Trainerpass

Trainerpass
Supertramp skrev:
-------------------------------------------------------
> rularn skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > vad betyder FTP? Tröskeleffekt?
>
> Så här har jag uppfattat det hela.
>
> FTP = den nivå där mjölksyran i kroppen hålls
> i balans. Blodet hinner forsla bort lika mycket
> mjölksyra som musklerna producerar. Denna nivå
> brukar ligga kring 4mmol/liter.
>
> Eftersom mjölksyran håll konstant kan man i
> teorin kan man ligga på sin FTP hur länge som
> helst. I praktiken kommer andra faktorer in i
> bilden som gör att man tillslut inte orkar
> längre, 60minuter brukar man säga är max
> ungefär.
>
> Kör man sig helt slut (t.ex. genom en
> "dödshöjning") så drar man på sig upp til
> >10mmol/liter mjölksyra. Det funkar rätt bra att
> göra en sådan prestation även när man legat
> på tröskeln ett tag. Däremot sänks vidare
> prestationsförmåga för varje gång mjölksyran
> stiger över tröskelnivån. Det är därför som
> det är så viktigt att köra taktiskt i
> cykeltävlingar och undvika onödiga
> tempohöjningar.

Det finns flera olika definitioner av FTP, det där är en av dessa. Jag kör med en annan och det finns nog nån till variant representerad i tråden. Det är därför det är väldigt mycket äpplen och päron över tråden när alla refererar till samma begrepp men med olika begreppsförklaringar (som inte nämns så ofta).

Enligt exemplet ovan så körde jag "över" min laktattröskel igår på 82% av FTP som en annan definition ger...

Senast redigerad av en moderator:
Trainerpass
Supertramp skrev:
>
> Jag skulle aldrig klara 2 x "dödstjugo" med denna
> belastningen.
> Men "dödsfyrti" låter hårdare än "dödstjugo"!

Med din beskrivning är det tveksamt att du körde på tröskelwatt första 15... att klämma en fyra med 4 mmol i startlaktat är inte värre än andra fyran på ett 4x4 pass.

//Källis

Trainerpass
Micke S skrev:
> Det finns flera olika definitioner av FTP, det
> där är en av dessa. Jag kör med en annan och
> det finns nog nån till variant representerad i
> tråden. Det är därför det är väldigt mycket
> äpplen och päron över tråden när alla
> refererar till samma begrepp men med olika
> begreppsförklaringar (som inte nämns så ofta).
>
> Enligt exemplet ovan så körde jag "över" min
> laktattröskel igår på 82% av FTP som en annan
> definition ger...

Jag förstog nästan att dett inlägg skulle komma. Jag blev ju dittvålad tidigare i tråden pga begreppsförvirring. ;-)

När jag läst lite verkar det även finnas olika definioner och blandning av begrepp i vetenskaplig litteratur. Dock förklaras det säkerligen i resp studie vad man menar.

Micke kan inte du bjucka på lite enkla förklaringar?

Vad jag har förstått så är laktattröskel som många använder men verkar ha missuppfattat, den belastning där blodlaktatet lämnar "normalvärdet" dvs homeostasen. Där vi går från 1 mmol till 2. Alltså inte detsamma som FTP, OBLA, MLSS etc vilket är den nivå som Supertramp beskrev. Bildning och borttransport är i balans och blodlaktatet ligger kring 4 mmol. Vilket för övrigt är ett medelvärde av individuella skillnader.

Nu kanske jag "gissat" fel igen men skam den som ger sig. :-)

Trainerpass
Källis skrev:
> Med din beskrivning är det tveksamt att du körde
> på tröskelwatt första 15...

Nu förstår jag inte riktigt vilket pass du referera till.

> att klämma en fyra
> med 4 mmol i startlaktat är inte värre än andra
> fyran på ett 4x4 pass.

