Tråden för efterblivna, analfabeter och poeter

Måste skogscykling vara så enkelt och lättillgängligt då? Ganska få idrotter eller hobbies där man kan dra kortet och genast vara snabbare än folk som hållit på i flera år.

När jag började cykla i skogen gick det långsamt, jag hade varken styrka eller teknik och absolut inget flow. De första åren släpade jag nog cykeln både upp och ner för många backar, fick stopp i stenkistorna och rötter, och vippade ofta spontant pga låg fart. Men det blev bättre.
En period cyklade jag ”rätt mycket” och då gick det ännu bättre.

Jag håller nog med flera ovan att om folk bara har normalt tålamod och normala förväntningar så kan nog de allra flesta (utan handikapp) ha roligt på en vanlig cykel. Inte första sommaren kanske, men troligen andra. Fartkänsla och flow både upp och ner är väl ingen ”rättighet” från första turen, det är något som oftast kommer med tiden.

BjornR sa:
Freddie L sa:
Dåligt drag här med tanke på förutsättningarna!

På långlopps-SM förra året var jag med och langade. Såg då en gubbe (haka inte upp er på benämningen, det kontroversiella kommer strax) på en elcykel (inte här heller) som deltog i loppet (nu kom poängen). Tror han hade startat i motionsklass, men de gånger jag såg honom var han nog omgiven av dam-åldersklasser.

Vad säger ni om det då? Var han ivägen eller fick folk draghjälp? Och spelar det någon roll?

Det du säger är alltså att elmtb är en brudmagnet?!
Ha, ha! Här försöker man lyfta diskussionen till nästa problematiska nivå. Men nej, i sin omgivning (på det loppet) av rätt hårt satsande cyklister så tror jag nog inte att den herren hade alltför många attribut som är eftertraktade. Och jag gissar nog att elcykel-åkandet inte är någon fördel i hans vanliga habitat heller.

itisasitis sa:
Utan att försöka låta för mycket som en självutvecklingscoach: kanske det efter denna diskussion kan vara intressant att köra nästa rajd och försöka helt fokusera på din egen prestation och upplevelse? Alltså helt utan relation till hur det går för övriga.

Jag är en generellt sett en rutten förlorare, så min överlevnadsstrategi när det inte verkligen är tävling (men jag tävlar väldigt lite) är att försöka vinna över mig själv - vara lite bättre än sist.

Eftersom utveckling, utmaningar, hejarop och pepp är en stor del av tjusningen med stigcykling i grupp, blir det ganska meningslöst att cykla i grupp om man tänker stänga in sig i sig själv och sin egen prestation. Då kan man lika gärna cykla ensam. Det är nog till och med att föredra eftersom man slipper stanna när andra stannar och man slipper hetsa lungorna ur sig för att hänga på de som är snabbare.

Allt det här faller ju platt om folk har motor på cykeln. Och det spelar föga roll att de anstränger sig lika mycket, övriga måste peta ut 250 Watt mer i varenda jäkla backe. Det är inte fair play och jag fattar fortfarande inte varför man som elcyklist vill beblanda sig med cyklister som står för effekten med den egna kroppen. Det är ju det som är cykling. Att transportera sig – oavsett underlag – UTAN hjälp.

Om man sen tycker att det är roligare med elcykel så kan man gott cykla med likasinnade. Det är väl inget problem heller, om vi nu skiter i den lagliga aspekten?

För de som vill pröva nästa tisdag: jag är 181 och väger ca 72 kg. De som vill skälla ut mig f2f kan få försöka också.

PS. Jag har elitidrottat större delen av mitt liv, så hade flås innan jag börja mtb och även när jag började emtb

Jag har ingen lust att cykla med någon i skogen som åker elcykel. När jag cyklar tillsammans med andra gör jag det för att vi tillsammans ska höja våran fysiska nivå. Min mor som är 68 år skaffade elcykel. Hon konstaterade att den är bra för transport men vill man träna tar man den vanliga cykeln. Vill du cykla med andra i skogen, tävla eller jaga stravasegment ge fan i elcykel. Vill du bara ha kul och inte har några problem med att andra tycker du är lat ok. Men ge fan i att låtsas att du är en vanlig cyklist och att du är lika bra på att cykla. I övrigt tycker jag det är toppen med elcyklar.

