TPU innerslang

TPU innerslang
Diskussionen om ventil i metall förstår jag inte riktigt.

Jag provade igår och min minipump går alldeles utmärkt att skruva på på RideNow plastventil. Men jag kan väldigt lite om ventilens alla delar.

Med det sagt har ridenow också slangar med metallventil.
Jan Heine skriver (förstås jävigt) så här, därför jag blev intresserad av metall:

TPU tubes have been on the fringes of the cycling world until now, because previous models had issues with too-thin and inconsistent walls and mysterious leaks caused by plastic valve stems. To solve these issues, Rene Herse TPU tubes use slightly thicker material—adding about 3-5 g to the weight of each tube—and patented all-metal valves.

TPU innerslang
Har nu konverterat rajsern till TL. Har ett antal lätta butyler som får åka med som reserv. Lär ta ett tag innan jag behöver köpa nya slangar och TPU blir aktuellt igen.

TPU innerslang
Drog en beställning på Ali nu på ett 6-pack ridenow tpu slangar. Finns nu i ny dimension för 28-38mm däck, i den lite högre viktklassen 39g. Blir bra i mina 32:or.

Jag var ju inte supernöjd med Tubolito när jag testade för något år sen. Men värt ett test av ridenow. Bra pris hos kineserna. Får se hur de funkar?

TPU innerslang
TPU innerslang
Nu inför racersäsongen köpte jag på mig ett fempack billiga TPU från Aliexpress, mest bara för att testa. Har lagt två av dem i mina Challenge Strada Bianca 30mm och är väldigt nöjd hittills. De är betydligt lättare än de latexslangar jag använt och jag upplever att det rullar precis lika bra plus att de håller luft mycket bättre. Kör ca 6 bar bak och 5.5 fram.

TPU innerslang
Har kinaspecialaren Ridenow 36 gram på landsvägshojen (700x32). Inga problem alls. Typ 60 spänn styck, bara man shoppar på rätt sätt. Har aldrig lyckats kvadda en slang, butyl eller tpu, när jag krängt på ett cykeldäck (däremot på ett 24" rullstolshjul).

Spontant känns Ridenow bättre än de Tubolito jag provade för 5-6 år sedan, för dom var rent skräp. Dyrt skräp. Kanske annorlunda idag.

TPU innerslang
Detta kan kanske vara av intresse för fler?

Jag har några Tubolito lvg slangar märkta upp till 28mm och frågade om de funkar som 32mm, vilket nya är märkta med.

Tubolito has retested and approved Tubo-Road-700C and S-Tubo-Road-700C for new dimensions due to the ever-changing demand for wider tires and tubes. Consequently, the changes only affect the packaging, and the products remain the same. The Tubo-Road-700C and S-Tubo-Road-700C are now tested and approved for 700 x 18C -> 700 x 32C / ETRTO 18-622 -> 32-622. Please note that S-Tubo-Road-700C is only compatible with disc brakes.

So even if your tube is more than 3 years old, you can still use it for 700 x 18C -> 700 x 32C / ETRTO 18-622 -> 32-622.

TPU innerslang
För att fortsätta TPUslangtipsandet
GravelTPUslangen som @Steel is Real tipsar om i #50 kan med ett pris >108 SEK verka dyr för en kinaslang även om den skall vara gjord för 32-38 mm däck.

Men det finns billigare alternativ, tex denna som skall vara gjord för 32-47mm däck
för ~62 SEK
Men jag har inte använt ngn av dem själv eller läst ngt test av ngn av dem
så vad som skiljer mellan dem, mer än priset, har jag ingen aning om.

TPU innerslang
Men det finns billigare alternativ, tex denna som skall vara gjord för 32-47mm däck
för ~62 SEK
Men jag har inte använt ngn av dem själv eller läst ngt test av ngn av dem
så vad som skiljer mellan dem, mer än priset, har jag ingen aning om.

