Trainerpass

Trainerpass
Körde 4x4 för första gången i måndags, men det tar nog ett par pass innan man trimmat in lagom motstånd för att pulsen ska reagera som det är tänkt...
Som det blev sist blev första den tyngsta...

Trainerpass
geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> Körde 4x4 för första gången i måndags, men
> det tar nog ett par pass innan man trimmat in
> lagom motstånd för att pulsen ska reagera som
> det är tänkt...
> Som det blev sist blev första den tyngsta...

geologen du berör ett ämne som jag funderat över en del sista tiden. Jag kör oxå 4x4 och kommer att variera det med 3x15 men hur vet jag att jag kör med rätt belastning?? Visst, ett sätt är att testa på Aktivus el. liknande ställe men om man inte har möjlighet hur hittar man rätt då? Känsla är givetvis ett sätt men risken finns att man lägger sig i en "komfortzon" och inte justerar belasningen efter sin utveckling.
I sökandet efter svaret hittade jag detta test http://www.mastertheshift.com/masters/carmichael/workouts/downloads/chris-cts-test.pdf utarbetat av Lance tränare och han borde ju ha en det erfarenhet. Jag har inte hunnit testa detta ännu men tänker göra det när jag får tillfälle. Skulle vara kul om någon mer var intresserad, gärna någon som testat ut sina pulszoner mer vetenskapligt.

Trainerpass
Börja med att köra ett stegrande pass ungefär som det ramptest Aktivitus kör (i normalfallet start på 60 W, och därefter höjning med 30 W var tredje minut). Har du en pulsklocka som registrerar pulskurvan så kan du öka ett steg i taget och se hur pulsen reagerar. När du når ditt absoluta max (typ tunnelseende, ben som trästockar och en känsla av att inte kunna andas tillräckligt mycket) så ser du vad din maxpuls hamnade på.

När väl det är gjort finns det riktlinjer för ungefär vilka procent av maxpuls du ska köra 4x4 på.

Trainerpass
JT skrev:
> Tänk inte så mycket.

+1
Kör så det ryker. Om du kör dig ordentligt trött så kommer det ge resultat.
/J

Trainerpass
geologen skrev:
> Börja med att köra ett stegrande pass ungefär
> som det ramptest Aktivitus kör (i normalfallet
> start på 60 W, och därefter höjning med 30 W
> var tredje minut). Har du en pulsklocka som
> registrerar pulskurvan så kan du öka ett steg i
> taget och se hur pulsen reagerar. När du når
> ditt absoluta max (typ tunnelseende, ben som
> trästockar och en känsla av att inte kunna andas
> tillräckligt mycket) så ser du vad din maxpuls
> hamnade på.
>
> När väl det är gjort finns det riktlinjer för
> ungefär vilka procent av maxpuls du ska köra 4x4
> på.

låter inte direkt som något man sitter hemma och gör kanske? dessutom är det väl inte alla som har en wattmätare..

ett alternativ är ju att räkna enligt en utsliten formel, 220-ålder=maxpuls, för att få ett uppskattat värde.. men det är troligen lika nära som att försöka trampa till sig det hemma själv tror jag.

kör du sedan intervallerna på ca90% av det uppskattade värdet så känner du säkert om du behöver gå upp eller ner för att ta i ordentligt. kör dig trött så blir det bra i sommar.

Trainerpass
mattel skrev:
> geologen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Börja med att köra ett stegrande pass
> ungefär
> > som det ramptest Aktivitus kör (i normalfallet
> > start på 60 W, och därefter höjning med 30 W
> > var tredje minut). Har du en pulsklocka som
> > registrerar pulskurvan så kan du öka ett steg
> i
> > taget och se hur pulsen reagerar. När du når
> > ditt absoluta max (typ tunnelseende, ben som
> > trästockar och en känsla av att inte kunna
> andas
> > tillräckligt mycket) så ser du vad din
> maxpuls
> > hamnade på.
> >
> > När väl det är gjort finns det riktlinjer
> för
> > ungefär vilka procent av maxpuls du ska köra
> 4x4
> > på.
>
> låter inte direkt som något man sitter hemma och
> gör kanske? dessutom är det väl inte alla som
> har en wattmätare..

