Fjärdebrunn
Aktiv medlem
Tour du Mont Blanc
Dessa cliffhangers...
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.

Jag suger en del hjul ner mot Aosta. Liten grupp.
De andra tar ganska långa förningar. När det blir min tur tar jag en kort förning. Adamsson och Vacchi har ju sagt att det är det som är mest effektivt?.
Ingen vill gå upp när jag försiktigt slår åt sidan så jag blir kvar där framme en stund men med lägre intensitet. Stiger bara någon enstaka % från Aosta och fram till La Sale och Pre St Didier så det kan löna sig att hjälpas åt i hettan.
Är det då den som tar längsta förningarna som sätter standarden för de övrigas förningar?Ärligt beskrivet, men här blir det tyvärr minuspoäng i min bok. Man gör sin del av jobbet eller lämnar gruppen. Jag gillar långdistanstriathlon bla pga att ingen får dra fördel av andra (stämmer ju tyvärr inte helt, då det är möjligt under simningen).
Men nog har väll Triathlon tillfört en del till tempocyklandet??Triathlon är inget cyklister håller på med, och därmed OT
Vet inte om de tillfört något, håller själv inte på med TT. Men har för mig triathlon har ett annat reglemente ang cyklarna, så det gäller att se upp om man som cyklist vill ha en godkänd TT-cykel.Men nog har väll Triathlon tillfört en del till tempocyklandet??
Var själv nyligen på väg att köpa en TT av en triathlet. Ja köpte faktiskt men säljaren hade inte koll på 10 delat och 11 delat. Affären fick göras ogjord. Schyst triatlet ?
Rulle #42?Vet inte om de tillfört något, håller själv inte på med TT. Men har för mig triathlon har ett annat reglemente ang cyklarna, så det gäller att se upp om man som cyklist vill ha en godkänd TT-cykel.
Men själv lever jag strikt enligt rule #42.
Gissar att det är Velominatis ”regler” som åsyftas. Blandning av stilregler, tradition, tips och lite tramsande.Rulle #42?
Borde jag känna till?
Berätta!
www.velominati.com
Bra beskrivet Göran S.Gissar att det är Velominatis ”regler” som åsyftas. Blandning av stilregler, tradition, tips och lite tramsande.
Låt inte min förkärlek till att man själv gör hela jobbet skymma det faktum att jag tycker att det du har gjort är fantastiskt. Jag ser fram mot resten av beskrivningen.
Har inte använt GarminConnect, men på bilden ovan ser det ut som att GPS-punkter samplas & sparas med ett visst tidsintervall. Om man kör hyfsat fort utför på slingriga vägar så blir det inte korrekt.
Jepp, bara att börja om.Nänä, PaulD har gjort som Armstrong när Beloki kraschade och genat över ängen!
För oss som cyklar uteslutande lvg(eller för den del snabbgrus) så funkar det så att alla vet att gruppen rullar fortast om alla bidrar med det dom kan, om man bidrar med än så lite så får dom starkare ändå lite vila.Ärligt beskrivet, men här blir det tyvärr minuspoäng i min bok. Man gör sin del av jobbet eller lämnar gruppen. Jag gillar långdistanstriathlon bla pga att ingen får dra fördel av andra (stämmer ju tyvärr inte helt, då det är möjligt under simningen).
Nu har jag väl som mest cyklat runt hälften av de antal höjdmeter denna tur bjuder på. Har dock cyklat en hel del i den typ av terräng som loppet går i. Min uppfattning är att många motionärer skulle skulle klara att ta sig upp för valfri backe på detta lopp, givet vettig lvg-utväxling och rätt mental inställning. Det tar en stund, men upp kommer man typiskt. Undantag finns förstås, ffa om man har många kg att släpa på eller om "formen" är för dålig.Vilken Tour du har kört! Häftigt.
Jag har cyklat Olshyttebacken några gånger men bara en gång per tur.
