Trainerpass

Trainerpass
Jag hade tänkt köra nån sorts intervaller idag. Men efter att ha läst det här är jag så villrådig att jag inte bestämma vilken sort. Det får bli enbart rundpingis istället.
Om någon av er kan bestämma hur mitt nästa trainerpass ska se ut vore jag tacksam.

Trainerpass
Micke S skrev:
-------------------------------------------------------
> det är nog mer en räknefråga. jag hamnar runt
> 70% trots 9-10 w/kg på intervallsekunderna under
> passet.

Hur då räknefråga?
Jag mäter snitteffekten under 20 minuter med effekmätaren och får ca 90% av det jag klarar på ett 20min tröskelpass.

EDIT:
Så här räknar jag:

Som synes i diagrammet så pendlar effekten mellan ca 600W / 100W vilket ger en teoretisk snitteffekt på 267W vilket stämmer bra med Wattmätarens sberäknade snitteffekt = 265W. Vilket är ungefär 90% av 300W (vilket var ungefär vad jag kunde köra 20min med samma ansträninging vid samma tid).

10_20.jpg ht=385

Senast redigerad av en moderator:
Trainerpass
Supertramp skrev:
> Micke S skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > det är nog mer en räknefråga. jag hamnar
> runt
> > 70% trots 9-10 w/kg på intervallsekunderna
> under
> > passet.
>
> Hur då räknefråga?
> Jag mäter snitteffekten under 20 minuter med
> effekmätaren och får ca 90% av det jag klarar
> på ett 20min tröskelpass.

för att vi genomför passet olika och räknar olika...

Trainerpass
Micke S skrev:
> för att vi genomför passet olika och räknar
> olika...

OK vi kanske genomför passet olika (du kanske vilar helt i 20sek mellan intervallerna?) men snitteffekten är ju vad den är. Där kan man ju inte räkna olika.

Trainerpass
Supertramp skrev:
> OK vi kanske genomför passet olika (du kanske
> vilar helt i 20sek mellan intervallerna?) men
> snitteffekten är ju vad den är. Där kan man ju
> inte räkna olika.

fredrikw har nog inget annat val än att vila, eftersom han kör på en Monark med viktkorg (väl?). Det är bara bakåttramp som gäller där i viloperioderna. I praktiken är det så även på en Monark som min, med pendel, eftersom man inte hinner justera motståndet rent praktiskt vid så korta intervaller.

Trainerpass
Nu diskuterar förvisso Supertramp med Micke S, men jag trampar bakåt under de 20 sekunderna på min Monark :)

Utan att egentligen veta så noga så skulle jag säga att känslan i benen är markant olika på ett 2x20-pass och ett 10/20-pass, så även om snitteffekten är snarlik eller lägre, samt pulsen ligger ungefär på samma nivå, så är det definitivt inte så det känns under och efter passet. Om det spelar någon roll har jag ingen aning om, men för en amatör som mig så känns det lite som att jämföra äpplen och päron. Fast jag har kanske fel?

Trainerpass
DrGT: det rycket är jag belåten över :-) Blir svårt att toppa, men kanske på Dammrundan... På årets GC-läger tycker jag att vi kör enligt "train low, compete high" principen fullt ut. Varje pass = väggning.
Ska bli kul att träffa alla igen.

Uffe

Trainerpass
geologen skrev:
> Supertramp skrev:
> -----
> > OK vi kanske genomför passet olika (du kanske
> > vilar helt i 20sek mellan intervallerna?) men
> > snitteffekten är ju vad den är. Där kan man
> ju
> > inte räkna olika.
>
> fredrikw har nog inget annat val än att vila,
> eftersom han kör på en Monark med viktkorg
> (väl?). Det är bara bakåttramp som gäller där
> i viloperioderna. I praktiken är det så även
> på en Monark som min, med pendel, eftersom man
> inte hinner justera motståndet rent praktiskt vid
> så korta intervaller.

Okay. från och med nu tar fredrikw över min roll. han verkar tydligen inblandad i det här utan att ha skrivit.

Trainerpass
olli skrev:
> Om någon av er kan bestämma hur mitt nästa
> trainerpass ska se ut vore jag tacksam.