Visst kan man göra det hemma. Det går nog lättast om man har nån som skriker på en och motiverar en att kämpa ända in i "väggen" (tack Mattias!). Effektmätare behövs inte, utan det räcker om man kan justera motståndet gradvis och fint. Vilken effekt man hamnar på är irrelevant för att få reda på maxpulsen, men det är en fördel om man gör det så gradvis att man verkligen når dit!

Många gym har motionscyklar med effektmätare. Även om effektvärdena de ger kan skilja sig från verkligheten, så är det förhoppningsvis ett linjärt fel, så att man ändå kan räkna med att nivåerna relativt varandra är proportionerliga, dvs skillnaden mellan 30 W och 80 W är lika stor som skillnaden mellan 230 W och 280 W.

Trainerpass
bigmollo skrev:
> JT skrev:
> -----
> > Tänk inte så mycket.
>
>
> +1
> Kör så det ryker. Om du kör dig ordentligt
> trött så kommer det ge resultat.

+2

- Kör på samma motstånd/effekt på alla intervaller
- Öka nästa gång om du känner att du hade kunnat ta i mer

Kanske inte helt korrekt och optimalt, men det verkar enklare än att hålla och teoretisera ihjäl sig framför datorn. Vill man ha mer exakthet ska man nog snarare göra test hos Aktivitus eller liknande företag.

Trainerpass
geologen skrev:
> men det är en
> fördel om man gör det så gradvis att man
> verkligen når dit!

ja, det är det som är min poäng. att köra hemma och verkligen pressa sig till maxpuls tror jag inte många fixar.. hur vet man att maxpulsen är nådd?

som många andra säger är det nog lättare att räkna fram maxpulsen som riktvärde och sen köra så det ryker. sen citerar jag fredrikw: "Vill man ha mer exakthet ska man nog snarare göra test hos Aktivitus eller liknande företag."

Trainerpass
Kul med alla synpunkter. Idag kör jag på känsla, samma motstånd på alla intervaller, och jodå trött blir jag.
Det jag vill veta är om jag blir "tillräckligt" trött eller har jag hamnat i "komfortzonen". Senast jag körde 4x4 fick jag inte upp pulsen lika högt som jag brukar, var iofs lite sliten i benen, fattades 8-10 slag mot normalt. Nu tänker jag inte fundera mer över det utan laddar för nästa pass istället. Tror jag skall köra CTS testet hur som helst, kan vara kul att ha som referens om inte annat.

Edit: en wattmätare skull vara kanon att ha, synd att dom kostar pengar ;0)

Senast redigerad av en moderator:
Trainerpass
mattel skrev:
> ja, det är det som är min poäng. att köra
> hemma och verkligen pressa sig till maxpuls tror
> jag inte många fixar.. hur vet man att maxpulsen
> är nådd?

Det kan man aldrig veta! Men man kan komma nära nog.

> som många andra säger är det nog lättare att
> räkna fram maxpulsen som riktvärde och sen köra
> så det ryker. sen citerar jag fredrikw: "Vill man
> ha mer exakthet ska man nog snarare göra test hos
> Aktivitus eller liknande företag."

Räkna fram det är ju helt meningslöst. Det har ju väldigt lite med ålder att göra. Man kan lika gärna säga "maxpulsen är 190 slag/min, +/- 25 slag", så har man täckt in 99 % av befolkningen. Ungefär lika vettigt...

Trainerpass
Om man inte vet hur hårt man klarar att köra så är det bara att sikta för högt och se hur länge det håller. Om man aldrig har kört ett träningspass där man nått gränsen och verkligen tagit slut, så kör man nog för lätt träning.