Det är ju precis vad jag förösker säga också. Men att köra igång ett nytt 20min tröskelintervall på FTP efter att ha avslutat det första med en "dödsfyra" tror jag inte jag pallar. Inte ens med 10min vila.

Trainerpass
Supertramp skrev:
> Källis skrev:
> -----
> > Med din beskrivning är det tveksamt att du
> körde
> > på tröskelwatt första 15...
>
> Nu förstår jag inte riktigt vilket pass du
> referera till.
>
> > att klämma en fyra
> > med 4 mmol i startlaktat är inte värre än
> andra
> > fyran på ett 4x4 pass.
>
> Det är ju precis vad jag förösker säga också.
> Men att köra igång ett nytt 20min
> tröskelintervall på FTP efter att ha avslutat
> det första med en "dödsfyra" tror jag inte jag
> pallar. Inte ens med 10min vila.

Det ska alltså inte vara "några problem" att köra 2 x dödstjugor om du kör första 15 min på FTP.

//Källis

Trainerpass
Källis skrev:
> Det ska alltså inte vara "några problem" att
> köra 2 x dödstjugor om du kör första 15 min
> på FTP.

Om jag kör en "dödstjuga" enligt Aktivitus instruktioner 16min FTP + 3min 120%FTP + 30sek 150%FTP + 30sek "All in" så har jag klämt ut precis allt som går och jag vet jag att jag inte klarar att köra detta en gång till. Men det kanske är individuellt hur bra man kan återhämta sig från en maxprestation?

Trainerpass
Aktivitus verkar ha flera olika varianter av de tjugorna. Mina är 15min på EB, 4min som på KI och en minut på 50% över EB. För mig blir det alltså 15 minuter på 260, 4 minuter på 320 och 1 minut på 390.
Man får verkligen gräva djupt för att klara den andra intervallen.
/J

Trainerpass
bigmollo skrev:
> Man får verkligen gräva djupt för att klara den
> andra intervallen.
> /J

Kanske har jag inte grävt tillräcklig djupt i mina inre gömmor när det gäller smärta och självkränkning? ;-)

Ska testa en riktig 2 x dödstjuga någon gång när motivationen är på topp.
Problemet just nu är att jag är så osäker på min FTP, formen varierar väldigt mycket från pass till pass. Så var det inte förra vinterna då jag tränade mer regelbundet och strukturerat.
Annars är ju "dödsavslutningen" en ganska bara grej att ta till de pass man känner att man är i form och har motivationen att köra sig helt slut. Om man känner att man inte pallar så kör man bara passet som vanligt.

Förresten, var det bara 15 minuter på FTP? Trodde det var 16. Ännu värre alltså...

Trainerpass
Magnus79 skrev:
> Micke kan inte du bjucka på lite enkla
> förklaringar?
>
> Vad jag har förstått så är laktattröskel som
> många använder men verkar ha missuppfattat, den
> belastning där blodlaktatet lämnar
> "normalvärdet" dvs homeostasen. Där vi går
> från 1 mmol till 2. Alltså inte detsamma som
> FTP, OBLA, MLSS etc vilket är den nivå som
> Supertramp beskrev. Bildning och borttransport är
> i balans och blodlaktatet ligger kring 4 mmol.
> Vilket för övrigt är ett medelvärde av
> individuella skillnader.
>
> Nu kanske jag "gissat" fel igen men skam den som
> ger sig. :-)

Det finns inga enkla förklaringar. Ett problem är att laktattröskel, som är lite abstrakt i sig sätts i relation till andra abstrakta parametrar. En tröskel kan identifieras som en varierande koncentration av mjölksyra (inom gränser)satt till skillnad över tid. Just tiden är en variabel som ställer till det för många. De protokoll som rent matematiskt eller grafiskt förklarar en tröskelnivå uppskattar den utifrån en laktatkurva. Visst, det blir rätt bra men som med allt annat så är det förändring över tid som är intressant. Den tröskeln alla pratar om är alltså ett estimerat värde som har en felmarginal. Men istället för att prata om w+-10 w så nämner alla fasta tröskelwatt utan att ta med den fysiologsika variationen mellan test. Många av de enzym mm som bestämmer tröskel och påverkar uthållighesknutna faktorer har en halveringstid på dagar räknat. Ändå sitter folk och jämför wattsiffror med decimalnoggranhet från ett halvår tillbaka?