2x20 med 10min uppvärmning och nedvärmning, 5min vila mellan intervallerna. Lägga dig på tröskelnivå under intervallerna.

Trainerpass
DrGT skrev:
> enduromannen skrev:
> > Stizze: Kvänums Gran Canaria läger 11/3.
> Finns
> > platser kvar. Gå in på Kvänums IF:s sida och
> > anmäl dig.
>
> Avresa är i år på en lördag - den 12:e mars:
> http://www2.idrottonline.se/templates/NewsPage.asp
> x?id=543024

Jag känner mig hetsad!

Trainerpass
olli skrev:
> Om någon av er kan bestämma hur mitt nästa
> trainerpass ska se ut vore jag tacksam.

DÖDSTJUGOR!!

Trainerpass
Micke S skrev:
> geologen skrev:
> > fredrikw har nog inget annat val än att vila,
> > eftersom han kör på en Monark med viktkorg
> > (väl?). Det är bara bakåttramp som gäller där
> > i viloperioderna. I praktiken är det så även
> > på en Monark som min, med pendel, eftersom man
> > inte hinner justera motståndet rent praktiskt vid
> > så korta intervaller.
>
>
> Okay. från och med nu tar fredrikw över min
> roll. han verkar tydligen inblandad i det här
> utan att ha skrivit.

men då blir det ju ingen ordning alls, jag bara gissar ju :)

Trainerpass
fredrikw skrev:
> Micke S skrev:
> -----
> > geologen skrev:
> >
>
> > > fredrikw har nog inget annat val än att
> vila,
> > > eftersom han kör på en Monark med viktkorg
> > > (väl?). Det är bara bakåttramp som gäller
> där
> > > i viloperioderna. I praktiken är det så
> även
> > > på en Monark som min, med pendel, eftersom
> man
> > > inte hinner justera motståndet rent praktiskt
> vid
> > > så korta intervaller.
> >
> >
> > Okay. från och med nu tar fredrikw över min
> > roll. han verkar tydligen inblandad i det här
> > utan att ha skrivit.
>
> men då blir det ju ingen ordning alls, jag bara
> gissar ju :)

Jag stödjer alla dina gissningar! :)

Trainerpass
Saxat från Aktivitus beskrivning om 10/20:

Syfte med denna träning är att jobba med relativt låga mjölksyranivåer men med extremt hög intensitet. Denna typ av träning ökar uthållighet på submaximala nivåer och kan höja den anaeroba tröskelpulsen något. Träningseffekten sker lokalt och syftet är att tvinga kroppen öka antal mitokondrier.

Trainerpass
bigmollo skrev:
> Saxat från Aktivitus beskrivning om 10/20:
>
> Syfte med denna träning är att jobba med
> relativt låga mjölksyranivåer men med extremt
> hög intensitet. Denna typ av träning ökar
> uthållighet på submaximala nivåer och kan höja
> den anaeroba tröskelpulsen något.
> Träningseffekten sker lokalt och syftet är att
> tvinga kroppen öka antal mitokondrier.

Är det alltså uthålligheten för arbete där mjölksyran sitter hårt i benen?

Trainerpass
STIZZE skrev:
> Är det alltså uthålligheten för arbete där
> mjölksyran sitter hårt i benen?

Ingen aning.
Men det är i alla fall inte samma sak som ett tröskelpass. Det här passet har en helt annat syfte. Det blir ju jättekonstigt när supertramp räknar snittwatt på ett 10/20 och jämför med ett tröskelpass. Det är som att jämföra äpplen och en bäver.

Trainerpass
Supertramp skrev:
------
> Som synes i diagrammet så pendlar effekten mellan ca 600W / 100W vilket ger en teoretisk snitteffekt
> på 267W vilket stämmer bra med Wattmätarens beräknade snitteffekt = 265W. Vilket är ungefär 90% av > 300W (vilket var ungefär vad jag kunde köra 20min med samma ansträninging vid samma tid).