Bra pris, men lite kort ventilrör för alla moderna högprofilcyklister. Dom säljer nog inte så bra.

TPU innerslang
Såg att RideNow kommit med vanlig ventil i metall, så nu är det dags att prova för mina Zipp 808or som kräver ventilförlängare.
1723074729219.png

TPU innerslang
Har verkligen försökt att älska de superlätta slangarna på min gruscykel. Men börjar ge upp. Har haft mycket otur och punkor. Till skillnad mot när jag kört traditionella butylslangar, då jag extremt sällan fått punktering. Men TPU-slangarna är mycket lätta, jättekompakta och smidiga att ha med som resrevslangar. Det är möjligt att om jag väljer ett tåligare grusdäck, att TPU-slangarna skulle fungera som det är tänkt. Får fundera vidare...

På min racercykel funkar dock TPU-slangarna utan punkor.

TPU innerslang
Nu ska vi inte förhastat oss... :LOL:
:LOL:

Men det skulle ha varit kul att spara roterande vikt med TPU-slangar.
Visst är det så, men vad väger dina däck, fälgar och nipplar (+ en liten del av ekrarna, kan det vara 1/3?)
allt detta är ju den roterande vikten.
Även jag använder TPU-slangar i mina skivbromsade hjul, och visst är de bra men jmf med lätta butylslangar är det inte himmelsvid skillnad på just vikten.
Tex funkar Maxxis Ultralight 23-32 för mig i däck som mäter upp till 37-38mm och så mkt tyngre är de inte
maxxis-schlauch-ultralight-28-sv-48-mm~2.jpg

Även utan punka hittills i år (ta i trä!).

Men jmf med de slangar som satt i de 32mm däck i hjulen på den cykel jag köpte för några veckor sedan är det förstås större skillnad med TPU-slangar
RidleyGrifn_slang.jpg

Men den cykeln har nu andra hjul, däck och förstås då även slangar!

TPU innerslang
:LOL:

Visst är det så, men vad väger dina däck, fälgar och nipplar (+ en liten del av ekrarna, kan det vara 1/3?)
allt detta är ju den roterande vikten.
Även jag använder TPU-slangar i mina skivbromsade hjul, och visst är de bra men jmf med lätta butylslangar är det inte himmelsvid skillnad på just vikten.
Tex funkar Maxxis Ultralight 23-32 för mig i däck som mäter upp till 37-38mm och så mkt tyngre är de inte
maxxis-schlauch-ultralight-28-sv-48-mm~2.jpg

Även utan punka hittills i år (ta i trä!).

Men jmf med de slangar som satt i de 32mm däck i hjulen på den cykel jag köpte för några veckor sedan är det förstås större skillnad med TPU-slangar
Visa bilaga 718267
Men den cykeln har nu andra hjul, däck och förstås då även slangar!
Tack för din omtanke. Uppskattar uppriktigt ditt engagemang. Jag kör med Continental Terra Speed 45mm däck och slangarna väger 138 gram styck, har jag för mig. Där av min förtjusning när jag hittade TPU-dito. Kanske kan hitta något lättare utan att det blir för extremt. De jag har nu har ju funkat bra. Synd att ändra ett vinnande koncept. Svår balansgång...

TPU innerslang
Har det kommit en extra tung TPU-slang?
Skärmavbild 2024-09-03 kl. 10.33.32.png

Den vanliga TPU-varianten av slangen i samma mått som ovanstående väger knappt hälften av X-CX vikt.
Skärmavbild 2024-09-03 kl. 10.34.47.png

Vad skall fördelen vara med X-CX kontra CX? Skall den vara typ helt punkteringsfri?

TPU innerslang
TPU innerslang
TPU, drog i två slangar på LVG hojen, lite viktminskning samt oerhört skönt ljud.

