TPU innerslang

TPU innerslang
Har kört på samma TPU-slangar i 3 säsonger och nu måste däcken bytas.. Behöver/bör man byta slangarna också? De håller trycket lika bra som när de var nya. Känns ju bra att byta allt - men kanske onödigt? Hur skulle ni gjort?

TPU innerslang
Har kört på samma TPU-slangar i 3 säsonger och nu måste däcken bytas.. Behöver/bör man byta slangarna också? De håller trycket lika bra som när de var nya. Känns ju bra att byta allt - men kanske onödigt? Hur skulle ni gjort?
Skulle absolut inte bytt ut om du inte märker något fel med slangen.
Känns som slöseri att byta ut fungerande saker.

TPU innerslang
Jag rev bort fälgtejpen 2 varv tidigare och satte på ett sånt tunt fälgband
Upptäckte efter en säsong att TPU slanger har tryckt igenom fälgbandet
Så slanger har liksom formbildat en nipple på varje ekerhål, ser helt sjukt ut. Inte orsakat hål i slangen men varje nipple är minst sagt väldigt tunn...
fick sätta på ett lager fälgband till nu.

TPU innerslang
Har du en länk till "ett sånt tunt fälgband"?
Använder svarta från ZTTO från ali :) billiga, alla storlekar finns och är lätta

TPU innerslang
Mitt track record med kinaslangar (ridenow) är att dom håller, sen blir det ett litet hål och då är det typ kört. DOm blir aldrig riktigt bra efter att man lagar med medföljande laglapp.

På¨en annan cykel sitter tubolito(?) som är orange, dom verkar hålla bättre.

TPU innerslang
Mitt track record med kinaslangar (ridenow) är att dom håller, sen blir det ett litet hål och då är det typ kört. DOm blir aldrig riktigt bra efter att man lagar med medföljande laglapp.
Min erfarenhet är tvärtom att de medföljande laglapparna håller riktigt bra.
Men nu har jag iofs begränsad erfarenhet: endast en (två?) lagad(e) TPU-punkteringar, som (båda?) var förra året.
Tex den här
haftklammer_punka-20251011-webp.798664

Ingen punktering iår (ännu!).
Men jag lagade inte den punkterade slangen vid vägkanten utan där bytte jag till en (av de två) reservslangar jag har med mig och den lagade jag, när jag hade kommit hem, med laglappen som följde med i kartongen och bytte sedan tillbaka och den lagade slangen håller fortf luften lika bra som den tidigare gjorde innan punkan
Den slang jag har lagat fick vänta ett dygn innan jag monterade den och pumpade upp den
Samma arbetssätt som när jag har lagat punka på butylslangar
Limmet behöver tid för att torka ordentligt

Men visst: att generalisera utifrån N=1 stämmer långtifrån alltid, men vare sig TPU-slangar eller de medföljande laglapparna från AliE är 100% värdelösa
för mig åtminstone.
.

Tillbaka
Topp