Inser nu hur tufft ditt lopp kan vara när du kört backen 18 gånger. Imponerande!
Fortsättning/avslut ligger i pipen.Vän av ordning undrar lite försiktigt om det blir någon fortsättning eller om du kanske är på väg ner för att cykla om efter att ha insett att du genat.
Håller med!!Nu har jag väl som mest cyklat runt hälften av de antal höjdmeter denna tur bjuder på. Har dock cyklat en hel del i den typ av terräng som loppet går i. Min uppfattning är att många motionärer skulle skulle klara att ta sig upp för valfri backe på detta lopp, givet vettig lvg-utväxling och rätt mental inställning. Det tar en stund, men upp kommer man typiskt. Undantag finns förstås, ffa om man har många kg att släpa på eller om "formen" är för dålig.
Att jämföra med backar man har "på hemmaplan" blir lätt lite missvisande då de typiskt är så mycket kortare att man kan komma undan med att trycka på och gå ganska hårt uppför. Tar backen 1-2 timmar blir det en annan sak och man kommer inte undan med att gå på rött utan måste cykla mer kontrollerat. Håller man bara nere intensiteten är uppförscykling egentligen inte så jobbigt rent fysiskt, i alla fall så länge det inte blir så brant att man måste börja bryta sig uppför.
Min poäng är att man inte behöver vara någon supermänniska för att cykla uppför den typen av backar. Ibland tycker jag att t.ex. Vacchi och Adamsson får det att låta som svårare än det är.
Med detta menar jag absolut inte att det @Paul D gjort är ngt för dussinmotionären. Att klara av så många backar och med så bra fart som han gjorde kräver att man är en ganska duktig motionär. Och att tävla upp för sådana backar som proffsen gör är förstås något helt annat ytterligare.
Tack tack!!Vilken Tour du har kört! Häftigt.
Jag har cyklat Olshyttebacken några gånger men bara en gång per tur.
Inser nu hur tufft ditt lopp kan vara när du kört backen 18 gånger. Imponerande!
Tack tack!!
Varifrån utgick du de gånger du
Perfekt, jag vill ha våfflor när jag kommer förbi på lördag 13e?Senaste veckan har vi haft besök av barn o barnbarn i stugan längs Vasaloppsspåret.
Örängarna, ibland vänder jag på toppen och kör längs norrut längs älven.Tack tack!!
Varifrån utgick du de gånger du kört Olshyttebacken?
Örängarna!! På de åkrarna kröp jag på knä (fartställning ?) o plockade potatis som 15-16 åring.Örängarna
Örängarna, ibland vänder jag på toppen och kör längs norrut längs älven.
Perfekt, jag vill ha våfflor när jag kommer förbi på lördag 13e?
Riktigt bra beskrivning av ditt lopp! ? Tack!Visa bilaga 571608
Så här skoj är de tre milen ner till Bourg Saint Maurice som ligger vid 275km. Som Göran S tidigare noterat så tog jag längsta rasten här. Tog några nävar extrasaltade jordnötter och växlade med stor tugga banan och Snickers. Lite som hajkbanan. Satt som en smäck. Anlände ca 2 timmar före repet så det var ingen stress när jag rullade vidare upp mot Cormet de Roselend och sista repet. Solen är inte längre lika het och första milen är i skog som skuggar. Känns faktiskt av och till riktig bra. Fortsätter ändå köra defensivt för att inte åka på kramp. Kostar på mig att sänka effekten med typ 10% jämfört första halvan. Gick nog lite hårdare i Aostadalen för att hänga med de små klungorna där.
När jag når Cormet de Roselend finns inget behov att kyla ner kroppen. Samlar på mig några extra gel och någon extra bar ifrån kontrollen. Denna extra proviant kom aldrig till användning utan ligger nu i förrådet hemma.