Att man tränar stenhårt betyder dock inte automatiskt att det är bra träning.

Trainerpass
geologen skrev:
>
> Räkna fram det är ju helt meningslöst. Det har
> ju väldigt lite med ålder att göra. Man kan
> lika gärna säga "maxpulsen är 190 slag/min, +/-
> 25 slag", så har man täckt in 99 % av
> befolkningen. Ungefär lika vettigt...

Precis, den varianten har jag strukit bort sedan länge. Isf är det bättre att testa sig fram. Maxpulsen kan dessutom vara grenspecifik så räknevarianten går ju fetbort ;)

Trainerpass
Maxpulsen är hyffsat oviktig tycker jag. Bättre att ta reda på sin tröskelpuls. Kör 20-30 minuter så hårt du kan på trainern och ta snittpulsen på det. Där nånstans ligger tröskeln för en vanlig jeppe.

Trainerpass
Lyssna inte på mattel, han cyklar ju i badbyxor och det vet ju alla att då har man ingen aning, det är ju nästan i klass med att ha kalsonger under cykelbyxorna.

Trainerpass
bigmollo skrev:
> Det värsta är att den där badbrallan kommer
> kränka hårt i sommar.

Knappast, har du glömt att han skall ha barn?

Trainerpass
Vic skrev:
> bigmollo skrev:
> -----
> > Det värsta är att den där badbrallan kommer
> > kränka hårt i sommar.
>
> Knappast, har du glömt att han skall ha barn?

He he he.. ;D

Trainerpass
ason skrev:

Snip.
> Känsla är givetvis ett sätt men
> risken finns att man lägger sig i en "komfortzon"
> och inte justerar belasningen efter sin
> utveckling.

Snip.

> Skulle vara kul om någon mer var intresserad,
> gärna någon som testat ut sina pulszoner mer
> vetenskapligt.

4x4 är i princip "all in" för mig. Det betyder att jag försöker nå den belastning som gör att jag inte orkar en femte intervall. Jag kanske kommer igång någon minut, men inte mer på femte. Alla fyra intervallen går på samma watt, dvs om du har en enkel trainer, samma belastning (trainerinställning), samma växel och samma fart/kadens på alla intervall. Alltså du behöver inte ha någon magisk utrustning, titta på kadensmätaren om du har det, annars sätter du hastighetsgivaren på bakhjulet som föreslagits tidigare i denna tråd. Om du gör så här och skriver ner föregående pass inställningar så tar det inge många gånger förrän du vet om du kör tillräckligt hårt i första intervallen.

4 minuter ganska kort. Att gå på pulsen är rätt svårt eftersom du i princip kommer ha ökande puls i dom första intervallen i 3 minuter, typ. Slutpulsen på intervall 1 och 4 kommer också skilja rejält.

Pulsen funkar skapligt för 20 minutrare tycker jag. Jag och flera andra har gett tips i den här tråden hur du hittar mjölksyratröskeln ganska bra. Så mycket skiljer från dag till dag att ett testvärde inte nödvändigtvis är bättre.

Trainerpass
Körde in i väggen för fösta gången igår. Jag skulle köra 2*20min och låg på 335 watt den första intervallen med varierande kadens och växel. Det gick bra men pulsen var väldigt hög de sista fem minuterna. Efter fem minuters vila så skulle jag köra igen och märkte ganska snabbt att det inte skulle gå vägen. Efter en stund så kunde jag knappt trampa i vilotempo. Det var inte mjölksyra, benen var inte stumma, det var som att kroppen helt enkelt vägrade. Antingen körde jag för tungt första intervallet eller så är det någon infektion som spökar. Möjligen värmde jag upp för dåligt. Vad säger ni? Erfarenheter?

Trainerpass
Jag har en bit kvar tillbaka efter nästan fyra månaders rökande och ocyklande. 30min på 75% och 170 watt sen ledsnade jag av tristess och skam. Mitt pannben är som en färsk skumbanan, mina ben som sugrör och mina lungor som en relik från Ruhrområdet. Suck!

