Trainerpass

Trainerpass
Mr. Scott skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag skrev lite i länken nedan:
> http://andersgustafsson.wordpress.com/2010/01/10/s
> ondagslasning-mer-om-watt/
>
> Man försöker angripa ett annat "energisystem"
> när man kör 4:or jmf med längre intervall.
>
> Men sedan tror jag du sa Göran att du "bara"
> trampade lite fortare. Skillnaden för mig i
> effekt mellan långa och korta intervall är cirka
> 260 respektive 300W. Det är cirka 15%. Har du
> kadens på 70 och höjer den till 80 på en
> enklare trainer så borde du få liknande
> effekthöjning. Så ....

Tack för svaret. Förmodligen är väl dock detta i kombination med att jag inte är totalt rökt efter 4x4 snarare en indikation på att jag borde köra hårdare även på långa intervallerna!

Nåja, tycker ju det är ganska skönt att flåsa på litet men är inte förtjust i överflöd av mjölksyra så jag fortsätter nog med att köra litet blandade trainerpass. Om inte annat så kanske man i alla fall undviker att bli en fet gammal gubbe. :-)

Trainerpass
GoranS skrev:
> Om inte annat så
> kanske man i alla fall undviker att bli en fet
> gammal gubbe. :-)

Med det som huvudmål så tror jag att du gör dig betydligt mer betjänt av långa intervaller strax under tröskel än av fyror.

Trainerpass
rocknrollsimon skrev:
> Killswitch Engage e det enda som funkar på 4x4
> tycker jag...

appappappapp... det finns några låtar till som funkar :D

Här är min nuvarande lista:
trainerlista.jpg ht=514

Trainerpass
danne skrev:
> GoranS skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Om inte annat så
> > kanske man i alla fall undviker att bli en fet
> > gammal gubbe. :-)
>
>
> Med det som huvudmål så tror jag att du gör dig
> betydligt mer betjänt av långa intervaller strax
> under tröskel än av fyror.

OK. Sen har man ju det där med att omväxling förnöjer. Så, jag kommer nog att fortsätta köra mina mesiga fyror även om det gett mer förbränning att köra långa intervaller. Sen finns en liten förhoppning om att jag börjar vänja mig vid högre belastning så jag faktiskt kan köra fyror så att de ger vad de är ämnade att ge.

Trainerpass
Varför ska motståndet vara konstant när man kör sådana där 4x4? Jag trodde att det handlade om att få ihop mycket tid där hjärta och lungor arbetade över en viss nivå? Då verkar det väl mer logiskt att utgå ifrån dem? Men det finns såklart en överhångande risk att jag har missuppfattat något.

Trainerpass
hgrd skrev:
> Varför ska motståndet vara konstant när man
> kör sådana där 4x4? Jag trodde att det handlade
> om att få ihop mycket tid där hjärta och lungor
> arbetade över en viss nivå? Då verkar det väl
> mer logiskt att utgå ifrån dem? Men det finns
> såklart en överhångande risk att jag har
> missuppfattat något.

Vad tror du är mest effektivt, en jämn hög belastning eller en belastning om är hög i början och sakta sänks i takt med att man blir trött? Pulsen är ju ett indirekt mått på ansträngning, och den är också något fördröjd vilket innebär att det kan ta någon minut innan pulsen är "rätt" i förhållande till den belastning/effekt du kör på. På 2x20-pass är detta ännu mer påtagligt, då det kan ta upp till 5-10 minuter innan pulsen hamna på "rätt" nivå, hade man utgått från pulsen för första sekunden hade man antaligen legat långt över tröskeln i början för att komma upp snabbt, och sedan antagligen varit tvungen att vrida ner till under tröskeln för att kompensera för den ökade ansträngningen som man inte klarar av i 20 minuter.

Men det finns säkert en bättre och mer vetenskaplig förklaring till detta :)

Trainerpass
Jo jag hänger med i logiken när man tränar den lokala kapaciteten eller vad det kallas med fysiologterminogi, men inte när man tränar hjärta och lungor.