Om man istället för medeleffekten använder den normaliserade effekten under 30 sekunder (600 W@10 s and 100 W@20 s) så är den (1/3*600^4+2/3*100^4)^0.25 = 456 W jämfört med medeleffekten på 267 W - en jäkla skillnad.

Trainerpass
Är det nån som på allvar tycker att normaliserad effekt (hädanefter NP) har nån relevans eller ens är i närheten av att beskriva verkligheten?

Jag får oftast abnormt höga NP. Ju lugnare pass, desto mer absurda värden, som t ex en överskattning på närmare 100 procent vid ett tillfälle förra året. Vid några tröskelpass senaste tiden har NP märkligt nog varit lägre än snitteffekten - nåt jag inte ens trodde var möjligt rent beräkningstekniskt!

Trainerpass
Skönt med ett par goda Ale efter dagens pass, jag har inta spikat något program än och kör oftast 2x15 eller 3x10, vågar mig inte riktigt på 2x20 än. Det brukar ta ca 3 minuter sedan fastnar jag på 88-90% av maxpuls, mot slutet ibland 91-92%, känslan är att det brinner i benen sista minuterna.

Jag har inte riktigt koll på mina trösklar än, har tid på ett testlabb nästa vecka men gissar på att mjölksyratröskeln ligger kring 90%.

När man läser lite av vad som skrivs här verkar det som man ska kunna ligga och köra en timme på tröskeln, fy fan hur ska det gå till egentligen, både hjärnan och benen skriker ju om nåd?

Trainerpass
Ja, detta är en hel vetenskap. Har kört tre 2*20 nu och det är både skoj och inte skoj. Går fortare än jag trodde och det spelar stor roll om man lyssnar på musik eller ser på litteraturprogram (Babel, svt). Första intervallen blir jämnare och det kommer mer kräm ur benen än på andra men meningen är väl att båda ska vara identiska?

Trainerpass
DrGT skrev:
> Om man istället för medeleffekten använder den
> normaliserade effekten under 30 sekunder (600 W@10
> s and 100 W@20 s) så är den
> (1/3*600^4+2/3*100^4)^0.25 = 456 W jämfört med
> medeleffekten på 267 W - en jäkla skillnad.

Du glömde bort att först medelvärdesbilda effekten med ett 30sek-filter.
Det blir en jäkla skillnad. :-)

Trainerpass
bigmollo skrev:
> Det blir ju jättekonstigt när supertramp
> räknar snittwatt på ett 10/20 och jämför med
> ett tröskelpass. Det är som att jämföra
> äpplen och en bäver.

Jag gjorde jämförelsen för att visa hur effektiv kroppen är när det gäller att leverera effekten så ojämt som man gör i ett 10/20-pass. Intressant tycker jag att man bara tappar 10% effektivitet när man kör korta 10sek-spurter och vilar 20 jämfört med jämn effekt. Denna egenskap, att kunna tillgodoräkna sig korta "micro-vilor", utnytjar man när man kör i en klunga och omväxlande rullar och omväxlande trampar stenhårt.

Kolla t.ex. följande fil som är från Vätternrundan i en stor klunga ca 50pers.
Så här ser det ut i nästan 8 timmar, med korta vilor varvat med några högintensiva tramptag på upp till över 600W.
10_20.jpg ht=432

Trainerpass
bigmollo skrev:
> Men det är i alla fall inte samma sak som ett
> tröskelpass. Det här passet har en helt annat
> syfte.

Det har jag aldrig sagt heller.
Man får ju en helt annan typ av intensitet i belastningen på musklerna.
Men jag gissar att man dessutom på ett effektivt sätt även tränar den centrala kapaciteten, liknande den man får i ett tröskelpass. Eftersom puls och snitteffekt är nästan samma så måste lika mycket syre transporteras ut. Hjärta, lungor och blodomlopp borde inte märka av om musklerna levererar ut konstant effekt, eller i korta 10sek-intervaller.

Trainerpass
Det var någon som postade en länk till Bigmollos dödstjugor på min facebook för någon dag sedan. Då hade jag ingen tanke på att någonsin köra ett sånt pass. Tyvärr så hade jag glömt? att föra över 10/20 passet till edgen som jag hade tänkt köra idag så jag påbörjade ett 20min+2x4min istället. Under uppvärmningen tyckte jag att jag kände mig stark så jag bestämde mig för att öka 10w jämfört med de EB-pass som jag brukar köra.