Så, men din fråga. Jag tycker man kan använda vilken förklaringsmodell som helst kring tröskelbegreppet så länge man verkligen förklarar hur man kommer fram till de siffrorna man har. Alla som har aktivitustest i fickan kan ju jämföra sig med varandra på ett smidigt sätt men vi övriga kan inte det. Sen kan man ju ställa sig frågan varför man ska jämföra de här värdena då det finns mycket mer intressanta mätvärden att fixera sig vid.

Trainerpass
Det jag menade var att 2 x 20 ska gå att genomföra om man inte kör för hårt på EB-intervallen och att efterföljande KI-intervall då inte blir värre än andra fyran på ett 4x4 pass. Det som följer sen är absolut jobbigt! "all in" är självklart "all in" Jocke och är ingen lek. Men att inte orka en andra 20:a känns inte rätt tycker jag...?

Sen gäller det självklart att vara utvilad och fräsch i kroppen för att orka med, det var inte jag på min första 2 x dödstjuga men det blev jag varse om efter i minut på 150% ;)

Jag var precis på väg att sätta mig på Monarken för att köra dagens träning när jag skrev min lilla förklaring tidigare men som blev rätt dålig ser jag nu :)

//Källis

Trainerpass
zodah skrev:
> Ett mått på tröskelnivån har jag skaffat mig
> med hjälp av Johannes som annonserade här på
> forumet för en tid sedan. Åkte ut till dem på
> Bosön och satte mig att cykla en söndagsmorgon.
> Riktigt kul och ger ett rätt så bra värde på
> tröskelnivån.

Samma här! Jag var också på Bosön en söndagmorgon och kränkte mig ordentligt. Jag hade god hjälp av Johannes och Olof som skötte testandet (på ett utmärkt sätt!). Jag kommer att följa upp det här med ett nytt test i april-maj. Blir spännande och se vad träningen har resulterat i. Kanske var det du zodah som körde före mig, vi kom ungefär samtidigt till Bosön.

Trainerpass
Supertramp skrev:
> Om jag kör en "dödstjuga" enligt Aktivitus
> instruktioner 16min FTP + 3min 120%FTP + 30sek
> 150%FTP + 30sek "All in" så har jag klämt ut
> precis allt som går och jag vet jag att jag inte
> klarar att köra detta en gång till. Men det
> kanske är individuellt hur bra man kan
> återhämta sig från en maxprestation?

För mig låter det här som du kör för hårt och därför inte orkar en andra intervall. Sänk 10 watt till nästa gång det är dax för passet. Svårare än så kan det väl inte vara för att hitta rätt?

//Källis

Trainerpass
bigmollo skrev:
> Aktivitus verkar ha flera olika varianter av de
> tjugorna. Mina är 15min på EB, 4min som på KI
> och en minut på 50% över EB.

Jag tror bara du är dålig på att läsa.

Trainerpass
Återhämtningen är ju i allra högsta grad individuell, och det är väl inte speciellt ovanligt att på tävling återkommande gånger öka intensiteten under ett par minuter och gå rejält på rött, och däremellan köra på i tävlingsintensitet. I alla fall brukar mina MTB-tävlingar se ut på det sättet, det är kanske skillnad om man kör på landsväg, och även där stor skillnad på motionslopp och tävlingar.

Jag gör som det står i schemat, oavsett om det går eller inte =) I morgon blir det 2x20 före frukost.

Trainerpass
fredrikw skrev:
> ...
> Jag gör som det står i schemat, oavsett om det
> går eller inte =) I morgon blir det 2x20 före
> frukost.