Klavikel sa:
Jag väntar på den härliga dagen då en etablerad välkänd tisdagsrajdare köper en elmtb och kränker skiten ur alla sura & trötta ben =)
Lätt att hacka på nån nybörjande outsider som inte känner alla coola cyklister som dyker upp ovetandes om konformt elcykelhat och bara vill vara med och ha lite kul på sitt sätt...

Blir inte lika lätt för er när Aron eller nån annan kommer med lite extra watt i ramen att leka hobbyhaters
Har redan hänt! Personligen tyckte jag inte det gjorde så mkt på den turen, den förändrade inte så mkt. Däremot är jag totalt emot elmtb då det i min mening är en motorcykel men det är en annan femma och en åsikt.

Tilott sa:
För de som vill pröva nästa tisdag: jag är 181 och väger ca 72 kg. De som vill skälla ut mig f2f kan få försöka också.

PS. Jag har elitidrottat större delen av mitt liv, så hade flås innan jag börja mtb och även när jag började emtb
Det här är ju intressant! Varför valde du en Emtb framför en vanlig? Det låter ju som om du är i bättre form än de flesta, och inte har några hjärtproblem eller liknande ”handikapp”? Jag är uppriktigt nyfiken, försöker inte sätta dit dig eller driva med dig!

Du skriver ju också, och det vittnas om, att du på raiden kör lugnt och hänsynsfullt och följer gruppens tempo. Jag förstår inte varför du inte cyklar vanlig cykel när du ändå cyklar som vanligt?

Freddie L sa:
Tilott sa:

Det här är ju intressant! Varför valde du en Emtb framför en vanlig? Det låter ju som om du är i bättre form än de flesta, och inte har några hjärtproblem eller liknande ”handikapp”? Jag är uppriktigt nyfiken, försöker inte sätta dit dig eller driva med dig!

Du skriver ju också, och det vittnas om, att du på raiden kör lugnt och hänsynsfullt och följer gruppens tempo. Jag förstår inte varför du inte cyklar vanlig cykel när du ändå cyklar som vanligt?

När jag lirade hockey använde jag mina dyra målvaktsskridskor med helt annan skena även när jag åkte allmänhetens åkning. Skulle jag köpt helt andra skridskor bara för att jag inte nyttjade dem som det är gjorda för? Nej, för i vanliga fall användes det som tänkt. Men inte alltid.

Killen kanske inte cyklar "som vanligt" när denne cyklar själv eller hur? men ska han köpa två cyklar då för att nyttja en på tisdagsrajden?

Tycker det är så jäkla korkade argument i denna tråd. Folk får väl köra eMTB om de vill? Då TS avgränsar diskussionen från just lagligheten och skada på naturen, finns det inget annat kvar som faktiskt make sense till varför eMTB skulle förbjudas.
Sköt dig själv och skit i andra.

Aldrig provat eMTB, men kan tänka mig det är jäkligt kul. Sen cyklar jag personligen för träning, så eMTB kommer inte bli ett alternativ.

toga sa:
Tycker det är så jäkla korkade argument i denna tråd. Folk får väl köra eMTB om de vill?

Nej, de får ju inte det. Men om vi bortser från det så får väl jag slippa cykla med folk som har eMTB då också?
Hur går jag tillväga för att cykla med cyklister istället, om jag nu vill fortsätta cykla tisdagsrajd? Ska jag stå med en stor skylt där det står "Endast trampcyklar utan elassistans" på?

Med den attityden verkar det bättre att cykla själv. Varför cyklar man med andra om man ändå skiter i dem?

Lätt fråga: det är förbannar kul!!! Uppförsbackar blir (nästan) lika roliga som utförsbackar, no brainer i mina ögon. Jag kör cirka 2-3 ggr i veckan, majoriteten själv och tycker det är kul att köra med andra då och då, dessutom har jag märkt att utvecklingen blir exponentiell att se andra kompetenta cyklister.

Makten sa:
toga sa:
Tycker det är så jäkla korkade argument i denna tråd. Folk får väl köra eMTB om de vill?

