TPU innerslang

TPU innerslang
Var köper ni era Ride now? Inte Amazon?

Screenshot_20250426-192335.webp

TPU innerslang
Var köper ni era Ride now? Inte Amazon?
Rätt
De är ju kinatillverkade, så varför inte direkt från en kinesisk handlare

Sedan är det så att AliE (+ säkert "alla" andra) har bra koll på kakorna
dvs är man inloggad och söker på RideNow + är inne och klickar runt några ggr
brukar det ganska snabbt dyka upp ännu bättre erbjudanden.

TPU innerslang
Just nu är jag inte så sugen på Kina-TPU. På min senaste rando fick jag en punka, i med reservslang som höll trycket i < 1 km. Hemma har jag kollat upp var det läckte på den och ytterligare en TPU-slang, i skarven mella plast och metall vid ventilen.
Om jag ska TPU-slang som reserv kommer jag behöva ha med 3 gånger fler än gamla hederliga slangar.

TPU innerslang
Jag byter TPU såhär och tycker att jag har fått till det.
1. I med liiite luft.
2. Lyft i däckskanten sist vid ventilen. Detta tex om däcksjärn krävs. Tryck då upp ventilen ordentligt mot däckets insida. Då minskar risken att däckjärnet klämmer sönder slangen.

Jag tycker metoden är lätt och effektiv. Inte värre än att byta butyl.

Även jag har funderat på nötning/kläm vid ventilhålet. Ett par varv eltejp runt basen på ventilröret så det sitter bättre?

TPU innerslang
Just nu är jag inte så sugen på Kina-TPU. På min senaste rando fick jag en punka, i med reservslang som höll trycket i < 1 km. Hemma har jag kollat upp var det läckte på den och ytterligare en TPU-slang, i skarven mella plast och metall vid ventilen.
Om jag ska TPU-slang som reserv kommer jag behöva ha med 3 gånger fler än gamla hederliga slangar.
Jag har dyrare TPU, säkert gjorda i Kina ändå, sålda av ett europeiskt företag. Det är massa saker som händer när ett företag importerar något till EU. Kvaliteten höjs enormt. Massa krav som kommer till när det ska säljas och marknadsföras i EU. Så även om båda är tillverkade i samma fabrik kan det som säljs till 20x priset på Cykloteket hålla bättre än samma slangar från samma fabrik som beställs via AliExpress. Detta pga fabriken inte hålls ansvariga på samma sätt vid privat import, och då kan dom sälja produkterna som inte passerade kvalitetskontrollen där och tjäna pengar på sådant som annars skulle slängas.

Jag är nöjd med mina TPU som jag köpte för ca 300 kr och dessa har hållit utan problem. Låt inte AliExpress-erfarenheten stoppa dig från att testa TPU igen.

TPU innerslang
Hm, kanske dags att skifta slangar mellan de som är i däcken till reservslangarna i verktygsflaskan.
Då vet jag ju att alla är hela och funkar

I mitt fall är det viktigare* med att det är lägre friktion
Vilken friktion då?
Slangen ligger ju still inuti däcket, så länge den är pumpad åtminstone
Det minskade rullmotståndet kommer ju från att det är mindre mängd material och då blir de mekaniska förlusterna lägre
Dvs totala mängden material i det som kallas "contact patch of tyre" i bilden nedan
tyre-width-07.jpg

En del för att de tar väldigt liten plats som reservtuber.
+1
Butyl, latex och TPU
Vittoria-Bike-Inner-Tube-White-Paper_differences-between-Butyl-Latex-TPU-tubes-jpg.webp

TPU innerslang
1. I med liiite luft.
2. Lyft i däckskanten sist vid ventilen. Detta tex om däcksjärn krävs. Tryck då upp ventilen ordentligt mot däckets insida. Då minskar risken att däckjärnet klämmer sönder slangen.

Även jag har funderat på nötning/kläm vid ventilhålet. Ett par varv eltejp runt basen på ventilröret så det sitter bättre?
Kör du plast eller metallventil? Tänker att plasten inte kan fästa (och därmed täta) lika bra på metallen som på annan plast. Det är en teori jag har iaf.

TPU innerslang
1. I med liiite luft.