Trainerpass
Man vad är alternativet egentligen? Om nu är överens om att pulsen är ett indirekt mått på ansträngning, så går ju pulsen och ansträngningen typ hand i hand. Tycker du att det är logiskt att köra lättare och lättare ju tröttare du blir (ju mer pulsen höjs)? För mig låter det som ganska ineffektiv träning.

Trainerpass
Jävlar det där lät riktigt kinky! Är frugan bortrest? ;-)

Little Stereo skrev:
> Väntar med nyrakade ben på att lammgrytan till
> middag ska bli klar

Trainerpass
Jag kör styrkepass på trainern, så jag hoppas verkligen att det är värt besväret :)

Prova att köra igångdrag från stillastående, max motstånd på trainern och högsta växel, 10s med så hög kadens du kan, eller valfria intervaller med typ 40 i kadens.

Sen om det är vettigt för just dig har jag ingen aning om.

Trainerpass
fredrikw skrev:
> Jag kör styrkepass på trainern, så jag hoppas
> verkligen att det är värt besväret :)
>
> Prova att köra igångdrag från stillastående,
> max motstånd på trainern och högsta växel, 10s
> med så hög kadens du kan, eller valfria
> intervaller med typ 40 i kadens.
>
> Sen om det är vettigt för just dig har jag ingen
> aning om.

Lät klokt, ska testa och se ifall det är vettigt för mig med. :-)

Kör du igångdrag ett helt pass eller inbakat i nåt annat pass?

Trainerpass
Crazy Chester skrev:
> fredrikw skrev:

> > Prova att köra igångdrag från
> stillastående,
> > max motstånd på trainern och högsta växel,
> 10s
> > med så hög kadens du kan, eller valfria
> > intervaller med typ 40 i kadens.
..............

tänk bara på att du behöver lång vila mellan maximala spurter (igångdrag). 7 min eller så är lämpligt.

Trainerpass
Körde nyss första trainerpasset på 2 1/2 år....framtvingat av stukad fot vilket satt P för löpningen. På köpet har jag gått och blivit lite cykelsugen igen, så inget ont som inte har nåt gott med sig. Körde 5 st 10 minuters intervaller på 90-95% med två minuters vila. Ont gjorde det och trött blev jag så jag antar att det tog. Tänkte korta ner och tuffa till intervallerna framåt vårkanten och även lägga in lite styrkepass så fort jag har vant knäna vid cyklingen. Men jag hade glömt hur mycket man svettas på trainer...cheesus.

Trainerpass
Trainerpass i all ära, men när det gäller träning inomhus finns det inte mycket som slår lagtempointervaller på rundbana. Det är lite intressant att se hur den upplevda ansträngningen skiljer sig åt mellan en jämn ansträngning och en där man "vilar" under 3/4 av intervallen.

Det blev ett bra pass hur som helst och helt klart värt att testa på trainern i sin ensamhet.

10 min - 5 min - 3 min med ca 2 min vila mellan varje. Upprepa efter behag.

Bild1.png ht=364

Trainerpass
Wow, vilken tråd! Måste bara slänga ut en fråga (skäll om det redan är skrivet om detta).
Jag kör följande intervaller efter Jan-Åke Eks idé (ni vet han som körde lite med Fåglumbröderna på den gamla fåniga tiden).

15-19 st 2 min (1 min vila)
sedan
10-14 st 3 min (1 min vila)

Efter dessa 10 st träningspass höjer man belastningen, 0.25 kg på testcykel, och börjar om med 2min-intervaller. På så sätt förbättrar man styrkan stegvis. Pulsen för min del landar på 170-175 av 195 på de sista intervallerna.

Hur står sig detta träningsupplägg och vad skulle kunna göras annorlunda?

Trainerpass
I senaste numret av Kadens så tipsar Fredrik Ericsson om att köra pyramidintervall 4-6-8-10-10-8-6-4 på tröskel.

Jag ser fram emot en battle i pyramidintervallets vara eller inte vara.

Trainerpass
Ute yrde snön vit och grann när jag idag körde mitt första trainerpass på Tacx Satori till tonerna av Machine Heads Blackening. 20 minuters uppvärmning och sedan 4x4 med 3 minuters aktiv vila emellan. Försökte ligga på en puls om 175-180 i intervallerna, vilket väl gick hyfsat med undantag för sista intervallen. Till slut 15 minuter för att trampa ut slaggen ur benen.