Nej, de får ju inte det. Men om vi bortser från det så får väl jag slippa cykla med folk som har eMTB då också?
Hur går jag tillväga för att cykla med cyklister istället, om jag nu vill fortsätta cykla tisdagsrajd? Ska jag stå med en stor skylt där det står "Endast trampcyklar utan elassistans" på?

Med den attityden verkar det bättre att cykla själv. Varför cyklar man med andra om man ändå skiter i dem?

Jo, enligt din avgränsning i första inlägget så skulle vi bortse från att det är olagligt, så dra inte det kortet.

Ja, då får du skita i tisdagsrajd då?

Hemsidan säger "Vi respekterar varandra – Inte sporten. Det krävs inga snofsiga cyklar eller speciella kläder för att delta. Kom som du trivs." Vill du sätta regler på vilka cyklar som ska användas så får du väl starta en egen rajd?

Respekterar en eMTB cyklist resten av gruppen påverkar den inte dig mer än någon annan med bättre eller sämre kondis.

Senast ändrad:
Jag slänger ut den: emtb är inte olagligt i skogen. En myndighets tolkning av en ickekodifierad lag (allemansrätten) är inte lag. Hur mycket man än vill det.

Makten sa:

Du kan väl testa det och se hur folk reagerar.

Tilott sa:
Lätt fråga: det är förbannar kul!!! Uppförsbackar blir (nästan) lika roliga som utförsbackar, no brainer i mina ögon. Jag kör cirka 2-3 ggr i veckan, majoriteten själv och tycker det är kul att köra med andra då och då, dessutom har jag märkt att utvecklingen blir exponentiell att se andra kompetenta cyklister.

Se där, själv är jag en sån där konstig en som tycker att det är kul att försöka cykla upp för svåra saker av egen kraft.

toga sa:
Jo, enligt din avgränsning i första inlägget så skulle vi bortse från att det är olagligt, så dra inte det kortet.

Nu blandar du ihop åsikter med fakta.

Ja, då får du skita i tisdagsrajd då?

Nä, det är ju en gruppcykeltur, för cyklar. Är det nån som får skita i det så måste det ju vara de som kommer på andra fordon. Allt annat är ologiskt.

Hemsidan säger "Vi respekterar varandra – Inte sporten. Det krävs inga snofsiga cyklar eller speciella kläder för att delta. Kom som du trivs." Vill du sätta regler på vilka cyklar som ska användas så får du väl starta en egen rajd?

Det där skrevs säkerligen innan elskogscyklar var något man kunde köpa. Men visst, jag kör väldigt många andra rajder också.

Respekterar en eMTB cyklist resten av gruppen påverkar den inte dig mer än någon annan med bättre eller sämre kondis.

Jo, det gör det.

Ni som anser att det är fel med emtb och som själva inte testat, TESTA! Jag har själv en vanlig endurorigg men testade emtb i Kroatien. Det var bland det roligaste jag har gjort. Som Tilott skriver så blir klättringarna lika roliga som utför. Man kan dessutom svettas rejält även på en emtb. Synd att så många tar illa upp av det här.

Kommunism i ett nötskal, alla ska vara stöpta i samma form.

Liberalerna 2018 :) för individens frihet och acceptans av mångfald

Senast redigerad av en moderator:
Förstår inte riktigt hur din prestation eller rolighets-faktor bestäms av vad andra människor sysslar med? Du cyklar väl omkring i precis samma takt du skulle gjort om ingen eMTB var i närheten av dig? Detsamma gäller väl hur kul du har, det utgår ju ifrån dig själv, inte från andra. El-åkaren hetsade väl inte dig som Mühlegg gjorde så varför du blev upprörd att kämpa i maxpuls förstår jag inte, utan el-cyklisten, hade du då inte kört i maxpuls? Eller ville du inte ligga i maxpuls & el-cyklisten förbjöd dig från att sakta ner? Vill du att han skulle "dra" åt dig? Med sistnämnda så hade du ju istället klagat på att du var tvungen att slita som ett djur efter en el-cyklist, såååå....

För mig, enligt din egna beskrivning av el-åkaren så var han en del av gänget, cyklade som ni gjorde, hade säkert roligt, förstörde inte för er på något sätt (annat än sin blotta uppsyn, tydligen), så tyvärr, jag ser inte problemet.