Sen vetefaaaan vad som hände.. hjärnan fick kortsluting eller hjärnsläpp och kom ihåg det där blogginlägget om döds20or så jag bestämde mig för att testa. Så efter 16 min så höjde jag motståndet och började ta i. 3min senare var det dax för ytterligare en höjning.

Otroligt nog så kändes kroppen rätt okej i vilan så inför kommande 4min så bestämde jag mig för att fortsätta med en döds4a. Jag tror jag kom en halv minut in i 4an innan tankarna om kapitulationen kom men jag lyckades genomföra hela 4an. Vid det här laget hade jag bestämt mig att det var nog och siktade in mig på att bara varva ner. Tyvärr så fick hjärnan ytterligare kortslutning så jag påbörjade en andra döds4a. Jag kom 3:27 innan jag gav upp och slutade trampa. benen klarade efter det inte ens av trampa runt på 100w så jag kröp upp ur källaren och dog. Tyvärr var vilan kortvarig så efter en dusch så jag korkade upp en flaska AMARONE Classico Costasera Masi ;D och påbörjade lite matlagning (flickvännen var hungrig redan innan jag ner å körde passet så jag hade lovat att fixa mat när jag kom upp)

Just nu säger jag bara: fyfaaan för döds20or + döds4or :@

Trainerpass
I teorin ska man in orka ett pass med "dödstjugor". I alla fall inte om man ska följa nivåerna 16min x 100%FTP + 3min x 120% FTP + 1min x 150% FTP. Snitteffekten blir 105,5% x FTP och det kan man inte snitta 2 x 20min. 105% i 1x20min brukar man säga motsvarar maximal ansträning.

Men eftersom ni ändå genomför passen så betyder det att ni i verkligehet ligger något under FTP den första delen av intervellerna.

Hur som helst, ett mycket trevligt pass (har själv testat).

Trainerpass
Supertramp skrev:
> I teorin ska man in orka ett pass med
> "dödstjugor". I alla fall inte om man ska följa
> nivåerna 16min x 100%FTP + 3min x 120% FTP + 1min
> x 150% FTP. Snitteffekten blir 105,5% x FTP och
> det kan man inte snitta 2 x 20min. 105% i 1x20min
> brukar man säga motsvarar maximal ansträning.
teori och praktik :D

blahblahblah..
ligger något under FTP den första delen av intervellerna.
jobbigt att upptäcka att man fuskar normalt sett... fast å andra sidan så orka min inte köra sig helt jävla slut varje pass.

>
> Hur som helst, ett mycket trevligt pass (har
> själv testat).

man växer lite ;D

Trainerpass
På dödstjugorna kör jag 15 minuter på 260 watt (4 watt/kg) 4 minuter på 310 watt (4,7 watt/kg) och 1 minut på 390 watt (6 watt/kg). Sen 10 minuter vila innan nästa intervall.

Trainerpass
Har man gått ut för hårt om ens 2*20 ser ut så här: Första låg jag hela runt 270 watt (kör med Tacx Flow) och hade 150 - 160 i puls, gick ganska smärtfritt.
Andra intervallen kunde jag knappt hålla 240 som snitt och pulsen ville knappt över 150.
Är nybörjare utan logiskt tänkande och räknedelen av hjärnan föddes jag nog utan (kanske därför man bara har ut 8000 varje månad) och känner mig jävligt förvirrad av att ha läst denna tråden. T.ex. stod någonstans att man ska ligga på 92% av max när man kör 2*20, känns helt omöjligt, då skulle jag ligga på 172 i snittpuls. Synd att man inte har råd med en helg i Göteborg (Aktivitus och Veloposition)...

Trainerpass
Supertramp skrev:
> I teorin ska man in orka ett pass med
> "dödstjugor". I alla fall inte om man ska följa
> nivåerna 16min x 100%FTP + 3min x 120% FTP + 1min
> x 150% FTP.