Helt klart bättre än den spinning jag tidigare ägnat mig åt. Mycket mer cykelkänsla. Kanske att spinningens gruppträning kan hjälpa mig att ta ut det där lilla extra som det kräver betydligt bättre karaktär att göra hemma i lägenheten. Men det ska gå!

Nu undrar jag förstås hur grannarna kommer att reagera. Bor högst upp i ett hörn i klassiskt landshövdingehus i Majorna, Göteborg, vilka nog inte är kända för extrem ljudisolering. Har dock redan backupplanen klar: mangelrummet i källaren är stort, tomt och behagligt kyligt. Får väl se om det blir nödvändigt.

Fan, nu får våren komma snart.

Trainerpass
bigmollo skrev:
> Däremot gillade jag Tabata som
> styrkeintervaller.

Om du gillade det kan du inte ha tagit i tillräckligt :-)

Trainerpass
Jag tittar på SVTPlay under passen... Har avverkat två avsnitt av På spåret, ett halv avsnitt av Skavlan och första delen av Mästarnas mästare.

Bor, liksom Pelikan, högst upp i ett landshövdingehus, men har turligt nog två våningar i lägenheten, så rakt under trainern är köket och hallen. Stör nog mest åt det hållet, så det är förmodligen ok.

Håller med danne om att grafer är kul, och här är mitt från det senaste passen (i går).
Rött = puls
Grönt = kadens
Blått = effekt (W)

styinte18feb2010.png

Trainerpass
hakangustafsson skrev:
> Vilka pulsmätare/program använder ni som gör
> så snygga grafer?

Jag använder Microsofts överlägset bästa mjukvara nånsin - Excel.
Exporterade "rådata" från min Polar CS600 via Polar ProTrainer-programmet och gjorde grafer av det i Excel, som sagt.

Trainerpass
hakangustafsson skrev:
> Vilken modell använder du, bigmollo? Funkar
> verkligen programmet till min RS300x?

Tyvärr verkar den funka för RS400 men inte RS300. Däremot funkar den för deras webbaserade träningsdagbok.

Så här står det på hemsidan:
Polar ProTrainer 5 trial software is compatible with:

Polar CS600 (included in set)
Polar CS600X / CS600X with Power (included in set)
Polar CS400 (included in set)
Polar RS800 / RS800G3 / RS800sd (included in set)
Polar RS800CX / RS800CX BIKE / RS800CX MULTI / RS800CX Pro Team Edition / RS800CX RUN (included in set)
Polar RS400 / RS400sd (included in set)
Polar AXN700 (included in set)
Polar AXN500 (included in set)
Polar S810i / S810
Polar S725X / S625X (included in set)
Polar S725
Polar S720i / S710i / S710
Polar S610i / S610
Polar S520 / S510
Polar S410
Polar Team System

Trainerpass
Jag vet. Det är väl själve f-n att man satsar på fel grejer. Detta var ju iofs lätt att kontrollera före köp men behoven verkar stiga med ökad användning. Pulsbandet har jag ju redan så en cykeldator borde jag kunna övertyga mig själv att köpa? Vilken rekommenderar ni? Inte ska man väl behöva CS600X med möjlighet till GPS? Eller...?

Trainerpass
hakangustafsson skrev:
> Vilka pulsmätare/program använder ni som gör
> så snygga grafer?

Jag använder dels SRM Win för att överföra data mellan PowerControlen (som är SRM-systemets "display") till datorn och dels TrainingPeaks WKO+ för att ytterligare analysera och nörda loss bland all data man får när man kör med effektmätare.

De grafer jag lagt in i den här tråden kommer från SRM Win. I WKO+ kan det exempelvis se ut så här:

Bild1.png ht=417

Trainerpass
danne skrev:
> hakangustafsson skrev:
> -----
> > Vilka pulsmätare/program använder ni som gör
> > så snygga grafer?
>
> Jag använder dels SRM Win för att överföra
> data mellan PowerControlen (som är SRM-systemets