Jag fattar ingenting av detta påhittade problem, hur någon annan person kan ha så ofantlig påverkan på din existens verkar rätt osunt.

Adhocalias sa:
Jag slänger ut den: emtb är inte olagligt i skogen. En myndighets tolkning av en ickekodifierad lag (allemansrätten) är inte lag. Hur mycket man än vill det.
Nä, men terrängkörningslagen är en lag som omgärdar allemansrätten, och det är den som Naturvårdsverket bygger sin tolkning på. Första paragrafen lyder:
"Körning i terräng med motordrivet fordon för annat ändamål än jordbruk eller skogsbruk är förbjudet i hela landet"
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19751313.htm
Sedan att transportstyrelsen har valt att definiera vissa elmotordrivna fordon som cyklar när de framförs på väg spelar ingen roll, transportstyrelsen själv hänvisar frågor rörande körning i terräng till Naturvårdsverket.

Senast ändrad:
Helt allvarligt nu: det kanske är dags att runda av diskussionen så att det inte på riktigt blir bråk om/när deltagarna i denna tråd ses igen på happyrajd.

fireon sa:
Ni som anser att det är fel med emtb och som själva inte testat, TESTA! Jag har själv en vanlig endurorigg men testade emtb i Kroatien. Det var bland det roligaste jag har gjort. Som Tilott skriver så blir klättringarna lika roliga som utför. Man kan dessutom svettas rejält även på en emtb. Synd att så många tar illa upp av det här.

Jag hoppas det framgått att jag inte tycker att el-MTB är "fel". Har flera gånger skrivit att jag inte är negativ till att andra cyklar elassisterat i skogen.
Däremot tycker jag att det är osportsligt, nonchalant och märkligt att köra el-MTB i en grupp med stigcyklister på en oorganiserad rajd där vem som helst på cykel får följa med. En elcykel är inte en cykel. Det är en elcykel. Precis som att en motorcykel inte är en cykel bara för att ordet slutar med -cykel.

JesperA sa:
Förstår inte riktigt hur din prestation eller rolighets-faktor bestäms av vad andra människor sysslar med? Du cyklar väl omkring i precis samma takt du skulle gjort om ingen eMTB var i närheten av dig? Detsamma gäller väl hur kul du har, det utgår ju ifrån dig själv, inte från andra. El-åkaren hetsade väl inte dig som Mühlegg gjorde så varför du blev upprörd att kämpa i maxpuls förstår jag inte, utan el-cyklisten, hade du då inte kört i maxpuls? Eller ville du inte ligga i maxpuls & el-cyklisten förbjöd dig från att sakta ner? Vill du att han skulle "dra" åt dig? Med sistnämnda så hade du ju istället klagat på att du var tvungen att slita som ett djur efter en el-cyklist, såååå....

För mig, enligt din egna beskrivning av el-åkaren så var han en del av gänget, cyklade som ni gjorde, hade säkert roligt, förstörde inte för er på något sätt (annat än sin blotta uppsyn, tydligen), så tyvärr, jag ser inte problemet.

Jag fattar ingenting av detta påhittade problem, hur någon annan person kan ha så ofantlig påverkan på din existens verkar rätt osunt.

Det framgår inte om du själv brukar cykla i grupp. Jag gissar att svaret är nej, eftersom man cyklar helt olika beroende på vem man cyklar med. Tempo, svårighetsgrad, samtalsämnen, allt beror på vilka som är med och cyklar just för stunden.

Ni som inte förstår, kan ni förklara var gränsen går och varför? Om det inte spelar nån roll vilka andra som är med, då kan de ju lika gärna komma på motocross, eller hur? Det gör ju ingen skillnad för er prestation ändå. Jag tycker resonemanget är riktigt korkat, ärligt talat. Klart som fan att det gör skillnad.

itisasitis sa:
Helt allvarligt nu: det kanske är dags att runda av diskussionen så att det inte på riktigt blir bråk om/när deltagarna i denna tråd ses igen på happyrajd.

Jag tror snarare att det är betydligt vettigare att få till en synlig diskussion istället för att det ska tisslas och tasslas, slängas onda blickar bakom ryggen och talas illa om folk ute i verkligheten. Bättre att försöka fatta hur folk tänker så att man kan ta ställning och/eller göra något (eller inte göra något) nästa gång.

