Trainerpass

Trainerpass
Går det inte snabbare att räkna på Watt/kg och sedan banta?

Anta att du väger 80 kg alltså önskad Watt 330 är 4,13 Watt/kg
Om du går ner till 72,5 och ligger kvar på 300W har du 4,14 Watt/kg

Det borde gå och fixa på ett par veckor :-)

Trainerpass
gabbeon skrev:
-------------------------------------------------------
> En liten fråga till dem som vet / tror sig veta:
>
> Antag att jag kör 4x4 på 300W idag. Mitt mål
> är att komma till säg 330W. Vad är den
> snabbaste vägen att ta sig dit?
>
> A Köra 5x4min eller 6x4min på 300W o sen öka
> motstånd
> B Köra 4x5min eller 4x6min på 300W o sen öka
> motstånd
> C Försöka köra 4x4 på 315W tills det känns
> bra och sen öka till 330W
> D Brassa på med 330W och köra så länge man
> orkar och sen försöka dra ut tiden till 4min
> allt eftersom?
> E Nåt helt annat?

Jag gjorde som Mattias skrev i mitt träningsupplägg och det har fungerat toppen!

Kör på samma effekt flera pass i rad (den effekt som är gränsen för vad du klarar av i 4x4 min enligt ovan), när du känner att du skulle kunna orka högre effekt (något/några pass senare) kör du istället en intervall till, dvs 5 st. När du känner att du skulle orka en till, dvs 6 stycken, kör du det. När du sedan fixat 6 intervaller på samma effekt som du från början hade problem med i 4x4min så är det läge att öka effekten med runt 5% och gå tillbaka och köra 4x4 min och upprepa proceduren.

//Källis

Trainerpass
tillmann skrev:
> Går det inte snabbare att räkna på Watt/kg och
> sedan banta?
>
> Anta att du väger 80 kg alltså önskad Watt 330
> är 4,13 Watt/kg
> Om du går ner till 72,5 och ligger kvar på 300W
> har du 4,14 Watt/kg
>
> Det borde gå och fixa på ett par veckor :-)

Tänkte göra båda. Då vinner man både på gungorna och på karusellen :-)

Trainerpass
Hard and mean:
4x4.JPG ht=245

Hur länge ska man vila efter ett 4x4-pass egentligen? 1 dag? 2? Man känner efter?

Trainerpass
för dig evo - räcker det med ett 4*4 om dagen. Se bara till att du känner fysiskt obehag vid varje intervall i varje pass så har du tagit i ordentligt. På så sätt kan du känna dig kränkt utan vänner på södertörn.

Trainerpass
Tanken är att man ska hitta en belastning som ger önskat resultat, nämligen att man når en lite högre slutpuls i varje intervall. Inte ändra belastning från en intervall till en annan, alltså. Det är vad jag hört/läst.

Sen är jag rätt pragmatisk, och skulle man börja ta slut, så är det väl bättre att sänka en aning och ändå köra klart intervallen hellre än att bara lägga av direkt. Omvänt så kan man ju höja om man märker att puls/upplevd ansträngning inte är så högt som man vill ha det.

Trainerpass
Läste Magnus79's blog och blev inspirerad. Brukar ligga och harva på ca 320W i mina 5x4 vila 3

Dagens 4x4 (vila 3 minuter)

355W (170bpm, (max ca 180)), 345 W (170), 325W (170), 315W (170)
Hade jag varit 15-20 kg lättare hade man ju nästan varit med i matchen;-)

Kanske inte så smart att öka från 320W till ca 350W, men det var kul att prova. Det straffade sig givetvis på tredje intervallen...

/Peter

Trainerpass
Det märks att det inte är trainersäsong. Ingen som skrivit i tråden sedan (jag skrev något 20e mars)

Lite trist att behöva sitta på trainern idag, men det gavs ingen möjlighet att komma ut i skogen.
Det märktes tydligt att jobbpendlingen gett resultat.
Dagens 5x4 vila 3 min. pass gav ett riktigt trevligt formbesked. Var tvungen att kolla om trainern var dåligt kalibrerad, men det var den inte.
365W,360W,360W,360W, 355W

/Peter

Trainerpass
PeterA skrev:
> Det märks att det inte är trainersäsong. Ingen
> som skrivit i tråden sedan (jag skrev något 20e
> mars)
>
> Lite trist att behöva sitta på trainern idag,
> men det gavs ingen möjlighet att komma ut i
> skogen.
> Det märktes tydligt att jobbpendlingen gett
> resultat.
> Dagens 5x4 vila 3 min. pass gav ett riktigt
> trevligt formbesked. Var tvungen att kolla om
> trainern var dåligt kalibrerad, men det var den
> inte.
> 365W,360W,360W,360W, 355W
>
> /Peter

Det är bara att gratulera! Men om du inte var väldigt otränad när du körde förut så känns det ju nästa lite för bra för att vara sant. 40 W är mycket, väldigt mycket.

