Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
RättVar köper ni era Ride now? Inte Amazon?
I mitt fall är det viktigare* med att det är lägre friktion, jag har butylslang som reservslang för att jag tror det är lättare att montera sådan i fält, fast den är tyngre.Är det enbart för vikten ni köper den här typen av slang, eller?
Jag blev skitsnabb på gårdagens fartpass.Det märkte jag med när jag satte i tpu skangar. Blir man inte snabbare så låter det snabbare iaf![]()
Jag har dyrare TPU, säkert gjorda i Kina ändå, sålda av ett europeiskt företag. Det är massa saker som händer när ett företag importerar något till EU. Kvaliteten höjs enormt. Massa krav som kommer till när det ska säljas och marknadsföras i EU. Så även om båda är tillverkade i samma fabrik kan det som säljs till 20x priset på Cykloteket hålla bättre än samma slangar från samma fabrik som beställs via AliExpress. Detta pga fabriken inte hålls ansvariga på samma sätt vid privat import, och då kan dom sälja produkterna som inte passerade kvalitetskontrollen där och tjäna pengar på sådant som annars skulle slängas.Just nu är jag inte så sugen på Kina-TPU. På min senaste rando fick jag en punka, i med reservslang som höll trycket i < 1 km. Hemma har jag kollat upp var det läckte på den och ytterligare en TPU-slang, i skarven mella plast och metall vid ventilen.
Om jag ska TPU-slang som reserv kommer jag behöva ha med 3 gånger fler än gamla hederliga slangar.
Hm, kanske dags att skifta slangar mellan de som är i däcken till reservslangarna i verktygsflaskan.Just nu är jag inte så sugen på Kina-TPU. På min senaste rando fick jag en punka, i med reservslang som höll trycket i < 1 km. Hemma har jag kollat upp var det läckte på den och ytterligare en TPU-slang, i skarven mella plast och metall vid ventilen.
Vilken friktion då?I mitt fall är det viktigare* med att det är lägre friktion
+1En del för att de tar väldigt liten plats som reservtuber.
Kör du plast eller metallventil? Tänker att plasten inte kan fästa (och därmed täta) lika bra på metallen som på annan plast. Det är en teori jag har iaf.Jag byter TPU såhär och tycker att jag har fått till det.
1. I med liiite luft.
2. Lyft i däckskanten sist vid ventilen. Detta tex om däcksjärn krävs. Tryck då upp ventilen ordentligt mot däckets insida. Då minskar risken att däckjärnet klämmer sönder slangen.
Jag tycker metoden är lätt och effektiv. Inte värre än att byta butyl.
Även jag har funderat på nötning/kläm vid ventilhålet. Ett par varv eltejp runt basen på ventilröret så det sitter bättre?
Nej, håller med, gör på samma sätt. Det är ju bara bra att vara försiktig med hur man hanterar tuben även om använder butyl, så i princip ingen skillnad för hur man bör göra det då. Jag lyckades punktera en första gången jag gav mig på TPU. Sedan har jag inte haft några problem med de fyra hjul efter det som monterats med TPU.Jag byter TPU såhär och tycker att jag har fått till det.
1. I med liiite luft.
2. Lyft i däckskanten sist vid ventilen. Detta tex om däcksjärn krävs. Tryck då upp ventilen ordentligt mot däckets insida. Då minskar risken att däckjärnet klämmer sönder slangen.
Jag tycker metoden är lätt och effektiv. Inte värre än att byta butyl.
Plast just nu på första batchen.Kör du plast eller metallventil? Tänker att plasten inte kan fästa (och därmed täta) lika bra på metallen som på annan plast. Det är en teori jag har iaf.
Jag byter hellre slang än att få cykeln och mig i ett moln av luftburen latex. Har varit med om ett par sådana övningar och själv fått en cykel nersmetad när det inte tätade.Inte supervetenkapligt, men ändå TPU vs Tubless... 1,12 km/h fördel med TPU.
https://www.youtube.com/watch?v=JfG6gnXWPDc
Denna test visar cirka två watts skillnad med fördel tubless mot TPU.
https://www.bicyclerollingresistance.com/specials/grand-prix-5000-s-tr-tubeless-vs-tubes
Nä, inte ens seriöst. Han borde testat gp5k + tpu mot gp5k str. När Peak Torque testade olika däckdimensioner och fälgar ställde han gp5000 mot Vittoria Corsa n.ext. Vid 35 km/h krävde Corsa n.ext 19 watt extra. Testet gjordes med cda och effektmätare.Inte supervetenkapligt, men ändå TPU vs Tubless... 1,12 km/h fördel med TPU.
https://www.youtube.com/watch?v=JfG6gnXWPDc
Självklart! Jag missade visst något viktigt...Nä, inte ens seriöst. Han borde testat gp5k + tpu mot gp5k str. När Peak Torque testade olika däckdimensioner och fälgar ställde han gp5000 mot Vittoria Corsa n.ext. Vid 35 km/h krävde Corsa n.ext 19 watt extra. Testet gjordes med cda och effektmätare.