Edit: Risken för bråk i den bemärkelse du kanske tänker dig, är nog tämligen obefintlig:-)

Senast ändrad:
ooms sa:
Adhocalias sa:
Nä, men terrängkörningslagen är en lag som omgärdar allemansrätten, och det är den som Naturvårdsverket bygger sin tolkning på. Första paragrafen lyder:
"Körning i terräng med motordrivet fordon för annat ändamål än jordbruk eller skogsbruk är förbjudet i hela landet"
Sedan att transportstyrelsen har valt att definiera vissa elmotordrivna fordon som cyklar när de framförs på väg spelar ingen roll, transportstyrelsen själv hänvisar frågor rörande körning i terräng till Naturvårdsverket.

Jag säger inte att Naturvårdsverket har fel i sin tolkning, det är mycket möjligt att den skulle vinna vid en rättslig prövning. Men i brist på prejudikat är rättsläget osäkert och det är direkt felaktigt att slänga ur sig att det är olagligt att cykla emtb i skogen. När det gäller terrängkörningslagen tar den inte sikte på (lagliga) elcyklar, se definitionen av motordrivet fordon i lag (2001:559) om vägtrafikdefinitioner:

Motordrivet fordon
Ett fordon som för framdrivande är försett med motor, dock inte ett sådant eldrivet fordon som är att anse som cykel. Motordrivna fordon delas in i motorfordon, traktorer, motorredskap och terrängmotorfordon.

Juridiskt sett är det oklart huruvida det är tillåtet eller ej att cykla med godkänd elcykel i terräng. Däremot är det 100% klart att det är förbjudet att cykla utan ringklocka. Jag hoppas alla paragrafryttare använder samma standard när det gäller ringklocka för nästa rajd.

(Jag har varken elcykel eller planer på att skaffa någon)

ooms sa:
Adhocalias sa:
Nu är det inte Transportstyrelsen som ligger bakom regelverket https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...2001559-om-vagtrafikdefinitioner_sfs-2001-559

Tilott sa:

Precis, vet folk som kör i princip ett EWS enduro rejs dagligen efter jobbet tack vare elhojen. När det ska trummas på uppför på grusvägar flera tusen höjdmeter så är det ganska intressant att dessutom kunna köra stigar uppför istället! Men för mer xc aktig terräng kan man ju fråga sig om det behövs, men säkert kul ändå. Jag äger dock ingen elhoj eller har ens är provat (tror det är beroendeframkallande...), men skulle nog fasen föredra det starkt framför shuttling.

Adhocalias sa:
ooms sa:
Adhocalias sa:

Jag säger inte att Naturvårdsverket har fel i sin tolkning, det är mycket möjligt att den skulle vinna vid en rättslig prövning. Men i brist på prejudikat är rättsläget osäkert och det är direkt felaktigt att slänga ur sig att det är olagligt att cykla emtb i skogen. När det gäller terrängkörningslagen tar den inte sikte på (lagliga) elcyklar, se definitionen av motordrivet fordon i lag (2001:559) om vägtrafikdefinitioner:

Motordrivet fordon
Ett fordon som för framdrivande är försett med motor, dock inte ett sådant eldrivet fordon som är att anse som cykel. Motordrivna fordon delas in i motorfordon, traktorer, motorredskap och terrängmotorfordon.
Det är just det som är poängen, du hänvisar till "Lag om VÄGtrafikdefinitioner"... Terräng är inte väg.
Men, jag läste just att regeringen tillsatt en utredning för att se över terrängkörningslagen just för att så mycket skett och nya fordon tillkommit sedan den skrevs för 40 år sedan. Den ska vara klar november 2019, och vi får väl hoppas att det leder till tydligare lagar. Fram tills dess hoppas iaf jag att goda medborgare rättar sig efter myndigheternas nuvarande tolkningar.

ooms sa:
Adhocalias sa:
ooms sa:
Adhocalias sa:

Motordrivet fordon
Det är just det som är poängen, du hänvisar till "Lag om VÄGtrafikdefinitioner"... Terräng är inte väg.
Men, jag läste just att regeringen tillsatt en utredning för att se över terrängkörningslagen just för att så mycket skett och nya fordon tillkommit sedan den skrevs för 40 år sedan. Den ska vara klar november 2019, och vi får väl hoppas att det leder till tydligare lagar. Fram tills dess hoppas iaf jag att goda medborgare rättar sig efter myndigheternas nuvarande tolkningar.