Trainerpass
Poppe skrev:
> Körde in i väggen för fösta gången igår. Jag
> skulle köra 2*20min och låg på 335 watt den
> första intervallen med varierande kadens och
> växel. Det gick bra men pulsen var väldigt hög
> de sista fem minuterna. Efter fem minuters vila
> så skulle jag köra igen och märkte ganska
> snabbt att det inte skulle gå vägen. Efter en
> stund så kunde jag knappt trampa i vilotempo. Det
> var inte mjölksyra, benen var inte stumma, det
> var som att kroppen helt enkelt vägrade. Antingen
> körde jag för tungt första intervallet eller
> så är det någon infektion som spökar.
> Möjligen värmde jag upp för dåligt. Vad säger
> ni? Erfarenheter?

eller så blev du helt enkelt trött. Inget ovanligt i smaband med träning.

Trainerpass
Jag tänkte köra 4x4 idag men det blev 5x6 istället, verkar svårt att hitta rätt motstånd.
Får försöka med lite tyngre utväxling nästa gång men det är svårt att känna om man får den lilla skillnaden som behövs när man provar olika kombinationer med motstånd på trainern och växelval på cykeln.

Trainerpass
Tjena alla. Jag har som många andra här en Tacx flow. Det finns ju som bekant en funktion där man ställer in motståndet i antal Watt på förhand och så är det motståndet på oberoende vilken kadens man har. Jag har ett problem med det - när jag drar upp det motståndet till runt 400 w lyser "breaklampan" på max och motståndet blir helt koko. Vad göra åt den saken? Det är alltså helt omöjligt att trampa när det blir såhär, och det är just runt 400.

Trainerpass
Mr. Scott skrev:
> Jag och min Flow har mycket dålig relation för
> tillfället. Välkommen i klubben.

Läste blogginlägget nu (pinsamt när man trycker in tre inlägg på raken såhär bara för att man inte kollat länkarna... trodde länken var din signatur först)...

Jag har helt totalt missat det där med kalibrering... Var kirrar man det? E det något som måste fixas innan varje pass?

Trainerpass
rocknrollsimon skrev:
> Mr. Scott skrev:
> -----
> > Jag och min Flow har mycket dålig relation
> för
> > tillfället. Välkommen i klubben.
>
>
> Läste blogginlägget nu (pinsamt när man trycker
> in tre inlägg på raken såhär bara för att man
> inte kollat länkarna... trodde länken var din
> signatur först)...

Det är min signatur :)

> Jag har helt totalt missat det där med
> kalibrering... Var kirrar man det? E det något
> som måste fixas innan varje pass?

Ja, om du vill kunna jämföra resultaten mellan träningar så bör du pumpa däckstrycket till samma tryck och kalibrera om. Du håller ner set och de andra runda knappen mitt emot samtidigt. Då räknar huvudenheten ner till 0 och du kommer in i inställningsmenyn. Där klickar du högra runda knappen till du kommer till Calib. Tryck på upppilen i mittentangenten och skärmen säger Speed. Öka hastigheten till den säger stop då slutar du trampa. När hjulet stannat så säger panelen plus eller minus och så en siffra. Jag skruvar då på skruven (det är ofta små justeringar) bak till den kalibrerar till noll. Sedan sätter trycker man högra runda knappen och allt är klart.

Nu kommer min signatur igen.

Trainerpass
rocknrollsimon skrev:
> Läste blogginlägget nu

Nä, det pinsamma är när man tror att svaret finns på någon hobbyblogg om träning.