Trainerpass
Håller med dig
Jag skulle tro att noggrannheten på trainern minskar rätt rejält med högre W.
Det skulle vara intressant att veta veta var jag ligger på egentligen. Skulle gissa på 320-330W.
Det får bli ett Activitusbesök vid tillfälle.
/Peter

Trainerpass
Sitter själv och lurar på Tacx Flow och Bushido. Kan inte riktigt motivera om den senare är värd pengarna dock. Antar att det är lika bra att sticka till sin favoritbutik och testa dem mot varandra.

Trainerpass
Johan_A skrev:
> Konstig fråga kanske men...
>
> Hur mäter ni effekten?

En del går på värdet som vissa trainer-modeller ger. Dyrare modeller har inbyggd effektmätning, men den är förmodligen ganska dålig jämfört med effektmätare på cyklar. SuperTramp kör med hängslen och livrem och har effektmätare både i trainern och på cykeln! :D

Andra använder en effektmätare på cykeln som de har på trainern. Jag själv kör med min Polar-mätare. Den funkar riktigt bra på trainer, trots att många hävdar motsatsen.
SRM, Quarq och PowerTap är andra effektmätare som funkar på trainer.

Trainerpass
Som solskenscyklist och köldhatare trodde jag att jag var tidig med trainerkörandet då jag brukar fira oktobers ankomst med att ställa upp cykeln på trainern, men här finns tydligen de som är ännu raskare med att komma igång med inomhusplågandet.

Fast, å andra sidan är jag ju i low-tech-landet då jag kör helt utan effektmätare, pulsmätare, kadensmätare, lufttryckmätare, geigermätare och andra mätare. Enda jag utnyttjar är klocka för att få något att kämpa emot på intervallerna - två minuter kvar, flås, flås, 1.30 kvar, Flås, Flås, en minut kvar, FLÅS, FLÅS, 30 sekunder kvar FLÅÅS, FLÅÅS, FLÅÅS, ah, första 4-minutern avklaras, tre kvar, hur tusan ska jag orka, ... [15-25 min senare]..., DET GICK!!!

Trainerpass
Testade ett nytt pass idag.
I stället för att köra 2x20min konstant effekt så alternerade jag 2min strax över tröskel / 2 min strax under tröskel. Sista höjningen kör jag dubbel (4min).
Så här ser det ut i ett diagram:

photo.aspx

(Sista knycken på slutet var inte planerad, men jag hade lite krafter kvar kände jag)

Gissar att träningseffekten är väldigt likt ett vanligt tröskelpass med konstant effekt, men jag tyckte att passet blev mentalt mycket lättare! Jämfört med pass med konstant effekt med samma genomsnitt så kändes det inte alls lika jobbigt. Intervallerna med högre effekt känns inte så jobbiga för man vet att dom tar slut snart. Och de med lite lägre effekt känns som vila trots att pulsen är fortsatt hög.

Jag kan verkligen rekommendera ett liknande upplägg för de som tycker att vanliga tröskelpass är en lång enformig pina!

Trainerpass
Själv brukar jag dela upp de 20 minuterna i "mentala perioder" om två minuter. Dock kör jag alla med samma motstånd. På något sätt lurar jag mig själv genom att under varje mental period tänka "jag ska i alla fall inte ge mig förrän den här perioden är klar" och när jag kommer till slutet på en sån period kommer alltid tanken "Jag grejade det! Nog borde jag klara en till ..." och efter ett tag har jag klarat av alla 10 mentala perioder.

Har laborerat med olika längder på de mentala perioderna, 1, 2, 4, 5, 6.40 och 10 minuter. För mig funkar dock 2 minuter bäst. Blir en lagom avvägning mellan att det ska vara så kort att man ska kunna lura sig själv att "en till klarar jag" och att det inte ska bli för många perioder.

Trainerpass
Vad är grejen med dessa tröskelpass egentligen? Kan någon förklara för ett dumhuvud som jag? 4x4 tränar VO2Max har jag förstått. Men 2x20? Mjölksyratröskel? Mental zen?