Nej, håller med, gör på samma sätt. Det är ju bara bra att vara försiktig med hur man hanterar tuben även om använder butyl, så i princip ingen skillnad för hur man bör göra det då. Jag lyckades punktera en första gången jag gav mig på TPU. Sedan har jag inte haft några problem med de fyra hjul efter det som monterats med TPU.

Men skulle ändå inte vilja ha med mig dem som reserver ute i fält. Nog med huvudvärk ändå i dessa lägen utan att man behöver oroa sig för punktera slangen dessutom (kan förstås hända även med butyl, men mindre troligt)

TPU innerslang
TPU är väl ändå lite enklare att montera än klassiska gummislangar ute i fält? Följer man tillverkarnas instruktioner och pumpar i lite luft i slangen innan montering hamnar inte slangen i kläm när däcket ska på.

De där ultralätta TPU-slangarna har alltid haft väldigt dåligt rykte och det verkar som att problemen kvarstår. Traditionella TPU-slangar som bara väger några ynka gram extra tycker jag är oerhört hållbara.

TPU innerslang
De ventilförlängare (i plast) som jag provat har varit kass. Läckt och när jag skruvat åt dem har de spruckit i basen. Kör nu med Pirelli Smartubes som finns med rätt längder.

TPU innerslang
Problemet med ventilförlängare är nytt för mig. Har trott att man "bara väljer rätt längd på ventilen" när man köper slangen, men inser nu att alla tillverkare kanske inte har några eller speciellt många olika ventillängder att välja på.

TPU innerslang
Inte supervetenkapligt, men ändå TPU vs Tubless... 1,12 km/h fördel med TPU.

https://www.youtube.com/watch?v=JfG6gnXWPDc

Denna test visar cirka två watts skillnad med fördel tubless mot TPU.

https://www.bicyclerollingresistance.com/specials/grand-prix-5000-s-tr-tubeless-vs-tubes
Jag byter hellre slang än att få cykeln och mig i ett moln av luftburen latex. Har varit med om ett par sådana övningar och själv fått en cykel nersmetad när det inte tätade.

TPU innerslang
TPU innerslang
Nä, inte ens seriöst. Han borde testat gp5k + tpu mot gp5k str. När Peak Torque testade olika däckdimensioner och fälgar ställde han gp5000 mot Vittoria Corsa n.ext. Vid 35 km/h krävde Corsa n.ext 19 watt extra. Testet gjordes med cda och effektmätare.
Självklart! Jag missade visst något viktigt...

TPU innerslang
Efter en rejäl brottningsmatch med tubeless på gruscykeln beställde jag i vredesmod TPU från Ali. Idag kom de, och jag tänkte blåsa upp dem för att dubbelkolla läckande slang från fabrik.

Jag pumpade i ett lågt tryck i min tubelessbooster, men blev ändå förvånad över hur konsekventa alla de grövre slangarna var med att skapa en ballong till höger om ventilen.
PXL_20250428_183119216.webp

De tunnare lvg-slangarna fick mindre tryck, och de uppvisade inte samma ballongbeteende.
PXL_20250428_183904166.webp

Återstår att se om de håller luft, och om ballongen kommer märkas vid installation på hjulen.

TPU innerslang
Efter en rejäl brottningsmatch med tubeless på gruscykeln beställde jag i vredesmod TPU från Ali. Idag kom de, och jag tänkte blåsa upp dem för att dubbelkolla läckande slang från fabrik.

Jag pumpade i ett lågt tryck i min tubelessbooster, men blev ändå förvånad över hur konsekventa alla de grövre slangarna var med att skapa en ballong till höger om ventilen.
Visa bilaga 765683

De tunnare lvg-slangarna fick mindre tryck, och de uppvisade inte samma ballongbeteende.
Visa bilaga 765684
Återstår att se om de håller luft, och om ballongen kommer märkas vid installation på hjulen.
Ingen aning om det faktiskt är så, men det ser ju inte jättesäkert ut med ballongerna.. plasten ser tunn ut där.

Halvt OT/skämt: Är det möjligtvis denna bubbla som skapar det häftiga ljudet?

TPU innerslang

Visa bilaga 765683

Visa bilaga 765684
TPU slangar ska enbart pumpas ytterst liiite utanför däcket. Kolla instruktionerna.