Trainerpass
Mr. Scott skrev:
> rocknrollsimon skrev:
> -----
> > Mr. Scott skrev:
> >
>
> > -----
> > > Jag och min Flow har mycket dålig relation
> > för
> > > tillfället. Välkommen i klubben.
> >
> >
> > Läste blogginlägget nu (pinsamt när man
> trycker
> > in tre inlägg på raken såhär bara för att
> man
> > inte kollat länkarna... trodde länken var din
> > signatur först)...
>
> Det är min signatur :)
>
> > Jag har helt totalt missat det där med
> > kalibrering... Var kirrar man det? E det något
> > som måste fixas innan varje pass?
>
> Ja, om du vill kunna jämföra resultaten mellan
> träningar så bör du pumpa däckstrycket till
> samma tryck och kalibrera om. Du håller ner set
> och de andra runda knappen mitt emot samtidigt.
> Då räknar huvudenheten ner till 0 och du kommer
> in i inställningsmenyn. Där klickar du högra
> runda knappen till du kommer till Calib. Tryck på
> upppilen i mittentangenten och skärmen säger
> Speed. Öka hastigheten till den säger stop då
> slutar du trampa. När hjulet stannat så säger
> panelen plus eller minus och så en siffra. Jag
> skruvar då på skruven (det är ofta små
> justeringar) bak till den kalibrerar till noll.
> Sedan sätter trycker man högra runda knappen och
> allt är klart.
>
> Nu kommer min signatur igen.

Jaså! Very well! Det ska jag göra nästa gång :) Bockar o tackar.

Trainerpass
Kanske inte en sjuhelvetes cyklist men han håller fettindexet med bl.a cykling. Mike Keneally (gitarr, keyboard, sång) i Vai's band skrev i sin tour-dagbok att Vai bara tränade, cyklade och var allmänt hälsosam i stället för att dricka öl och whiskey med honom :-)

rocknrollsimon skrev:
> ah.. kollade klippet nu... jo steve vai e en
> sjuhelvetes cyklist hehe.. rätt fettindex i alla
> fall

Trainerpass
Premiärade en 4x4 på gymet igår. Det var skoj. De har en sån här TechnoGym hoj från Italien:

http://www.technogym.com/de/viewdoc.asp?co_id=2698&target=commercial#

Men det är både skrämmande och insprirerande att se vad ni storfräsare klämmer ur er i watt. Jag hade visserligen lite kvar att ge men körde min 4 intervaller på 235 W. Är tanken att jag skall bli så trött att jag vill kräkas ur mig lungorna? I så fall kan jag nog öka en bit.

Annars så undrar jag vad ni kör era 4x4 minuter på för watt?

Trainerpass
Som sagts tidigare i denna tråd är det inte speciellt meningsfullt att jämföra watt mot watt eftersom olika mätinstrument ger olika utslag. Mest jämförbart är det för mig själv att jämföra mig egen insats från ena passet till nästa.

Kör man 4 minuter fyra gånger så ska man vara supertrött efter varje genomförd intervall. Tanken är att du ska ta ut dig rätt maximalt. Vilan mellan intervallerna är ju till för att du ska återhämta dig så pass att du kan köra en lika tuff intervall till. Det är ingen tröskelträning där du ska spara dig för att orka en hel tjugominutersintervall. Kör du 4x4 och tvekar om du har tagit i tillräckligt så har du högst troligt inte gjort det.

Trainerpass
GöranH skrev:
> Som sagts tidigare i denna tråd är det inte
> speciellt meningsfullt att jämföra watt mot watt
> eftersom olika mätinstrument ger olika utslag.
> Mest jämförbart är det för mig själv att
> jämföra mig egen insats från ena passet till
> nästa.
>
> Kör man 4 minuter fyra gånger så ska man vara
> supertrött efter varje genomförd intervall.
> Tanken är att du ska ta ut dig rätt maximalt.
> Vilan mellan intervallerna är ju till för att du
> ska återhämta dig så pass att du kan köra en
> lika tuff intervall till. Det är ingen
> tröskelträning där du ska spara dig för att
> orka en hel tjugominutersintervall. Kör du 4x4
> och tvekar om du har tagit i tillräckligt så har
> du högst troligt inte gjort det.

