Tråden om Fanny Packs

Tomas m

Aktiv medlem
Tråden om Fanny Packs
Hej. Någon som kör med midjeväska?

Vill ha något att ta pump och lite andra pryttlar i på turer där jag vill köra utan vätskeryggan.

Vilka har ni testat? Bra/dåliga?

Bilagor

• 20181203_203732.png
    20181203_203732.png
    67.2 KB · Besök: 154
Tråden om Fanny Packs
Har faktiskt precis en sån Dakine som på bilden (tror jag). Den funkar bra tycker jag. Jag tar en pump, multiverktyg, lagningslappar och mobilen i den. Finns plats att fästa en tunn jacka vid behov. Med mer en en litre vatten kan det bli lite väl studsigt men annars är det den väskan jag använder mest nuförtiden. Jag hade aldrig några problem med mina gamla Camelbaks men de sparas nu till långturer eller på vintern.

Senast ändrad:
Tråden om Fanny Packs
Fanny pack/bum bag är awesome! Har kört med en Camelbak Paolos 4 eller nåt sånt hela sommaren, funkar riktigt bra! Men less is more, det blir betydligt trevligare ju mindre vikt man har i. Jag brukar köra runt en liter vatten i blåsan, en slang, en tunn vindjacka, en del verktyg, lite bars i ena sidofickan och telefonen i den andra. En tråkig grej vid den här årstiden är att få av dom har något slags regnskydd. Dom är ju hyfsat täta såklart, men det vore skönt att dra på ett skydd så man slapp spola av lera sen.

Tråden om Fanny Packs
Jag har kört med en liten magväska när jag kör bikepark och är i gång hela dagen. Då har jag en vattenflaska nere vid liften och multitool, energibar i magväskan.

Tråden om Fanny Packs
Kör en Bontrager Rapid pack och tycker det funkar kanon majoriteten av rundorna.

Mindre svettigt än säck men bökigt att dricka om det är hetsiga xc-rundor.

Sämst funkar det om man är full i magen, då tycker jag det klämmer lite väl mycket.

Tråden om Fanny Packs
Snakepit sa:
Kör en Bontrager Rapid pack och tycker det funkar kanon majoriteten av rundorna.

Sämst funkar det om man är full i magen, då tycker jag det klämmer lite väl mycket.

+1 på Bontrager Rapid, jag tycker den fungerar riktigt bra. Jag har flaskställ på cykeln så jag byter plats på flaskorna när den på cykeln är tom.
Jag gillar att hela väskan är sydd i ett elastiskt tyg, hindrar att grejerna skramlar runt för mycket.
rapid.jpg

Tråden om Fanny Packs
skier sa:
Snakepit sa:

+1 på Bontrager Rapid, jag tycker den fungerar riktigt bra. Jag har flaskställ på cykeln så jag byter plats på flaskorna när den på cykeln är tom.
Jag gillar att hela väskan är sydd i ett elastiskt tyg, hindrar att grejerna skramlar runt för mycket.

Den här jag kikat på, lutar åt den eller
Camelbak PODIUM FLOW BELT som kommer efter årsskiftet.

Bilagor

• 20181204_202456.jpg
    20181204_202456.jpg
    36.5 KB · Besök: 127
Tråden om Fanny Packs
På samma tema men en fråga.
Använder någon funnypack tillsammans med ryggskydd?

Jag brukar antingen använda rygga med ryggskydd eller ett lättare ryggskydd, Alpine Paragon Vest.
Jag upplever att fickorna i västen är en gnutta för små. Kanske funnypack är ett alternativ?

Tråden om Fanny Packs
Jag använder en Camelbak Palos 4 mest hela tiden. Såhär års räcker det med vattenflaska på ramen, men på sommaren kompletteras det med ~1 liter i blåsan, vilket är smidigt. Pumpen har jag flyttat till cykeln eftersom det blir lite trångt (stor pump snarare än liten väska) samt att man nog inte vill vurpa på den mitt i ryggslutet. I väskan knölar jag oftast ner en tunn vindjacka som används för transportcykling, så jag behöver en del plats.
Det enda negativa med väskan är midjeremmen som hade kunnat få vara styvare. Har för mig att nån sa att de ordnat det på nuvarande modeller. Ryggsäck tänker jag aldrig mer använda om jag inte verkligen måste för att få med mig mer grejer på längre turer.

Tråden om Fanny Packs
Jag har kört med en urgammal Salomonväska,även under tider då folk hellre syntes med en clownnäsa än en bananväska runt midjan.

Tråden om Fanny Packs
Dakine hotlaps 1,5 liter midjeväska, kör den med en 620ml flaska vatten + en flaska på hojen. Får plats med 2st co2, innerslang, masterlinks, masterlink plyer, plånbok, banan, bars el div snacks, tyre lever, extra valve + valve removal tool, mobil, nycklar.. en one up 100cc pump med edc har jag som ”bottle cage mount” monterad under min lezyne side flow.

Dakine 1,5L den sitter riktigt bra och är precis lagom stor, tänker inte på den, skulle inte ha en blåsa med vatten som skvalpar runt eller gå över 2 liter runt höfterna, en 10 liters hippack ser väldigt enorm ut, kör hellre rygga då.

Om du har stor mage/rund så skippa hippacks.

Bilagor

• 60B65681-3117-4361-B366-23FE81F2F555.jpeg
    60B65681-3117-4361-B366-23FE81F2F555.jpeg
    521.8 KB · Besök: 146
Senast ändrad:
Tråden om Fanny Packs
Bump! Vad är det som gäller nu för tiden?