TPU innerslang

Visa bilaga 765683

Visa bilaga 765684
Grattis, den där modellen är inte hopfällbar.

TPU innerslang
TPU slangar ska enbart pumpas ytterst liiite utanför däcket. Kolla instruktionerna.
Tolkade det snarare som monteringsinstruktioner - då är det rimligt med de angivna 0.3 baren.

Hur testar ni era reservslangar då? Känns rätt bökigt att montera dem på ett hjul bara för att se att de håller tätt från fabrik.

Grattis, den där modellen är inte hopfällbar.
Vad menar du?

TPU innerslang
Jag har aldrig någonsin testat att en ny slang är hel från fabrik.

Tillägg: Skulle tillverkaren ha så bristfälliga kvalitetskontroller i sin produktion att en egenkontroll från köparens sida vore nödvändig skulle jag nog inte våga använda slangarna över huvud taget.

TPU innerslang
TPU slangar ska enbart pumpas ytterst liiite utanför däcket.
+1
Kolla instruktionerna.
+1
"Please inflate to 105PSI for the first time, and supplement the air pressure to at least 75% of the peak value during subsequent riding."
Ur instruktionerna på

TPU innerslang
+1

+1
"Please inflate to 105PSI for the first time, and supplement the air pressure to at least 75% of the peak value during subsequent riding."
Ur instruktionerna på
Jaja, antar att jag får ta en för laget - androm till varnagel.

Ballongdelen ser lite slappare ut när jag släppt ut luften. Ska montera dem på ett par hjul när tid finnes.

TPU innerslang
Ja det gör dom. Har Tubolitos som är av den modellen som är för fälgbroms som gått i åtminstone tre olika hjulpar och de håller än. Har även modellen som bara är för skivbroms. Det är de på bilden. De har också använts till olika däck och håller.
Varit uppumpade är väl en sak, uppumpade utan däck utanför så de permanent töjts ut en annan.

TPU innerslang
Jag tror att t.o.m. 0,3 bar (5 psi) utan däcket är för mycket för TPU. Det borde ha stått 0,03 bar kanske. Mer behöver man inte i verkligheten för att sprida slangen ut och ge den lite-lite form.
Jag har inte mycket erfarenhet med TPU slangar (har använt kanske tre stycken), men de tycker inte om att pumpas utanför däcket. Nyligen har jag installerat en TPU slang som tidigare suttit i ett 29"×2,4" in i ett 29"×2,6" däck. Tvärtom skulle jag inte ha gjort; alltså att gå från bredare till smalare däck.

TPU innerslang
I vintras punkade jag en butyl i tjottaheiti och hade endast en tpu, cyclami, med mig. Första gången jag använde en sån. Hade inte ens tagit den ur lilla boxen. Tänkte att nu har jag bevisat att jag är lika dum som katten verkar tycka. Pumpade lite i den-för styrsel- och monterade. Minst lika lättbytt som butyl! Det var framdäcket och det var märkligt hur mycket lättare det kändes. Körde några rundor, sen har jag kört finhjulen med tubeless. Är inte främmande för att köra med tpu framöver. Har dock bara haft goda erfarenheter med tl. Hittills

TPU innerslang
Är det bara jag eller har priset på Tubolito mfl av TPU-slangar rasat i pris? Klickade precis hem en korg från Tysken och råkade slänga med 4 stycken av bara farten när de stod 15 euro styck?

Vill säga att jag är ganska säker på att anledningen till att jag lät bli för något år sedan var att dessa slangarna kostade lika mycket som däcken de skulle in under?

TPU innerslang
Är det bara jag eller har priset på Tubolito mfl av TPU-slangar rasat i pris? Klickade precis hem en korg från Tysken och råkade slänga med 4 stycken av bara farten när de stod 15 euro styck?

Vill säga att jag är ganska säker på att anledningen till att jag lät bli för något år sedan var att dessa slangarna kostade lika mycket som däcken de skulle in under?
Sicka billiga däck du kör. Ocyklingsbara säkert. 😉

TPU innerslang

Visa bilaga 765683

Visa bilaga 765684
håll dig till tubeless.

Tillbaka
Topp