Men farten/siffrorna osv är ungefär desamma. Fick dessutom punka på bakhjulet efter en vecka, men det hade punkat även med butyl då blev ett stort jack i däcket av nåt skit från bilvägen. (och nu vill jag inte höra ett jävla ord om tubeless, gegga och annan skit jag inte vill ha)

Nu kör jag annan cykling några månader men till våren kommer jag dra i en TPU slang i bakhjulet igen.

TPU innerslang
38mm låter spinkigt som tandtråd...
Tandtråd?
Vad är då 20-26 mm, som de lika tunga Specialized Turbo Presta slangarna är gjorda för?
De annonseras ändå för 130 SEK
turbo-presta-valve-tube-with-talc.jpeg

TPU innerslang
Tandtråd?
Vad är då 20-26 mm, som de lika tunga Specialized Turbo Presta slangarna är gjorda för?
De annonseras ändå för 130 SEK
turbo-presta-valve-tube-with-talc.jpeg

På gruscykeln önskar jag 45mm eller bredare. På racern kör jag 25mm tandtråd. På Tempocykeln för 1000 år sedan var det 18mm. Mjukt som järnvägsräls.

TPU innerslang
Snart 400 mil på billiga ridenow-slangar nu. Noll punka, är nästan förvånad. Kör lågt tryck och 28mm däck och inte särskilt försiktigt (dock mest solo, är nog en annan femma om man ligger på rulle och inte ser vägbanan lika bra).

Är lite besviken för jag bär ju alltid med mig extraslangar, däckjärn och hela faderullan.

TPU innerslang
Snart 400 mil på billiga ridenow-slangar nu. Noll punka, är nästan förvånad. Kör lågt tryck och 28mm däck och inte särskilt försiktigt (dock mest solo, är nog en annan femma om man ligger på rulle och inte ser vägbanan lika bra).

Är lite besviken för jag bär ju alltid med mig extraslangar, däckjärn och hela faderullan.
Att döma av det jag läst hör och på andra sidor verkar det vara väldigt spridda skurar när det kommer till QC.

Av de fyra slangar jag beställde var det läckage på tre av dem. Alla tre med små läckor vid det förstärkta området runt ventilen.
Det gick bra att laga med de medföljande lapparna och jag kör fortfarande på dem, men skulle inte rekommendera produkten som annat än en chansning.

TPU innerslang
jag har helt slutat med gucka i mina däck, har kört med TPU slang i alla mina hjul detta år, som tur är ingen punka.(ca 150 mil)
Skönt att slippa kladdet vid en ev punka i skogen.

TPU innerslang
Att döma av det jag läst hör och på andra sidor verkar det vara väldigt spridda skurar när det kommer till QC.

Av de fyra slangar jag beställde var det läckage på tre av dem. Alla tre med små läckor vid det förstärkta området runt ventilen.
Det gick bra att laga med de medföljande lapparna och jag kör fortfarande på dem, men skulle inte rekommendera produkten som annat än en chansning.
Finns säkert dåliga slangar. Köp original.

Majoriteten av slangar som är sönder är big user error. Folk klämmer de i fälgkanten eller drar för hårt i de.
Gäller att vara ytterst försiktig när man lägger i slangen och kränger på däcket. Så slangen ej viker sig (veck) eller nåt annat.

Sen så bör du ju rimligtvis ha någon form av skydd mellan sylvassa hål i fälgen och slangen. Dvs en tejpbit eller gummiring där ventilen går ut. Annars skär fälgen upp det förstärkta området runt ventilen.

Har kört TPU slangar i 4 år nu, började på tyska RevoLoop för 300kr per slang. och nu använt Ridenow i 2-3 år utan problem.

Haft 3 punkor totalt på dessa 4 år. En vass sten, ett häftstift och en märklig händelse där hela däcket blev uppskuret. Dvs ingenting som hade kunnat undvikas oavsett däck eller slang.

Använder bara Pirelli P-zero Race däck. Motsvarar Conti GP5000. Att köra på bra däck är A och O.

Senast ändrad:
TPU innerslang
Gäller att vara ytterst försiktig när man lägger i slangen och kränger på däcket. Så slangen ej viker sig (veck) eller nåt annat.