Dödstjugor slutar inte där, dom ska avslutats med 30 sek "all in".

Supertramp skrev:
> Men eftersom ni ändå genomför passen så
> betyder det att ni i verkligehet ligger något
> under FTP den första delen av intervellerna.

Bigmollo, du och jag ska tydligen höja effekten när vi kör EB.
Sen verkar ju den där Mattias Lundqvist vara en riktigt skojare som inte kan räkna fram rätt FTp % som vi ska köra på...

//Källis

Trainerpass
geologen skrev:
> Är det nån som på allvar tycker att normaliserad effekt (hädanefter NP) har nån
> relevans eller ens är i närheten av att beskriva verkligheten?

Nej, den verkar ivf inte ha någon relevans för de 10/20-intervaller som diskuteras här.

> Vid några tröskelpass senaste tiden har NP märkligt nog varit lägre än snitteffekten - nåt > jag inte ens trodde var möjligt rent beräkningstekniskt!

Jag trodde inte heller att den normaliserade effekt kunde vara lägre än medeleffekten men enligt TrainingPeaks var den det på mitt tröskelpass idag. Här kanske hemligheten ligger:
http://www.peaksware.com/articles/c...-intensity-factor,-training-stress-score.aspx
"TrainingPeaks uses a special algorithm to calculate an adjusted or normalized power for each ride..." Lite mcyket svart låda!

Trainerpass
Källis skrev:
> Bigmollo, du och jag ska tydligen höja effekten
> när vi kör EB.

Verkar ju som att ni kör lite tamt på EB om ni egentligen har marginal för de där extraspurterna på slutet. Jag sänkte min utgångsnivå något när jag körde "döds-tjugorna".

EDIT: Men jag erkänner att jag (medvetet) drar det här med siffror lite för långt ibland.
Ta inte det jag skriver så allvarligt (om ni någonsin har gjort det)

Trainerpass
DrGT skrev:
> geologen skrev:
> -----
> > Är det nån som på allvar tycker att
> normaliserad effekt (hädanefter NP) har nån
> > relevans eller ens är i närheten av att
> beskriva verkligheten?
>
> Nej, den verkar ivf inte ha någon relevans för
> de 10/20-intervaller som diskuteras här.

Uträkningen som gjordes här i tråden var felaktig. Man måste medelvärdesbilda före man kvadrerar effekten. Men eftersom Trainingpeaks använder ett rakt 30sek filter så blir NP = medeleffekt i ett 10/20-intervall.

> > Vid några tröskelpass senaste tiden har NP
> märkligt nog varit lägre än snitteffekten -
> nåt > jag inte ens trodde var möjligt rent
> beräkningstekniskt!

Antagligen på grund av hur de gör medelvärdesbildningen precis i början och slutet av beräkningsintervallet. Eller en bugg. För annars stämmer det inte.

Trainerpass
Om man har lite datafiler med 10/20, 30/60, 60/120 och 4 x 4 pass så kan man ju testa lite egna filter och faktorer och försöka få fram en NP-formel specialanpassad för en själv.
Det ska jag testa någon gång då jag får tid! :-)

Trainerpass
Royal T skrev:
> Har man gått ut för hårt om ens 2*20 ser ut så
> här: Första låg jag hela runt 270 watt (kör
> med Tacx Flow) och hade 150 - 160 i puls, gick
> ganska smärtfritt.
> Andra intervallen kunde jag knappt hålla 240 som
> snitt och pulsen ville knappt över 150.
> Är nybörjare utan logiskt tänkande och
> räknedelen av hjärnan föddes jag nog utan
> (kanske därför man bara har ut 8000 varje
> månad) och känner mig jävligt förvirrad av att
> ha läst denna tråden. T.ex. stod någonstans att
> man ska ligga på 92% av max när man kör 2*20,
> känns helt omöjligt, då skulle jag ligga på
> 172 i snittpuls. Synd att man inte har råd med en
> helg i Göteborg (Aktivitus och Veloposition)...