Härligt att höra! Då skall jag köra för kung och fosterland nästa gång.

Edit: Härligt och härligt, skräckblandad förtjusning snarare.

Senast redigerad av en moderator:
Trainerpass
zodah skrev:
> Premiärade en 4x4 på gymet igår. Det var skoj.
> De har en sån här TechnoGym hoj från Italien:
>
> http://www.technogym.com/de/viewdoc.asp?co_id=2698
> &target=commercial#
>
> Men det är både skrämmande och insprirerande
> att se vad ni storfräsare klämmer ur er i watt.
> Jag hade visserligen lite kvar att ge men körde
> min 4 intervaller på 235 W. Är tanken att jag
> skall bli så trött att jag vill kräkas ur mig
> lungorna? I så fall kan jag nog öka en bit.
>
> Annars så undrar jag vad ni kör era 4x4 minuter
> på för watt?

Techno gym-cyklarna på de två olika gym jag kört på mäter klart olika. Samma ansträngning på den ena ger 130W när den andra ger 170W. Svårt att jämföra mellan olika cyklar alltså.

Trainerpass
nisseson skrev:
> Techno gym-cyklarna på de två olika gym jag
> kört på mäter klart olika. Samma ansträngning
> på den ena ger 130W när den andra ger 170W.
> Svårt att jämföra mellan olika cyklar alltså.

Precis och då pratar vi ändå om två likadana cyklar av samma modell. Så att sedan dessutom jämföra det med en trainer, Polarmätare eller annan wattmätare blir rätt ointressant.

Trainerpass
Bjussar på ett härligt 5*4 från i somras. Iofs inte kört på trainer utan utomhus och runt gärdet här i Stockholm om jag inte minns fel. På 4 minuter hinner man ungefär från Filmhuset till Tekniska museet.

Det är sånt man bara längtar efter just nu...

Bild8.png ht=363

Trainerpass
nisseson skrev:
> zodah skrev:
> -----
> > Premiärade en 4x4 på gymet igår. Det var
> skoj.
> > De har en sån här TechnoGym hoj från
> Italien:
> >
> >
> http://www.technogym.com/de/viewdoc.asp?co_id=2698
>
> > &target=commercial#
> >
> > Men det är både skrämmande och insprirerande
> > att se vad ni storfräsare klämmer ur er i
> watt.
> > Jag hade visserligen lite kvar att ge men
> körde
> > min 4 intervaller på 235 W. Är tanken att jag
> > skall bli så trött att jag vill kräkas ur
> mig
> > lungorna? I så fall kan jag nog öka en bit.
> >
> > Annars så undrar jag vad ni kör era 4x4
> minuter
> > på för watt?
>
> Techno gym-cyklarna på de två olika gym jag
> kört på mäter klart olika. Samma ansträngning
> på den ena ger 130W när den andra ger 170W.
> Svårt att jämföra mellan olika cyklar alltså.

Intressant info. Men samtidigt kan jag inte undvika att tycka att det ändå är rätt kass av tillverkaren. Eller är det helt enkelt så pass svårt att göra det lika, en watt är en watt?

Då måste jag se till att köra passen på samma cykel, så att det i alla fall blir jämförbart med tidigare träningar.

Trainerpass
ingen tillverkare kan tillverka något som inte måste kalibreras efter ett tag, och jag tror knappast att det har speciellt hög prioritet hos gymmen att prioritera dom där härkena.

Trainerpass
tillmann skrev:
> rocknrollsimon skrev:
> -----
> > Läste blogginlägget nu
>
> Nä, det pinsamma är när man tror att svaret
> finns på någon hobbyblogg om träning.

oj, sveriges trevligaste cykelforum. Hur man kalibrerar en trainer kan jag mycket väl tänka mig finns som svar på en hobbyblogg.

Tillbaka
Topp