc. Men snabbt har det gått i år med flera etapper med snitt på 47+ ?
Även platta DK-etapper har väl bidragit.

Härligt "lugn" start på dagens etapp.
Detta är lite Tour de France för mej med härliga småbyar
och mysigt landskap.

Alpe d'Huez toplist. Cyklisterna verkar lite klenare nuförtiden...

Az2.JPG

Jösses! Spurtarna har släpat sig genom alla bergen för två möjligheter till att köra om det o får inte ens chansen på #1. Grym attack av Laporte, oreda bland spurtlagen.

Tillbaka
Topp