Om du inte orkade så gick du ut för hårt. Fast jag tror inte orsaken är att du är för svag, utan att du saknar uthållighet. Om man nu kan säga så. För att ligga på 150-160 i puls i 2*20 minuter om ditt max är 187 så saknas det en bit i uthålligheten gissar ajg på. Kör några längre pass med lägre intensitet så ska du se att du får till det. Troligen så gick ditt blodsocker ner coh du tappade därför all motivation att ta i och pulsen kom inte upp. Dricka något sött inför sista intervallen kan säkert hjälpa men det kan vara bra att vänja kroppen att inte hela tiden har tillgång till socker.

Jag har själv haft problemet året som varit när jag i princip struntat i distansträningen och varit stark upp till 20 minuter men sedan tappat rejält. Hoppas på att ha rättat till det till nästa år.

Att ligga på 92% av max i 20 minuter är nog inte så ovanligt. Fast det kan säkert skilja mellan person och don. Själv har jag legat på 92-93 % i två timmar vilket egentligen inte ska vara görbart enligt "vetenskapen". Men jag är inte så vetenskaplig av mig och pulsen är inte så knivskarpt instrument smo man kanske gärna vill tro:)

Trainerpass
Att alls prata om nivåer i förhållande till maxpuls förutsätter att man gjort ett riktigt maxpulstest. Helst många, så man har lite koll. Och i rätt sport.

För knappt fyra år sen trodde jag att min maxpuls på cykel var ca 183-185, för 182-183 var det högsta jag hade mätt upp med pulsmätare vid maxningar i backe då. När jag gjorde det första testet på Aktivitus blev maxpulsen 189. Vid en intensivträning senare det året nådde jag 191-192. Vid andra Aktivitus-testet hamnade maxpulsen på 196 och då var pulskurvan som avhuggen i drygt en halv minut, så då var jag övertygad om att det var absolut max. Men senare samma säsong, i år, nådde jag 198 under ett intensivpass (full fart - med spurt för att undvika att få tjejdäng! - uppför backen i riktning mot Anneberg från Inseros). Vem vet hur högt jag kan nå? Kanske 200-vallen sprängs nästa säsong?

Klart är i alla fall att maxpulsen är svår att bestämma!

Trainerpass
geologen skrev:
> i år, nådde jag 198 under ett
> intensivpass (full fart - med spurt för att
> undvika att få tjejdäng! - uppför backen i
> riktning mot Anneberg från Inseros). Vem vet hur
> högt jag kan nå?

198 är nog max för dig Geologen.
Jag menar, vad kan vara värre än "tjejdäng"? ;-)

Trainerpass
Supertramp skrev:
> 198 är nog max för dig Geologen.
> Jag menar, vad kan vara värre än "tjejdäng"?
> ;-)

Haha, du har nog rätt!

Men jag vann spurten! :P

Trainerpass
geologen skrev:
> Att alls prata om nivåer i förhållande till
> maxpuls förutsätter att man gjort ett riktigt
> maxpulstest. Helst många, så man har lite koll.
> Och i rätt sport.

Alltså, självklart. Men just i detta läge så påverkar det inte. För om hans maxpuls skulle vara ännu högre (den lär ju knappast vara lägre) så gör det ju bara att han ligger ännu lägre i puls än han tror på sina 20-minutare och att han därför faktiskt borde orka ännu lättare.

Jag förutsätter att inte 187 är något han räknat ut. Men så kanske det var? Då har vi ju ett bra svar där:)

Trainerpass
Ja, det var mer procentsiffrorna jag menade. Nivån i faktisk hjärtfrekvens är säkert rätt. Men om det är 88 eller 92 %, det är svårt att veta om man inte har bra koll på den verkliga maxpulsen.

Trainerpass
geologen skrev:
> Ja, det var mer procentsiffrorna jag menade.
> Nivån i faktisk hjärtfrekvens är säkert rätt.
> Men om det är 88 eller 92 %, det är svårt att
> veta om man inte har bra koll på den verkliga
> maxpulsen.

På vilket sätt menar du att det skulle förklara varför han inte orkar hålla 92% av max. Är det en förklaring att han kanske itne kan hålla 88% av max? Jag tror jag missar något här?

Tillbaka
Topp