Och när jag ändå håller på, vad tar längst tid att träna upp, dvs vad är det man ska lägga fokus på under denna uppbyggnadsperiod (trainervinter...).

Trainerpass
GoranS skrev:
> Själv brukar jag dela upp de 20 minuterna i
> "mentala perioder" om två minuter. Dock kör jag
> alla med samma motstånd. På något sätt lurar
> jag mig själv genom att under varje mental period
> tänka "jag ska i alla fall inte ge mig förrän
> den här perioden är klar" och när jag kommer
> till slutet på en sån period kommer alltid
> tanken "Jag grejade det! Nog borde jag klara en
> till ..." och efter ett tag har jag klarat av alla
> 10 mentala perioder.
>
> Har laborerat med olika längder på de mentala
> perioderna, 1, 2, 4, 5, 6.40 och 10 minuter. För
> mig funkar dock 2 minuter bäst. Blir en lagom
> avvägning mellan att det ska vara så kort att
> man ska kunna lura sig själv att "en till klarar
> jag" och att det inte ska bli för många
> perioder.

Jag brukar tänka på nakna tjejer, då går det för mig, tidsmässigt alltså, jag glömmer tiden, inget annat.

Trainerpass
fredrikw skrev:
> nu börjar stressen, och det är inte ens november
> :)

Herregud, November redan!!!

Trainerpass
evo skrev:
> Vad är grejen med dessa tröskelpass egentligen?

Svara på min egen fråga (eh, rätt självklar egentligen). Mjölksyratröskeln höjs succesivt med dessa pass.

Däremot är denna fråga fortfarande viktig. Jag kan ju googla, men varför ska jag behöva det?

> Och när jag ändå håller på, vad tar längst
> tid att träna upp, dvs vad är det man ska lägga
> fokus på under denna uppbyggnadsperiod
> (trainervinter...).

Har för mig att distans går snabbast att träna upp (tror jag läste det i någon cykeltidning för ett tag sedan).

Trainerpass
Dåligt drag i den här tråden tycker jag. Är inte detta vinterns viktigaste tråd?

De här 2x20-tröskelpassen ni kör. Hur länge brukar ni vila mellan?

Trainerpass
evo skrev:
> Dåligt drag i den här tråden tycker jag. Är
> inte detta vinterns viktigaste tråd?
>
> De här 2x20-tröskelpassen ni kör. Hur länge
> brukar ni vila mellan?

Fem minuter. Blir så svårt att hålla koll på tiden annars, tycker jag. Jag kör med armbandsur på timerläge.

Trainerpass
Håller fullkomligen med. Kräver verkligen fullt fokus för att palla att hålla uppe trycket i 20 minuter - 40 minuter har jag testat någon gång, men det är tusan mig hart när omöjligt att inte tappa koncentrationen på.

Själv brukar jag oftast ta 10 minuter slötrampande mellan 20-minutersintervaller, just för att mentalt orka/hinna ladda om.

Trainerpass
Jag kör ofta 2x20 min intervaller med 3 min vila. Tycker det räcker för att få ner pulsen till 65%, sen på det igen. Jag alternerar mellan 15-20 min intervaller på en Monark 828E i träningslokal och 20-30 min 15/15 intervaller på trainern hemma. 4x4 intervallerna får vänta till jan/feb.

Trainerpass
Dags att få upp denna tråd på förstasida.

Hade denna vinters första 4x4 igår. Gick förvånansvärt bra. Känner mig starkare än samma tid förra året. Blev en 4x5 faktiskt till slut.
Det sura är ju att det betyder att jag måste vrida uppmotståndet lite...fan va jobbit!!!

Trainerpass
Körde ett EB + ½KI pass (2x20 + 2x4) igår. jäklar vad gott det var när det var slut :D

Jag kör med inlagda träningspass i min Edge 500. Funkar perfekt :D
2x20_2x4.jpg ht=200

Trainerpass
Någon som har ett tips på bra styrkeintervaller? Är det bara att köra 4x4 (eller liknande) fast med högre motstånd och lägre kadens än vanligt, eller ska man köra kortare intervaller på tung växel/låg kadens, växla sitta/stå etc?

Trainerpass
Bra styrkeintervall: tungt motstånd och låg kadens. Finliret med längd och återhämtning beror nog lite på dig som cyklist, och det är vågar jag mig inte på att gissa mig fram till.

På mina styrkeintervaller jag ska börja med om ett par veckor ska jag köra 10s igångdrag från stillastående med 12kg i viktkorgen. Det är tungt, och jag räknar med att kadensen kommer att vara rejält låg :)

Tillbaka
Topp