Elcyklar med <250 W är inte motorfordon och omfattas inte av terrängkörningslagen.
De får därför användas i terräng med markägarens tillstånd. Har man inte det tillståndet så får de inte användas där eftersom de inte täcks av allemansrätten.

Med >250 W så är det motorfordon och omfattas av terrängkörningslagen.

Se Citat från https://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Motortrafik-i-naturen/El-cyklar-Segways-med-flera/

Elcyklar med max 250 w motoreffekt
Allt fler använder eldrivna cyklar. En lätt eldriven cykel har inte större miljöpåverkan än en vanlig cykel. Terränganpassade modeller är däremot lättare att köra i terräng vilket riskerar att leda till mer skador då fler beger sig ut och också kör längre sträckor än vad de skulle ha gjort med en vanlig cykel. Skador från cyklar är inte ovanliga och kan komma att bli fler med ökande antal elcyklar.

Allemansrätten är ickemotoriserad. Om du vill köra elcykel på stigar, leder eller i terräng behöver du därför tillåtelse av den som äger marken – annars får du hålla dig till vägar. Den som fått lov av en markägare ska, som alltid, vara aktsam på att inte störa eller förstöra.

Elfordon med över 250 w motoreffekt
Om motoreffekten är över 250 w och ger ett krafttillskott över 25 km/h klassas det som ”motordrivet fordon” och faller in i kategorierna moped klass 1-2 samt lätt eller tung motorcykel, beroende på max effekt/hastighet. Förutom markägarens tillstånd krävs för dessa fordon även en dispens från förbudet i terrängkörningslagen för att köras på barmark utanför väg. Läs mer under fyrhjulingar, terränghjulingar och motorcyklar i terrängen.

ooms sa:
Adhocalias sa:
ooms sa:
Adhocalias sa:

Motordrivet fordon
Varför finns då "Terrängmotorfordon" med i denna lag. Det är en fordonstyp som i princip bara får framföras i terräng!

Jag känner nog att de flesta skogsfolk och markägare häromkring betraktar det nya fenomenet emtb som ett motorfordon som bör omfattas av terrängkörningslagen. Helt uppenbart river dom sönder marken mycket mera än vanliga cyklar. Känns dessutom som att ödmjukheten är generellt något lägre hos förare av emtb än vanliga cyklister, iallafall dom jag slängt käft med...

Tilott sa:
Denna jantelag som vissa sitter på...

Jag missade detta inlägg, som jag tycker är ganska talande. Själv avskyr jag allt vad jantelag heter. Vill man vara vräkig, så varsågod.
Men, det här handlar om något helt annat. Trots att stigcykling i grupp – i sådant format som tisdagsrajden medför – mer är att betrakta som hobby än sport, så är det samtidigt tveklöst ett utövande av idrott. Det är något man gör fysiskt där man använder kroppen och då blir det mer eller mindre oundvikligt med viss lekfull tävlan (kalla det penismätning den som vill), men samtidigt också ett tillfälle att lära av andra och se vad och hur man kan cykla om nån är duktigare än man själv.
Cyklister med varierande skills och kondition kommer överens, hjälper varandra, peppar varandra och utdelar ovationer när nån till exempel klarar en sjukt jobbig backe. Sen kommer nån med motor, trots att den inte är handikappad... Ridå.

Förstår du inte hur konstigt det blir? Jag kan själv inte förstå hur man inte kan förstå. Men jag kanske är puckad, det är mycket möjligt. En sak är väldigt säker, och det är att det INTE har ett skvatt med nån jantelag att göra. Det handlar om sportsligt beteende och sunt förnuft. Lika villkor, och så vidare.

Nej jag förstår inte ditt resonemang, men du har onekligen helt andra åsikter än vad jag har. Jag upplever också att din åsikt är en minoritet och din skiljer sig från majoriteten då du tycker det är en motorcykel.