Ingen aning om det faktiskt är så, men det ser ju inte jättesäkert ut med ballongerna.. plasten ser tunn ut där.Efter en rejäl brottningsmatch med tubeless på gruscykeln beställde jag i vredesmod TPU från Ali. Idag kom de, och jag tänkte blåsa upp dem för att dubbelkolla läckande slang från fabrik.
Jag pumpade i ett lågt tryck i min tubelessbooster, men blev ändå förvånad över hur konsekventa alla de grövre slangarna var med att skapa en ballong till höger om ventilen.
Visa bilaga 765683
De tunnare lvg-slangarna fick mindre tryck, och de uppvisade inte samma ballongbeteende.
Visa bilaga 765684
Återstår att se om de håller luft, och om ballongen kommer märkas vid installation på hjulen.
TPU slangar ska enbart pumpas ytterst liiite utanför däcket. Kolla instruktionerna.Efter en rejäl brottningsmatch med tubeless på gruscykeln beställde jag i vredesmod TPU från Ali. Idag kom de, och jag tänkte blåsa upp dem för att dubbelkolla läckande slang från fabrik.
Jag pumpade i ett lågt tryck i min tubelessbooster, men blev ändå förvånad över hur konsekventa alla de grövre slangarna var med att skapa en ballong till höger om ventilen.
Visa bilaga 765683
De tunnare lvg-slangarna fick mindre tryck, och de uppvisade inte samma ballongbeteende.
Visa bilaga 765684
Återstår att se om de håller luft, och om ballongen kommer märkas vid installation på hjulen.
Grattis, den där modellen är inte hopfällbar.Efter en rejäl brottningsmatch med tubeless på gruscykeln beställde jag i vredesmod TPU från Ali. Idag kom de, och jag tänkte blåsa upp dem för att dubbelkolla läckande slang från fabrik.
Visa bilaga 765683
Visa bilaga 765684
Plusettar.TPU slangar ska enbart pumpas ytterst liiite utanför däcket. Kolla instruktionerna.
Tolkade det snarare som monteringsinstruktioner - då är det rimligt med de angivna 0.3 baren.TPU slangar ska enbart pumpas ytterst liiite utanför däcket. Kolla instruktionerna.
Vad menar du?Grattis, den där modellen är inte hopfällbar.
Grattis, den där modellen är inte hopfällbar.
Hur ser slangarna ut när du släppt ut luften igen?Tolkade det snarare som monteringsinstruktioner - då är det rimligt med de angivna 0.3 baren.
Hur testar ni era reservslangar då? Känns rätt bökigt att montera dem på ett hjul bara för att se att de håller tätt från fabrik.
Vad menar du?
+1TPU slangar ska enbart pumpas ytterst liiite utanför däcket.
+1Kolla instruktionerna.
Så här typ.Hur ser slangarna ut när du släppt ut luften igen?
Jaja, antar att jag får ta en för laget - androm till varnagel.+1
+1
"Please inflate to 105PSI for the first time, and supplement the air pressure to at least 75% of the peak value during subsequent riding."
Ur instruktionerna på
46g GRAVEL bicycle TPU inner tube-Zhuhai KungFu Home Technology Co., Ltd
46g GRAVEL bicycle TPU inner tube Brand: cyclami Product material: TPU polyester + Product color: matcha green Product weight: ≈ 46g Air nozzle length: 45/65mm Plastic upward compatibility: 700X32/35/37/40/47C melon car tires Suitable for bicycles with ring brake/disc brake system. Please...en.cyclami.com
Går dom att använda igen efter att ha varit uppumpade?
Ja det gör dom. Har Tubolitos som är av den modellen som är för fälgbroms som gått i åtminstone tre olika hjulpar och de håller än. Har även modellen som bara är för skivbroms. Det är de på bilden. De har också använts till olika däck och håller.Går dom att använda igen efter att ha varit uppumpade?
Varit uppumpade är väl en sak, uppumpade utan däck utanför så de permanent töjts ut en annan.Ja det gör dom. Har Tubolitos som är av den modellen som är för fälgbroms som gått i åtminstone tre olika hjulpar och de håller än. Har även modellen som bara är för skivbroms. Det är de på bilden. De har också använts till olika däck och håller.
Det ska man vara försiktig med att göra som andra är inne på. Bara väldigt lite eller inget alls vid montering.Varit uppumpade är väl en sak, uppumpade utan däck utanför så de permanent töjts ut en annan.
Sicka billiga däck du kör. Ocyklingsbara säkert.Är det bara jag eller har priset på Tubolito mfl av TPU-slangar rasat i pris? Klickade precis hem en korg från Tysken och råkade slänga med 4 stycken av bara farten när de stod 15 euro styck?
Vill säga att jag är ganska säker på att anledningen till att jag lät bli för något år sedan var att dessa slangarna kostade lika mycket som däcken de skulle in under?
håll dig till tubeless.Efter en rejäl brottningsmatch med tubeless på gruscykeln beställde jag i vredesmod TPU från Ali. Idag kom de, och jag tänkte blåsa upp dem för att dubbelkolla läckande slang från fabrik.
Visa bilaga 765683
Visa bilaga 765684