Är inte det feltänkt? Kroppen är låg på kolhydrater och fettförbränningen räcker inte till, alltså kommer du att sabba muskler, om du inte bonkar.
Idén med morgonpass är väl att man kör lågintensivt och utan kolhydrater så att kroppen bränner fett utan tära på dom surt förvärvade musklerna? Kommer så klart bara att ge effekt på kroppsfettet om du ligger på kaloriunderskott.

Trainerpass
Tanken med pass på låga glykogen-nivåer är snarare att träna kroppen att använda fett som bränsle, inte primärt att bränna fett just där och då. Sedan finns det väl också så vitt jag förstår goda skäl till att tro att träningseffekten blir större när kroppen har lågt med bränsle. Om Micke S ser detta kan han säkert säga ett och annat om detta skulle jag tro :) Läser man hans blogg inser man snabbt att ett tröskelpass innan frukost inte är speciellt kontroversiellt. Själv har jag kört två-timmarspass före frukost utan att varken dö eller tappa alla muskler i kroppen.

Trainerpass
Lundin skrev:
> zodah skrev:
> -----
> > Ett mått på tröskelnivån har jag skaffat
> mig
> > med hjälp av Johannes som annonserade här på
> > forumet för en tid sedan. Åkte ut till dem
> på
> > Bosön och satte mig att cykla en
> söndagsmorgon.
> > Riktigt kul och ger ett rätt så bra värde
> på
> > tröskelnivån.
>
> Samma här! Jag var också på Bosön en
> söndagmorgon och kränkte mig ordentligt. Jag
> hade god hjälp av Johannes och Olof som skötte
> testandet (på ett utmärkt sätt!). Jag kommer
> att följa upp det här med ett nytt test i
> april-maj. Blir spännande och se vad träningen
> har resulterat i. Kanske var det du zodah som
> körde före mig, vi kom ungefär samtidigt till
> Bosön.

Det låter som det var jag. Bli mkt intressant att se vad vinterträningen gett när man väl kommer ut på vägarna i vår.

Trainerpass
Kör mkt trainer nu på vintern. Hade varit nice med lite tips om bra "tillbehör".

1. Finns det någon speciell fläkt som rekommenderas av er som cyklar mkt inomhus? Tillhörande fjällkontroll låter ju sjukt bra om det nu finns i verkligheten haha. Jag kommer ha fläkten ståendes ca 2-3 meter ifrån kroppen.
2. Sänka ljudnivån. Kör med trainer-däck och tacx-matta. Antar att det är vad man kan göra för att få ner ljudnivån???

Fjällkontrollshållare. Var skaffar och fäster man den på bästa sätt?

Annat som förbättrar livet på trainern hade varit grymt uppskattat.

Tack på förhand

Trainerpass
error_fatsug skrev:
> Kör mkt trainer nu på vintern. Hade varit nice
> med lite tips om bra "tillbehör".
>
> 1. Finns det någon speciell fläkt som
> rekommenderas av er som cyklar mkt inomhus?
> Tillhörande fjällkontroll låter ju sjukt bra om
> det nu finns i verkligheten haha. Jag kommer ha
> fläkten ståendes ca 2-3 meter ifrån kroppen.
> 2. Sänka ljudnivån. Kör med trainer-däck och
> tacx-matta. Antar att det är vad man kan göra
> för att få ner ljudnivån???
>
> Fjällkontrollshållare. Var skaffar och fäster
> man den på bästa sätt?
>
> Annat som förbättrar livet på trainern hade
> varit grymt uppskattat.
>
> Tack på förhand

1. Du kan använda en fjärrströmbrytare från tex clas ohlson om du inte hittar en fläkt med fjärr.

2. Prova med ett liggunderlag under mattan. Olika trainers låter olika mycket också.

3. Svettskydd och fjärrkontrollshållare i ett. Trainer thong! http://www.amazon.com/gp/aw/d.html?a=B000BTA6O0

Trainerpass
Flytta fläkten närmare, 2-3 meter låter onödigt långt bort och en hel del av den fläktande luften kommer aldrig att nå dig. Jag har min fläkt stående så nära som det går.