Sen så bör du ju rimligtvis ha någon form av skydd mellan sylvassa hål i fälgen och slangen. Dvs en tejpbit eller gummiring där ventilen går ut. Annars skär fälgen upp det förstärkta området runt ventilen.
Åfan, det menar du inte?

TPU innerslang
Mitt "sample size" på Ride Now är också för litet för att vara statistiskt relevant, men jag har hunnit köra ett par hundra mil utan punka. Lade i dem i nya Conti GP 5000, 25 mm som jag kör med 5/6 bars tryck.
På landsväg kommer jag inte att gegga med slanglöst, tvärtemot MTB där jag inte använt slang sedan 2008.

TPU innerslang
Än så länge har jag starkt gillat TPU erfarenheten med Ride Now i kombo med Conti GP 5000 på 32 mm som jag kört med sedan i juli i år. Ffa rullet har verkligen kännts fantastiskt, svårt att veta hur mycket av den känslan kom från byte av Schwalbe One till GP (eller hur mycket som är placebo från ljudet för den delen som nån sa). Dock har det varit en del strul med att pumpa ventilerna med plasthöljet som inte verkar lira med en del pumpar, det har läckt och haft sig och jag har liksom fått pumpa ikapp läckaget. Irriterande. Vid ett tillfälle gick den känsligare TPU slangen sönder vid ventilen efter upprepade försök att pressa ned munstycket från pumpen över ventilen. Hur eller hur så har den posiitiva känslan övervägt de negativa aspekterna och för tillfället kommer jag fortsätta med TPU. Punkteringar tycker jag också att jag klarat mig rätt bra ifrån, eller i alla fall varken påtagligt bättre eller sämre än med butyl. Vilket jag inbillar mig mest har med lufttrycket att göra. Funderar på att fortsätta med TPU under vintern i dubbdäcken, ev dubbpunka till trots. Undrar också om jag kan pressa mina 18-32 TPU slangar till ett 35 mm däck?

TPU innerslang
Än så länge har jag starkt gillat TPU erfarenheten med Ride Now i kombo med Conti GP 5000 på 32 mm som jag kört med sedan i juli i år. Ffa rullet har verkligen kännts fantastiskt, svårt att veta hur mycket av den känslan kom från byte av Schwalbe One till GP (eller hur mycket som är placebo från ljudet för den delen som nån sa). Dock har det varit en del strul med att pumpa ventilerna med plasthöljet som inte verkar lira med en del pumpar, det har läckt och haft sig och jag har liksom fått pumpa ikapp läckaget. Irriterande. Vid ett tillfälle gick den känsligare TPU slangen sönder vid ventilen efter upprepade försök att pressa ned munstycket från pumpen över ventilen. Hur eller hur så har den posiitiva känslan övervägt de negativa aspekterna och för tillfället kommer jag fortsätta med TPU. Punkteringar tycker jag också att jag klarat mig rätt bra ifrån, eller i alla fall varken påtagligt bättre eller sämre än med butyl. Vilket jag inbillar mig mest har med lufttrycket att göra. Funderar på att fortsätta med TPU under vintern i dubbdäcken, ev dubbpunka till trots. Undrar också om jag kan pressa mina 18-32 TPU slangar till ett 35 mm däck?
Mitt förslag är att avstå från att töja TPU-slangarna över angivet mått. Kanske kan det vara en finess att silvertejpa insidan av dubbdäcket - precis där dubben sitter. Någon kanske har erfarenhet?

TPU innerslang

Tubolito har testat och ändrat "tillåten" bredd från 28 till 32 på sina slangar (samma slang, ny märkning alltså), se inlägg 58 ovan.

Om du kan töja dina Ride now från 32 till 35 är nog en fråga om hur stora marginaler det finns från början...

Finns nog bara ett sätt att få veta. Testa, och bli inte besviken om det punkar 😊

Tillbaka
Topp