Söker en med bra passform som inte skumpar runt när man cyklar.

Jag behöver plats med:
Jacka
Multi-tool
Slang
Co2 Patron
Snacks
Mobil
Nycklar

Behöver inte:
Förberedd för vätskeblåsa

Senast ändrad:
Tråden om Fanny Packs
Jag är väldigt nöjd med min Camelbak Repak för kortare turer där jag inte vill ha så mycket med mig. Det du beskriver får precis plats utöver blåsan. Men den är ju relativt stor med vätskeblåsan som du inte vill ha ändå så den passar ju inte dina behov.

Tråden om Fanny Packs
Rattnalle sa:
Jag är väldigt nöjd med min Camelbak Repak för kortare turer där jag inte vill ha så mycket med mig. Det du beskriver får precis plats utöver blåsan. Men den är ju relativt stor med vätskeblåsan som du inte vill ha ändå så den passar ju inte dina behov.

Tack för input! Dock ser den lite väl stor ut för mina behov. Behöver jag vätska har jag ett storage linne från RaceFace som jag brukar köra med.

Tråden om Fanny Packs
VKruger sa:
Rattnalle sa:

Tack för input! Dock ser den lite väl stor ut för mina behov. Behöver jag vätska har jag ett storage linne från RaceFace som jag brukar köra med.
Det är en produkt jag inte begriper mig på. Hela poängen är att slippa ha nåt på ryggen för mig. Annars kan jag lika gärna ha ryggsäcken. Vikten i sig har aldrig stört mig trots att jag nog ofta har 5-6 kg på ryggen.

Tråden om Fanny Packs
NickPick sa:
Längdskidåkningsväskor är alltså en grej?
Ja. Mycket praktiska. Behöver man något är det bara att vrida fram väskan istället för att kränga av sig en ryggsäck.
Kör själv med en Salomon från 90-talet. Var väl mest avsedda för utförsåkning.

Tråden om Fanny Packs
Tjenixen!

Har idag en Evoc rygga med ryggskydd. Är väl nöjd men det känns lite överkurs om jag ska ut på en kortare tur på 1-3 timmar i lättare terräng. Jag har därför börjat sukta efter en midjeväska som komplement.

I samband med det har jag nu några funderingar som jag hoppas någon vänlig själ kan svara på:

Jag ogillar starkt att fumla efter en flaska som förhoppningsvis sitter kvar nånstans på cykeln när jag börjar bli törstig. Ett krav är därför att vattnet ska finnas i midjeväskan, helst i en vattenblåsa. Ni som kör så idag, har ni bara en extra lång slang som är fäst på nåt fiffigt ställe eller hur funkar det? Är det bättre med en eller två flaskor?

Tänkte annars ha mobil, dextrosol, lite snacks och möjligen vindvästen och armarna i midjeväskan. Verktyg och extra innerslang får bo på hojen. Hur stor midjeväska rekommenderar ni? Räcker 3 liter?

Har ingen midjeväska alls idag så ett nyköp måste till. Vad rekommenderar ni?

Har kikat lite på de här för att börja nånstans:

Osprey Seral 7:
https://www.chainreactioncycles.com/se/en/osprey-seral-7-waist-bag-ss19/rp-prod183629

Evoc Hip Pack Pro:
https://www.chainreactioncycles.com/se/en/s?q=evoc+hip+pack+race+3l+++1.5l+bladder&cat=product

Tar tacksamt emot era tips :)

Tråden om Fanny Packs
Hip Pack Pro har iaf jag och den är grym! Klar förbättring över den Camelbak Repack jag hade innan iaf. Två hållare för flaskor ser jag som ett absolut krav, och då är det inte många andra kvar heller.

Tråden om Fanny Packs
AE5EF07C-17C9-40C4-9A50-7942674D0619.jpeg

Gillar min Osprey Duro Solo. Har med mig vatten, telefon, ventilkägleverktyg, salami med verktyg, gaspatron, gaspump, kedjelås, multiverktyg och en liten flaska med olja.
Gillar den i massor!

Tråden om Fanny Packs
AX3L sa:
Hip Pack Pro har iaf jag och den är grym! Klar förbättring över den Camelbak Repack jag hade innan iaf. Två hållare för flaskor ser jag som ett absolut krav, och då är det inte många andra kvar heller.
Det finns en gammal och en ny Repak tror jag. Min är iaf riktigt bra. Komplett med en och en halv liters vätskeblåsa vilket gör den prisvärd. Sitter bekvämt och stilla samt lätt att reglera beroende på innehåll. Väskor med flaska går bort helt för mig, slang ska det vara.

Tråden om Fanny Packs
Går igenom gamla cykeltidningar här hemma och trillade över en produkt som jag inte sett tidigare, och som kanske kan intressera någon här (jag tänkte först på @Makten som gillar fannypacks). Vet inte om det är en hiss eller diss.

Tråden om Fanny Packs
Går igenom gamla cykeltidningar här hemma och trillade över en produkt som jag inte sett tidigare, och som kanske kan intressera någon här (jag tänkte först på @Makten som gillar fannypacks). Vet inte om det är en hiss eller diss.
Fattar inte vitsen med produkten måste jag säga. En ryggsäck med lika lite plats i som en midjeväska? Känns som det sämsta av två världar. ?

Tråden om Fanny Packs
cdb008dd729b97f7bdbb873eae730371.jpg

Någon som testat köra med benväska? Funkade grymt bra på mc. Den jag hade spände lite lägre ner på benet än denna. Funkar säkert bra i park i alla fall.

Tillbaka
Topp