Trainerpass
Själv har jag en strykbräda uppställd brevid trainern. På den ligger fjärrkontroller, handduk, ev. tilltugg för långa övningar samt står en bordsfläkt som komplement till en golvfläkt som är misstänkt likt den Källis rekommenderar.

Trainerpass
Jag har 4st fläktar. En rakt framifrån, två från snett från sidorna och en mot trainermotorn.
Men jag var på ett gym som hade en jättefläkt ca 1m diameter, och fan vad den blåste. En sån skulle man ha!

Trainerpass
Lagom fläkt:

ge90_nacelle.jpg

Trainerpass
DrGT skrev:
> Jag kör med en tvådelad klimatanläggning -

Jag med. Öppet fönster/stängt fönster :-)

Trainerpass
Tack för svar, tror jag kommer skaffa en sån där golvfläkt från jula och koppla till grenkontakt med strömbrytare som jag kan ha den på en hylla bredvid.

Jag har en tacx flow trainer. Generellt sett, visar den för många eller för få watt? Hur mkt skiljer det från verkligheten???

/Gustaf

Trainerpass
Det skiljer sig väl säkert mycket från ex till ex, men jag har för mig att jag läste om ett ex som visade alldeles för mycket watt vid låga watt/(km/h), ganska rätt vid typ 11 watt/(km/h) och för lite watt vid högre watt/(km/h). Men det kanske inte är särskilt generaliserbart, och dessutom vet jag inget om wattmätning.

Trainerpass
Sammanfattningsvis visar de variende och fel watt.
Men de visar ungefär samma variende och fel watt från pass till pass och det går finfint att köra sig trött på dem.

Trainerpass
Insåg att jag inte kalibrerat min trainer på ett tag. Efter att ha justerat den inför gårdagens pass var 4x4 vila 3 på 355W lite enklare att klara av än tidigare:-)
Försököt innan väggade jag edfetr 2 st 350W.

Trainerpass
Ni som har imagic/flow/fortius, får ni inte problem med att däcket slirar när ni kalibrerar mot "0"? Jag kan inte kalibrera min under 0.5 utan att det börjar slira.

Trainerpass
hgrd skrev:
> finns det något syfte med att kalibrera till 0
> då? jag har det på 4 eller nåt sånt.

Ja det är ju förstås att siffrorna ska stämma någorlunda, istället för +- 50 % fel så kanske man får +- 20 % i felmarginal. Det är väl meningen?

Trainerpass
Antingen du eller jag har missförstått hur man använder kalibreringen, men eftersom jag har sålt min tänker jag inte försöka lista ut vem.

Trainerpass
Kalibreringssiffran är väl rimligtvis anpassad för att kompensera för olika däcktryck, hur hårt man har klämt fast bakhjulet samt hur hårt rullen är spänd mot bakdäcket, att alla siffror utom 0 skulle innebära en större felmarginal låter inte korrekt, gissar du bara eller bygger det på någon slags information du har fått från Tacx eller någon annan? Jag körde +2 hela tiden, och jag tror att tillförlitligheten ökar om man ligger på samma kalibreringssiffra från gång till gång (alltså inte ändrar de olika "felkällorna" så att trainers måste kompensera).

Trainerpass
"Setting calibration value of brake unit

Differences in brake operation may occur under the following
circumstances: Changing the roller pressure against the tyre,
Changing the magnetic forces and differences in mains voltage.
The Flow's standard brake unit calibration is set at 0. Although not
essential, this setting can be changed to give a more personalised
power reading. To optimise the Flow's calibration we recommend
cycling for at least three minutes to enable the brake unit to warm
up."

Tillbaka
Topp