Hamnar bakom en bil som kör onödigt sakta. Jag vågar inte köra om. Den kör allt saktare. Hmmm ...... ska jag ändå köra om?? Hittar inget helt riskfritt ställe. Plötsligt blinkar bilisten vänster och jag undra om detta är en signal till mig att jag kan få köra om. Jag tvekar. I Sverige betyder ju blinkning vänster att man ska svänga vänster. Bilen kör ännu saktare och jag ledsnar nästan ur och förbereder omkörning och då PLÖTSLIGT svänger den vänster in på en liten väg. Puh ....det var nära.
Solen sjunker allt lägre medan jag susar ner för sista längre utförslöpan. Stannar till och tar på mig västen och drar upp armvärmarna.
Är nu mindre löst toppinggrus där jag tidigare beskrev strängar av obehagligt lösgrus på rakorna mellan hårnålskurvorna. Har gott om tid.
Vid avtagsvägen skyltad La Saises tar jag åter av västen och drar ner armvärmarna. Riktigt längtar efter att få ta mig an sista långa klättringen. Här har vi bara kört bil tidigare. Tänder belysningen både bak och fram på hjälmen. Tempen är nu bara 18 grader. Som en svensk sommardag. Helt fantastiskt!!! Krafter kvar ?. Obeskrivligt.
Är mörkt när jag når målportalen och musiken i La Saises. Där står frugan och väntar. Känslosamt! Jag fixade det.
Hade någon pålitlig person då sagt åt mig att om du cyklar 100km ytterligare så blir Ukraina befriat............ ja då hade jag bett att först få byta kläder, ätit lite, fyllt flaskorna och försökt.
I nästa inlägg är tanken att beskriva medaljen och dess ”bak”-sida.

Tack Havoc 5 för uppmuntran!!Grym tråd!?
På lördag startar TdMB igen.
Inte anmäld
Inte hittat anmälningslistorna för 2023 så jag vet inte om några svenskar ställer upp.
Lovade för snart ett år sedan att beskriva medaljen och dess ”baksida”.
Drabbades av ytligt större skavsår enligt bild och en blåsa på en tå. En orsak till ”sittsåret” kan ha varit det ständiga blötandet med vatten pga värmen.
Visa bilaga 637454Visa bilaga 637455Visa bilaga 637456
Sedan loppet 2022 har jag fått höra att kramp kan kuperas med hjälp av att sänka kadensen. Alltså tyngre växlar.
Testade detta de tre sista milen på årets varma VR som kördes i annat namn på 8:24. Funkade faktiskt och kunde därmed återgå i rotationen och bidra de sista tre milen. Riktigt go känsla.
Är förkyld igen och har tagit mig tid att läsa igenom våra gemensamma reflektioner ang TdMB. Får en viss lust att köra banan och andra klättringar där nere igen. Då även gärna besöka några etapper på Tour d France.
Helst upp mot tre veckor o ingen tidspress.
Vore skoj om någon Happyit är anmäld (TdMB) och vill berätta hur stämningen är vid startplatsen osv.
Medaljens BAK-sida var ju skavsår i BAKEN. Egentligen inget värre.
För mig brukar förberedelserna inför lopp vara det roligaste. Själva loppet en nervös plåga när det pågår. Rädd att vurpa.
Nu när jag ser tillbaka på TdMB så bleknar skräcken allt mer och glädjen att ha lyckats klara repen tar allt mer över. Rekognoseringen är ändå det som var häftigast och lockar till att upprepas.
Och ett/två i taget istället för alla åtta på samma dag. ?Det var flera vackra pass som i ingick i rekogniseringen. Trots allt trevligast att köra dem utan press ?
Oj oj oj. Det är 28 grader i Aosta (Italien) OCH det regnar tidvis kraftigt.Nu har de startat.
Hittar lika många svenska cyklister som i Tour de France ?
290 anmälda. Tror det var över 400st 2022 varav 3 svenskar.
I år en Dansk o en Norsk deltagare.