PS: detta är det sista jag skriver i tråden, har fått fram det jag vill säga + kommer fortsätta köra eMtb. Ha en fortsatt trevlig nationaldag alla :)

Kör numera bara lvg så jag har inga direkta åsikter om elcyklar i och utanför terrängen. Har däremot en fundering till de som kör elcykel; känner ni aldrig lusten att bygga fysik för att prestera på egen hand? :)

Sen jag började cykla så har det alltid handlat om att förbättra min fysik och förmåga, och det skulle kännas bakvänt att plötsligt ta hjälp av en motor.

Att byta ut bussresan till jobbet mot en elcykeltur kan jag förstå, men att ”träningscykla” med motor känns märkligt :)

Hjälp mig att förstå!

Jag har svårt att förstå varför det är så hemskt att någon som kör hänsynsfullt i samma grupp som en själv är så jobbig bara för att vederbörande får lite hjälp på traven medelst elmotor.

Jag misstänker att det har med själva umgängesformen att göra. Själv cyklar jag med de jag jag gillar som personer och räknar som vänner oavsett hur snabba eller långsamma de är (jag är alltid långsammast) och väljer alltså inte cykelsällskap beroende på tänkt fart/förmåga. För min del spelar det igen roll om någon av mina kompisar kommer på en elcykel eftersom det är personen jag vill cykla med, inte dennes cykel. Det förekommer ju ändå hets/pepp och dylikt, men det handlar mest om att man ska övervinna sig själv, inte nödvändigtvis klå kompisens prestation.

Måhända ser man annorlunda på umgänget på tisdagsturerna.

eiskall sa:
Kör numera bara lvg så jag har inga direkta åsikter om elcyklar i och utanför terrängen. Har däremot en fundering till de som kör elcykel; känner ni aldrig lusten att bygga fysik för att prestera på egen hand? :)

Sen jag började cykla så har det alltid handlat om att förbättra min fysik och förmåga, och det skulle kännas bakvänt att plötsligt ta hjälp av en motor.

Att byta ut bussresan till jobbet mot en elcykeltur kan jag förstå, men att ”träningscykla” med motor känns märkligt :)

Hjälp mig att förstå!
+1
Precis så ser jag det också. Utmärkt verktyg för pendling och transporter i vardagen, men för träning? Nä...
Enda anledningen jag kommer på då är att man när en dröm om att egentligen köra motorcykel eller motorcross och här tycker sig hitta ett sätt att få göra det lagligt. Vilket det högst troligen inte är...

eiskall sa:

Hjälp mig att förstå!

Man kanske cyklar för att det är roligt, inte nödvändigtvis för att träna (vanlig tankevurpa så det är förlåtligt). Om jag använder mig själv som exempel så cyklar jag för att det är kul och springer för att träna.

Edit: De gånger jag tar fram CX'en är det inte för att det är kul, utan för att träna. Så ja, jag är väl inte helt konsekvent, men skogscykling är aldrig för att träna.

Senast ändrad:
eiskall sa:

Det har jag ju mina andra elva cyklar till... ;-)
Sen kan man variera assistansnivån, man behöver inte köra på max hela tiden...fast det är ju kul att kränka några uppförsbackar emellanåt. Cykling är så mycket mer än motion...

Luthman Photography sa:
Jag har svårt att förstå varför det är så hemskt att någon som kör hänsynsfullt i samma grupp som en själv är så jobbig bara för att vederbörande får lite hjälp på traven medelst elmotor.

Jag misstänker att det har med själva umgängesformen att göra. Själv cyklar jag med de jag jag gillar som personer och räknar som vänner oavsett hur snabba eller långsamma de är (jag är alltid långsammast) och väljer alltså inte cykelsällskap beroende på tänkt fart/förmåga. För min del spelar det igen roll om någon av mina kompisar kommer på en elcykel eftersom det är personen jag vill cykla med, inte dennes cykel. Det förekommer ju ändå hets/pepp och dylikt, men det handlar mest om att man ska övervinna sig själv, inte nödvändigtvis klå kompisens prestation.

Måhända ser man annorlunda på umgänget på tisdagsturerna.

+1

Tillbaka
Topp